dimecres, 18 de novembre del 2015

PUIG DE CERVERÍS – PUIG DE BALANDRAU ( Des de Pardines, pel Pla de les Aranyes ) (180 )

Avui pujarem al Balandrau des de Pardines, tot passant pel Pla de les Aranyes i pel puig de Cerverís. Torna a ser una excursió llarga i amb força desnivell, la major part de l’excursió serà passant per la carena. Fa un dia molt clar i les vistes des de la carena són impressionants, a més, a més és una carena que tot i que puja, no hi ha mai un repetjó molt dret, i també té alguna que altra baixada, així que es puja molt bé.
Ruta: Pardines – Pla de les Aranyes  – Pla de la Caritat – Puig de Cerverís – Serra de la Canya – Puig de Balandrau – Coma de Granollers – Rec de Pessoles – El Tos – Pardines.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 14 de Novembre de 2015
*COMARCA: Ripollès
*DIFICULTAT: Fàcil, només cal tenir en compte que és molt llarga i amb molt de desnivell.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Puigmal – Vall de Núria – Ulldeter  E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament municipal de Pardines.
*OBSERVACIONS: El recorregut, sobretot el de pujada, és més que evident, la major part és per carena i aquesta és molt neta. Quant al de baixada, és un xic més complicat, però també sense problemes.

El tram de baixada, des que travessem la serra de la Canya fins al puig Rodonell, si es vol es pot fer tot seguint el filat pel bestiar que ressegueix la carena.

Quant al tram entre la pista de Ribes Altes i el Tos, hi ha camí però aquest és força esborradís i segurament és el tram on cal estar més atent, tot i així no hi ha problema.

La baixada pel rec de Pessoles, és molt recte, cal tenir en compte que és un rec que no porta aigua fins poc abans d’arribar a la pista

sortim de fosc i prenem una pista que ens porta al Pla de les Aranyes, on hi ha una bona vista de Pardines i del Taga

del mateix Pla de les Aranyes ja veiem el Cerverís, el nostre proper objectiu

de camí cap al Cerverís un Isard ens mira desconfiat, nosaltres estàvem sorpresos de la imatge que ens regalava, s'havia aturat just al davant del Puigmal

de fet aquesta zona és dels llocs on més isards hi ha

imatge de la Canya, nom que rep la carena que mena cap al Balandrau (imatge des del Cerverís)

el Cerverís fa tres bonys, en el més alt hi ha  aquestes creus

nova imatge de la Canya amb el filat que la ressegueix, a l'esquerra  del Balandrau hi ha els Torreneules i a la dreta el Puig de Fontllatera

ja dalt el cim del Balandrau hi ha  una vista de 360º, avui hem escollit el Puigmal i les Roques de Totlomon

deixem els Tres Pics i el Puig de Fontllatera a l'esquera i comencem a baixar per la  nova carena (Serrat de Granollers  segons I.C.C.)

al peu d'un turó girem a la dreta i creuem la Coma de Granollers sota l'antiga mina, el camí continua a buscar la Collada dels Llenyissers (segons I.C.C.)

vista de Pardines des del Tos

0 h. --  PARDINES –  1.230 m.
Passem pel carrer de sobre l’església, seguint el carrer de Dalt, deixem a l’esquerra el carrer del Beç que és per on tornarem, i més amunt deixem també a l’esquerra el carrer de la Font per marxar de pla. Sortim del poble per una pista d’herba on hi ha unes baranes de fusta i un cartell, més que una pista sembla un mirador.
Quan s’acaben la barana de fusta fa un trencant amb un indicador: a la dreta i avall “ Cal Catroc -  les mines”.  A l’esquerra i amunt “ Mirador del Dipòsit -  Pla de les Aranyes”.
Seguim la pista de l’esquerra i amunt. La pista, força bona, al començament puja de valent, després es suavitza un xic, fa una gran llaçada i finalment fa un petit tram on es converteix en camí que ens porta dalt el Pla de les Aranyes.
51 min. --  PLA DE LES ARANYES --  1.659 m.
Des del Pla, la vista sobre la vall és preciosa i molt bona. A partir d’ara i fins al cim del Balandrau sempre farem carena.
Seguim la carena de l’esquerra, neta d’arbres, fem un petit repetjó i travessem el Pla de la Caritat per arribar a un coll. El camí entra al bosc, continuem primer de dret i després cap a la dreta, on pel límit del bosc, pugem cap a trobar una pista molt bona.
1 h 15 min. --  PISTA  RIBES ALTES – TRAGURÀ --  1.840 m.
Travessem la pista i anem pujant pel mig del bosc, el camí no és massa clar però hi ha trams on han netejat les branques i es va passant. Anem pujant uns metres a la dreta o uns metres a l’esquerra segons ens deixen passar els pins fins que sortim del bosc, aleshores és anar pujant carena amunt. La carena, que és molt neta ens porta al cim del primer bony que fa el puig de Cerverís.
1 h 51 min. – 1 er  PIC DE CERVERÍS -  El cim és un petit bony, continuem carenejant, fem un segon bony  i arribem a un tercer bony.
1 h 57 min. --  PUIG DE CERVERÍS – 2.206 m.
Aquest tot i que per on hi hem pujat és un bony més, per l’altra banda ja té cara i ulls. Al cim, hi ha tres creus i una vista impressionant de tot el recorregut que ens falta fins al cim del Balandrau.
Continuem carenejant, baixem al coll i continuem per la serra de la Canya. La carena va fent diferents baixades i pujades fins al coll de la Canya o dels Llenyassers. Un cop al coll, fa una petita pujada, seguida d’una baixadeta i canvia completament, comença a pujar de valent, poc abans d’arribar al cim fa un petit replà i un últim repetjó, per arribar finalment a la magnífica atalaia que és el Balandrau.
3 h. --  PUIG DE BALANDRAU --  2.585 m.
Des del Cerverís fins al replà de sota al cim, hem seguit la carena, tota ella recorreguda per una tanca amb fil pel bestiar.
Al cim hi ha un vèrtex geodèsic, un panell de pedra amb les muntanyes amb relleu i un pal. Si la vista durant tota la pujada per la carena, ha estat bona, aquí s’amplia cap el nord i és una de les millors del Ripollès.
Per no tornar pel mateix lloc, baixem per la carena que hi ha a la dreta del vèrtex, sense anar al coll de Tres Pics. Anem baixant per la carena fins a un petit bony. Aquí deixem la carena i marxem cap a la dreta per un camí que ens porta a travessar el Clot de Granollers, on hi ha una mina i força planer tornar a la carena per on hem pujat.
3 h 25 min. --  PETIT COLL A LA SERRA DE LA CANYA --  2.290 m.
Aquí tenim dues opcions; una seguir la carena cap a l’esquerra, per on de seguida arribaríem al Coll dels Llenyessers, i a l’arribar al puig de Cerverís, franquejar cap a la dreta i anar a buscar la carena que hi puja per aquesta banda i per ella, baixar fins a un pla que hi ha sota el puig Rodonell.
Nosaltres seguim la segona opció; que és, travessar el coll i per l’altra banda anar marxant cap a l’esquerra, en lleugera baixada, flanquejant per sota la serra de la Canya. Un cop a sota el Cerverís, sense entrar al bosc, anem en diagonal  a buscar uns prats a la dreta de la carena. Un cop als prats, entrem al bosc, baixem un xic i voltant cap a l’esquerra,  arribem a la carena on hi baixa la tanca de fil pel bestiar del Cerverís. Som en un gran pla d’herba, sota el puig de Rodonell.
4 h 4 min. – PLA SOTA EL PUIG RODONELL –  1.989 m.
Aquí tot i que a la banda de la dreta del puig hi ha un camí que baixa a la pista, nosaltres travessem la tanca, deixant el puig Rodonell a la dreta. A l’altra banda de la tanca, continuem recte i entrem en un clot, és el rec de Pessoles, per on baixarem sempre pel mig. El rec és força dret però es baixa molt bé. Molt avall s’eixampla i cal passar un xic a la dreta, però de seguida arriba a la pista de Ribes Altes.
4 h 21 min. --  PISTA DE RIBES ALTES – TRAGURÀ --  1.715 m.
Seguim la pista a la dreta i de seguida arribem a un cartell “ El Tos – Pardines”
4 h 22 min. – TRENCANT  -  Deixem la pista i marxem cap a l’esquerra. El camí primer va un xic a la dreta, després travessa un prat i va cap a l’esquerra a travessar el rec de Pessoles, s’enfila per l’altra banda, arriba a un prat, que travessa de dret avall, el camí no és massa fresat, però cal anar baixant de dret avall, per anar a trobar un petit sortint de pedra on hi ha una bandera.
4 h 37 min. --  EL TOS --  1.530 m.
El punt és un excel·lent mirador de Pardines. Just abans d’arribar al mirador, per l’esquerra, hi marxa una pista. Pista que fent un munt de llaçades, alguna d’elles força llarga, ens porta a Pardines, just a l’entrada del poble. Aquí si volem, baixem de dret, hi ha un carrer que porta a la carretera per la qual hem arribat al poble, és aquí mateix. Nosaltres seguim el carrer del Beç que marxa cap a l’esquerra, per anar a trobar el carrer de Dalt, carrer que ens portarà cap a l’església i a l’aparcament del poble.
5 h 5 min. --  PARDINES --  1.230 m.