Volem fer-vos partícips de les nostres excursions, algunes d'elles clàssiques dins l'excursionisme actual, on la majoria de gent les reconeixerà, sempre però intentarem afegir-hi el nostre toc...., d'altres poden ser difícils d'interpretar per la manca de camins. Val a dir que el track adjunt a cada excursió sempre serà orientatiu i mai es podrà prendre al peu de la lletra, sempre el revisarem sobre el mapa, però si l'utilitzeu la responsabilitat serà únicament vostre. Esperem que podeu trobar en aquest bloc ressenyes interessants i que ens acompanyeu en aquest nou viatge.

dijous, 16 d’octubre de 2014

SANT MARTÍ DE LES CANALS ( Pels Rasos de Peguera ) ( 132 )

Tornem als Rasos de Peguera, la setmana passada ens ho vàrem passar molt bé fent la combinació de bolet i caminar. Avui anirem a fer la volta a les Canals de Catllarí, el recorregut és tot marcat, un tram amb PR i la resta amb MG. Això avui ens va de primera, en el recorregut hi ha molt trencant i tot que només agafem els bolets que trobem pel camí sempre és més fàcil de despistar-te.
  La ruta que farem és: Trencant dels Porxos – Coll de Comabona – Refugi dels Rasos – Creu d'en Cabrer – Coll de Peguera – Rasa de Catllarí – Riu Tec – La Casa Grossa - Sant Martí de les Canals del Catllarí – Serra de Cal Jardí – Camí dels Rulls – Collada de Comabona – Trencant dels Porxos.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 11 d'Octubre de 2014
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Fàcil, hi ha un munt de trencants però sempre hi ha marques grogues o marques del PR, només cal estar atent i seguir-les.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Rasos de Peguera E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
Ressenya del Consorci de l'Alt Berguedà “ Volta a les Canals del Catllarí “
*PUNT DE SORTIDA: Corba tancada a la dreta ,on a l'esquerra hi ha la pista de terra que passa per sobre Sant Llorenç dels Porxos, a la carrereta de Berga al Rasos de Peguera.
*OBSERVACIONS: L'excursió és molt bonica i sense complicacions, ja que és completament marcada. Si perdem les marques, només cal recular uns metres fins a l'última marca i buscar-les.
  Caminar i buscar bolets no és una bona combinació, però és la mar de divertit, només busquem al costat del camí, i avui n'hem trobat força.
  La Casa Grossa, llàstima de l'estat en què està, però està en un lloc privilegiat, és una casa amb unes grans arcades a la base.
  Com en molts llocs, avui també hi ha un munt de topònims que segons on consultem són uns o altres: Coll de Peguera = Collada de Catllarí; Torrent de Risclaire = Rasa de Catllarí...
  Les MG, hi ha punt on cal estat atent, tot i que n'hi ha moltes, algunes són al terra i costen de veure.

el Santcrist a la creu del Cabrer, punt més elevat del recorregut d'avui

a les valls hi ha un mar de boires, els Bastets aconsegueixen sortir-ne

la Casa Grossa, realment està situada lluny de tot arreu

detall de l'esmentada casa tot pujant a Sant Martí, ara podem apreciar les arcades que la fan única

Sant Martí de les Canals, ermita romànica arruïnada

hem deixat l'ermita i l'Església (és la casa vora l'ermita), estem de tornada en direcció als Rasos

un cop a la Serra de Cal Jardí la vista millora i molt, detall de la Serra d'Ensija amb la Gallina Pelada i el Pedraforca al costat

el Camí dels Rulls, en el tram on baixa les Llosanques

.-  0 h.   --  TRENCANT DELS PORXOS  --    1.579 m.
  Seguim la pista on de seguida trobem el PR que puja de Campllong, i que seguirem amunt. Quan trobem el PR, deixem la pista i ens enfilem per un camí que ens porta dalt una collada.
  .-  9 min.  --     COLLADA DE COMABONA  --   1.618 m.
  Travessem la collada i per un camí ample baixem – PR - cap a trobar el torrent de Coma Bona, on fa un trencant de camins, amb indicadors.
  .-  12 min.   --  TORRENT DE COMA BONA   --  1.602 m.
  Pel camí de l'esquerra, amb MG hi tornarem. Ara seguim el camí de la dreta, que va pujant pel costat del torrent. - PR - Un tros amunt trobem unes marques blanques i blaves que també venen d'on hem deixat el cotxe. El camí va pujant pel costat del torrent i arriba a la carretera, on hi ha uns contenidors d'escombraries, uns pocs metres més amunt hi ha el refugi.
  .-  31 min.   --  REFUGI DELS RASOS DE PEGUERA  --  1.754 m.
  Pugem uns metres per la carretera. Just passat el pont del torrent de Coma Bona, deixem la carretera i continuem pel costat del torrent – PR - . El camí, sense deixar mai el torrent, travessa un parell de cops la carretera i ens porta de dret dalt el pla, on hi ha les antigues instal·lacions de l'estació d'esquí, l'aparcament dels Rasos i una gran creu.
  .-  46 min.   --  CREU D'EN CABRER  --    1.896 m.
  Travessem de dret l'aparcament i continuem per una pista de terra que comença a baixar. -PR- La pista va baixant sempre de dret. La seguim fins que aquesta gira 90º a l'esquerra.
  .-  1 h 13 min.   --  DEIXEM EL PR  --     1.740 m.
  Deixem la pista i el PR, i continuem de dret, – MG- baixem pel mig dels prats fins a trobar un filat per bestiar que seguim a l'esquerra. El filat ens torna de dret a la pista que baixàvem, que ara és asfaltada, just on hi ha un pas canadenc amb dos pilars.
  .-  1 h 22 min.  --    COLL DE PEGUERA   --  1.676 m.
  Travessem la carretera i continuem – MG - per una pista que entra a la vall. La seguim uns tres minuts, i la deixem per anar cap a l'esquerra, cap al costat del torrent de Risclaire. El camí -MG – va baixant pel costat del torrent, un tros avall travessa un filat i s'aparta cap a l'esquerra, on va a trobar un rec i el travessa.
  .-  1 h 35 min.  --     REC DE FONT FREDA  --    1.572 m.
  A l'altra banda del rec hi trobem una pista que seguim a la dreta, fem uns metres i la deixem per agafar un camí a la dreta. El camí ens porta a una altra pista -MG- que seguim a la dreta, la pista va fent diferents trencants, sempre baixa enlairada però paral·lela al torrent de Risclaire. La pista acaba i seguim un camí a la dreta que baixa molt dret i va a trobar el torrent. El seguim avall i el travessem.
  .-  2 h.   --  TORRENT DE RISCLAIRE   --  1.418 m.
  Travessem el torrent i ens enfilem per l'altra banda cap el Collet del Prat, per on travessem la serra de Camp-de-vidre. Passat el collet, el camí és més confós. – MG- Travessem el prat, passat el qual, el camí és molt més definit i molt bonic. Camí que ens baixa cap a trobar el riu Tec.
  .-  2 h 30 min.  --     RIU TEC  --     1.235 m.
  Travessem el riu i de seguida arribem a una balma sota una cinglera. – Bauma del Tec o del Cavaller - De la balma, continua el camí esbiaixat cap a l'esquerra i s'enfila cap a la casa Grossa.
  .-  2 h 45 min.  --     CASA GROSSA  --    1.300 m.
  La casa és impressionant, mig aterrada, amb uns grans arcs que la suporten, situada al mig d'una vall molt feréstega.
  Amb la casa a la dreta, baixem de dret. A sota, passada una gran alzina, hi ha un trencant de camins i MG. Anem cap a l'esquerra. El camí ens baixa a travessar el riu Tec i s'enfila per unes feixes per l'altra banda. El camí -MG – va fent esses per les feixes i ens porta davant l'ermita romànica de Sant Martí de Canals.
  .-  3 h 3 min.  --   SANT MARTÍ DE LES CANAL DEL CATLLARÍ   --  1.290 m.
  L'ermita està en molt mal estat, sense teulada, només queden en peu el campanar d'espadanya i les quatre parets laterals amb l'absis.
  Continuem de pla, passem per davant la casa – MG - de Ca l'Església i, de pla, anem a trobar una pista que ens baixa a trobar el torrent, on a l'altra banda fa un trencant.
  .-  3 h 11 min.  --    TRENCANT DE LA TORRE  --    1.245 m.
  Aquí a la dreta hi marxa el camí pel que vàrem marxar en l'excursió 103, per l'engorjat d'Aigües de Llinars. Nosaltres anem cap a l'esquerra, uns metres més enllà fa un altre trencant i també anem cap a l'esquerra. La pista ens endinsa a la vall, - MG - on a l'altra banda es veu els prats de la Torre. Quan la pista travessaria el rec, anem cap a la dreta, on fa uns prats i de seguida arribem a un altre trencant, al final dels prats.
  .-  3 h 28 min.  --         PLA CONFÓS   --  1.360 m.
  Agafem cap a la dreta una pista d'herba que acaba amb un camí que puja molt dret i que ens porta a una altra pista, que seguim cap a l'esquerra. Aquesta de seguida gira a la dreta i finalment acaba al mig del bosc, on cal estar molt atents a les marques- MG - per no perdre el camí. Camí que ens porta dalt la carena, on hi ha una antena molt alta.
  .-  4 h 5 min.  --     PLA DE CAL JARDI   --  1.611 m.
  Continuem carena amunt – MG - per una pista d'herba fins que la carena fa un petit pla.
  .-  4 h 20 min.  --    COLLADA DE LA CREU  --    1.665 m.
  Aquí deixem la carena i seguim un camí a la dreta que marxa força planer. - el camí dels Rulls- El camí va flanquejant, - MG - passant pel Cap de les Llosanqes – cap de carena on hi ha una bona vista - des d'on baixa cap a trobar el torrent de Comabona i el trencant on hi ha el PR.
  .-  4 h 45 min.  --    TORRENT DE COMABONA  --   1.602 m.
  De dret amunt és el camí que puja al refugi i que hem seguit a la sortida. Ara anem cap a la dreta, on per una pista pugem a la collada de Comabona. Aquí deixem la pista i seguim un camí que baixa per l'altra banda del coll, cap a l'esquerra, i que ens porta a la pista, - aquesta molt bona - de sobre els Porxos.
  A la pista, deixem el PR que baixa cap a Campllong, i seguim la pista, de pla, fins a la carretera on tenim el cotxe.
  .-  4 h 55 min.   --  TRENCANT DELS PORXOS   --  1.579 m.
                            --------------------------------------------------------
                                         PR – marques grogues i blanques