dilluns, 11 de novembre del 2013

AGULLA DE SOTA SOBREPUNY ( Des del Castell de l'Areny ) (95)

Tornem al Catllaràs, concretament a pujar l'agulla de Sota Sobrepuny, una agulla que vàrem pujar fa cinc anys i que ens porta molts bon records. És una agulla que fa dues canals per les quals es pot assolir. L'altra vegada varem pujar per la canal de la dreta, la més espectacular, aquesta vegada provem per la de l'esquerra, que tot i que no és tan espectacular, és un xic més complicada.
  El recorregut ha estat el següent: Castell de l'Areny – Coll de Jovell – Les Pilones – Sant Romà de la Clusa – Rossinyol – Coll de la Plana – Collet del Faig – Agulla de Sota Sobrepuny – L'Escalell – Castell de l'Areny.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 9 de Novembre de 2013
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Baixa, sempre i quan no pugem a l'agulla de Sota Sobrepuny. Si es puja l'agulla, el grau de dificultat puja molt.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Catllaràs – Picancel E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Trencant a Sant Romà de la Clusa,espai on hi ha la bassa, sobre el Molí de Riu a la carretera de Vilada al Castell de l'Areny.
*OBSERVACIONS: El recorregut es segueix molt bé, només cal vigilar per trobar el camí que hi ha passat el mirador, sobre Sant Romà, i el corriol que baixa pel rec de la Clusa. Quant a la pujada a l'agulla de Sota Sobrepuny, és increïble, però per arribar a la canal és força brut i un cop a la canal cap de les dues és fàcil, sobretot per baixar.
  És un recorregut que ressegueix uns camins meravellosos, passa per uns miradors increïbles, un faig molt gros, uns boscos variats i de cine, un cobert, el de Rossinyol fora de serie i tant si es fa l'agulla com si no, no es pot demanar res més. En resum es pugi o no l'agulla, és un bon recorregut.
  L'agulla de Sota Sobrepuny, tant si la mires des de la collada de Baix de Picamill, com si la mires des dels rocs del davant, és de traca i mocador. Sobretot vista des del rocs del davant la primera canal, és impressionant.

les Pilones, antic baixador de troncs, just al caire
entre la boira apareix el Roig a l'esquerra i Sobrepuny a la dreta
Sant Romà de la Clusa
vista semblant a l'anterior, però ara en destaca l'Agulla de Sota Sobrepuny
la pallissa de Rossinyol
grimpant per una de les dues canals que donen accés a l'Agulla de Sota Sobrepuny
des de d'alt l'agulla contemplem el mar de boires, on just afloren el Cap de la Canal Closa i el Serrat de Picamill
un isard ens mira incrèdul, som a l'agulla de l'altre costat, bon mirador de la zona
vista de l'agulla, i de les dues canals per on es puja, la de la dreta és més neta  i estètica, no son difícils, però per pujar i baixar..... cal estar-hi avesat
al cap d'una estona l'isard encara ens contempla

.-  0 h.  --      MOLÍ DE RIU  --    855 m.
  Continuem per la carretera uns 300 metres, fins que fa un trencant per banda. Seguim cap a la dreta, pel costat d'una valla de fusta, travessem el rec i a l'altra banda trobem una pista que marxa cap a l'esquerra, és el GR. Per la pista fem uns pocs metres, travessem un filat i ens enfilem a la dreta, on un camí molt bonic -GR – ens porta a sota l'església de sant Vicenç, al Castell de l'Areny.
  .-  20 min.  --     CASTELL DE L'ARENY  --   955 m.
 El Castell de l'Areny és un poble petit, a la raconada d'una bonica vall. Tot i que el GR passa per sota l'església, s'hi ha de pujar. A la plaça de davant de l'església, marxem pel carrer de la banda de baix. De seguida el deixem, per seguir un camí que s'enfila per unes escales a la dreta. – GR – El camí va pujant pel mig del bosc cap a trobar un collet on hi arriba una pista i a sota hi ha una casa.
  .-  33 min.   --  COLL DE JOVELL  --    1.039 m.
  Continuem per la carena de la banda contrària on hi arribem, per sobre la casa, seguint un camí que és molt bonic i espectacular. – GR - És un camí que es va enfilant fent les seves llaçades per entre rocs i cinglera. Camí ens porta uns metres sota el cim, on hi ha unes pilones.
  .-  1 h 6 min.  --     LES PILONES   --  1.371 m.
  Tot i que som a tocar del cim del Cap dels Rocs, el mirador de la muntanya, són les pilones. Aquí el camí gira cap a darrera la baga, – GR - entra en un bosc de faig de fabulós, després baixa cap a travessar un rec i arriba a Sant Romà de la Clusa, on hi ha una ermita romànica i un refugi.
  .-  1 h 28 min.   --  SANT ROMÀ DE LA CLUSA   --  1.360 m.
  Al costat de l'ermita, hi ha una pista que fa un revolt tancat. Cap a l'esquerra i avall, la pista ens portaria al pas de l'Escalell, molt ràpid. Nosaltres la seguim amunt, fem la corba i – GR – de seguida ens dóna la primera sorpresa, ja que arriba a un mirador penjat al buit impressionant i inesperat. Continuem per la pista, on cal estar atent per trobar un camí no massa marcat que hi ha a l'esquerra. El camí s'ha de trobar abans que la pista giri a la dreta.
  .-  1 h 45 min.  --    DEIXEM GR I PISTA  --    1.412 m.
  Si no trobem el camí, quan la pista gira a la dreta, cal baixar cap a l'esquerra, de dret avall fins a trobar-lo - no és massa lluny -. Un cop al camí, aquest marxa molt planer, travessa la raconada i passa per sota el Faig General; tot un faig. Quan hi ha un trencant, sempre de pla i recte. Finalment el camí baixa uns metres i arriba a una pista, a tocar la casa de Rossinyol.
  .-  2 h.   --  ROSSINYOL  --     1.325 m.
   La casa de Rossinyol es travessa per sobre l'era, on hi ha un cobert digne de veure. Continuem per la pista que, en lleugera pujada, ens portarà al coll de la Plana, on fa un trencant.
  .-  2 h 16 min.  --    COLL DE LA PLANA  --    1.429 m.
  Aquí, deixem la pista que continua de baixada cap a Lourdes de la Nou. Marxem per l'esquerra. Seguim un camí, al mig dels pins, amb MG, que de seguida es comença a enfilar i a marxar cap a la dreta, passa un petit collet i arriba, força de pla, al collet del Faig, on hi ha un pi força curiós.
  .-  2 h 34 min.   --  COLLET DEL FAIG   --  1.567 m.
  Aquí, hi trobem un PR que, si el seguim de dret, en uns 10 minuts, ens portaria al cim de Sobrepuny. Nosaltres no hi pujarem, ja que hi vàrem pujar en l'excursió de fa quinze dies. Al collet, marxem cap a l'esquerra – PR - per un bonic camí que, pel mig d'un bosc de faig, ens porta a la collada de Dalt de Picamill.
  .-  2 h 41 min.  --    COLLADA DE DALT DE PICAMILL  --   1.507 m.
  Aquí hi tornarem i si no es volen complicacions, aquesta part de l'excursió cal deixar-la, però nosaltres hem pujat expressament per fer el que farem a continuació.
  Al coll, deixem el camí i seguim el filat cap a l'esquerra. Pugem pel mig dels boixos a un petit trau entre les roques. Des d'aquí marxem de pla, cap a la dreta. Penjats al mig dels boixos anem tan de pla com els boixos ens permeten, a buscar una canal, per la qual ens enfilem. La canal que és molt dreta, té un parell de passos de pedra, curts, però força llisos als quals cal vigilar. Un cop pujada la canal hi ha un petit tram de boixos força espessos, després dels quals s'arriba al cim de l'agulla.
  .-  2 h 49 min.  --    AGULLA DE SOTA SOBREPUNY  --  1. 544 m.
  El cim és espectacular. Costa creure on ets, ja que estàs penjat, miris on miris. La baixada, un xic més complicada, la fem pel mateix lloc, que hem pujat. - Si es porta corda, millor que millor -. Baixada la canal, tornem al trau a les roques, des d'on ens enfilarem als rocs de l'altra banda. La pujada és fàcil i la recompensa val la pena, doncs hi ha una vista immillorable de la canal que hem pujat i la veritat impressiona. De canals en fa dues; la primera és més estreta i espectacular, tot i que és la que vàrem pujar l'altra vegada, i recordo que era més fàcil. Quant a la segona, que és la que hem pujat, vista des del davant no es veu tan impressionant. De fet, als rocs on som, s'hi hauria de pujar abans que a la agulla, així es podria decidir millor quina canal pujar.
  Després d'admirar les canals, tornem a buscar el trau i baixem cap a la Collada de Dalt.
  .-  3 h 5 min.  --    COLLADA DE DALT DE PICAMILL  --  1.507 m.
  Travessem el filat i continuem pel camí – PR – que ens baixa a la Collada de Baix, on fa un trencant de pistes. Des d'aquí baix, si mires l'agulla impressiona i força.
  .-  3 h 12 min.  --    COLLADA DE BAIX DE PICAMILL  --  1.433 m.
  Aquí, deixem el PR que vàrem seguir fa quinze dies. Avui marxem cap a l'esquerra,. Seguim un camí amb fites que va baixant per la vall de l'esquerra, però per la dreta d'aquesta. El camí, molt clar i pel mig d'un bosc molt bonic i net, ens porta a la pista de Sant Romà de la Clusa, just on hi ha el Pas de l'Escalell.
  .-  3 h 40 min.  --     L'ESCALELL  --     1.155 m.
  Seguim la pista a la dreta i avall. Un cop passats dos revolts molt marcats i característics, a l'esquerra hi trobem una fita i un pal de telefon.
  .-  3 h 50 min.  --    CAMÍ DEL REC DE SANT ROMA  --   1.100 m.
  Deixem la pista i seguim el camí que baixa, primer cap a l'esquerra, després gira cap a la dreta i va a trobar un camí que baixa de la pista amb MV. El camí baixa un tram i després, quan ja es força avall, deixa a l'esquerra un corriol que baixa al riu. Nosaltres continuem a la dreta, seguint un camí més planer. És un camí que es veu net de poc, les MV s'acaben i continua un camí que arriba sobre la casa arranjada de Deixesa. Aquí, si continuem de dret, aniríem a la pista que avall, arriba on tenim el cotxe. Nosaltres, sobre la piscina, girem a l'esquerra i baixem pel costat de la tanca de pedra. Acabada la tanca, continuem de dret avall fins arribar a la pista, just al trencant on tenim el cotxe.
  .-  4 h 15 min.   --  MOLÍ DE RIU  --    855 m.
                               ---------------------------------------------
                                 PR – marques grogues i blanques