dilluns, 18 de març del 2013

HIVERNAL AL PEDRAFORCA (67)

Tot i que l'hivern s'està acabant, anirem a fer una hivernal al Pedraforca. Pujarem per la canal Central o com es sol dir, per la tartera, tot i que en aquest cas de tartera molt poca, tot és una gran paret inclinada de neu. El recorregut que farem no té pèrdua, ni desperdicis, això sí, no és apta per a tothom, ja que de l'enforcada i fins al cim, hi ha trams força exposats.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 9 de Març de 2013
*COMARCA: Berguedà
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 4 h.
*DIFICULTAT: Avui Molt alta. Sobretot el tram que va de l'enforcadura al cim.
*PUNT DE SORTIDA: Àrea recreativa la Serra, que es troba a la pista asfaltada que va de Saldes al Mirador de Gresolet.
*OBSERVACIONS: Avui, el que encara ens sembla que no pugui ser, és que en tota l'excursió no hem trobat ningú, i al Pedra, això no recordem haver-nos-hi trobat mai.
Quant a la pujada i sobretot en la baixada hem disfrutat molt. El recorregut a seguir no és complicat, però la neu no se sap mai com estarà, el que avui pot ser molt bo, demà pot ser pèssim

de dret a l'Enforcadura, tot obrint traça

ja hem superat bona part del desnivell

en aquest punt cal fer un flanqueig
darrers metres, al darrere i resta l'Enforcadura i el Pollegó Inferior
 fotos del cim, el marc és incomparable, estem molt contents, som al cim del Pollegó Superior
el Caldarer i el Pollegó Inferior des del cim
acabem de realitzar una excursió impressionat, al cotxe discutim la jugada, però la muntanya ens torna a sorpendre, tot hi que hem vist aquesta imatge un munt de cops, cal tornar a baixar del cotxe i gaudir de nou

.-  0 h.  --     ÀREA RECREATIVA LA SERRA  --     1.435 m.
Sortim del costat del pas canadenc que hi ha a la carretera, al costat de les barbacoes on hi ha un indicadors. El camí puja del costat de l'indicador cap a sobre les barbacoes, des d'on continua de dret pel mig del bosc. – SL - 'Es un camí ample i net, que puja de dret, cap a trobar un trencant on hi ha un altre indicador.
  .-  15 min.  --    CAMÍ DE CIRCUMVAL·LACIÓ  --    1.580 m.
Aquí trobem el PR que fa la circumval·lació al Pedraforca. Per l'esquerra marxa de dret avall. Nosaltres el seguim cap a la dreta i amunt. Pugem un petit tram i arribem a un altre trencant, també amb indicadors.
  .-  20 min.  --     DEIXEM PR
Aquí deixem el PR que marxa cap a la dreta per anar al refugi Lluís Estasen. Nosaltres seguim cap a l'esquerra, on el camí va a buscar un petit rec, per on – MBL - puja de dret. És un camí que puja molt de dret i que un tros amunt comença a trobar una tartera, per on continua pujant de dret cap a trobar un altre trencant, aquest sense indicador. Aquí, per la dreta, ens arriba el camí marcat amb un altre PR que també ve del refugi Estasen i que puja cap a l'enforcadura.
  .-  38 min.  --   CAMÍ REFUGI - PEDRAFORCA  --    1.628 m.
Ara pugem tartera amunt, primer seguint el PR que de seguida ens queda tapat per la neu. Toca posar-se els grampons i amunt que fa pujada. Pugem un xic a l'esquerra del centre de la canal. De neu, com més amunt pugem, més n'hi ha. La pujada és fantàstica, amb trams on és dura i trams que és tova, en algun punt ens enfonsem fins els genolls, sort que som quatre i ens anem tornant per obrir traça, així amb trams ràpids i trams lents però disfrutant de valent, arribem a l'enforcadura.
 .-  2 h.  --      ENFORCADURA  --    2.356 m.
Fins aquí, la pujada ha estat dura però no complicada. A partir d'aquí la cosa canvia i es complica força, ja que hi ha algun pas força exposat.
De l'enforcadura anem cap a la dreta, en diagonal a buscar un canaló uns metres més endavant. El canaló és molt dret i per ell, tot esbiaixant cap a l'esquerra, anem a buscar la carena. La pujada és molt dreta i la neu força dura, en algun punt costa clavar els grampons. Un cop a la carena comencem a marxar cap a l'esquerra, on de seguida ens cal fer un flanqueig força exposat a l'esquerra, per anar a buscar la vertical del cim, on per un pas molt més ample ens hi enfilem.
  .-  2 h 30 min.  --   POLLEGÓ SUPERIOR ( PEDRAFORCA )  --    2.506 m.
Hem fet una pujada preciosa, amb força neu i sense ni la més mínima traça. El cim està impecable i la sensació d'estar sols al Pedra, és una sensació estranya, ja que normalment no s'hi cap de gent.
La baixada la fem pel mateix lloc per on hem pujat, ara bé, si la pujada ha estat dura, la baixada és molt ràpida, encara que t'enfonsis fins el genoll, es baixa de cine.
Tornem cap a l'enforcadura vigilant en el flanqueig, la baixada és molt dreta, i amb la neu tan dura, no s'hi val a badar!.
  .-  2 h 53 min.  --       ENFORCADURA   --  2.356 m.
Ara ens llancem per l'esquerra, baixem pel mig de la tartera, en aquest cas pel mig de la canal, on la neu es veu millor, - això si que és fantàstic, és una baixada de somnis - Mentre hi ha neu sempre baixem pel mig o lleugerament a l'esquerra i finalment quan s'acaba la neu, continuem tartera avall, cap a trobar el trencant del camí de refugi.
  .-  3 h 36 min.  --   CAMÍ REFUGI - PEDRAFORCA   --  1.628 m.
Deixem el camí marcat amb PR. Continuem de dret tartera avall, seguint un camí -MBL- que baixa, seguint per l'esquerra la tartera. El camí es va estrenyent, s'acaba la tartera i continua baixant pel que sembla un rec, a trobar un altre trencant que també ve del Refugi; és el PR que fa la circumval·lació al Pedraforca.
  .-  3 h 47 min.   --  CAMÍ DE CIRCUMVAL·LACIÓ
Ara seguim el camí i el PR cap a la dreta i avall, el seguim fins que hi ha un indicador.
  .-  3 h 50 min.  --   DEIXEM CAMÍ DE CIRCUMVAL·LACIÓ  --    1.580 m.
Aquí, als indicadors, cal estat atent per no continuar de dret avall seguint el PR, ja que aquí cal deixar el PR que marxa de dret tal com baixàvem. A nosaltres ens toca marxar cap a l'esquerra, seguint un camí que travessa una tartera grisa, per després baixar de dret pel mig del bosc. És un bon camí -SL- que ens porta de dret a les barbacoes i a la carretera on tenim el cotxe.
  .-  4 h.  --     ÀREA RECREATIVA LA SERRA   --  1.435 m.
                                        PR – marques grogues i blanques
                                         SL – marques verdes i blanques