dimecres, 7 de novembre del 2012

SOBREPUNY – MORRERA D'ESPADES ( Des de Lourdes de la Nou ) (49)

El dia que vàrem fer la volta a Malanyeu ens va sorprendre una punta que, des del cingle de la Tor, vèiem que sobresortia mirant cap a la vall de sant Romà de la Clusa. Avui provarem de fer-la; és la Morrera d'Espades. Hem buscat la manera de fer-la i ens ha sortir un recorregut molt interessant. La ruta ha estat la següent: Lourdes de la Nou – Sobrepuny de Baix – Sobrepuny – collet de la Plana – Morrera d'Espades – Pas per les Agudes – Lourdes de la Nou.

DADES:
*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 2 de Novembre de 2012
*COMARCA: Berguedà
*DISTÀNCIA: 13.65 kms
*DIFICULTAT: Alta, si fem tot el recorregut, ja que hi ha el tram des del punt d'aigua fins a la casa d'Espades que no és massa clar, però es pot evitar.
*VELOCITAT MITJANA: 3.2 kms/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Catllaràs - Picancel E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Santuari de Lourdes, a la Nou de Berguedà.
*OBSERVACIONS: El recorregut fins al coll de la Plana és fàcil de seguir, amb camins marcats. Ara bé, del coll de la Plana fins a la casa d'Espades, els camins no són ni massa clars, ni massa nets. La resta és fàcil. És seguir el GR. Si no es va a la Morrera d'Espades és fàcil.
Sobrepuny, vist des de Sobrepuny de baix
la foto a l'inversa, vista del Sobrepuny de Baix, des del Sobrepuny
interessant vista de l'Alt Berguedà des de la Morrera d'Espades, a la dreta els cingles de la Tor
les agudes
sorprenent visió d'una de les Agudes
vista de les Agudes i el Sobrepuny des de la Nou del Berguedà

.-  0 h.   --  LOURDES DE LA NOU  --    835 m.
Sortim seguint les parets, tot deixant l'ermita a la dreta. El camí, baixa unes escales i gira a l'esquerra. Nosaltres continuem de dret escales avall i arribem a la Gruta de la Verge.
   .-  3 min.  --    GRUTA  --  810 m.
Continuem, travessem una porta i girem cap a l'esquerra. El camí, molt fresat, segueix riera amunt i ens porta a la carretera. Al punt on la riera la travessa.
  .-  8 min.  --    CARRETERA  --  840 m
Travessem la carretera i continuem per la pista. La seguim uns metres, deixem un corriol que baixa cap el rec,i continuem uns metres més fins que, trobem un corriol molt marcat que s'enfila per l'esquerra a trobar un camí més ample. El camí puja tot marxant un xic cap a l'esquerra fins a trobar el rec. El camí segueix de dret amunt pel costat del rec Xic. Pugem sempre amb el rec a l'esquerra fins que trobem una pista de través
  .-  17 min.   --  PISTA AMPLA  --  885 m.
Seguim la pista cap a l'esquerra. Travessem el rec i la deixem per agafar un camí a la dreta – hi ha una pedra a terra amb una inscripció amb vermell “ Sobrepuny”-. El camí -MV - puja un tram i comença a marxar cap a l'esquerra. Aquí el deixem per enfilar-nos – fites - cap a la dreta, on per una careneta anem a sortir a uns prats on a l'altra banda hi ha la casa aterrada de Caselles.
  .-  23 min.  --    CASELLES   --  960 m.
Del costat de la casa, marxem per la pista – MG -MV - de la dreta, a buscar un roure força gran. Passat el roure, la pista es bifurca. Seguim la de l'esquerra fins que aquesta gira en rodó cap a l'esquerra.
  .-  31 min.   --  DEIXEM PISTA
Deixem la pista i seguim un camí que s'enfila per la dreta. - MG – MV - El camí, molt fresat, torna cap a buscar el rec i puja pel seu costat molt de dret. És un camí molt fresat i molt bonic que puja pel mig del Clot de Manrell. Puja recte, sense llaçades, que el fa força dur. El camí força amunt, s'aparta del rec i va cap a l'esquerra a trobar la carena.
  .-  51 min.   --  ERA DE MANRELL  --  1.240 m.
Seguim la carena cap a la dreta, - MG – MV - després per l'esquerra d'aquesta, anem a trobar un faig molt gran. El camí gira cap a sobre el faig i va a buscar un camí de través que ve de l'altra banda de la Foranca, amb marques d'un PR.
  .-  1 h 13 min.  --  TROBEM EL PR   --  1.484 m.
Ara seguim el PR cap a la dreta. Quan el camí marxa de pla, el PR continua cap a l'esquerra i amunt. Sempre seguint el PR, que es segueix molt bé, arribem a un petit coll. Aquí hi hem de tornar. Deixem el PR i ens enfilem cap a la dreta. En uns tres minuts i per una carena estreta s'arriba al cim del Sobrepuny de Baix.
  .-  1 h 23 min.   --  SOBREPUNY DE BAIX   --  1.566 m.
La vista des del cim és esplèndida. Tornem cap al coll i continuem seguint el PR que continua per la carena amunt. El camí, molt espectacular, va pujant amb el penjat de la cinglera que cau sobre la vall de la Nou a la dreta. El camí ens porta al cim de Sobrepuny.
  .-  1 h 36 min.   --  SOBREPUNY   --  1.656 m.
El cim és vèrtex geodèsic i la seva vista tot i que és bona és menor que de del Sobrepuny de Baix. Sortim cap a l'esquerra, segons arribem al cim. Seguim el PR que pel mig del bosc ens porta al collet del Faig, on hi ha un pi escapçat. Aquí per la dreta hi marxa un camí i el PR cap a la collada del Picamill. Nosaltres continuem de dret, seguint unes MG. El camí ens porta a un collet i continua cap a la dreta, per arribar a una careneta de pedra. Aquí, el camí baixa cap a l'esquerra de dret al coll de la Plana. Nosaltres seguim un tram sense camí, la careneta de la dreta, on hi ha una bona vista de la vall de la Clusa, per després saltar pel mig del bosc, molt net, cap al coll de la Plana.
  .-  1 h 58 min.  --  COLL DE LA PLANA   --  1.425 m.
Al coll fa un trencant de camins. Cap a la dreta i avall va cap a Sant Romà de la Clusa. Aquí tenim un parell d'opcions: una és seguir el GR que marxa per la pista de l'esquerra i que amb una hora menys, ens portarà cap a Lourdes de la Nou. - de fet, nosaltres acabarem seguint-lo uns metres més avall- . Però ens perdríem la Morrera d'Espades, que tot i que ens complica molt la cosa, hem vingut aquí per fer-la.
La segona, és la que fem nosaltres. És seguir la pista que travessa cap a la carena del davant. La pista gira sobre si i quan gira cap a la dreta, la deixem per seguir un corriol que puja per la carena de l'esquerra. Després voreja cap a la dreta, paral·lel a la pista. Seguim el camí fins que trobem un baixador de troncs. Pugem pel baixador cap a trobar la carena. Un cop a la carena la seguim cap a l'esquerra i arribem a la punta de la Morrera d'Espades.
  .-  2 h 15 min.  --  MORRERA D'ESPADES  --    1.572 m.
El cim té una vista molt i molt bona. Marxem per la carena que, força planera, ens porta a la collada de la Tor. Aquí a l'esquerra, marxa un filat que baixa cap al collet d'Espades, ( no se si es passa). Continuem per la carena fins a un coll d'herba. Aquí a l'esquerra hi ha un cartell de “coto”.
  .-  2 h 32 min.  --  COLLADA DELS EMPRIUS  --    1.575 m.
Aquí a l'esquerra, al costat del cartell del “coto” hi marxa un camí. El camí baixa molt de dret un tros avall. Trobem unes MV que pugen al collet de la Batllia. Seguim baixant i arribem a una pista que seguim uns pocs metres avall, fins que a la dreta, hi ha un punt d'aigua.
  .-  2 h 43 min.   --  PUNT   D' AIGUA   --  1.433 m.
Aquí, si volem estalviar-nos problemes, el millor és seguir la pista avall que, passant per la casa de la Tor, ens porta a la pista uns metres més avall de la casa d'Espades. Nosaltres marxem per una pista d'herba que hi ha a l'esquerra. La pista, de pla, porta a uns prats d'herba on sembla que el camí s'enfili per l'esquerra. Nosaltres agafem un pas que hi ha entre els boixos, de pla, un xic a la dreta. El camí, que no es massa clar, va marxant pel mig del bosc. És un camí complicat de seguir, que, sempre pla i amunt, ens porta dalt un coll per on es travessen les Espades.
  .-  2 h 58 min.  -- COLLET  D'ESPADES  --    1.477 m.
El camí continua per l'altra banda. Al començament és un xic brut, però després es torna molt definit i ens porta de dret a la casa d'Espades, on trobem una pista. Seguim la pista cap a l'esquerra i amunt i en dos minuts arribem a un trencant de pistes.
  .-  3 h 8 min.   --  GR – PR    --   1.397 m.
Aquí trobem el GR i el PR. Som molt aprop del coll de la Plana. Seguim el GR cap a la dreta i avall. Trobem una bifurcació i deixem el PR que marxa cap a l'esquerra. És el que hem trobat sobre el faig per pujar a Sobrepuny. Nosaltres sempre seguint el GR, uns metres més avall, deixem la pista i continuem seguint el GR que marxa cap a la dreta i avall. El camí baixa cap a la Collada pel mig d'un bosc de somnis, molt bonic.
  .-  3 h 25 min.   --  LA COLLADA  --   1.250 m.
Aquí a la dreta, hi ha la primera de les agulles de les Agudes. El camí -GR- baixa força de dret. Cada cop que a la dreta veiem una agulla de les Agudes, ens hi arribem a veure-la. N'hi ha dues més i són espectaculars. El camí que va baixant, passa pel Grau d'Insula i continua de pla cap a l'esquerra. Després baixa cap a trobar les parets de les primeres cases de la Nou.
  .-  4 h 5 min.  --  CAL PATZI   --  860 m.
Continuem pel costat i seguim la pista que passa pel salt i la font de cal Patzi. – molt bonic – La pista, ens porta a sota l'església de la Nou, des d'on per la carretera baixem cap a Lourdes de la Nou.
  .-  4 h 15 min.  --  LOURDES DE LA NOU   --  835 m.
                                                       -------------------------------------------
                                                               PR – marques grogues i blanques