dissabte, 17 d’agost del 2013

PIC DE CATAPERDÍS-PIC DE L’ANGONELLA-PIC D’ARCALÍS (des de les Basses del Port de Rat) (86)

Aquesta sortida tot i que curta, té tots els al·licients d'una excursió d'alta muntanya, això ho facilita la carretera d’accés a l’estació d’Ordino-Arcalís, i encara,  es pot seguir amb cotxe un tros més per una bona pista sense asfaltar que ens permet arribar fins a les Basses del Port de Rat, on a la dreta ens queda un túnel que havia d'unir Andorra amb França per la vall de Solcén, projecte que mai ha acabat de quallar. L’excursió està pensada per afrontar els mínims riscos, ja que es podrien fer variants amb força més dificultat, no per això deixa de ser una sortida on haurem d’estar alerta en certs punts en concret, i fer un bon tros de cresta. Les vistes però, son fantàstiques i on podrem apreciar grans cims Andorrans, així com el massís de la Pica d’Estats amb relatiu poc esforç. També vull afegir que és un bon punt per apreciar el pic dels Lavans i el pic de Medacorba, cims per cert que tenim al tinter.....

DADES:
*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 9 d’Agost de 2013
*PAÍS: ANDORRA
*DISTÀNCIA: 6.35 Km
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 2h.32min.
*DIFICULTAT: En general fàcil, poc desnivell i ruta molt clara de seguir tot i que amb algun pas on ens caldrà grimpar.
*VELOCITAT MITJANA: 2,4 km/h
*FONTS CONSULTADES: Mapa de l’editorial Alpina (Andorra)-el llibre Andorra (SUA) d’en Figuera i en Brosel (grans coneixedors del territori), en Manel Figuera també té una guia d’Andorra de l’Editorial Alpina anterior a l’esmentada
*PUNT DE SORTIDA: Des de les Basses del Port de Rat, just a l’esquerra del Túnel.
*OBSERVACIONS:  L’excursió es podria allargar en temps i dificultat tot pujant al Port de Rat i assolint el Cataperdís per la cresta, això però ens comportaria afrontar passos de IIº i de IIIº. Per fer l’Angonella una opció seria pujar per la cresta, de dret des del Port d’Angonella mateix, resulta però més ràpid i fàcil resseguir una cornisa que mena a un collet sota el cim mateix. Per fer l’Arcalís haurem de recular i resseguir un bon tram de cresta fàcil.

el massís de la Pica d'Estats des del cim del pic del Cataperdís
el pic de l'Angonella des del cim del pic del Cataperdís
a la dreta el pic dels Lavans, a l'esquerra el Medacorba
pic de l'Angonella-Coma Pedrosa-pic del Pla de l'Estany-Roca Entravessada-Racofred-Medacorba-pic dels Lavans-Pica Roja, qui en dona més.....
pic de l'Angonella i el pic de Cataperdís (en primer terme) tot trescant per la serra del Cap de la Coma
vista del pic de Tristaina i companyia, just en el collet de baixada

el pic d'Arcalís des del pic de l'Hortell (foto tirada un dia més tard)

TRACK I MAPA: CLICA AQUÍ

-0 h –basses del Port de Rat (vora el Túnel)- 2362 m.
Aparcament al costat del Túnel. Un cop passades les basses, fa una petita esplanada, s’ha de seguir una pista d’esquí de dret amunt tot deixant el Túnel a la dreta (hi ha indicadors i marques grogues). Superada la pista, les fites marxen fent una diagonal a l’esquerra en lleugera pujada i tot creuant el rec més o menys embassat, es voreja un rocam i es surt a una nova pista d’esquí, a l’alçada d’uns remuntadors que ens queden un xic apartats a l’esquerra. Cal seguir un corriol, que comença a pujar entre les tarteres del Cap de la Coma, primer cap a la dreta i posteriorment, tot fent llaçades, assoleix la serra del Cap de la Coma, just a la bretxa d’Arcalís
-35 min.-bretxa d’Arcalís- 2716m.
Per anar a fer el Cataperdís, cal anar a la dreta tot seguint la carena, no hi ha pèrdua, el caminet marcat ens porta al peu, tot seguit i superant alguns relleus de roca s’assoleix el cim de Cataperdís amb dos grans fites al seu cim.
-48 min.-pic de Cataperdís- 2805 m.
Vista espectacular, la Pica d’Estats la tenim al davant. M’ha sorprès el Pic d’Angonella, que diria que és el primer en la foto d'una de les vistes de cims més maca que he vist mai, al darrere hi ha el pic del Pla de l’Estany, Racofred, Roca Entravessada, Coma Pedrosa, Medacorba i el pic dels Lavans, aquets dos darrers hi paro especial atenció.... des d’aquí sembla que em donaran guerra en la propera sortida.....  cal desfer uns metres el caminet, quan trobo la carena de nou marxo a la dreta tot baixant al Port de l’Angonella on per arribar-hi caldrà buscar el millor pas i posar alguna mà al terra.
-57 min.-port de l’Angonella- 2753 m.
De dret i tot buscant les debilitats d’una paret de roca s’assoleix l’aresta, jo però decideixo seguir una lleixa a la dreta Primer baixo un xic per un curt canaló i tot seguit enllaço amb dita lleixa que em porta tot pujant a un petit collet. Unes fites a l’esquerra m’ensenyen el pas. La paret de roca sembla força llisa, però sempre es troba la manera d’anar superant les graonades. En realitat resulta més fàcil del que sembla, cal posar les mans al terra però mai hi ha cap pas compromès i amb 8 minuts des del collet s’assoleix el cim.
-1 h. 14 min. – pic de l’Angonella- 2818m
Vista semblant al cim abans descrit, em limito a baixar per el mateix punt que he pujat fins al port de l’Angonella, aquí i sense camí clar però sense dubtes es fa drecera per anar a buscar la bretxa d’Arcalís sense haver de passar de nou pel cim del Cataperdís.
-1h 35min.- bretxa d’Arcalís- 2716 m.
Si es vol ja es pot baixar, però el pic d’Arcalís és a tocar, i com que gairebé no hi ha desnivell a superar, continuo trescant per la serra del Cap de la Coma sense cap mena de problema, la carena gira a l’esquerra i passa per un turó, on cal baixar i a pocs metres es troba una taula d’orientació feta d’obra i amb el nom de les muntanyes veïnes. S’arriba a un petit collet, punt d’escapada, ara però cal continuar crestejant, la cresta mai esdevé complicada, però cal estar atents.
-2 h 2 minuts- pic d’Arcalís- 2777m.
Un cop al cim la vista no varia massa de la que hi havia a la cresta, però el frontal del davant és fantàstic, per nombrar alguns cims: pic de l’Estany Forcat, pic de Tristaina, pic de les Planes, pic de les Fangasses, pic de Font Blanca, pic de Besalí... un món... cal dir que aquets cims també es veuen des del Cataperdís i l’Angonella, però ara son al davant mateix. A pocs metres cresta enllà, hi ha un cim secundari que priva de vista en aquella direcció, segurament però és el tram on la cresta és més trencada .Si no es vol crestejar, cal baixar uns metres a l’esquerra tot buscant els millors passos, un cop superat un contrafort, cal pujar de nou a buscar el cim, des d’aquí es veu la serra d’Arcalís que baixa a buscar el pic de l’Hortell, cim molt fàcil de pujar i que pot ser un complement a la ruta aquí descrita. Cal desfer el camí fins al collet d’escapada, reculant de nou per la cresta (20 minuts des del cim secundari, 12 minuts des del cim principal)
-2h 32 min.- collet (escapada)- 2715 m.
En aquest punt es troben de nou les marques grogues provinents de la bretxa d’Arcalís i que he seguit anteriorment, ara però cal seguir-les de baixada, en principi han de portar a enllaçar amb les de pujada. El pendent és molt dret però el terreny és una tartera de pedra fina amb una traça molt marcada, ideal per perdre desnivell en pocs minuts, el camí gairebé arriba als darrers remuntadors (esmentats a la pujada), el més lògic seria anar a buscar el camí de pujada, però com que es veu molt clar on s’ha d’anar, segueixo una pista d’esquí un tros avall i acte seguit tiro una diagonal paral·lela al camí de pujada, creuant de nou un xic més per sota el tram d’aigua per arribar al cotxe.
-2 h 52 min.-basses del Port de Rat (vora el Túnel)   - 2362 m.