dimarts, 2 d’octubre del 2012

LA VIA DEL NICOLAU (46)

Les previsions meteorològiques per aquest dissabte són molt dolentes, anuncien pluja, molta pluja, aleshores decidim fer una d'aquelles sortides que tenim al tinter per dies com aquest, excursions que en el seu recorregut passin per camins net i clars. Així que decidim fer la Via del Nicolau, via que servia per treure llenya i que han arranjat de nou. El camí passa per un parell de túnels i per una passarel·la penjada, en conjunt és una passejada molt interessant que tot i que nosaltres la fem a trams amb pluja és bonica de fer, sobretot en sec.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 29 de Setembre de 2012
*COMARCA: Berguedà
*DISTÀNCIA: 13.24 kms
*DIFICULTAT: Baixa, és un passeig
*VELOCITAT MITJANA: 4.5 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Mapa: Moixeró – La Tosa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: A l'aparcament que hi ha sobre el monestir de sant Llorenç prop de Bagà a Guardiola de Berguedà. Al poble hi ha indicadors per anar-hi.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt evident, sempre amb desnivells molt suaus i amb uns camins molt fàcils de seguir, és ideal per fer-lo en un dia com avui, plujós, però sens dubtar és molt millor amb un dia ben assolellat.
la Via del Niculau presenta varis túnels
la pluja fa acte de presència a l'hora que passem per el pont penjant
Sant Joan d'Avallanet
les Penyes Altes
el remodelat santuari de Sant Llorenç prop de Bagà

.-    0 h.   --  SANT LLORENÇ PROP DE BAGÀ   --  776 m.
Continuem per la pista que surt de l'aparcament. Quan som a l'altra banda del monestir, la deixem i agafem un camí que baixa per la dreta, pràcticament darrere de la construcció i que ens baixa molt de dret cap a trobar una carrer asfaltat sobre les cases de Guardiola de Berguedà.
Seguim el carrer o pista cap a l'esquerra – Ja som a la Via del Nicolau – La pista ens porta al darrere d'una casa.
  .-  10 min.  --      EL REBOLL
A la casa s'acaba la pista asfaltada i continua a l'esquerra un camí ample, és la via del Nicolau. Seguim el camí molt ben arranjat que marxa força planer i va a trobar una pista asfaltada. Seguim l'asfalt cap a la dreta, passem un túnel i arribem al trencant que hi ha a sobre Bagà.
  .-  33 min.   --  TRENCAT A BAGÀ   --  789 m.
Deixem a la dreta la pista que baixa cap al poble de Bagà. Nosaltres seguim de dret. De seguida, cal agafar un camí a l'esquerra. El camí o via és molt definit i molt clar, a més a més hi ha pals indicadors. Ara som al tram més espectacular de la via, tram que va passant per uns terrers grisos i en els quals hi ha dos túnels i un pont penjat. La via amb molt tram penjada sobre la vall del Bastareny, després de passar els terrers i el pont penjant, entra al bosc i allí trobem una vagoneta amb troncs de llenya. La via continua un bon tram pel mig del bosc i acaba quan troba una pista asfaltada molt aprop de sant Joan d'Avellanet.
  .-  1 h 15 min.   --  CARRETERA SANT JOAN
Seguim la carretera cap a l'esquerra i després de passar una font, la deixem per enfilar-nos a la dreta, on a sobre mateix, trobem la bonica ermita romànica de sant Joan.
  .-  1 h 18 min.  --      SANT JOAN D'AVELLANET   --  943 m.
Tornem a la carretera que seguim cap a la dreta i amunt, passem per l'ecomuseu i continuem fins que trobem el primer trencant. ( 2 min. )
L'asfalt continua cap a la dreta, per anar al campament juvenil de sant Joan d'Avellanet que és a tocar. Nosaltres seguim cap a l'esquerra per una pista de terra molt bona. La pista, en lleugera pujada, passa pel mirador de la Baga Major, des d'on comença a baixar també molt suaument, passem per l'àrea d'esbarjo de la Font del Clot d'en Roca, un tros més avall pel costat de la casa de Can Matallops, després deixem a la dreta la pista que puja cap la collada de Turbians i continuem baixant cap a trobar una pista asfaltada.
  .-  2 h 26 min.  --      TRENCANT A BAGÀ  --      879 m.
La pista, cap a l'esquerra ens portaria a Bagà travessant la via del Nicolau, de fet és la pista que hem seguit un tros al començament de l'excursió. Nosaltres la seguim cap a la dreta i de seguida arribem a la bonica raconada de la font de la Vinya Vella.
  .-  2 h 28 min.  --    FONT DE LA VINYA VELLA  --     875 m.
A la font s'acaba el quitrà. Ara la pista de terra, no massa bona, comença a pujar cap a un coll on hi ha un dipòsit d'aigua. A partir del coll, la pista cada cop més dolenta, comença a baixar. Un tros avall trobem un trencant. Seguim la pista que marxa cap a l'esquerra i avall. La pista sempre a l'esquerra, arriba al cementiri. Des d'aquí continua baixant, ara però és d'asfalt, cap a trobar en una corba molt tancada, l'aparcament del monestir, on tenim el cotxe.
  .-  2 h 55 min.  --     SANT LLORENÇ PROP DE BAGÀ  --     776 m.