dimarts, 30 d’octubre del 2012

ANETO – AGULLES DAVIU I ESCUDIER ( Pont de Corones – Renclusa ) (48)

Avui hem fet una combinació molt estranya, però efectiva. Hem sortit de Roda a l'una de la matinada per anar cap a Benasque. Pel camí ens ha plogut força, però a l'arribar a Benasque hem vist una estrella i aleshores hem decidit agafar l'autobús que puja al Pont de Corones. Pel camí, s'ha parat dos cops, un per una petita esllavissada i l'altre per una pedra molt gran que hi havia al mig de la pista. Hem baixat el cinc ocupants i el xofer per apartar la pedra, però només l'hem pogut moure un pam. Tot i així, ha esta suficient perquè l'autobús pogués continuar. Quan hem arribat al Pont de Corones, tornava a ploure. Ens hem esperat un moment i hem començat a caminar amb la pluja però ha parat de seguida. La tornada des del pla de la Basurta, també ha estat agafant l'autobús que baixa a Benasque.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 23 de Juliol de 2010
*REGIÓ: l'Aragó
*DISTÀNCIA: 16 kms
*DIFICULTAT: Alta, degut al desnivell, a la durada, i com no, a la grimpada al coll de Corones, al Pas de Mahoma, i a les agulles Daviu i Escudier que, sense ser difícils, tampoc són fàcils.
*VELOCITAT MITJANA: 1.9 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Mapa:Valle de Benasque alpina 3.000 de l'editorial Alpina 1:30.000
*PUNT DE SORTIDA: El Pont de Corones. De fet, la sortida, l'hem fet des de Benasque, on hem agafat l'autocar fins al Pont de Corones. Ho hem fet així perquè a la tornada podem combinar amb l'autocar que des del pla de la Basurta també baixa fins a Benasque, no hi baixen tots però si algun.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt evident, l'únic tram que hem anat malament ha esta fins a l'ibon inferior de Corones, però si es passa pel camí normal no hi ha cap problema.
La combinació d'autocars ens ha permès fer la travessa d'una vall a l'altra, que és molt interessant. Crec que la travessa s'ha de fer de Corones a la Basurta senzillament perquè a la tornada hi ha més autocars que baixin de la Basurta.
Ibon Superior de Coronas, les boires encara son presents, però continuem amunt....
coll de Coronas
la part baixa del Corredor Estasen, a la dreta l'Aguja Daviu
el llac gelat, just a la sortida del coll de Coronas
darrers metres, el dia millora molt, avui toca premi a la constància
el pas de Mahoma
cim de l'Aneto
de dret al Portillón Superior, amb bon gruix de neu
darrera visió de l'Aneto, som al Portillón Superior

TRACK I MAPA:CLICA AQUÍ

El camí normal per pujar a l'ibon inferior de Corones és el següent: Es surt de darrera el refugi, seguint la pista on hi ha el GR. Al 5 min., aquest es bifurca. Es deixa a la dreta el GR i la pista de Llosás i s'ha de seguir la pista de l'esquerra, que puja pel mig del bosc, resseguint el barranc de Corones, que queda a sota a l'esquerra. La pista, més que dolenta, s'acaba i continua un caminet que puja pel costat del salt d'aigua cap a trobar l'ibonet de Corones. ( 43 min. )
Es continua per un caminet a la dreta, que s'enfila, ara ja sense arbres, pel mig del rocam i que va a buscar el salt d'aigua, on a sobre hi ha l'ibon inferior de Corones. ( 1 h 40 min. )
                                    ____________________________________________________
 .-  0 h.  --     PONT DE CORONES  --     1.973 mts.
Ara bé, nosaltres seguim la pista de darrera el cobert on para l'autobús. Sense travessar el pont ens enfilem per la pista, que de seguida s'acaba i continuem pel mig dels rocs, seguint un camí que perdem molts cops. Sempre seguint fites i per la dreta del torrent, ens anem enfilant. No hi ha un camí clar, i el neret i els rocs fan que sigui complicat de passar, però gràcies a les fites, anem pujant fins al pla on hi ha una barraca i l'ibonet de Corones.
  .-  55 min.  --    IBONET DE CORONES  --    2.247 mts.
Aquí al pla hi ha molta aigua i, per travessar el riu, cal anar gairebé a les parets d'on comença el llac. Un cop travessat, anem cap a la dreta i amunt pel mig del rocam, cap a trobar el camí bo. El camí - hi ha fites a tot arreu- primer marxa força cap a la dreta i després va a buscar el salt d'aigua on a sobre, hi trobem l'ibon Inferior de Corones.,
  .-  1 h 55 min.  --   IBON INFERIOR DE CORONES  --   2.630 mts.
Aquí hi tenim la boira, però ja no plou. Travessem el riu per on surt l'aigua del llac i ens enfilem a la carena del davant, que deixem per baixar a trobar el següent llac.
  .-  2 h 13 min.  --    IBON MEDIO DE CORONES  --   2.748mts.
Tornem a travessar per on surt l'aigua del llac i el voregem per la nostra dreta fins al següent llac.
  .-  2 h 29 min.   --  IBON SUPERIOR DE CORONES  --    2.779 mts.
Tornem a travessar per on surt l'aigua, deixant el llac a la dreta, per enfilar-nos per una carena de pedra solta, que va lleugerament cap a l'esquerra i que, pràcticament va de dret al coll. Abans d'arribar-hi però, ens cal posar-nos els grampons, doncs hi ha força neu i és molt dret. Per arribar al coll cal fer una petita grimpada.
  .-  3 h 44 min.  --    COLL DE CORONES  --    3.196 mts.
Aquí canvia el panorama, marxen les boires i s'obre un altre dia. Del coll marxem cap a la dreta, tot vorejant el llac Gelat. Travessem la rimaia de neu i anem a trobar la traça que puja de la Renclusa, que és molt marcada, i que un xic cap a l'esquerra, es va enfilant cap el cim. Abans d'arribar però, cal passar el famós, i no massa complicat, Pas de Mahoma.
  .-  4 h 23 min.  --    PIC D' ANETO  --     3.407 mts.
Al cim hi ha un vèrtex geodèsic, un pilar amb la Verge del Pilar i la Creu. Sembla que hem canviat de dia. Les boires de la vall que hem pujat han marxat, tot i que als pobles del fons hi continua essent. Aquí dalt però, fa un dia fantàstic. Des del cim gaudim de la nostra estona de glòria.
Continuem pel costat dret del vèrtex, per una carena de pedra solta. Quan comencem a trobar agulles, les voregem per l'esquerra fins al corredor Estasen, que és molt marcat. Aleshores ens enfilem a l'agulla de l'altra banda sense massa problemes per assolir-la.
  .-  4 h 39 min.  --    AGULLA DAVIU  --     3.367 mts.
Baixem i voregem la primera agulla per l'esquerra, la segona la passem per sobre, per finalment pujar sense problemes la tercera i més marcada, que serà el següent tres mil.
  .-  4 h 53 min.   --  AGULLA ESCUDIER  --    3.347 mts.
Ara per tornar a l'Aneto, voregem les agulles per la nostra dreta, - banda de Llosàs - fins a sota mateix de l'Aneto. Aquí en Ramon, marxa cap a la dreta per anar a fer l'Espatlla de l'Aneto, jo com que en dos anys l'he pujada dos cops, no hi vaig i m'enfilo de dret amunt i vaig a trobar el vèrtex al cim de l'Aneto.
  .-  5 h 18 min.  --    PIC D' ANETO  --      3.407 mts.
_________________________________________
Aquí faig un parèntesis per esperar en Ramon que tardarà una mica. Sóc al cim més alt del Pirineu i estic completament sol: què més es pot demanar?
Els temps d'en Ramon són els següents: arriba a l'Espatlla de l'Aneto, des que jo sóc al cim de l'Aneto – 16 min.
I de l'Espatlla al cim de l'Aneto uns 20 min., més. En total uns 36 min.
____________________________________________
Ara la baixada la farem per la Renclusa. Hi ha molta neu, fet que ens permet anar pràcticament fins al Portillon Superior sense treure'ns els grampons, o el que és el mateix, molt ràpid. Així que travessem el Pas de Mahoma i gelera avall, cap al coll de Corones.
  .-  5 h 41 min.   --  COLL DE CORONES  --    3.196 mts.
 Aquí, deixem a l'esquerra el camí pel qual hem pujat i continuem per sota les parets de l'esquerra, de dret cap el Portillon, que es veu molt clar. A més hi ha molt bona traça.
  .-  6 h 26 min.  --      PORTILLON SUPERIOR  --    2.886 mts.
Avui volem fer-ho ben fet i ens oblidem de mapes, traces i fites que marxen cap a la dreta i avall. Del Portillon agafem cap a l'esquerra i pugem uns pocs metres per sobre el rocam, per després anar de pla a buscar la gelera de la Maladeta. Un cop a la gelera baixem de dret avall. Hi ha neu fins força avall. Quan s'acaba la neu, continuem baixant per la vall o un xic a la dreta d'aquesta,- hi ha moltes fites- Quan trobem herba hi ha indicis de camí i quan tot són rocs, hi ha fites. Així arribem a baix als plans d'herba, i pel costat del riu, arribem al refugi de la Renclusa.
  .-  7 h 45 min.  --      REFUGI DE LA RENCLUSA  --      2.145 mts.
Passem pel davant del refugi que voltem cap a la dreta i, per un camí molt clar, que en molt trams és empedrat, anem baixant. Passem pel trencant d'Aigualluts i arribem al Pla de la Basurta, on sols en falta esperar que arribi l'autobús.
  .-  8 h 15 min.  --      PLA DE LA BASURTA  --      1.897 mts.
                              ----------------------------------------

1. Molt bones rutes, ben detallades i amb la informació necessària per poder fer una molt bona excursió, fer una mica d'esport i alhora observar uns paisatges increibles. Les fotos són molt maques, algunes impressionen i tot