dimecres, 12 de setembre del 2012

VOLTA A MALANYEU (43)

És el segon cop que anem a Malanyeu. La primera vegada ens va impressionar de valent i crèiem que ara seria diferent, però no, tot i que pràcticament hem fet el mateix recorregut, amb algunes excepcions, ens ha tornat a impressionar i és que el recorregut, que per cert ara està marcat en la seva majoria, és molt i molt bonic.
El recorregut és el següent: Malanyeu – Graell de Cal Pigot – La Foradada – Coll de la Batllia – Coll del Tosquer – La Creueta – El Grau del Davasó - Malanyeu.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 9 de Setembre de 2012
*COMARCA: Berguedà
*DISTÀNCIA: 13.6 kms
*DIFICULTAT: Baixa, i molt bonica
*FONTS CONSULTADES: Mapa Catllaràs / Picancel E-25 editorial Alpina 1:25.000/ l'Alt Berguedà en 27 Itineraris
*PUNT DE SORTIDA: On s'acaba la carretera que puja a Malanyeu, just darrere les escoles
*OBSERVACIONS: El recorregut en la seva major part és marcat, i l'únic tram on no hem seguit marques és una carena d'herba molt fàcil de seguir.
El recorregut que hem seguit ha estat espectacular; el racó del salt del Graell, és un d'aquells racons que costa d'oblidar; la vista des de la Foradada, és increïble i cada cop que passes per un collet o un cim són una passada. Al coll de la Font del Tudo, ja voldrien molts jardins assemblar-s'hi. La carena de la Creueta és molt bonica i la baixada espectacular, en resum un 10.

curiós i espectacular, el Graell de cal Pigot
hem començat forts, després del Graell la Foradada.......
el cim dels cingles de la Tor o de la To (depenent del mapa) pujant al Pla de Fulleracs
el pas del Grapissot
la Creueta
el Grau, quina manera de passar la cinglera del Davassó

TRACK I MAPA:  TRACK PRINCIPAL  VARIANT

.-  0 h.   --   MALANYEU  --   1.010 m.
Continuem per la pista que passa per sobre les escoles. - MG - La pista la seguim fins poc abans de la raconada, on trobem un indicador.
   .-   5 min.   --  TRENCANT AMB INDICADOR   --  1.035 m.
Deixem la pista per seguir un corriol a la dreta que va marxant amunt i en direcció a la raconada. - MG- De seguida travessem un camí de través i continuem pujant. Un tros amunt anem cap a l'esquerra per un pas molt estret, per anar a travessar el rec, davant d'un bonic salt d'aigua.
   .-  12 min.  --   GRAELL DE CAL PIGOT   --  1.125 m.
A l'altra banda del rec trobem un corda que ens ajuda a pujar per una graonada feta a la tosca. A sobre hi ha una escala de ferro que ens deixa en un forat a la roca. Passem el forat i arribem al mig del salt, després fem una grimpadeta amb graons cap a sobre el forat i arribem a sobre el salt. Dalt el salt, seguim la cinglera per sobre, cap a la dreta. El camí -MG- es va enfilant per sobre el tallat, i volta la carena per anar a passar per una lleixa entremig de la cinglera. A sota, molt per sota, a la dreta, es veu on tenim el cotxe. El camí -MG- després gira a l'esquerra i puja dalt la carena, ajudat per una corda. A la carena cal anar uns metres a l'esquerra i ja ets a la Foradada.
   .-  37 min. LA FORADADA  --   1.326 m.
Som a una roca foradada, amb al Pedraforca i els cingles de Vallcebre al davant; tot un espectacle. És un d'aquells llocs dels que costa marxar.
Continuem per la carena de la dreta tal com hem arribat. Seguim un camí amb MG que si es vigila no hi ha cap problema. El camí, sempre per la carena o lleugerament a la dreta, va voltant i arriba a un collet, on hi ha una vista molt bona de la cinglera de la Tor. Continuem pujant arran de cinglera i arribem al collet del Pla de les Barraques, punt occidental de la cinglera de la Tor.
   .-  1 h 3 min.  --   PLA DE LES BARRAQUES   --  1.500 m.
Aquí tenim dues opcions; nosaltres en diferents dies les hem fetes totes dues: Primera, la més còmoda i més rapida, però la menys espectacular és vorejar -MG- per l'esquerra, i per dintre un bosc de faig la cinglera de la Tor i anar al coll de la Batllia.
La segona és seguir la cresta de la cinglera de la Tor. Aquesta opció és més complicada ja que és un boixader molt brut i en alguns punts costa de passar, i en altres trams es passa pràcticament al fil del tall de la cinglera. Aquesta cinglera és una cresta que puja i baixa, passa pel cim de la Tor, des d'on baixa cap el coll de la Batllia. (Passant per la cresta al coll en comptes d'1 h 15 min. Hi ha 1 h 30 min. ).
   .-  1 h 15 min.  --   COLL DE LA BATLLIA  --   1.572 m.
Del coll de la Batllia continuem per un camí, - MG - ja no tan bo, que passa uns metres a l'esquerra de la carena, per després pujar a un pla d'herba molt bonic
   .-  1 h 22 min.  --   PLA DE FULLERACS   --   1.654 m. Continuem carenejant. Pugem -MG- el cim del davant sense vista, des d'on continuem per una pista carenera, que ens porta a l'allargassat i pedregós Portell del Porc. Aquí deixem les MG.
Continuem per la pista, que de seguida deixem, per pujar arran de filat a l'esquerra i assolir el cim de la Baga de Cabanelles.
   .-  1 h 38 min.   --  CAP DE LA BAGA DE CABANELLES   --   1.685 m.
El cim és una continuació de la carena amb unes vistes molt bones. Continuem sempre arran de carena per anar cap al coll de la Font del Tudó. Pocs metres abans d'arribar-hi, a sota, a l'esquerra,, hi ha la balma del Crisp. És fàcil d'anar-hi des del coll.
   .-  1 h 53 min.   --  COLL DE LA FONT DEL TUDÓ   --  1.646 m.
El coll sembla un jardí i l'herba una catifa. Al coll quan la carena comença a pujar hi ha un indicador. Ara marxem cap a l'esquerra per un camí amb MG. El camí flanqueja el Roc de la Clusa per l'esquerra, baixant pel mig d'una baga de faig preciosa, passa pel mal pas del Grepissot,- de mal pas, no en té res – i amb un minuts més, arriba a un coll.
   .-  2 h 9 min.   --  COLL DEL TOSQUER  --   1.475 m.
Aquí trobem un camí molt fresat i marques d'un PR, que seguim cap a l'esquerra. De seguida arribem a un segon coll ( no tinc massa clar quin és el del Tosquer). Continuem girant suaument cap a l'esquerra, sempre més o menys carenejant, i arribem a un altre coll, on hi ha un indicador.
   .-  2 h 27 min.  --   PAS DE MALANYEU   --   1.390 m.
Aquí podríem baixar cap a l'esquerra i anar a Malanyeu – És més ràpid -. Nosaltres continuem carenejant per la serra del Mill -PR- per una carena espectacular, en la qual fem una sèrie de petits cims de pujada. Després comencem a baixar per un camí que va trencant la carena, ara a la dreta, ara a l'esquerra, per anar a trobar un collet on marxa un camí i un PR per banda.
   .-  3 h 11 min.  --   EL REPLÀ   --  1.300 m.
Aquí deixem la carena i saltem cap a l'esquerra. – PR- El camí comença a baixar arran de cingle, passant pel mal Pas, i per sota unes baumes que fa la cinglera per anar a travessar la carena del davant (carena que baixa de la serra del Mill que acabem de deixat). Al punt on trenquem la carena hi trobem una rudimentària creu de fusta.
   .-  3 h 21 min.  --   LA CREUETA  --   1.275 m.
A la creu, agafem cap a l'esquerra per sota – PR - el cingle i baixem per una lleixa obliqua, fins arribar sobre la casa restaurada del Monell.
   .-  3 h 36 min.  --   EL MONELL   --  1.132 m.
Sobre la casa perdem uns moments les MG. Passem per sota la casa cap a la dreta. Un cop passada la casa, marxem cap a l'esquerra, trobem una cadena i anem a la dreta arran de les parets de la cinglera. De seguida passem per darrere la casa de la Solaneta (també restaurada), des d'on continuem cap a la dreta i avall. - MG - El camí, que al començament costa de veure, baixa serpentejant pel mig dels arbres -fites i MG - mantenint i sense apartar-se massa del cingle del Davasó a l'esquerra. Després ja més de pla i més evident,- MG - va cap a creuar el cingle, per un pas espectacular,
   .-  3 h 55 min.   --   EL GRAU  --   980 m.
El pas per creuar el cingle del Davasó, és un pas obert a la cinglera amb una gran roca encastada.
El camí, a l'altra banda, és empedrat, fa unes llaçades i baixa a travessar la riera. Just on la travessa trobem un camí a l'esquerra que s'enfila un xic, arriba a una casa on gira a la dreta passant per sota i va a buscar un racó molt bonic a la riera. Després travessa la riera per una palanca de fusta i va a trobar una pista que cap a la dreta ens porta a l'església i al cotxe.
   .-  4 h 15 min.   --   MALANYEU   --   1.010 m.
                      --------------------------------------------------------------------
                         PR- sender de petit recorregut marques grogues i blanques

1. Ahir vam anar a fer aquesta fantàstica ruta i ens va encantar. Tota la zona de Malanyeu és espectacular: quins cingles i quines formes que agafa la roca en alguns llocs. Gràcies per deixar-nos gaudir de tant bona informació. Crec que som de la mateixa zona; potser algun dia coincidirem per algun corriol dels voltants de la Plana. També tenim un senzill bloc: per si hi voleu fer una ullada: http://blocminuteman.blogspot.com.es/

2. Hola Minuteman, estem contents que puguem aportar rutes interessants, hi ha un llibre que m'encanta que es diu L'alt Berguedà en 27 Itineraris, que ens ha fet sortir de les rutes clàssiques i ens ha obert el país, és molt recomanable. He visitat el teu Bloc, i es veu molt ben treballat, ja m'agradaria tenir tanta traça....., per cert segur que algun dia ens trobem....