dimecres, 10 de juny del 2015

SERRA DE TURP – LES ANOVES ( Des de Llinars ) (161)

La serra de Turp és una serra encinglerada sobre el pantà d’Oliana, rematada per  l’agulla del Cogulló que sobresurt al final. Serra que quan passes per la carretera d’Oliana a la Seu d’Urgell es fa mirar, ja que queda separada de la resta de serres.
La Ruta: Coll de Boix – Coll de la Travessa – Cogulló de Turp – Grau de Turp – Sant Joan de les Anoves – Font de la Pinyassa – Coll de Boix.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 6 de Juny de 2015
*COMARCA: Solsonès – Alt Urgell
*DIFICULTAT: És fàcil, només es complica el tram de la serra de Turp que cal vigilar per on passar i la baixada del Grau.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Muntanya d’Alinyà   E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA:  Coll de Boix, al punt on hi ha el canvi de comarca entre el Solsonès i l’Alt Urgell, a la carretera que va de Coll de Nargó a Sant Llorenç de Morunys.
*OBSERVACIONS: Al recorregut per sobre la serra de Turp, hi ha algun punt on cal vigilar, doncs hi ha forces boixos. Sempre el millor lloc per passar, és prop del cingle ja que és el punt més net.
La baixada és pel Grau de Turp. El camí tot i que hi ha fites, hi ha trams que costa de seguir, però sempre hi és. Si el perdem, és qüestió de recular i buscar-lo ja que si no, no baixarem.
Les trumferes són uns forats molt curiosos, són unes petites barraques amb volta de pedra colgades de terra, amb una petita obertura en un costat dalt de tot, serveixen per guardar les patates. Patates de llavor que són molt famoses.
Si hi ha una cosa curiosa, juntament amb les trumferes, és la font de Sant Joan que sent un territori molt sec hi surt un munt d’aigua, de fet és en l’únic lloc on hem vist aigua en condicions.
a primera hora del matí i amb cotxe passem pel Coll de la Serra Seca on hi ha un bonic mirador, la Serra del Turp en destaca clarament

el sol incideix sobre l'estàtua en honor al Tour situada al mateix coll
el Cogulló del Turp just abans d'arribar a la Barraca del Tilló

una trumfera, amb la seva estreta entrada

ja dalt el Cogulló contemplem la trencada i llarga carena

la carena es segueix força bé amb constants pujades i baixades, i amb trams de boixeres

en plena cinglera trobem aquesta corona de rei florida
la Font de Sant Joan, surt d'una mina, raja abundosa, sobte trobar aquest raig en un lloc tan aspre

la Serra del Turp un xic abans d'arribar a les Anoves

des de les Anoves tenim aquesta vista de les Roques de Sant Honorat i "lo Coscollet"

Sant Joan de les Anoves ermita i cases tot en estat ruïnós

TRACK I MAPA: TRACK AL WIKILOCK

0 h. --  COLL DE BOIX  --  1.258 m.
Sortim seguint la pista de l’esquerra. ( indicador a santa Pelaia)  Pista que de seguida es bifurca. Anem cap a l’esquerra, ara la pista és cimentada, volta cap a l’esquerra, passa per sota una granja, uns metres més endavant passa per sota un dipòsit on a l’esquerra hi arriba una pista que puja de Llinars que és aquí sota mateix. La pista fa uns metres més i arriba a un encreuament, on s’acaba el cimentat.
17 min. --  COLLADA DE CAL FANGUET  --  1.340 m.
Aquí fa tres pistes; seguirem la que marxa pel mig de pla, lleugerament cap a la dreta. La pista passa un petit tram de bosc i es bifurca – per la pista de l’esquerra hi tornarem-. Ara marxem de dret, amunt, de seguida deixem una pista a la dreta i arribem a un encreuament en forma de Y.
25 min.  – CARENA DE LA PINYASSA – FONT DEL TILLÓ --  1.387 m.
Tot i que el camí més aconsellable és seguir de dret per la pista. Nosaltres agafem la pista que marxa cap a la dreta. Pista que baixa a trobar una barraca on al costat hi ha unes trumferes- forats fet a terra per guardar patates –. Continuem per la pista que gira cap a sota i va a buscar la raconada de l’esquerra. Aquí uns metres a sobre hi ha la font.
28 min. --  FONT DEL TILLÓ
La font és uns metres a sobre la pista, al mig de la raconada, que va fent unes petites basses tot i que avui és tot sec. Des de la font, continua un camí amb unes grans estaques de fusta que porten a la pista de la carena de la Pinyassa i que és sens dubte la millor opció a seguir.
Nosaltres tornem a la pista sota la font, que es parteix en dues. Seguim la pista de sobre, que uns metres mes enllà s’acaba. Aleshores pugem pel mig del bosc, de dret amunt, cap a trobar la pista de la Pinyassa, just a un coll.
52 min. --  COLL DE LA TRAVESSA  --  1.395 m.
Seguim la pista cap a la dreta. Pista que de seguida es torna molt dolenta i es comença a enfilar per la Coma de Turp i ens porta a un altre coll.
57 min.  --  COLL DE LA COMA  --  1.479 m.
Des d’aquí s’obre una vista impressionant sobre la vall de coll de Nargó i Organyà.
Deixem la pista i ens enfilem cap a l’esquerra, primer per la carena, després un xic cap a la dreta i finalment tornem a la carena per arribar al cim més alt de la serra de Turp.
1 h 12 min. --  COGULLÓ DE TURP  --  1.620 m.
El cim és vèrtex geodèsic, i té una vista de 360º.  Un cop al cim, no saps cap on mirar ja que si cap una banda és preciós, cap a l’altra és impressionant.
Per continuar baixem pel costat de la cresta, no hi ha camí clar, però seguint sempre el tallat es va baixant. La baixada va fent diferents dents de serra, pugem i baixem però sempre suaument, al final hi ha un petit tram on cal vigilar ja que és més brut. Baixem fins que en una de les puntes de la serra, fa uns prats. Aquí a la dreta hi ha un turó, l’únic que sobresurt més alt que la cresta i una barraca aterrada. Són les Feixes d’en Janot.
Aquí hem de baixar  un parell de minuts per terreny més obert, sense apartar-nos massa del que seria la cinglera i anar a buscar un pas, on hi ha dues fites.
2 h 11 min.  --  GRAU DE TURP  --  1.301 m.
Passem pel mig de les dues fites i comencem a baixar el grau, al començament baixa de dret, després es desvia cap a l’esquerra, arriba a un punt que sembla que es parteixi, aquí anem cap a la dreta i fem un tram de llaçades – alguna fita - per salvar una paret. Finalment el camí comença a marxar cap a l’esquerra durant un bon tram, arriba a un camí carreter, el camí passa una raconada, i per sobre una petita vinya, arriba a la raconada, on hi ha una mina on surt molta aigua.
2 h 41 min.  --  FONT DE SANT JOAN  -- 940 m,
Tenint en compte que el terreny està molt sec, sembla mentida l’aigua que surt de la mina. Continuem pel camí carreter que, fent una volta, ens porta a la plaça de davant  de l’església de Sant Joan de les Anoves.
2 h 47 min.  --  SANT JOAN DE LES ANOVES  --  950 m.
Del poble en queden quatre cases i l’església, però tot està a punt de caure. Marxem per la pista del davant l’església. Pista que va fent llaçades, travessa una barrera de fusta, passa pel costat d’una furgoneta abandonada i d’un cobert amb dos dipòsits, i arriba a una altra casa, on la teulada toca a terra, a la pista.
3 h 12 min.  – CORRAL DEL SOLER  --  1.125 m.
Aquí, just a l’arribar a la casa, deixem la pista i marxem cap a l’esquerra – hi ha marques grogues molt difuminades –. El camí fa com una M tombada, on les dues puntes són dos camps que hi ha sobre la casa. Cada cop quan el camí arriba a un d’aquests camps gira en rodó cap a l’esquerra. Al segon entra al bosc i comença a marxar en diagonal cap a l’esquerra i amunt. El camí ens porta a un camí carreter, en el punt on hi ha uns aigüols.
3 h 30 min.  --  FONT DE LA PINYASSA  -- 1.315 m.
Font, font és discutible. Sí que hi ha unes petits bassals amb una aigua força bruta, que pel que sembla neix aquí mateix.
Cap a l’esquerra, la pista ens portaria cap a coll de la Travessa. Nosaltres anem cap a la dreta, on un camí carreter, de pla, va vorejant el Cap de la Pinyassa i va a trobar una vall on, a la dreta, hi ha el cap del Pedró. El camí gira a l’esquerra i ressegueix la vall – el pla de la Llacuna –. Al mig del pla fa un trencant.
3 h 47 min.  --  PEUMOLA – PLA DE LA LLACUNA
Aquí a la dreta hi ha un cobert i també hi marxa una pista, nosaltres continuem de dret seguint el pla, en el qual hi ha unes quantes trumferes. La pista ens porta a trobar la pista que ve de la collada de cal Fanguet.
3 h 52 min.  – TENQUEM CERCLE
Aquí tanquem el cercle, ara seguim cap a la dreta, passem per la collada de cal Fanguet, per sota el dipòsit, la granja i arribem a coll de Boix, on tenim el cotxe.
4 h 10 min.  --  COLL DE BOIX  --  1.258 m.