dimecres, 26 de febrer del 2014

PASTUIRA ( Des de Setcases pel Clot de Pastuira ) (107 )

El Pastuira és un d'aquells cims que tothom el situa on li sembla, en uns mapes està a la carena que va de Fontlletera al coll de la Marrana i en la majoria de mapes és el cim de Borregues ( cota 2.693 m. ), d'altres el situen – nosaltres creiem que és el bo – en el punt on es troben les carenes que venen del Catllar i la que puja de Setcases ( cota 2.422 m. ). Quant a l'Institut Cartogràfic Català, el ICC, el situen en un petit bony ( cota 2.355 m. ) de la carena que baixa cap a Setcases.
  Avui nosaltres pujarem el de la cota 2.422 m. Tenint en compte que hi ha neu i 1.200 metres de desnivell, és un bon exercici. Farem un recorregut on hi ha un petit tram no massa clar i la resta passa per indrets completament solitaris on no se sol trobar a ningú.
  El recorregut serà el següent: Setcases – Camí de les Creus – Les Mines - Clot del Pastuira – Pastuira - Pla de les Nou Fonts - Casal de Querornabós – Les Creus – Setcases.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA:  22 de Febrer de 2014
*COMARCA:   Ripollès
*DISTÀNCIA:    11.88 km
*DESNIVELL ACUMULAT:   1.200 m.
*TEMPS TOTAL CAMINAT :   4 h 50 min.
*TEMPS PARADES:   30 min.
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES :   5 h 20 min.
*DIFICULTAT:   Mitjana. Degut al desnivell i que hi ha un tram que tot i que no és complicat el fem pel mig del bosc sense camí.
*VELOCITAT MITJANA:    2.45 km/h
*FONTS CONSULTADES:  Mapa: Costabona – Alta Vall del Ter E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA:   Primer aparcament, passada la rotonda d'entrada a Setcases, al costat del riu Ter.
*OBSERVACIONS:   El recorregut que hem fet es pot millorar, però a nosaltres ens a agradat molt, tal com l'hem fet.
  Tot i que anar al Clot de Pastuira és pot fer per diferents llocs, nosaltres ho hem fet des de les Mines, això en ha obligar a seguir uns trams pel mig del bosc, sense camí, tot i que el bosc és de pins i no hi ha massa complicacions.
  Segurament que el millor i més net és, de pujada anar a buscar el pla de les Nou Fonts i allí un camí et porta al clot, en el punt on comença a ser net. També s'hi pot arribar des de la cabana de la Crestella, però aleshores encara hi ha un tram de riu que és brut.
  El Pastuira, sigui el que sigui, és un cim per pujar-hi, i més avui que ha nevat a la nit i tot el voltant és blanc. La veritat és que el voltant des d'aquí dalt és molt ampli.
  El Clot de Pastuira que hem pujat pel mig, amb la neu, és per disfrutar-ho, llàstima que costi tant arribar-hi.

darrer tram de torrent, on a sobre mateix comença el clot de Pastuira, net de vegetació, i curull de neu

foto del clot, enrere queda el tram de bosc, que crec que l'hem gaudit poc.. i és que la incertesa de no poder transitar per el clot ens feia dubtar.....

a mesura que guanyem alçada el clot es difumina i entrem en una gran pala, on anem fent esses, per mitigar la duresa de la pujada, en la foto els companys fent una "coreografia"

el Puig de Borregueres (el mal anomenat Pastuira), els Gra de Fajol i el Bastiments al darrere de tot des del Pastuira, insignificant un cop som a la carena

dia radiant i sense vent, comencem a baixar, caldrà estar alerta amb els pans de neu que es formen sota els grampons

des d'aquí el Pastuira ja no es veu tan poca cosa......,

molleres glaçades vora l'arruïnada cabanya de la Crestella

el camí de les Creus i les Mines guanya alçada lentament, en una raconada s'intueix el clot, amb la neu a dalt de tot, des de Setcases calen remuntar 1200 metres de desnivell per assolir el "modest Pastuira"

vista  de Setcases

TRACK I MAPA:  CLICA AQUÍ

0 h.  --      SETCASES  --     1.258 m.
  Anem a buscar el carrer “Camí de les Creus”. Per fer-ho cal que comencem a pujar des de l'entrada del poble, carrers cap a l'esquerra i amunt. És el carrer que surt de més amunt. El carrer s'acaba de seguida. Aquí hi ha un cartell i un indicador del Camí de les Creus.
  .-  6 min.   --  CAMÍ DE LES CREUS  --    1.277 m.
  Seguim aquest camí que de seguida es bifurca, continuem de dret a l'esquerra. - MVD - Al començament és un camí cimentat, que als pocs metres es converteix en un camí de terra empedrat que ens porta a un pas “Les Creus”, on gira a la dreta i va a buscar una cabana de bestiar.
  Som a la CABANA D'EN RAS – segons l'Alpina, cabana del Roc d'Esquer -. Aquí el camí gira a l'esquerra i va pujant tot fent un munt de marrades.- MVD - Aquest camí, el seguim fins a un tram que marxa de pla, i a terra a l'esquerra hi ha una fletxa verda molt marcada.
  .-  50 min.  --    CAMÍ DE LES MINES   --  1.555 m.
  Deixem la pista i marxem cap a l'esquerra. Pugem uns pocs metres i després marxem de pla cap a l'esquerra. Seguim un camí on, a la banda de baix són tot avellaners i a la banda de dalt pins. El camí, molt planer, ens porta a les Mines, on hi ha les restes d'una edificació. -Aquí s'acaben les MVD -. Continuem per un dolent camí fins a la raconada on trobem el riu.
  .-  1 h 5 min.  --    TORRENT DE PASTUIRA  --    1.582 m.
  Des de l'edificació hem baixat uns metres i no ho havíem de fer. Així que, des del torrent ens enfilem cap a la dreta, a buscar unes parets de pedra on trobem un corriol que ve de les Mines. Seguim el corriol per sota les parets i tornem al riu, però ara uns metres més amunt.
  Aquí, el camí travessa el riu i continua de pla cap a la banda del Catllar. Nosaltres travessem el riu, fem uns metres de camí i ens enfilem cap a la dreta, pel mig del bosc, resseguint el riu uns metres per sobre, ja que pel costat del riu no ho vèiem clar.
  Pel mig del bosc, sortejant els pins, anem pujant fins que trobem un altre camí de través – és el camí que ve de la cabana de la Crestella - que cap a la dreta ens torna al riu.
  .-  1 h 28 min.   --  TORRENT DE PASTUIRA - CRESTELLA
  La nostra intenció és pujar sempre que sigui possible pel costat del torrent, però no es pot, així que tornem a pujar un altre tram per dintre el bosc, uns metres per sobre el riu fins que veiem que el riu és net, en el punt on fa una petita cascada, aleshores baixem a trobar-lo.
  .-  1 h 40 min.   --  CLOT DE PASTUIRA  --    1.804 m.
  Som on volíem ser, tot i que crèiem que hi podríem entrar més avall. La neu està perfecta, així que comencem a pujar pel clot. El clot, conforme es va pujant es va obrin i acaba sent una pala de neu. La pujada és dura però amb unes vistes meravelloses, sense problemes, doncs ara és net i es puja per tot arreu, pugem fent moltes marrades, ja que és molt dret, fins al cim del Pastuira.
  .-  3 h 5 min.  --     PASTUIRA  --     2.422 m.
  Som al punt d'unió de les carenes que pugen de Setcases i del Catllar, amb una vista sobre la vall de Ter i dels cims que l'envolten molt bona, ja que quedem un xic apartats de la carena principal.
  Tal com hem arribat, marxem cap a la dreta, resseguint la carena fins a un petit bony que surt uns metres més avall, i que segons ICC., és el Pastuira.
  .-  3 h 12 min. --   CIM ( PASTUIRA segons ICC )  --   2.355 m.
  Aquí veiem que la carena per on volem continuar baixant és força neta de neu, així que saltem cap a la dreta, com si volguéssim tornar al Clot del Pastuira. Baixem per una pala molt dreta, però amb molta neu que ens permet baixar molt còmodament, a més, tot baixant veiem el clot per on hem pujat amb les llaçades que hem fet a la neu i fa goig de veure.
  Baixem fins que a l'esquerra es veu un pla, aleshores esbiaixem cap a l'esquerra i fem una diagonal de dret al pla que hi ha a la carena.
 .-  3 h 45 min.  --    PLA DE LES NOU FONTS  --    1.927 m.
  Des d'aquí hi ha un corriol que va de dret al clot de Pastuira, i segurament és la manera més neta d'anar-hi.
  Des del pla marxem cap a l'esquerra, resseguint la línia de pins per sobre. Quan els arbres s'acaben, girem a la dreta i els resseguim avall. Baixem per una careneta neta d'arbres. – Sembla que hi ha passat un allau - Baixem de dret a un petit pla on hi ha un tancat de pedra.
  .-  4 h.  --     CASAL DE QUERORNABÓS  --   1.804 m.
  Més que un casal són quatre parets de pedra que recorden a un tancant. Saltem cap a sota a buscar un filat que seguim a la dreta. Quan el filat gira a l'esquerra, continuem de dret per un corriol que s'endinsa al bosc i que ens porta a trobar un rec, ple de molleres. Baixem cap a l'esquerra per on anem a trobar un altre tancat o corral.
  .-  CABANA DE LA CRESTELLA  --    1.735 m.
  Marxem uns metres cap a l'esquerra i comencem a baixar de dret seguint el filat. És un camí que baixa molt de dret. Força avall travessa una pista, i continuem filat avall fins a trobar una segona pista.
  .-  4 h 24 min.  --     PISTA  --      1.572 m.
  Seguim la pista a la dreta, de seguida gira i continua baixant, trobem les marques verdes que hem seguit a la sortida. La pista ens porta a la cabana d'en Ras, tot i que nosaltres fem una drecera.
  .-  4 h. 33 m.  --   CABANA D'EN RAS  --     1.470 m.
  Continuem pista avall, passem el pas de les Creus i arribem a Setcases, on ens toca travessar el poble, sempre de dret avall, cap a trobar el riu Ter on tenim el cotxe.
   .-  4 h 50 min.  --     SETCASES  --     1.258 m.