dimecres, 22 de juliol del 2015

EL MONT PERDUT (per la Punta de las Escaleras) (166)

Avui fem una d’aquelles sortides que qualsevol amant dels 3000 la té marcada en vermell a la seva agenda. El Mont Perdut és un dels grans i està ubicat en un lloc extraordinari com és la Vall d’Ordesa. L’aproximació des de la mateixa vall (Pradera d’Ordesa) tot i que encantadora és molt llarga i amb molt desnivell. Nosaltres, per cert, amb un grup inèdit dins alaunaacasa, hem triat l’opció de Nerín, des del mateix poblet un autobús 4x4 remunta durant 11.75 Km per una pista de terra en bon estat tot salvant 860 metres de desnivell en uns 27 minuts.
En quant a la ruta, la nostra idea és pujar el Mont Perdut per la Punta de las Escaleras, un tres mil modest però que obre una directíssima cap al nostre objectiu, tot i que presenta algun pas més difícil que la via normal, cosa que el fa més atractiu i menys massificat.
Ruta: aparcament del autobús-Cuello Gordo-Refugi de Góriz-Punta de las Escaleras-Mont Perdut-llac gelat-Cuello Gordo-aparcament de l’autobús.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 4 de juliol de 2015
*LLOC:  PIRINEU ARAGONÈS (OSCA)
*DISTÀNCIA: 23 Km
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 9h.46 min.
*DIFICULTAT: fins la Punta de las Escaleras és F, però a partir d’aquí hi ha dos passos que la fan PD.
*VELOCITAT MITJANA: 2,3 km/h
*VELOCITAT MITJANA EN MOVIMENT: 2,9 km/h.
*FONTS CONSULTADES: Mapa de l’editorial Alpina (Ordesa Monte Perdido)
*PUNT DE SORTIDA: Des d’on para l’autobús, molt a la vora de la Sierra de les Cutas
*OBSERVACIONS: Ja que ens mourem per sobre dels 3000 metres, i encara que sigui estiu, cal portar el material adequat per aquesta alçada, (grampons, piolet, un cordino, roba d’abric, etc.)
L’Autobús que surt de Nerín té diferents horaris però no sempre... cal consultar.
L’excursió és relativament fàcil, però un cop deixem la ruta normal ens trobarem amb un seguit de graonades que cal superar, hi ha fites que ens porten a buscar el pas, malgrat això les dues darreres i sobretot la última poden generar algun dubte si no estem acostumats a grimpar.
Ah, i per cert, si sou amants de la botànica obriu bé els ulls; doncs no és difícil trobar flor de neu...

l'autobús ens deixa vora una mala pista, la seguim fins un collet, molt a la vora del Mirador de Sierracils

aviat som a sobre la Vall d'Ordesa, amb la vista de les "Tres Sorores" dominant la vall..

el Refugi de Góriz, sens dubte un dels refugis més concorreguts del Pirineu

deixem la ruta normal i pugem per una ampla i costeruda canal, a partir d'ara  seguirem la ruta de "las Escaleras"

un cop arribats al collet ja trobem la primera "Escalera", fem un flanqueig per una estreta lleixa i una curta grimpada. Comencem a encarar la directa cap el Mont Perdut....

la flor de neu (edelweiss) és present a la ruta, un al·licient més

foto imponent del Mont Perdut, amb les seves dues darreres grades des de" la Punta de las Escaleras"

el darrer escull, una canaleta de pedra d'uns 20 metres

avui, la canaleta presenta regalims d'aigua que la fan menys adherent, cal dir però que hi ha una corda, però mai s'està del tot segur si es prudent fer-la servir...

l'altre gran: el Cilindre de Marboré des del Mont Perdut

la colla dalt del Mont Perdut

la manca de neu ens permet seguir portant els grampons a la motxilla

ja hem deixat "l'Escupidera" al darrere, ara cal seguir per la carena rocosa fins vora el Llac Gelat

de baixada veiem " la Punta de las Escaleras", seguim baixant..

de tornada encara queden ganes de tornar al Mirador de Sierracils, el canvi de posició del sol provoca un notable canvi cromàtic, a la Foto les Gradas de Soaso

la darrera imatge, fantàstica vista de la Vall d'Ordesa amb el Cilindre, el Mont Perdut i el Soum de Ramond

-0 h –Parada de l’Autobús (vora la Sierra de las Curtas)- 2167 m.
L’autobús ens deixa al costat d'una pista d’herba, ens posem la motxilla a l’esquena i seguim per aquesta pista fins un coll just a sobre la Vall d’Ordesa,  ja veiem el nostre objectiu, “las tres Sorores” (el Cilindro, Monte Perdido, Soum de Ramond) i el caminet que per sobre la vall ens ha de portar fins al Refugi de Góriz. Abans però marxem a l’esquerra per una curta careneta fins al Mirador de Sierracils, allí la vista és impressionant, es veu tota la part final de la vall, amb les Grades de Soaso a sota mateix. Retornem al camí que comença a baixar lleugerament fins un ample coll on a la dreta s’obre una nova vall.
-40 min.-Cuello Gordo- 2185 m.
A mesura que ens apropem al nostre objectiu  anem resseguint amb la vista la possible ruta de pujada, el camí força clar comença a girar cap al nord, tot passant per sobre la part final de la vall amb bones vistes del Salt de la Cola de Caballo, clarament visible. El camí ens porta de dret al Refugi
 -1 h  48 min.-Refugi de Góriz- 2200 m.
Aquí fem una parada i un mos al costat de la font que queda un xic enlairada a la dreta (darrera oportunitat per poar aigua), tot seguit comencem enfilar el costerut camí en tendència a la dreta, tot seguit comencem a fer llaçades per superar una grada a l’hora que el camí comença a marxar cap a l’esquerra per anar a buscar la vall que mena al Llac Gelat, ens aturem al costat d’una fita, al peu d’una canal de pedra solta que s’enlaira a la nostra dreta.
-2 h 44 min.-Ruta de Las Escaleras- 2500 m.
Deixem la via “normal” i enfilem l’ample canal, un caminet molt costerut puja pel pedregar fins un marcat collet, anem a buscar la paret de la nostra esquerra i seguim una estreta lleixa que ens permet superar la primera “Escalera”. Continuem per un camí prou evident que ens va portant a buscar el proper pas, aviat hem de pujar un nou ressalt. Caldrà superar dues “Escaleras” més, la tercera presenta un tram de roca més llisa però es supera molt bé. Finalment anem a buscar la gran roca que és la Punta de las Escaleras, la majoria de gent puja de dret a buscar el cim, nosaltres però, hem anat marxant força de pla (amb vistes del Soum de Ramound i de la Torre de Gòriz que ens queda lleugerament a baix a la dreta) per anar a buscar la base de la Roca en un punt força baix, hem donat una ullada a la roca i allà on hem vist un punt feble l’hem atacat, una curta grimpada ens ha permès guanyar la carena, tot seguit hem assolit el primer 3000 de l’any.
- 4 h. 7 min. – La Punta de las Escaleras- 3027m
Vista espectacular del Cilindre de Marboré i del Mont Perdut, que tenim just al davant, des d’aquí s’aprecien clarament les dues “Escaleras” que ens falta superar. Després de les fotos de rigor i d’agafar forces desfem uns metres, fins que la roca presenta un pas, baixem amb compte fins un marcat coll per continuar pujant fins una careneta que queda a l’esquerra. Decidits seguim de dret per anar a buscar la propera “Escalera”, la negociem pel costat d’una canal, en la part superior entrem dins la canal per acabar de pujar els darrers metres. Un cop a sobre anem de dret a buscar el claríssim pas de la darrera graonada, sens dubte la que marca el grau de l’excursió (PD), es tracta d’una canal de pedra d’uns 20 metres, on en la primera part la pedra no presenta gaires preses, avui amb l’afegit de nombrosos regalims d’aigua que minven l’adherència a la roca. Cal dir però que hi ha una corda  muntada de fa anys, no és molt aconsellable el seu ús però encara fa servei... Ja a dalt perfilem una clapa de neu  marxant cap a l’esquerra, tot seguint les fites, finalment i per terreny menys costerut i sense entrebancs assolim un dels gegants del Pirineu.
-5 h 23 min.- Mont Perdut- 3355 m.
Vista descomunal en una de les grans atalaies del Pirineu, on apreciem altres mítics massissos del Pirineu (Vignemale, la Múnia, etc.), el seu cim presenta un vèrtex geodèsic. Hem quedat parats, però, de la poca quantitat de neu que hi ha en general, la calor d’aquets darrers dies ha fet estralls..., Per continuar baixem per la “normal” en direcció al Llac Gelat, tot hi que encara hi ha neu a la part dreta de la canal (baixada), anem a buscar la part que no n’hi ha, baixem per un llarg tram de tartera amb força inclinació, però per baixar és ideal... deixem la famosa “Escupidera” i tot seguit anem a buscar una carena de roca tot deixant l’ample canal, seguim baixant en direcció al Llac Gelat, uns metres abans d’arribar-hi trenquem a l’esquerra i continuem en direcció al Refugi de Góriz.

-6 h 22 minuts- el Llac Gelat- 3007m.
El camí força clar davalla ràpidament, al cap d’uns 23 minuts trobem un torrent i fem una parada per dinar. Acte seguit el camí ens porta a passar per entre uns grans blocs de roca (Ciudad de Piedra) i al cap de poc desfem un pas en el que de hem recolzar alguna mà, ja fa estona que a la nostra esquerra veiem la Punta de las Escaleras, i no tardem gaire en retrobar la canal per on hem pujat al matí
-7 h 24 min.- Ruta las Escaleras- 2500 m.
Deixem la canal a l’esquerra i ens limitem a desfer el camí de pujada, tot i que no acabem d’anar al Refugi de Góriz,  molt a la vora d’aquest baixem sense camí clar però sense problemes a buscar el camí que mena a cercar l’autobús. Un cop al camí, sense presses però sense pauses, anem desfent el camí, passem pel Cuello Gordo i encara fem unes fotos al Mirador de Sierracils, ara la llum de la tarda presenta una vista cromàtica diferent a la del matí, una darrera empenta ens porta de nou a la parada de l’autobús vora 2/4 de 6.
-9 h 46 min.-parada de l’autobús) - 2167 m.
Una furgoneta ocupa el lloc de l’autobús, momentàniament espatllat, la sort és capritxosa i els problemes de l’autobús són un avantatge per nosaltres, la furgoneta carrega les deu persones que som al lloc i guanyem mitja hora... ha semblat la faula de la llebre i la tortuga, gent molt més preparada ha anat fent temps i s’ha anat encantant, nosaltres amb una cadència de pas més lenta però constant ens ha permès ser els escollits....