dimecres, 21 de novembre del 2012

LES AGUDES – COLLADA DE PASQUALS ( Des de Lourdes de la Nou ) (51)

Fa quinze dies que al passar per sota les Agudes ens van impressionar molt i ens vàrem quedar amb les ganes de saber si les podíem pujar. Així que no ens ho pensem més i avui anem a veure què s'hi pot fer. De fet ens ha sortit rodó. Hem pujat les dues Agudes, super impressionants; sobretot la segona. Hem trobat un munt de bolets i per arrodonir-ho, hem tornat per la collada de Pasquals: lloc pel qual feia temps que teníem ganes de baixar.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 17 de Novembre de 2012
*COMARCA: Berguedà
*DISTÀNCIA: 12.12 kms
*DIFICULTAT: Sense pujar la segona agulla de les Agudes, la dificultat és mitjana, però si es puja aquesta agulla, és molt alta!
*VELOCITAT MITJANA: 2.8 kms/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Catllaràs - Picancel E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament davant el santuari de Lourdes de la Nou. Per anar-hi cal agafar una carretera a la dreta que va a la Nou de Berguedà, després de passar la central de Cerc direcció Túnel del Cadí.
*OBSERVACIONS: Els camins són de bon fer, sempre hi ha marques, menys el corriol que baixa cap a la Collada de Baix de Picamill. Tampoc és marcat el camí que baixa de la collada de Pasquals. Però aquest últim tram, tot i no ser marcat, és molt clar.
Les agulles són una altra cosa; la primera, és una carena estreta, amb rocs i força brut de mates i arbres, però es puja sense masses dificultats. Quant a la segona, és molt exposada i aèria, sense nocions d'escalada i sense corda per assegurar-te, millor no provar-ho, és molt complicada.

aquesta és la segona Aguda vista des de la primera, sembla impossible que es pugi
en Jaume al caire de la primera Aguda. Déu ni do
els Cingles de la Tor

cim de la segona Aguda, no m'ho puc creure..., però ara cal baixar....
per baixar no ens compliquem, corda i avall
a dalt la Collada treiem el cap a la cresta, darrera visió de les dues Agudes

TRACK I MAPA: CLICA AQUÏ

.-  0 h.  --     LOURDES DE LA NOU   --  835 m.
Sortim seguint la carretera amunt, cap a la Nou de Berguedà. Passem per sota l'església. La pista ens porta a la font de can Patzi. Aquí a la dreta, hi marxa un camí que baixa pel costat del rec cap a la font del Sàlic.
  .-  9 min.   --  CAN PATZI  --      860 m.
Pugem les escales del costat de la casa. -GR – MG - El camí s'enfila un xic, travessa el rec i continua pujant fins a trobar un trencant amb indicadors.
  .-  16 min.  --    TRECANT DE CASELLES  --    925 m.
Aquí, un camí continua de dret amb MG cap a can Caselles i Sobrepuny pel clot de Manrell. Nosaltres marxem cap a l'esquerra seguint el GR. El camí passa pel Grau de l'Insula i continua cap a trobar el rec, pujant pel seu costat. Un tros amunt, després de passar uns plans, gira a la dreta i s'aparta del rec.
  .-  35 min.  --     DEIXEM GR  --   1.010 m.
Aquí, deixem el camí i el GR, que de fet ens portaria al mateix lloc. Nosaltres, agafem un corriol a l'esquerra que continua pujant pel costat del rec. Un tros amunt trobem una pista que seguim cap a la dreta fins que s'acaba. Aleshores pugem de dret amunt cap a sota la primera agulla de les Agudes que tenim al davant, a la dreta.
  .-  46 min.   --  SOTA LA 1ª AGUDA
Des d'aquí sota impressiona. Mantenint l'agulla a l'esquerra anem cap a buscar la carena del darrere. Un cop a la carena, la seguim cap a l'esquerra i amunt. És molt brut de mates. Anem pujant entre rocs i mates. Es tracta d'anar a buscar els millors llocs, que no és difícil, però tampoc és fàcil de passa., Sempre per la carena, arribem al cim de la primera agulla. És pesat però val la pena pujar.
  .-  55 min.  --    CIM 1ª AGUDA  --     1.162 m.
Des d'aquí dalt, l'agulla que acabem de pujar és impressionant, però és que la que tenim al davant i que intentarem pujar més tard, acollona. Baixem pel mateix lloc que hem pujat, cosa que és normal ja que no hi ha massa per triar, doncs la cresta és força estreta. ( 1 h 7 min. )
Per continuar, baixem uns metres a l'esquerra de la carena i agafem un caminet que marxa amunt per sota la següent agulla fins que veiem que ens la passem. Aleshores pugem de dret cap al collet de sota l'agulla.
  .-  1 h 20 min.   --  SOTA LA 2ª AGULLA
Hem vingut per pujar-la, i ho intentarem, tot i que des d'aquí es veu complicat. Anem cap a buscar la base on hi ha una placa, marxem arran de paret cap a l'esquerra a buscar una canal, per la qual pugem un tram. Quan podem, anem encara més a l'esquerra, on una canal ens porta a la vertical del cim, on quedem tallats. Aquí cal enfilar-nos a la dreta per anar a buscar una lleixa molt estreta, que passa per sota una llosa inclinada, on al començament hi ha un boix i al mig una savina. Passada la llosa, es puja un tros estret i penjat i s'arriba davant una paret d'uns cinc metres molt vertical, on hi ha una estaca de ferro. Aquí posem una corda i fem un flanqueig molt volat i exposat per l'esquerra, després per darrere, pugem un roc força exposat sobre del qual, amb una roca força descomposta, ens enfilem al cim. Una passada! No em crec que sigui al cim, però és que des de terra sembla completament impossible pujar sense escalar.
  .-  1 h 38 min.  --    CIM 2ª AGULLA  --     1.226 m.
La pujada ha estat una continua recerca per trobar els passos, no teníem cap referència, però a l'aconseguir pujar, la satisfacció és molta. Després gaudim de la nostra estona de glòria. No massa, ja que hem de tornar a baixar. La baixada ha estat més còmoda del que crèiem. ( 1 h 58 min. )
Ara marxem cap a la dreta, on un corriol ens porta altre cop a trobar el camí, on passa el GR. El camí, força dret, pel mig d'un bosc ple de bolets, ens porta a la Collada.
  .-  2 h 10 min.   --  LA COLLADA  --    1.250 m.
Aquí, ens enfilem a l'esquerra, a buscar la cresta d'aquesta banda, i pugem per un camí -de fet n'hi ha més d'un -. Al cim, hi ha uns rocs que t'hi pots enfilar, però res a veure amb les agulles que hem pujat abans. Ens movem uns moment per sobre i tornem a la Collada.
  .-  2 h 21 min.  --     LA COLLADA  --    1.250 m.
El que havíem vingut a fer, ja està fet, així que mirarem d'acabar l'excursió fent una bonica volta. Voltarem el pic de Sobrepuny sense pujar-hi. Continuem pujant seguint el GR, un tros amunt arribem a una pista, on de seguida hi ha un trencant a la dreta.
  .-  2 h 35 min.  --     TRENCANT GR – PR   --  1.375 m.
Aquí a la dreta hi marxa el PR cap a la font del Faig i cap a Sobrepuny. Nosaltres continuem per la pista cap a l'esquerra. – GR – PR – Quan la pista travessa el torrent i gira a l'esquerra, la deixem, per – drecera - pujar pel costat del rec, unes feixes i anar cap a retrobar la pista i les marques, uns metres més amunt. Seguim la pista i arribem al collet de la Plana.
  .-  2 h 44 min.   --  COLLET DE LA PLANA  --   1.425 m.
Aquí deixem la pista i el GR. Marxem cap a la dreta, pel mig del bosc. -MG – Quan arribem a la carena, el camí s'enfonsa i gira a la dreta. Aquí el deixem. Si continuéssim aniríem cap el coll del Faig, on, un camí a l'esquerra amb les marques del PR, ens portaria a la collada de Baix.
  .-  2 h 47 min.  --      CORRIOL  --    1.468 m.
Deixem el camí i les MG per travessar la carena pel punt més baix, seguint un corriol que al començament marxa de pla. Quan gira el caire, baixa un petit grau i continua força planer cap a trobar una pista en una clariana. La pista, en lleugera pujada, ens porta a la collada de Baix de Picamill, on retrobem el PR.
  .-  3 h 8 min.  --     COLLADA DE BAIX  --   1.432 m.
Travessem el coll i comencem a baixar seguint el PR. Al començament és pista, quan aquesta es bifurca un tros avall, seguim la més dolenta de la dreta PR. La pista, es torna corriol molt brut de brossa, passem pel costat d'una font i arribem a la casa aterrada de Picamill, on girem cap a sota a buscar la pista que hem deixat abans i que ens portarà a la collada de Pasquals.
  .-  3 h 35 min.   --  COLLADA DE PASQUALS  --  1.210 m.
Aquí deixem el PR. Agafem un camí, ample, que marxa per la dreta avall. El camí, molt clar, va baixant pel mig del bosc i va a sortir sobre la casa de Marginet de Dalt. Deixem la casa a sota a l'esquerra i seguim una pista. A la pista, passat el camp, hi ha una cadena. Anem seguint pista avall i quan ha fet una corba a l'esquerra, de seguida hi ha un corriol a la dreta.
  .-  3 h 58 min.  --      CORRIOL  --    943 m.
El corriol, baixa uns metres, travessa una pista i després, molt de pla, va marxant seguint unes feixes. Travessa un rec, a l'altra banda del qual, a la dreta, hi ha una pedra a terra, amb una inscripció en vermell “Sobrepuny”.
  .-  4 h 7 min.   --  TRENCANT SOBREPUNY  --   895 m.
Deixem el camí planer i seguim cap a l'esquerra i avall. El camí, pel mig del bosc, ens porta a la carretera. Seguim uns metres cap a la dreta i arribem a la corba, on a sota hi ha la font del Sàlic.
Aquí, a l'altra banda del pont, hi ha el camí que puja a la font de cal Patzi. Nosaltres continuem per la carretera i de seguida s'arriba davant el santuari de Lourdes.
  .-  4 h 17 min.  --     LOURDES DE LA NOU  --   835 m.
                                       --------------------------------------------
                                                 PR – marques grogues i blanques