divendres, 19 de desembre del 2014

LA MOLA – MONTCAU ( Pel Coll Prunera des del Coll d'Estenalles ) ( 139 )

Sant Llorenç del Munt i la serra de l'Obac és un d'aquells punts on hi ha llocs i boscós força interessant, és un massís amb agulles, coves, carenes, camins i miradors impressionant. Massís on els camins principals són força transitats, quant als secundaris no es troba ni una sola persona, avui farem un xic de tot.
  El recorregut: Coll d'Estenalles – La Mata – El Castellar – Font de l'Hort – Riera de les Arenes – Turó de Coll Prunera – Carena dels Ginebres – Carena del Pagès – Morral del Drac – La Mola – Els Òbits – L'Avenc del Daví – Coll d'Eres – Cova Simanya – Montcau – Coll d'Estenalles.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 13 de Desembre de 2014
*COMARCA: Vallès Occidental
*DIFICULTAT: Mitjana, degut al tram de camí des del Òbits fins a la carena del Pagès que hi ha algun tram, on el camí és justet.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Sant Llorenç del Munt – Serra de l'Obac E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
                     Mapa: Sant Llorenç del Munt - Serra de l'Obac del centre excursionista de Terrassa 1:20.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament al Coll d'Estenalles.
*OBSERVACIONS: El recorregut el podríem partir en dues part; una de molt fàcil de seguir ja que està plena d'indicadors, marques i gent, i una altra part on no trobem a ningú, no hi ha marques i els camins que hi són, no els sobra res.
  Sempre que pugem a una agulla, o cim, la vista és bona o molt bona. Pugem; el Castellar, el turó de Coll Prunera, el Morral d'en Bens, Morral Gran, la Mola i el Montcau.
  El camí a la carena dels Ginebres que seguim des del turó de Coll Prunera fins a la carena del Pagès, en la seva majoria passa per dintre un bosc d'alzines molt bonic.

la Mola amb les primeres llums del dia

la carena dels Ginebres i la Mola des del Turó de Coll Prunera

el Montcau, amb el Pirineu de "blanc" el deixarem per l'últim

abans de sortir, als darrers metres de la pelada Mola, passem per un clot amb trams empedrats de nou

darrers metres de la Mola amb Sant Llorenç del Munt al seu cim, cal dir que els camins "normals" son una autèntica professó de gent

vista de Montserrat des dalt la Mola

el Morral del Drac

detall del Morral del Drac amb una de les dues foradades que té

els Òbits, baumes obrades, amb molta història al darrere, es veu que s'hi havia fet moneda falsa....

entrada de la cova Simanya, segons el rètol conta amb 400 metres de galeries

els Cortils a l'esquerra i el  Montcau tot girant la vista enrere

.-  0 h.  --      COLL D'ESTENALLES  --   860 m.
  Anem cap el centre d'interpretació. Al davant i a l'altra banda de la carretera, hi ha una pista amb barrera, i al costat una escala, on trobem el GR. Pugem l'escala, a sobre anem cap a l'esquerra per un camí paral·lel a la pista de la barrera. El camí passa pel costat d'una bassa i uns metres més enllà per sota una ermita. Deixem un moment el camí i el GR, i ens enfilem a veure l'ermita.
  .-  13 min.  --     SANT JAUME   --  929 m.
  L'ermita és en un turó sobre la gran casa de la Mata. Tornem al GR, que ara és una pista. Baixem a un coll i uns metres més enllà, la pista és bifurca.
  .-  19 min.  --    BIFURCACIÓ PISTES   --  910 m.
  Deixem la pista de la dreta i el GR. Seguim uns metres la pista que continua de dret per la carena, de seguida agafem un camí a l'esquerra, que molt de pla, ens porta a un esplèndid mirador sobre un roca.
  .-  24 min.  --      EL CASTELLAR   --  905 m.
  Des d'aquí es veu bona part del recorregut que farem. Ara ens cal recular fins passar el coll i sense arribar a la pista, marxem de pla, cap a l'esquerra, fins a trobar un camí que baixa de la carena. Seguim el camí cap a l'esquerra, fem una baixada i arribem a la font de l'Hort.
  .-  30 min.  --     FONT DE L'HORT  --    850 m.
  La font raja molt poc. Continuem camí avall i de seguida ens anem decantant cap a la dreta i anem a trobar la carretera, en un revolt on hi ha dos grans xiprers.
  .-  39 min.  --     REVOLT DELS XIPRERS  --   761 m.
  Seguim la carretera amunt, uns metres, fins que en la valla de ferro hi ha un pas. Baixem cap a la dreta, travessem un camí de través i - CG - baixem de dret a buscar la riera, a l'altra banda, pugem sobre una roca, seguint les fites. Quan trobem la vegetació, marxem cap a la dreta i anem a trobar la carena. Fa un petit turó que voltem per a la dreta i arribem al turó de Coll Prunera.
  .-  1 h 1 min.   --  TURÓ DE COLL PRUNERA   --  885 m.
  Bona vista. Continuem per l'altra banda on baixem – CG - cap a buscar el coll de l'esquerra.
  .-  1 h 6 min.   --  COLL PRUNERA   --  844 m.
  Aquí trobem un camí que ens arriba per la dreta. Continuem de dret i pugem una petita roca.
  .-  1 h 12 min.   --  MORRAL D'EN BENS   --  896 m.
  Continuem per la carena. De seguida – CG - arribem a un collet i marxem cap a l'esquerra per vorejar el roc del davant. Voregem molt i anem a trobar el coll de l'altra banda.
  .-  1 h 22 min.   --  COLL DELS GINEBRES   --  945 m.
  El camí continua carenejant, marxa un xic a la dreta i arribem a un sortint de la roca.
  .-  1 h 28 min.   --  MORRAL GRAN  --    962 m.
  Continuem per la carena i per un camí al mig del bosc anem a trobar la carena del Pagès on passa el camí principal de la Mola al Montcau.
  .-  1 h 43 min.  --     CARENA DEL PAGÈS   --  1.022 m.
  Fins aquí el camí en algun punt cal estar atent per seguir-lo, a partir d'aquí és una autopista, marcat, fresat i ple de gent. Seguim el camí a la dreta, baixem a un coll on hi ha el trencant dels Òbits i continuem de dret, deixant camins a dreta i esquerra. Nosaltres sempre de dret arribem al peu del Morral del Drac.
  .-  2 h 2 min.   --  MORRAL DEL DRAC   --  955 m.
  El Morral del Drac és un monòlit de forma prismàtica de 25 metres d'alçada, amb dues cavitats que el travessen i on, segons la llegenda, hi vivia el drac de sant Llorenç.
  Continuem cap a la dreta per anar a buscar una canal arran de roca que puja obliqua cap a l'esquerra. El camí que puja la canal, en molts punts fa escales empedrades. El camí ens porta a sobre la roca i des d'allí anem de dret al cim de la Mola.
  .-  2 h 16 min.   --  SANT LLORENÇ DEL MUNT   --  1.104 m.
  Al cim hi ha un gran monestir, és vèrtex geodèsic, i el sostre del Vallès Occidental.
  Pel mateix camí tornem cap el Morral del Drac.
  .-  2 h 26 min.  --     MORRAL DEL DRAC  --   955 m.
  Continuem pel camí que hem vingut fins a un collet on hi ha una estaca indicadora.
  .-  2 h 42 min.  --     TRENCANT DELS ÒBITS  --   980 m.
  Ara marxem de pla cap a la dreta i de seguida arribem als Òbits, dues balmes obrades, on segons les llegendes s'hi feia moneda falsa.
  .-  2 h 45 min.  --     ELS ÒBITS  --     989 m.
  Continuem per sota la bassa i de seguida a la dreta, el camí s'embruta força, trobem dos arbres caiguts. El camí passa pel costat de l'avenc del Daví, esquerda de 65 metres de fondària i que impressiona força.
  .-  2 h 57 min.   --  AVENC DEL DAVÍ  --     931 m.
  El camí continua cap a l'esquerra, baixa un xic després , travessa una roca i baixa cap a trobar un rec on ens arriba un camí per l'esquerra. Travessem el rec i de seguida trobem un trencant.
  .-  3 h 2 min.   --  TRENCANT  --     902 m.
  Marxem cap a l'esquerra, el camí ens porta davant una gran roca que pugem vorejant-la cap a l'esquerra per una canal, un cop a sobre la roca, anem vorejant molt de pla, entrem al bosc i ja fem tots els trencants cap a l'esquerra. Planejant anem a trobar la carena principal.
  .-  3 h 20 min.   --  CARENA DEL PAGÈS  --   990 m.
  Seguim la carena cap a la dreta i de seguida arribem a un pla molt ben arranjat, ple d'indicadors, on hi ha un monòlit dedicat al poeta Joan Maragall. Aquí hi arriba una pista molt bona.
  .-  3 h 25 min.  --     COLL D'ERES  --    942 m.
  Marxem cap a la dreta. El camí baixa al costat del torrent. Quan el camí es bifurca, agafem cap a l'esquerra, travessem el torrent i de pla, per sobre la roca, arribem a la cova Simanya.
  .-  3 h 32 min.  --     COVA SIMANYA  --    878 m.
  La cova és uns metres a sobre el camí. Té una gran entrada i una galeria de 400 metres de fondària, amb una gran boca d'entrada.
Pel mateix camí tornem cap al coll d'Eres.
  .-  3 h 41 min.  --     COLL D'ERES  --    942 m.
  Marxem pel camí de la dreta que s'enfila per la carena i ens porta a tocar el cim del Montcau. Tot i que per acabar de pujar cal enfilar-se per la roca. és molt fàcil.
  .-  3 h 57 min.   --  MONTCAU   --1.056 m.
  Al cim, hi ha una taula d'orientació, i una vista impressionant. Tornem a baixar la roca i retrobem el camí que continua, ara baixant per la carena del costat cap el coll d'Estella, on es troba la pista ampla que ve del coll d'Eres i que cap a la dreta ens porta a la carretera, just al coll d'Estenalles. Aquí cal seguir uns pocs metres la carretera a l'esquerra i s'arriba a l'aparcament.
  .-  4 h 15 min.  --     COLL D'ESTENALLES   --  860 m.