dimarts, 10 de juliol del 2012

PIC D'AURIOL (33)

En aquesta sortida anem a l'Arièja, una zona força desconeguda per nosaltres ja que per tornar al migdia a casa ens queda molt lluny. Però ens ha sortit prou bé. Anem a fer el pic d'Auriol que és a l'entrada de la vall de Bessines.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 7 de Juliol de 2012
*COMARCA: Alt Arieja - França
*DISTÀNCIA: 15.61 kms
*TEMPS TOTAL: 4 h 55 min.
*DIFICULTAT: baixa. Si no fem la grimpada de la carena, que es pot evitar per l'esquerra, ni tampoc anem al llac per sobre els rocs, que és pitjor que la carena.
*VELOCITAT MITJANA: 3.17 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Vèrtex nº 178
*PUNT DE SORTIDA: A la corba tancada que hi ha a la carretera que baixa del port del Pimorent cap a l'Ospitalet. Un cop passat el trencant d'Andorra, hi ha un trencant. Seguim la carretera de la dreta que marxa recta. L'aparcament és en la primera corba tancada cap a l'esquerra. Aquí a la dreta hi ha un indicador de la Vall de Bessines.
*OBSERVACIONS: En aquesta excursió si hi ha alguna cosa a destacar és el camí des del cotxe fins a l'estany de les Bessines. És un camí, que per si sol ja val la pena seguir i arribar a aquest racó. El racó és un punt inhòspit i meravellós. Quant al cim, la pala d'herba per pujar-hi és molt dreta i la grimpada final, si ets amant de les grimpades, és molt maca.

primera vista de la vall de les Bessines, just a la sortida de la cresta de la Tor Bessateil
el Pic d'Auriol des de sota el coll
cal una grimpada per assolir el cim
el Pic d'Auriol vist des del Roc de la Malèse, on es pot apreciar el coll i l'aresta Sud
en Jaume baixant amb l'estany de les Bessines al fons
l'estany està represat, però el lloc és idílic.
el camí per arribar a la vall ja val una excursió
 no seria just deixar-me el Puigpedrós de Lanós i el Coma d'Or (BRUTALS)

TRACK I MAPA: CLICA AQUÍ

.-  0 h.   --   APARCAMENT A LA CORBA   --   1.536 m.
Sortim seguint el camí ample de l'altra banda de la carretera. El camí molt planer, de seguida deixa a l'esquerra un trencant cap a l'Ospitalet. A partir d'aquí trobem un GR. Continuem de pla i un tros enllà deixem un camí a la dreta que puja al port de Pimorent per on també hi marxa un GR.
Nosaltres continuem seguint el camí de dret. El camí, a partir del trencant s'estreny. -GR – És un camí penjat a mitja altura amb la vall del riu Arièja a sota a l'esquerra. El camí és molt bonic, és un camí d'aquells que agrada a en Jaume Penina, que avui justament no ha pogut venir.
El camí va fent petites i precioses raconades, comença molt planer, després puja un tros amb una llaçada, fa un altra tram planer i arriba a un punt on comença a pujar amb unes llaçades molt curtes, després torna a planejar i quan surt del bosc trobem un trencant.
  .-  34 min.  --   CRESTA DE LA TOR BESSATEIL   --  1.799 m.
Som a la carena que fa contrafort al pic del Querforc. Aquí seguim el camí -GR- que baixa cap a l'esquerra, per anar a travessar un riu, després gira a la dreta, on de pujada passa una porta encarant la vall de Bessines. Travessem la jaça Bessateil i tornem entrar al bosc. El camí, molt fresat, va pujant. Un tros enllà fa una baixada i arriba a unes antigues instal·lacions. Aquí a la dreta hi ha una escala.
   .-  1 h 2 min.   --  RESTES D'INSTAL·LACIONS  --   1.915 m.
Ara el camí - GR - fa un tram pla, després un petit pujador i continua completament pla, pel que era una antiga via fèrria, fins a la presa del llac de les Bessines. Nosaltres el seguim fins uns 400 m abans de la presa fins, al punt on trobem una fita molt grossa a l'esquerra.
   .-  1 h 15 min.  --   FITA   --  1.956 m.
Deixem el camí i el GR per marxar cap a l'esquerra. Hi ha restes de traça que l'herba ha tapat. Anem pel mig del bosc, baixant cap a l'esquerra i endavant ( és un tram molt curt ). De seguida quedem sense arbres, aleshores anem de dret cap al fons de la vall. De fet fa dos clots, travessem el primer i quan arribem al costat del segon, sense travessar el rec, comencem a enfilar-nos a la dreta. Al començament és un tram amb herba i rocs. Anem seguint el rec que gira a l'esquerra.
Davant nostre tenim una pala d'herba molt dreta que el rec travessa de dalt a baix. Encarem la pala i anem pujant pel mig, sense camí, amb al rec a l'esquerra i la carena que baixa del pic d'Auriol a la dreta. Quan som força amunt anem cap al cantó del rec i arribem a un clot o pla.
   .-  1 h 53 min.  --   CLOT LADOU   --  2.248 m.
Aquí a l'esquerra fa uns petits bassals, ara marxem cap a la dreta, de dret a un coll marcat dalt la carena. Pugem per la pala d'herba, ja no tan dreta que hi ha entre dues tarteres. La pala ens porta de dret al coll.
   .-  2 h 10 min.  --   COLL A LA CARENA  --   2.410 m.
Al coll se'ns obre tota la vall de l'altra banda, i un munt de cim que no coneixem. Pel coll travessa un camí que cap a l'esquerra en serviria per pujar al cim sense haver de grimpar. Aquest camí seria una bona opció per tornar ja que cap a la dreta baixa cap a l'entrada d'aigua del llac de les Bessines.
Nosaltres seguirem la carena cap a l'esquerra i amunt. És una carena de rocs. En alguns punts passem un xic per sota la banda l'esquerra per evitar algun pas dolent però, finalment acabem pujant per la carena. Tot i que marxant cap a l'esquerra es pot evitar pujant per una canal d'herba que mort al cim. La carena és una grimpada constant amb algun pas força atlètic. La grimpada no és molt complicada, però si que cal estar acostumat a passar per llocs aeris, amb rocs molt grans. La carena o cresta molt entretinguda i molt divertida ens porta al cim.
   .-  2 h 53 min.  --   PIC D'AURIOL   --   2.695 m.
El cim té una vista molt bona, tant cap al costat andorrà com cap a l'interior de França. Per continuar, tenim un munt d'opcions; nosaltres seguint el nostre estil farem el que podríem dir que és l'olla de Ladou.
Marxem continuant la carena, per on comencem a davallar cap el coll més baix. La carena és trencada, amb molt rocs. Nosaltres baixem trams per la carena i d'altres lleugerament a l'esquerra. Un cop al coll, ens enfilem al petit cim del davant.
   .-  3 h 5 min.  --   ROC MALÈSE   --  2.535 m.
Som en un punt des d'on el pic d'Auriol es veu magnificat, a més la vista de la caiguda cap a la vall de l'Arièja és impressionant. És el primer cim que es veu quan encares la vall de Bessines, tot i no sent un gran cim estem contents d'haver-lo fet.
Per baixar, anem un metres cap a sota el coll i baixem de dret. El camí que hem d'anar a buscar a l'altra banda de la vall es veu molt avall i molt lluny. La baixada que és molt dreta, amb herba, la fem tant de dret com podem, es tracta de baixar al clot on hi ha les basses.
   .-  3 h 21 min.   --  CLOT LADOU   --  2.248 m.
Ara a partir d'aquí, una cosa és el que fem i l'altre el que havíem d'haver fet. Començaré pel que fem. Con que volem anar al llac, baixem la pala d'herba de dret a un munt de rocs del fons sobre el llac. Un cop als rocs, anem passant per sobre, cap a l'esquerra i de dret al llac. Els rocs que són molt grossos, són de molt mal passar. En molts punts cal canviar o recular uns metres, per no quedar tallats. Tot i així, malament, però arribem a la presa del llac de les Bessines.
Crec que la millor manera per baixar era, baixar la pala d'herba en direcció a una tartera que hi ha a l'esquerra. Un cop a la tartera anar a buscar les parets de la carena que baixa del Puig d'Auriol i, sempre per sota les parets, baixar per una canal que et porta de dret al llac, on pel seu costat es pot anar plàcidament cap a la presa.
   .-  3 h 45 min.   --  ESTANY DE LES BESSINES  --   1.962 m.
El punt on està el llac és preciós. És un llac amb una presa però, què hi farem, això és el que passa amb la major part dels llacs del Pirineu.
Per marxar, seguim el camí ample i cimentat d'una antiga via fèrria que hi arriba. -GR – És el mateix camí pel que hem vingut. De seguida deixem a la dreta la fita per on hem anat cap al Pic d'Auriol. Quan trobem una paret de pedra a l'esquerra, cal estar atents ja que s'ha de deixar el camí que marxa de dret i baixar cap a la dreta, on el camí -GR- va a trobar on, a l'esquerra hi ha l'escala de les antigues instal·lacions. El camí continua -GR –, travessa el bosc i la jaça Bessateil, puja uns metres, travessa la carena que baixa de la Tor Bessateil i continua penjat sobre la vall cap a l'aparcament on tenim el cotxe.
   .-  4 h 55 min.  --   APARCAMENT A LA CORBA  --   1.536 m.