dimecres, 17 de juny del 2015

COGUL – CAPOLAT – CAPOLATELL ( Serra de Busa ) ( Des les Cases de la Posada ) (162 )

Fa pocs dies que vàrem anar a Busa, on vàrem resseguir la seva banda oriental, avui farem la part occidental. Voltarem per la cara nord, passant pel mig de la serra dels Bastets i la de Llengots, pujarem pel mateix grau que el dia anterior , i un cop dalt a Busa, resseguirem tota la serra cap a l’oest, fins al Capolatell, on hi ha la presó de Busa, per finalment baixar pel grau de l’Areny.
El recorregut: Cases de la Posada – La Creueta – Canal de la Casa Vilà – Cogul – Creu de Capolat – Capolatell – Grau de l’Areny – Cases de la Posada.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 13 de Juny de 2015
*COMARCA: Solsonès
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES : 5 h.
*DIFICULTAT: Baixa, simplement cal estar atent als trencants, ja que no sempre estan indicats.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Vall de Lord – Port del Comte  E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Les Cases de la Posada, a un petit aparcament que hi ha entre el km 17 – 18, just abans d’arribar al trencant de les cases.
*OBSERVACIONS: El recorregut d’avui, en molts punts hi ha marques; són dues ratlles, una de groga i una de verda, però està molt mal marcat, pots passar molt tros sense cap marca i sembla que l’has perdut, i de cop i volta les tornes a trobar. Quan trobes un trencant, en alguns hi ha marques i en altres res de res.
En el recorregut, tot i les marques, també hi ha algun cartell, però cal estar més atent a la intuïció que a res més, tot i que cal tenir clar que no és complicat.
Busa és espectacular mira-te-la com te la miris, passejar-te pel seus espadats amb el Bastets i els  Llengots al teus peus és tot un plaer i si hi afegim que avui hi ha molta Corona de Rei florida, l’excursió és extraordinària.
El Capolatell o presó de Busa, és una gran agulla connectada amb la resta de la cinglera només per la passarel·la.

imatge de la Serra de Busa

abans d'arribar a la canal de la Casa de la Vila tenim aquesta visió dels Llengots

el Cogul, cim més alt de la Serra de Busa, amb tot l'equip al complert, no recordo mai ser tanta colla

el  Roc del  "Mitdia" la boira comença a fer-nos la guitza...

en un moment la boira comença a pujar i ens quedem sense vista..

les cingleres sembla que aturin la boira

la passera del Capolatell, també anomenat la presó de Busa

avui les corones de rei estaven florides, hi havia alguns exemplars espectaculars

baixem pel Grau de l'Areny i  tot seguit anem a Sant Iscle i Santa Victòria, ja al pla contemplem les cingleres de Busa

la modesta església de Sant Iscle i Santa Victòria

la Llobeta, a dia d'avui amb clares mostres d'ensorrament

0 h.  --  CASES DE LA POSADA  --  826 m.
Comencem a caminar seguint la pista que marxa per sobre i paral·lela a  la carretera. La pista va resseguint una línia elèctrica, arriba a un pla, on deixem les torres elèctriques que marxen amunt a la dreta i seguim un corriol que entra al bosc i que ens porta a una pista més bona, aquí també hi arriben les torres elèctriques.
11 min.  --  PISTA DE SANT ISCLE  --  885 m.
Seguim la pista a la dreta que deixem de seguida per seguir un corriol que s’enfila a la dreta. El camí s’enfila de dret, troba un camí que ve per la dreta, i un tros més amunt es bifurca, seguim pel camí de sota, que ens porta a una pista d’herba que, cap a la dreta passa per dalt un pla, on gira cap a l’esquerra i va a morir a la pista de Sant Iscle, que hem deixat un tros més avall.
27 min.  --  LA CREUETA  -- 1.035 m.
Fem uns metres a la dreta i de seguida anem cap a l’esquerra, seguint una pista d’ herba que voreja la serra per l’esquerra. La pista passa per la font de casa Llobera – que avui no raja - on comença a baixar. La pista arriba a un punt on fa un trencant de tres camins.
43 min.  --  TRIFURCACIÓ --  1.066 m.
Seguim el camí del mig que s’enfila de valent uns metres, de seguida fa un trencant a la dreta que puja a la Creu de Capolat i després, més planer, va cap a trobar una pista molt més bona. Aquí hi ha un indicador a la Creu de Capolat.
1 h 4 min.  --  PISTA DE TRASSERRA  --  1.100 m.
Seguim la pista cap a la dreta, de seguida fa un trencant i anem cap a la dreta. Pista que cada cop es més dolenta i que s’enfila de valent per anar a trobar un coll sota el Cogul.
1 h 31 min. – COLL SOTA EL COGUL
Aquí la pista ja és camí i marxa cap a la dreta. El camí va flaquejant la cinglera i va a buscar el grau de Casa Vila.
1 h 39 min. --  GRAU DE CASA VILA --  1.350 m.
Aquí fa un trencant, deixem el camí que marxa de pla cap a Valiella i agafem cap a la dreta pel bonic camí que s’enfila pel grau i que ens porta dalt la serra de Busa.
1 h 50 min. --  COLL GRAU DE CASA VILA –  1.470 m.
Seguim la carena cap a la dreta i, sempre arran de cinglera, arribem al cim més alt de la serra de Busa.
1 h 58 min. SERRA DE COGUL –  1.526 m.
Al cim hi ha un pal amb les restes d’una estelada i durant uns instants podem gaudir d’una vista molt bona, després s’hi posa la boira i la cosa empitjora.
Per marxar hem de continuat per la carena, per la que baixem cap a travessar l’impressionant canal de les Gralles i ens enfilam seguint la cresta al cim de l’altra banda.
2 h 12 min. --  ROC DE MIGDIA – 1.478 m.
El cim és més que impressionant, però com sol passar, els noms varien segons es miri. En algunes fonts és el Roc de Migdia o Mitdia i en altres és la Llebre.
Per baixar, cal recular uns metres i seguir una petita canal amb maques blaves. Anem baixant sense apartar-nos mai gaire de la cinglera i arribem a la Creu de Capolat.
2 h 27 min.  --  CREU DE CAPOLAT  --  1.354 m.
Aquí hi ha una taula d’orientació, i per la banda de la cinglera hi arriba el camí que puja i que hem anant deixant nosaltres a sota.
Continuem uns metres a l’esquerra de la cinglera, seguint un bon camí que, passant per sota el Capolat, ens porta a la passarel·la de la presó de Busa.
2 h 37 min.  --  PASSERA DEL CAPOLATELL  --  1.316 m.
Travessem la passera, que és l’únic accés que hi ha per accedir al Capolatell, i anem donant voltes pel cim, per mirar les esquerdes i les moltes Corones de Rei que hi ha florides, alguna d’elles molt grans.
El Capolatell o presó de Busa, és un d’aquells racons on cal passar-hi el temps necessari per poder gaudir-ne.
3 h 5 min.  – PASSERA DEL CAPOLATELL  --  1.316 m.
Desfem un tram del camí i tornem a la Creu de Capolat.
3 h 15 min. --  CREU DE CAPOLAT --  1.354 m.
Ara marxem pel camí que surt per sota, a la dreta. El camí passa un petit esquei i es torna pista, a partir del qual cal estar atent a trobar un corriol que marxa a la dreta.
3 h 21 min.  --  CORRIOL  -- 1.350 m.
El corriol és abans que a la dreta hi trobem un bosc de pins. El corriol baixa a trobar els pins i els ressegueix per la banda de baix, per arribar a un gran pla, on fa un trencant.
3 h 28 min.  -- BOSC DE CASA VILA  --  1.291 m.
Aquí per l’esquerra hi baixa una pista d’herba que ve del pla de casa vila. Nosaltres seguim la pista que marxa cap a la dreta però, la deixem de seguida per anar a buscar el rec. El camí, travessa el rec i baixa el Grau de l’Areny, continua baixant paral·lel al rec, que va mantenint a l’esquerra però a molts  metres més avall.
El camí, molt clar, passa per sota les baumes  de l’Areny i es converteix en pista. Pista que va vorejant la cinglera, per anar a trobar la pista, molt més bona de Sant Iscle, pocs metres més avall d’on l’hem deixada a la pujada.
4 h 1 min.  --  CREUETA  -- 1.035 m.
Seguim la pista cap a l’esquerra i avall, quan trobem un tancat de filferro amb quadrats a la dreta, deixem la pista i el seguim. Marxem pel costat del tancat. No hi ha camí, però es passa, tot i donant una gran volta resseguint el tancat, arribem a l’ermita.
4 h 9 min.  --  SANT ISCLE I SANTA VICTORIA –  1.017 m.
L’ermita, tot i que està en peus, està força malmesa. Al costat i a sota, hi ha dues cases mig aterrades. Des de l’ermita hi ha una vista molt bonica de la cinglera de Busa.
Marxem pes sota l’ermita, on un bon camí, que acaba amb un munt de llaçades, ens baixa cap a trobat la carretera, just on tenim el cotxe.
4 h 30 min. --  CASES DE LA POSADA --  826 m.