dimarts, 13 de gener del 2015

GISCLARENY – SANT MIQUEL DE TURBIANS ( Des de coll d'Escriga per l'Alzina) ( 144 )

La setmana passada vàrem anar a Roca Tiraval. Quan passàvem pel coll de Turbians ens vàrem trobar amb el sender local de Gisclareny a l'Alzina, mirant per on passava, ens va sembla una bona idea fer una volta en la qual la majoria de punts serien seguint aquest sender local, i combinant-lo amb altres, fer un circuit força interessant per uns racons on no havíem anat mai.
  Recorregut: Coll d'Escriga – La Cau – Coll de Turbians – Rocadecans – L'Alzina – L'Estavanó – La Portalleta – Vilella – Sant Miquel de Turbians – Gisclareny – Coll d'Escriga.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 10 de Gener de 2015
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Baixa, gairebé sempre són camins marcats sense complicacions
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Moixeró – La Tosa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Coll d'Escriga, a la carretera de Bagà a Gisclareny.
*OBSERVACIONS: El recorregut és força clar, exceptuant un petit tram, la resta sempre és seguir un o altre sender local.
  Els senders locals, el que seguim més estona és el SL-(R) Gisclareny – l'Alzina. I el que seguim al final, el SL- (S) de Gisclareny al Pinar.
  L'ermita romànica del S-XII de Sant Miquel de Turbians està situada en un pla dalt un turó i està força ben conservada.
  L'església parroquial de Gisclareny és d'estil barroc del S-XVII, també està enlairada i tan l'una com l'altra tenen una vista sobre el Pedraforca, impressionant.
  El Mirador de la Gargallosa és un punt on es domina bona part del recorregut.
  L'alzina de cal Noguera és un exemplar d'unes dimensions considerables i, juntament amb els camins que cal seguir per arribar-hi, ve es mereix que els hi dediquin un sender local.
  El tram on cal estar més atent per seguir el camí és a la pista de Vilella, passada la cadena per pujar cap a     Sant Miquel al començament no és massa clar, cal tenir en compte que es puja amb el rec a l'esquerra i per la carena de sobre cal Vaquer.

l'alzina, molt a la vora de cal Noguera, en un petit replà en un terreny aspre i deshumanitzat

per arribar a l'alzina cal una bona baixada, des de vora can Misèria hi ha el trencant

L'Estavanó, bonica masia de muntanya en mal estat, aquest tros d'aquí em recorda molt a l'Alta Garrotxa

el camí després de la roureda passa vora una cinglera,acte seguit entra de nou al bosc de Pins ( Costa Freda) i arriba a la Portalleta, on de nou toca baixar de valent

imatge del veïnat de Vilella amb el Pedraforca traient el nas...

enlairada en un  turó hi ha l'ermita de Sant Miquel de Turbians, si accedeix des de Vilella per un caminet costerut i solell

deixem l'ermita i el collet enrere i comencem de nou a baixar, el proper objectiu, Cal Ros (a la foto)

Gisclareny, al peu del mirador de la Gargallosa

darrera ullada al poblet de Gisclareny i al mirador, tot pujant en direcció a les Roques del Bisbe

.-  0 h.  --     COLL D'ESCRIGA   --  1.351 m.
  Ens enfilem a la carena de la banda esquerra, a sobre, de seguida, s'arriba a un petit collet on trobem el SL-(R) que seguirem una bona estona. El camí marxa cap a l'esquerra de la carena, voreja un roc per aquesta banda i arriba a un trencant.
  Un camí continua vorejant el roc i marxa cap a la dreta i avall. Nosaltres seguim el que puja per l'esquerra, pel mig d'un escanyall a la roca. El camí – SL (R) - puja la roca i marxa per la dreta, molt aprop de la carena que finalment va a trobar i per ella s'enfila al punt més alt del recorregut.
  .-  26 min.  --     LA CAU   --  1.539 m.
  El cim és un pla d'herba sense vista. El camí – SL - continua ara de baixada, fa un trencant, seguim el camí, que marxa més de pla per sobre. El camí en lleugera baixada, deixa a l'esquerra el camí de Roca Tiraval i finalment arriba al coll de Turbians on s'acaba l'asfalt de la pista que ve de Gisclareny.
  .-  50 min.   --  COLL DE TURBIANS  --    1.454 m.
   La pista continua de terra cap a l'esquerra i baixa cap a Bagà. Nosaltres marxem per un camí molt clar que hi ha entre la pista de terra i la d'asfalt, a la banda contraria d'on hem arribat. El camí, molt clar, – MGSL - va vorejant el cim de l'esquerra i ens porta a una casa al mig d'un coll.
  .-  1 h 2 min.  --     ROCADECANS  --    1.435 m.
  Rocadecans és una casa en runes en un coll, amb una vista impressionant del Pedraforca. Avui pugem el cim de la dreta, és una carena de rocs que salta cap a la vall, sense un punt clar on tingui una bona vista. Pugem i baixem.
  .-  1 h 7 min.  --     ROCADECANS  --    1.435 m.
  Continuem pel camí que voreja la casa i continua planejant -MG - SL - cap a trobar una paret de roca a l'esquerra. Passada la paret fa un trencant. Deixem el camí de la dreta que puja al coll de la bassa de can Misèria. Nosaltres continuem de dret, per baix el camí arriba a un altre trencant.
  .-  1 h 13 min.  --     TRENCANT MG – SL  --    1.375 m.
  Deixem el camí de pla amb les MG que van cap a can Misèria. Ara agafem cap a la dreta i avall. El camí, que baixa molt, – SL - al començament no és massa clar, després baixa un petit grau fent diferents llaçades i finalment marxa cap a l'esquerra i arriba a sota una gran alzina.
  .-  1 h 34 min.   --  ALZINA – CAL NOGUERA  --   1.112 m.
  És una alzina monumental tot i que té una branca trencada, està situada en unes feixes al costat de la casa aterrada de cal Noguera.
  El camí des de l'alzina marxa cap a la dreta, sense arribar a la casa, baixa de dret salta un marge i continua molt clar cap a la dreta, -SL – a l'arribar al rec. El camí, ara empedrat, puja pel mig de les alzines i arriba a la casa molt malmesa de ca l'Estavanó.
  .-  1 h 43 min.  --     CA L'ESTAVANÓ  --    1.110 m.
  Marxem per sobre la casa, de pla per una roureda, seguint un camí penjat al solell. El camí, molt planer, entra en una pineda, – SL – de seguida a la dreta fa una cinglera impressionant, passada la cinglera s'arriba a un portal tallat entre dues roques.
  .-  2 h 3 min.  --     PORTELLETA  --    1.157 m.
  El camí travessa el tall i baixa un xic enfonsat fent un grau preciós. És un camí molt bonic que va baixant fent un munt de llaçades, baixa molt, tant que sembla que vulgui arribar al fons de l'infern. De cop gira a la dreta – SL - i més de pla, va a trobar el final d'una pista.
  Seguim la pista cap a l'esquerra i en lleugera baixada ens porta a travessar un rec on a la dreta de la pista – SL - hi ha una font on l'aigua neix d'entre unes roques.
  .-  2 h 12 min.  --     FONT DE BAIX  --    998 m.
  Continuem per la pista que volta una casa per sota – SL (R) - i s'enfila cap a la dreta, deixa el trencant de cal Vaquer i arribem a un altre trencant.
  .-  2 h 30 min.  --     VEÏNAT DE VILELLA   --  1.032 m.
  La pista cap a l'esquerra va a Gisclareny i la retrobarem més tard. Anem cap a la dreta, hi ha una cadena, a pocs metres trobem el rec, deixem la pista i ens enfilem i cap a l'esquerra de seguida travessem el rec i ens enfilem per la carena de sobre cal Vaquer. – SL (R) – Casa que anem veiem a sota. El camí al començament no és massa clar, després es fa més evident i ens porta dalt els plans que seguim cap a l'esquerra, per anar a trobar un coll al costat d'una bassa.
  .-  2 h 58 min.   --  COLL DE SANT MIQUEL  --    1.231 m.
  Anem cap a l'esquerra i de seguida arribem a la bonica ermita de sant Miquel de Turbians.
  .-  3 h 2 min.   --  SANT MIQUEL DE TURBIANS   --  1.250 m.
  Sant Miquel és una ermita romànica situada sobre un turó. Pel mateix camí tornem al coll.
  .-  3 h 5 min.  --    COLL DE SANT MIQUEL  --    1.231 m.
  Aquí deixem el SL-(R) que va a buscar la pista asfaltada de coll de Turbians. Marxem per la pista que marxa cap a l'esquerra, de baixada. La pista va baixant, passa per sota la cinglera i arriba a la casa de cal Ros.
  .-  3 h 17 min.   --  CAL ROS  --     1.130 m.
  Des de la casa anem a retrobar la pista de Vilella que seguim cap a la dreta i amunt, fins que aquesta fa un revolt a la dreta.
  .-  3 h 24 min.  --     PISTA DE VILELLA  --     1.175 m.
  Deixem la pista i ens enfilem per l'esquerra. Aquí hem de travessar el rec i no es veu massa clar per on. Hem de travessar el rec per agafar un camí molt clar que hi ha a l'altra banda. El camí, molt bo, – SL (S) – va pujant pel mig del bosc, passa per sota la roca Donzell i arriba a les cases de Gisclareny, just en un petit parc amb bancs.
  Del parc, ens enfilem cap a l'esquerra pel costat d'una bassa, de dret a l'església, on deixem totes les cases a la dreta i ens enfilem cap el bonic mirador de la Gargallosa..
  .-  3 h. 44 min.   --  MIRADOR DE LA GARGALLOSA   --  1.355 m.
  El mirador que està a la punta d'un tossal és fabulós. Tornem al parc, travessem una carretera i a sobre travessem la carretera que ve de Bagà. Anem de dret a unes cases – SL - que hi ha la dreta. El camí passa per sobre les cases, després travessa una pista de terra i, en lleugera pujada, va a buscar un coll.
  Sobre el coll fa un pla. – Roques del Bisbe – Aquí trobem una pista que seguim cap a la dreta. Pista que, primer de pla i després de baixada, ens porta al coll d'Escriga.
  .-  4 h 15 min.  --    COLL D'ESCRIGA  --     1.351 m.
                                   SL – marques verdes i blanques