dimecres, 17 d’octubre del 2012

ROCA ENTREVESSADA-MEDACORBA-PIC DEL RACOFRED-PIC DEL PLA DE L'ESTANY ( Des d'Arinsal )(47)

Portem dues setmanes sense fer l'excursió del dissabte, els culpables són els bolets, així que aquesta setmana, hem decidit de penjar una de les excursions de les que tinc millor record, ja que és increïble. Per a mi una de les millors que he fet a Andorra i una de les que he disfrutat més, tot i que hi vaig acabar amb el braç trencat, però precisament no la recordo pel braç.
L'excursió la vàrem fer fa tres anys, però és alta muntanya i no crec que el recorregut hagi canviat massa. Això si, és per a gent amb coneixement de la muntanya i que se sàpiguen moure amb rocs i grimpant.
La ruta és la següent: Arinsal – Refugi Pla de l'Estany – Estanys Forcats – Roca Entravessada – Medacorba – Pic del Racofred – Port Dret – Port d'Arinsal – Estanys de Montmantell – Refugi Pla de l'Estany – Arinsal.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 18 d'Agost de 2009
*COMARCA: Andorra
*DISTÀNCIA: 17 kms
*DIFICULTAT: Alta, degut al desnivell, la durada i algun pas en el qual la grimpada, sense ser difícil, és exposada.
*VELOCITAT MITJANA: 2.3 kms/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Andorra de l'editorial Alpina 1:40.000, Andorra de Editorial Alpina (Manel Figuera)
*PUNT DE SORTIDA: Arinsal, s'aparca un cop travessat el túnel de l'Espigó, al nord del poble i en els últims pisos.
*OBSERVACIONS: L'excursió és increïble. Els cims, per on els pujàvem, no semblaven res de l'altre món, però per on els baixàvem, al girar-nos, era increïble. És a dir, si la volta la féssim al revés, espantaria. Tot i que la dificultat seria la mateixa, les agulles semblen inaccessibles. Quant als cims, el de la Roca Entravessada i el del Medacorba, vistos tal com els hem pujat o vistos des del cim del Racofred no s'assemblen en res. Vistos des del Racofred et fan posar la pell de gallina.
refugi vora els estanys Forcats
el pic de Baiau i el de Coma Pedrosa vistos des de la Roca Entrevessada
els estanys Forcats des de la collada del mateix nom
la Roca Entrevessada tot punjant al Medacorba
d'esquerra a dreta. Coma Pedrosa, Roca entrevessada, Medacorba i pic dels Lavans
un cop girem la vista enrera no ens creiem el que hem fet...., la visió és brutal!!!!
darrer cim, el pic del Pla de l'Estany, ara toca baixar, tot i que costa deixar aquestes vistes....

TRACK I MAPA:CLICA AQUÍ

.-   0 h  --       CASCADA DE RIBAL  --     1.560 mts.
Continuem per la pista de terra, marcada amb un GR i uns punt grocs. La pista és tancada als cotxes, volta sobre si mateixa i arriba a un trencant amb indicadors.
  .-  17 min.   --  TRENCANT DE COMA PEDROSA  --     1.700 mts.
Cap a l'esquerra, la pista, va al refugi de Coma Pedrosa. Nosaltres seguim per la dreta, fem unes quantes llaçades i arribem a la borda de les Agunes, on hi ha una font que raja molt.
  .-  22 min.   --  FONT DEL MOIXO
Continuem pista amunt però, de seguida la deixem per agafar un camí, a la dreta, que passa per les bordes de Curovilla. Aquí el camí torna a trobar la pista. El camí sempre és el GR.
  --  32 min.  --    LA CORUVILLA  --  1.830 mts.
Ara la pista fa una forta pujada, sobre de la qual, la tornem a deixar, per agafar el camí de la dreta:“ El rec de l'Areny” que ens porta on acaba la pista, al començament del Pla de l'Estany. Travessem el pla i anem a trobar el refugi.
  .-  55 min.  --   REFUGI DEL PLA DE L'ESTANY  --   2.050 mts.
Continuem seguint el GR. Ara el camí, tot i essent clar, no és com fins aquí. Anem pujant tot desviant-nos cap a la dreta i arribem a un trencant amb un cartell.
  .-  1 h 8 min.   --  TRENCANT AL PORT D' ARINSAL  --    2.126 mts.
Aquí el camí es parteix en dos. Un camí, el GR, i les marques grogues, marxen cap a la dreta, per pujar al port d'Arinsal, que és per on tornarem. Nosaltres seguim cap a l'esquerra, - també GR - travessem la cascada del Port Dret i, per un canaló, pugem a trobar els estanys Forcats, en el punt on hi ha dos petits refugis.
  .-  2 h.   --  ESTANYS FORCATS  --      2.642 mts.
Aquí, deixem totes les marques i el camí, per enfilar-nos cap a l'esquerra. Es puja bé per tot arreu, només cal vigilar un xic. Cap on pugem, des de lluny, es veu una gran fita dalt la carena, nosaltres hi sortim un xic a la dreta.
  .-  2 h 15 min.   --  CARENA ROCA ENTRAVESSADA
Seguim la carena cap a la dreta, on trobem una paret que pugem grimpant de dret. Un cop passada la paret, la carena ja és un passeig. Passem l'avantcim i arribem al punt més alt d'avui.
  .-  2 h 43 min.  --       ROCA ENTRAVESSADA  --   2.927 mts.
Després del Coma Pedrosa que tenim aquí davant mateix, la Roca Entravessada és el cim més alt d'Andorra.
Per baixar hem de tornar a l'avantcim i baixar per la seva aresta nord. Baixem a una primera bretxa, després de la qual ens desviem força cap a l'esquerra, per anar cercant els millors passos. És molt dret i les mans cal fer-les servir força. Passem vora dues bretxes més que ens queden a la nostra dreta i arribem a la collada dels estanys Forcats.
  .-  3 h 5 min.  --   COLLADA DELS ESTANYS FORCATS  --    2.743 mts.
Travessem el coll, on hi passa el GR, per enfilar-nos a la paret del davant. Sembla que la pujada sigui per dues canals de la dreta, però no, les fites ens porten cap a l'esquerra. De camí no n'hi ha però, de fites forces. Ara a la dreta i després a l'esquerra, buscant el millor pas, s'arriba a la carena, són gairebé perpendiculars a la collada del estanys. A la carena anem un xic a l'esquerra i ja som dalt el Medacorba, amb una vista per caure de cul.
  .-  3 h 35 min.  --       MEDACORBA  --      2.913 mts.
Des d'aquí, es veu per on hem baixat la Roca Entravessada i realment sembla impossible; una sensació que avui tindrem més d'un cop. El Medacorba parteix les valls d'Arinsal, Soulcem i Vallferrera. La vista que té sobre la Pica d'Estats és del tot impressionant.
Sortim per on hem arribat, desfem un tros de camí i baixem a una gran bretxa, sempre per la carena o un xic a la dreta (banda estanys Forcats). De la bretxa pugem al cim del davant.
  .-  3 h 44 min.  --    MEDACORBA ORIENTAL  --   2.871 mts.
Continuem crestejant. En molts punts passem un xic a la dreta, ja que hi ha algun pas complicat. Pugem dues puntes més. Des de l'última que pugem, la vista del Medacorba impacta. Aquesta última punta és un senyor cim. Baixem a un proper coll. Des d'aquest coll, una tartera baixa de dret a la llengua de terra que separa els estanys Forcats.
  .-  4 h 14 min.  --      COLL W DEL RACOFRED  --   2.790 mts.
Des del coll per pujar el cim del davant, ho fem per l'esquerra de la cresta, banda de Soulcem. És l'únic tram que pugem per aquesta banda.
  .-  4 h 21 min.  --      PIC DEL RACOFRED  --   2.837 mts.
Tal com hem pujat, el cim no és gran cosa, però un cop dalt, la vista sobre la cresta d'on venim és impactant. Torna a passar igual que des del Medacorba. Si mires enrere, sembla impossible que vinguem d'on venim, sort que mirant endavant, mai es veu massa complicat. Continuem ara per la cresta. Ara lleugerament a la dreta, baixem a un petit coll i pugem al roc del Racofred.
  .-  4 h 46 min.  --     ROC DEL RACOFRED  --   2.736 mts.
Continuem per una carena molt estreta i aèria però fàcil, i baixem al següent coll.
  .-  4 h 55 min.  --    PORT DRET   --  2.638 mts.
Aquí s'han acabat les crestes, però davant nostre hi ha una pujada molt dreta que pugem evitant la tartera, tot el que podem. Es puja bé per tot arreu, però buscant la millor petja, arribem a la primera punta o avantcim, per continuar força planer. En uns 5 minuts arribem al cim del pic del Pla de l'Estany o de Bareytes, amb una vista de tot el recorregut que passa d'extraordinària.
  .-  5 h 25 min.   --  PIC DEL PLA D'ESTANY  --      2.860 mts.
Aquí dalt torna a passar el què ha passat en tot el recorregut, les agulles d'on venim, vistes des d'aquí, jo no hi aniria, ja que sembla impossible.
Ara baixem per la carena i anem a buscar el coll que tenim a sota mateix.
  .-  5 h 33 min.  --   PORT D'ARINSAL  --     2.734 mts.
Aquí trobem el GR que baixa lleugerament per sota la carena que hem baixat, deixant el primer llac gelat de Montmantell a l'esquerra i baixa cap al segon llac.
  .-  5 h 40 min.  --    ESTANYS DE MONTMANTELL  --   2.630 mts.
Aquí, hi trobem marques grogues que junt amb el GR, ens acompanyaran fins al cotxe. Anem baixant per un bon camí, passem pel costat d'una barraca de planxa i arribem a un punt on ressorgeix l'aigua.
  .-  6 h 10 min.  --   FONT DE MONTMANTELL  --   2.411 mts.
El camí baixa pel costat del rec. Un tros avall, una relliscada fa que al posar la mà a terra em trenqui el radi, o sigui, que a partir d'aquí en avall, baixo amb el braç trencat. Baixem un xic més i arribem al trencant senyalitzat dels Estany Forcats, per on hem pujat el matí.
  .-  6 h 28 min.   --  TRENCANT DELS ESTANYS FORCATS   --  2.126 min.
Continuem per l'esquerra i avall per arribar de seguida al refugi.
  .-  6 h 37 min.   --  REFUGI DEL PLA D'ESTANY  --   2.050 mts.
Ara desfem el camí de pujada, passem les bordes de la Curovilla i la de les Agunes, per arribar on tenim el cotxe.
  .-  7 h 20 min.  --   CASCADA DE RIBAL  --    1.560 mts.