dijous, 17 d’octubre del 2013

PONT CABRADÍS ( Per l'Aigua de Valls ) (91)

El pont Cabradís és un d'aquells llocs inoblidables, tant pel lloc en si mateix, com pels camins pel qual passem per anar-hi. És un pont natural de tosca d'uns 60 metres de llarg, per on passen les aigües del riu Aigua de Valls. El camí per anar-hi, si passem per la Torre, sembla impossible que es pugui travessar pel mig de la cinglera, en quan al camí que passa resseguint el riu, passa per un bosc de boixos preciós. Mirant les cingleres de la Torre des de baix, el camí ni s'hi endevina.
El recorregut és el següent: Pista de la Vall – Molí de la Corriu – La Torre – Torrent de Vilacireres – Pont Cabradís – Torrent Fondo – l'Escalar – Molí de la Corriu – Pista de la Vall.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 12 d'Octubre de 2013
*COMARCA: Solsonès
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 4 h.
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES :4 h 25 min.
*DIFICULTAT: Baixa, tot i que les marques i els cartells, que n'hi ha forces, en algun punt ens fan dubtar. Només cal vigilar el tram que puja del Molí de la Corriu a la casa de la Torre, la resta és fàcil.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Vall de Lord – Port del Comte E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Al pont de la Vall, a la carretera de Berga a Sant Llorenç de Morunys, cal agafar la pista asfaltada que mena a la Vall, passada l'església continuem per la pista estreta fins que aquesta gira en rodó a l'esquerra i s'enfila amunt. Just al revolt hi ha un lloc per aparcar un cotxe.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt fàcil, en la major part d'aquest no et pots perdre ja que no pots anar enlloc més.
És un recorregut preciós, nosaltres l'hem fet en dos grups, en dies diferents, i amb els recorreguts invertits. Si es fa al revés, o sigui del pont Cabradís cap a la Torre, un cop a la casa de la Torre costa trobar el camí que baixa cap al molí de la Corriu, però, si es veu complicat i no es troba, només cal continuar la pista que ens porta a una altra d'asfaltada que, sempre a l'esquerra i avall, és la pista on tenim el cotxe. Tot i que cal fer un bon tram de quitrà també és força interessant i no és massa més llarg.
la malaurada casa de la Torre
la boca sud del Pont Cabradís
la tosca ha aconseguit "construir" tot un llarg pont natural

sobre el Pont Cabradís, sota un freixe hi neix una font
en el camí de tornda, hi trobarem cadenes per assegurar el camí i fins i tot aquesta escala
detall del riu Aigua de Valls
sempre transitem entre parets, ja tornem i el sol encara no arriba al fons de la vall

el Molí de la Corriu, clarament arrenjat i cuidat
un cop som de nou a la pista pavimentada podem apreciar la Serra de Busa

.-  0 h.   --  GRAU DEL RIU  --      855m.
 Comencem a caminar per una pista dolenta on hi ha una cadena. La pista surt a la dreta, un cop fet el revolt. La pista baixa un xic i continua força de pla. Un tros enllà trobem una pista que baixa per la dreta a trobar el riu, en el lloc on hi ha el gorg de l'Olla, gorg que val la pena baixar a veure tot i que s'ha de tornar a pujar. Continuem per la pista que pel marge dret del riu es va endinsant al congost que forma el riu. -A la pista hi ha moltes torres elèctriques – La pista, força de pla, arriba a una primera presa.
  .-  18 min.  --    PRIMERA PRESA   --  915 m.
  A l'esquerra de la presa, hi ha una escala de ferro que cal pujar per continuar per un camí, al mig del bosc. El camí, amb pujades i baixades, ens porta al molí de Corriu.
  Un cop davant del Molí de la Corriu, trobem un indicador. Aquí hi ha dues variants per anar al Pont Cabradís; les dues rutes estan indicades per un petit quadrat amb uns caminants dibuixats i un número. La variant nº1 és la més ràpida, remunta de dret, tot seguint el riu Aigua de Valls fins al Pont Cabradís. La segona variant porta el nº 3, és molt més llarga i exigent, passa per l'arruïnada casa de la Torre i tot seguit, fent un munt de pujades i baixades, arriba al Pont Cabradís, tot resseguint cingleres impossibles..
  .-  30 min.  --      MOLÍ DE LA CORRIU  --     920 m.
  A peu d'indicador fem uns metres a l'esquerra, just al llindar del que seria el “jardí” del Molí de la Corriu creuem el clot i ens enfilem a l'altre cantó a buscar un camí que paral·lel al clot marxa en direcció Oest. Quan portem aproximadament un xic més d'un quart des del Molí, hem de marxar a l'esquera a buscar un prat (no hem vist cap marca, però no ens podem equivocar, és el primer cop que disposem de vista a l'esquerra més enllà del rec). Creuem l'incipient rec i seguirem un corriol que continua cap a la dreta amunt. Tot seguit sortim a una pista que deixarem un cop gira i passa de nou a l'altre cantó de rec. Prenem un corriol a l'esquerra que per dins el bosc i vora el que queda de rasa o rec, el segueix. Passats uns quatre minuts, el camí gira en rodó, tot seguint les petites i discretes marques i, que ara, pujant força, ens porten a un camí més planer que marxa cap a la dreta (Est). Al cap de poc som al davant d'un roure imponent i d'una petita surgència d'aigua marcada al mapa de l'Alpina. Ara cal continuar cap a l'esquerra, de dret i amunt, fins a sortir als prats on hi ha la malaurada casa de la Torre de la Corriu, amb el cap de la Tolosa al seu darrere. Un cop als prats hem d'anar al davant de la casa, les males herbes no ajuden gaire a trobar el pas.
  .-  1 h 5 min.  --    LA TORRE   --  1.205 m.
  La Torre és una gran casa pairal situada en un lloc preciós, amb molta vista. Des de sobre la casa, continuem per una pista cap a la dreta, fins a travessar la carena de la cinglera que és aquí mateix. A la carena cal deixar la pista, per baixar cap a la dreta, fem un xic de carena fins a un mirador. El mirador és a sobre mateix del Molí de la Corriu, però uns 300 metres més amunt.
  Al mirador cal agafar un camí a l'esquerra que baixa esbiaixat, és una baixada llarga però suau, i ens porta a travessar un torrent molt marcat.
  .-  1 h 55 min.   --  TORRENT DE VILACIRERES
  Creuem el torrent i continuem per un camí increïble, al mig d'una cinglera, tot i que no tens mai la sensació d'estar en un lloc tan penjat. El camí va fent pujades i baixades, passa per diferents miradors i per sota una agulla d'aglomerat. Després, de seguida arriba a un torrent; baixem uns pocs metres el torrent cap a la dreta i ja som a la boca sud del Pont Cabradís.
  .-  2 h 35 min.  --     PONT CABRADÍS  --    1.058 m.
  L'interior del pont Cabradís és una formació de tosca on sempre hi plou o, millor dit, degota. Tant mirat des de dintre com des de fora, és fabulós.
  Des de la boca sud cal remuntar els metres que hem baixat de torrent i continuar per l'altra banda per enfilar-nos sobre el pont. Allí fa un trencant de camins amb indicadors. Al davant, uns metres enllà, hi ha una font molt bonica que surt de sota un freixe.
  Nosaltres marxarem per la dreta riu avall. El camí que va resseguint el riu, passa pel mig del bosc amb uns boixos molt grans. És un camí en el qual s´hi han fixat algunes cordes o cadenes per evitar les relliscades. El camí ens porta a trobar un torrent que baixa per l'esquerra.
  .-  2 h 45 min.  --    TORRENT FONDO  --     1.015 m.
  Travessem el torrent i continuem pel costat del riu avall. El camí, molt bonic, va fent petites pujades i baixades per arribar finalment a una escala ( l'Escalars).
  Baixem l'escala, sota la qual el camí de seguida és molt més ample i pla. El camí es converteix en pista que seguirem avall i que ens porta a una presa.
  .-  3 h 10 min.  --    SEGONA PRESA  --     985 m.
  Aquí a l'esquerra, hi marxa una pista que va cap a Sisquer i sant Romà. Nosaltres continuem pista avall, on trobem trams amb quitrà i trams sense fins arribar a una petita central. Davant la central travessem el riu per primer cop des del pont Cabradís. El travessem per un pont de fusta, a l'altra banda del qual hi ha el molí de la Corriu.
  .-  3 h 30 min.  --    MOLÍ DE LA CORRIU   --  920 m.
  A partir d'aquí seguirem el camí pel que hem vingut al començament. Ens enfilem cap a l'esquerra i pel mig del bosc anem a trobar la primera presa a la que baixem per una escala.
Continuem riu avall, ara seguint una pista que ens portarà al punt on tenim el cotxe, just en el revolt de la pista.
  .-  4 h.   --  GRAU DEL RIU  --       855 m.