dimarts, 27 d’agost del 2013

7 TRESMILS AL PIC LONG ( Néouvielle ) (87)

Almenys un cop cada any ens trobem un grup de quatre amics per anar a fer uns quant tres mils al Pirineu. Aquest any li ha tocat al pic Long i a sis dels tres mils que el rodegen. Ha estat un dia molt intens, amb una cresta molt bonica i entretinguda però, força complicada. El dia ens ha sortit rodó, hem pogut fer tot el que havíem planejat, en un dia en què no hem vist ni un sol núvol i això, al Néouvielle és tot un luxe.
El recorregut ha estat el següent: Llac de Cap de Long – Coll Tourrat – Llac Tourrat – Pala de Crabounouse – Pic de Bugarret – Dent d'Estibère Male – Pic Long – Agulla Badet – Pic Badet – Pic Maou – Llac de Cap de Long.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 20 d'Agost de 2013
*PAÍS: França
*DIFICULTAT: Alta, molt alta, degut a la durada, al desnivell, a la roca ,a la grimpada, a l'orientació, i algun que altre pas força complicats.
*FONTS CONSULTADES: Carté de randonnée Néouvielle de IGN 1748 ET 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Llac de Cap de Long. Per anar-hi cal travessar el túnel de Bielsa i baixar cap a Fabian, on una carretera estreta i enquitranada, puja fins a la presa del llac, on hi ha molt espai per aparcar i uns quants “xiringuitos”.
*OBSERVACIONS: El recorregut és en bona part per terreny on cal saber orientar-se, en els quals no hi ha cap traça de camí, ni fites. Quant a la cresta, és una grimpada constant, aquí si, amb força fites, però amb algun pas, que no és gens fàcil.
fem una curta parada vora aquest estany, som just sota al Llac Tourrat, la neu encara hi és abundant
el Llac Tourrat presidit per el Pic Long
el Pic Long amb la Dent d'Estibère Male i el Pic de Bugarret des de la Pale de Crabounouse, darrere el Pic Badet
el Llac Tourrat amb el Néouville de fons
inquietant imatge del Pic de Bugarret, la natura sempre ens sorprèn.......
a tota cresta, estem encarant el Pic Long
un cop superada l'Agulla Badet, voregem la falsa agulla (a l'imatge) i encarem el Pic Badet, amb el Pic Long de fons
el Pic Maou, darrer tres mil de la jornada
entre el Maou i el Pic Badet (a l'imatge) s'inicia la baixada
imatge parcial del Llac de Cap de Long

.-  0 h.  --     LLAC DE CAP DE LONG  --   2.170 m.
  Comencem a vorejar el llac per un bon camí, amb moltes fites i molt fresat, que puja i baixa suaument, mantenint el llac a la dreta. A l'altra punta del llac, continuem seguint el camí que puja cap a l'esquerra uns pocs metres, fins que a sota a la dreta hi ha un salt d'aigua.
  .-  55 min.   --  DEIXEM CAMÍ  --    2.280 m.
  Deixem el camí i marxem cap a la dreta, travessem el riu per sota el salt, després seguint fites i sense un camí massa clar, ens enfilem cap a la dreta. Ara cal anar buscant els passos, es tracta d'anar pujant cap a la carena a buscar el coll. De camí clar no n'hi ha, però es puja relativament bé, tenint en compte que és molt dret.
  Crèiem que per pujar, el millor seria baixar a la punta del llac i allí pujar per la tartera de la raconada fins superada la paret, aleshores desviar-se cap a l'esquerra i anar a buscar el coll.
  .-  2 h 7 min.  --     COLL TOURRAT   --  2.605 m.
  Saltem per l'altra banda seguint un corriol amb fites que ens va baixant cap a la vall. El corriol acaba perdent-se, aleshores baixem de dret a la vall. Sota les parets del llac Tourrat, travessem la vall i ens comencem a enfilar per l'altra banda, cap a l'esquerra, per un camí més o menys fresat que ens porta a un petit llac, que deixem a la dreta. Continuem pujant i pocs metres a sobre, trobem el llac Tourrat.
  .-  3 h 12 min  --  . LLAC TOURRAT  --    2.650 m.
  Fins aquí hem voltat més que un ventilador, però som on volíem ser, segurament s'hi pot anar més ràpid i més de dret, però nosaltres hi hem anat per aquí.
  Som en un indret preciós, salvatge, insospitat i tots els adjectius que li vulguis posar. El llac tot i l'avançat de l'estiu, encara està mig gelat, amb molta neu als costats i a dintre.
  Marxem cap a la dreta i pugem perpendicular a la sortida de les aigües del llac. No hi ha ni camí ni fites. Pugem de dret cap a trobar la carena, evitant la neu i les parets de roca.
  .-  3 h 52 min.   --  CARENA DE CRABOUNOUSE
  La vista és fora de sèrie, miris per on miris. El dia immillorable i l'indret fabulós, però ens queda molta teca, així que continuem per la carena, cap a l'esquerra. La carena és ja molt més planera i ja no hi ha aquelles pujades tan fortes. Passem una bretxa i ens enfilem a un cim que més aviat és un bony, i uns metres més enllà, a un altre, on hi ha una gran fita amb un cilindre metàl·lic per les piuades al mig.
  .-  4 h 23 min.   --  PALA DE CRABOUNOUSE  --   3.021 m.
  Tot i que no ho sembla som al primer tres mil de la jornada. Des d'aquí es veu el que ens queda i fa tremolar. La vista segueix sent magnífica, sobretot cap al Montperdut, que des d'aquí el veiem al revés del que estem acostumats.
  Continuem carenejant i de seguida arribem al proper tres mil, que enfilem de dret. La pujada és còmoda i curta, i ens porta dalt el pic de Bugarret.
  .-  4 h 34 min.  --    PIC DE BUGARRET  --    3.031 m.
  Aquí s'acaben les comoditat, ara ens espera unes quatre hores de cresta, amb trams complicats i trams força exposats, amb una grimpada quasibé constant.
  Per baixar, cal desfer uns metres i vorejar per una lleixa penjada per la banda del Montperdut força incòmoda, que ens portarà a la carena sota la paret que fa el pic. Continuem carenejant i arribem a un tallat. El baixem, primer cap a la dreta a buscar una canal inclinada cap a l'esquerra. A mitja canal travessem un contrafort i seguim baixant per una altra canal que ens portarà al coll.
  Al davant tenim una agulla que espanta, la pugem per la cresta, lleugerament a l'esquerra i, tot i que impressiona, hi ha molt bons llocs per agafar-te. La grimpada no massa complicada, ens porta al cim.
  .-  5 h 7 min.   --  DENT DE ESTIBÈRE MALE   --  3.017 m.
  Vist des d'aquí dalt, el pic de Bugarret sembla una cara amb molt de patiment. Baixem l'agulla per l'altra banda, sempre agafats a la roca i, sense masses complicacions, arribem al coll.
  .-  BRETXA D'ESTIBÈRE MALE  --   2.983 m.
  Aquest tram tot i la dificultat que hi veiem, l'hem fet millor del que esperàvem. Continuem per l'altra banda del coll, primer per la cresta, després voregem lleugerament cap a la dreta, per tornar a travessar la cresta i per l'esquerra fins a sota el pic Long, on marxem cap a la dreta, fins que trobem una canal que ens permet pujar fins al cim. Aquest tram és força complicat.
  .-  6 h 10 min.  --    PIC LONG   --  3.192 m.
  Ara si que la vista és total pels quatre costats, amb un dia molt clar, immillorable. Per continuar hem de desfer la canal i seguir per la cresta on, de seguida arribem a l'Hourquette de pic Long.
  Aquí durant molts anys, quan la gelera era molt gran, era el pas de pujada i baixada, ara s'ha complicat un xic i per baixar cal repelar. Continuem crestejant sense masses dificultat i enfilem l'agulla del davant, que pugem força bé.
  .-  6 h 30 min.  --   AGULLA BADET  --     3.135 m.
  Continuem per l'altra banda de l'agulla i baixem amb una mica més de dificultat a la següent bretxa. Des de la bretxa baixem uns metres cap a l'esquerra – banda estany Long – per flanquejar la paret del davant. Travessem un petit pas amb sorra fina i molt penjant, després amb una diagonal anem a buscar altre cop la carena o cresta per la qual, i ja sense cap dificultat, assolim el 6º tres mil.
  .-  7 h 2 min.  --            PIC BADET  --     3.160 m.
  Fins aquí tot i que és molt complicat, ha anat més bé del previst. Ara ens cal continuar per la cresta, molt accidentada, que va fent petites agulles. Si es voregen, sempre cal tornar a la cresta. Molt avall fa un corredor a la dreta que ens baixa al coll.
  .-  7 h 45 min.  --      COLL ENTRE BADET- MAOU  --   3.040 m.
  Aquí deixem les motxilles i continuem per la carena, que ara si que és fàcil, tot i que no ho sembla. Arribem a uns lloses inclinades d'un color marró clar, on fa unes grades que et permeten pujar al cim de l'últim tres mil d'avui; el pic Maou.
  .-  7 h 55 min.  --     PIC MAOU   --  3.074 m.
  Des del pic Maou, el pic Badet i el pic Long, són sobervis i és fàcil entendre que no sigui fàcil assolir-los, nosaltres estem molt contents de com ens ha anat.
Per la mateixa cresta tornem al coll.
  .-  8 h 5 min.  --   COLL ENTRE BADET- MAOU  --    3.040 m.
  S'ha acabat el crestejar, ara toca baixar. Baixem per la pala que tenim cap a la vall del Cap de Long a buscar el camí al fons de la vall. Un cop al camí que tampoc és res de l'altre món, el seguim avall fins al començament del llac.
  .-  9 h 30 min.  --    PUNTA LLAC DE CAP DE LONG  --   2.280 m.
  Voregem el llac pel mateix lloc per on ho hem fet per venir i seguint, ara si un bon camí, que puja i baixa, i en el que ara trobem molta gent, arribem a la presa del llac.
  .-  10 h 30 min.  --    PRESA DE CAP DE LONG   --  2.170 m.