dilluns, 14 de desembre del 2015

LA SALUT – ROQUES ENCANTADES – GROGS DEL BRUGENT ( Des de Sant Feliu de Pallerols ) (182)

Fer una excursió per les Roques Encantades i els gorgs del Brugent, sempre és un plaer pels sentits. Sortim de Sant Feliu de Pallerols, i pujarem de dret cap al santuari de la Salut, des d’on anirem a l’encantador paratge de les Roques Encantades. Continuem cap a coll de Condreu, baixarem cap l’ermita mig aterrada de sant Pere Sacosta i d’allí cap al salt del Portuguès i a les Planes d’Hostoles, per tornar a Sant Feliu de Pallerols pel costat del riu Brugent, on hi ha un munt de preciosos gorgs, salts i coves.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 6 de Desembre de 2015
*COMARCA: Garrotxa
*DESNIVELL ACUMULAT925 m.
*TEMPS PARADES: 1 h.
*DIFICULTAT: Mitjana, degut a dos trams: el tram des de la casa de Maserús fins al Mas Joan, és un corriol no massa clar al començament i el tram dels gorgs del Brugent, on cal anar buscant les sortides.
*VELOCITAT MITJANA:  3.75 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Garrotxa volcànica  E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
Mapa: Vall de Sau Collsacabra de l'editorial Alpina 1:40.000
*PUNT DE SORTIDA: Antiga estació del carrilet, a l’entrada del poble de Sant Feliu de Pallerols.
*OBSERVACIONS: La pujada des de Sant Feliu cap a la Salut, és de molt fàcil de seguir, hi ha marques grogues i molts cartells verds, és molt dret i l’únic problema és que sigui moll, ja que hi ha algun tram on rellisca força.

Les Roques Encantades és un d’aquells indrets curiosos, és un conjunt de rocs al mig de la fageda, sembla un indret de contes.

Quant als gorgs del Brugent, ens han sorprès, llàstima no haver-hi un camí més clar pel costat que els recorri tots. Si hi és no l’hem sabut seguir bé.

L’indret de la cova de la Torre, és un racó molt interessant, tan si es visiten les coves com si només es fa per fora.

El que ens ha sorprès de veritat i molt, ha estat el salt del Portuguès, molt curiós i molt bonic.

el Santuari de la Salut, gran mirador de la vall del Brugent, tot i que avui el dia és plujós

les Roques Encantades, situades dins la fageda

no deixem passar l'oportunitat de perdre'ns dins  els racons que formen les Roques Encantades

deixem les Roques Encantades enrere i marxem a buscar el Coll de Condreu, transitem per una catifa de fulles...

a Sant Pere Sacosta hi fem una parada

des de la casa de Mas Joan arrenca un corriol que ens porta al Salt del Portuguès

el Salt del Portuguès, magnific salt d'aigua cristal·lina

el Riu Brugent presenta tot un seguit de gorgs profunds i estètics (gorg de la Plana)

de tan en tant trobem aquestes grans basses, que per cert reben forces visitants (gorg d'en Duran)

cal destacar les grans tosqueres que es formen al llarg d'aquest tram de riu

0 h. --  SANT FELIU DE PALLEROLS  --  472 m.
Marxem per l’avinguda del Brugent, travessem el riu i continuem per un passeig al mig dels arbres, sempre carrer amunt fins al final de les cases, on hi ha un indicador.
5 min. – TRENCANT CARRER ESTALDATS –  Deixem el carrer que ara baixa i seguim cap a la dreta a l’arribar al marge, el camí continua per darrere el cartell. El camí puja pel mig del bosc, travessa la línia elèctrica i arriba a una pista que seguim a l’esquerra i amunt. Quan arriba a un petit coll, deixem la pista i ens enfilem per l’esquerra. El camí, tot pujant, passa pel costat d’una font on hi ha una taula i bancs.
30 min. – FONT VORA AL CAMÍ –  668 m.
El camí continua de dret amunt pujant de valent i arriba dalt la carretera, al Km 42.
46 min. – CARRETERA VIC – OLOT – Travessem la carretera i continuem per una pista, passem pel costat de la font del Vern i sempre per una fageda, seguint un camí ample i de pujada, anem fent revolt rere revolt, fins arribar al santuari de la Salut.
1 h 8 min. --  SANTUARI DE LA SALUT --  1.028 m.
El santuari és un esplèndid mirador sobre la vall. Marxem del davant de l’església cap a l’esquerra per sota un gran arc o portal, passat el portal ens hem d’enfilar per unes escales cap a l’esquerra i pel mig de la fageda pujar al collet de l’Arç.
1 h 13 min. --  COLLET DE L’ARÇ --  1.062 m.
Continuem per la pista de l’esquerra, quan arriba dalt d’un coll, girem a l’esquerra i arribem davant d’una porta, travessem la porta i continuem per una avinguda entre camps amb una filera d’arbres, quan arriba al bosc de faig, la pista baixa un tram i de seguida trobem un indicador.
1 h 33 min. – TRENCANT DE ROQUES ENCANTADES –  Deixem la pista un moment i anem cap a l’esquerra, de seguida s’arriba a l’encisador racó de Roques Encantades.
1 h 36 min. -- ROQUES ENCANTADES –  1.105 m.
Som en un d’aquells racons que costa marxar, donem un tomb per entre les roques,  i tornem a la pista on hi ha l’indicador. Continuem per la pista, passem una altra porta, fem uns metres i deixant a la dreta la casa d’Armadans, de seguida trobem un corriol que marxa cap a l’esquerra. Corriol que ens baixa cap al coll de Condreu.
1 h 53 min.--   COLL DE CONDREU --  1.016 m.
Seguim la carretera a l’esquerra i a la corba, just on comença el guarda-cunetes, seguim un camí que baixa cap a la dreta. El camí arriba a una pista que seguim fins a sota la línia elèctrica, on deixem la pista i baixem cap a la dreta avall, abans d’arribar a un prat anem cap a la dreta, baixant pel mig del bosc, de seguida trobem un filat. Seguint el filat, que travessem a l’arribar a una pista, seguim la pista cap a la dreta, de seguida gira a l’esquerra i baixa a l’ermita de Sant Pere Sacosta.
2 h 10 min. – SANT PERE SACOSTA --  825 m.
De l’ermita només en queden unes poques parets. Marxem pel costat de baix de l’ermita, on surt un bonic camí que baixa pel mig de les alzines i arriba a una pista. Pista que seguim cap a la dreta i en porta a un trencant de tres pistes, seguim la del mig, que marxa un xic a l’esquerra, passa per sobre la bassa de la casa del Camps i continua, travessa uns prats, travessa el torrent i passa pel mig de la casa mig aterrada de Maserús, on la pista és d’herba. Seguim la pista fins que aquesta gira en rodó a la dreta.
2 h 30 min. --  DEIXEM PISTA --  Aquí marxa una pista a l’esquerra i la que gira a la dreta. Seguim un corriol que salta pel mig de les dues, avall. Travessem una pista i continuem avall . És un corriol amb fites que baixa molt de dret, quan arriba al torrent el segueix a l’esquerra, un tros avall gira i el travessa. El camí travessa tres rieres i continua baixant cada cop de més bon seguir, arribem a trobar un camí més bo que baixa cap a l’esquerra i arriba a la casa del Mas Joan.
2 h 50 min. --  MAS JOAN –  475 m.
Just passada la casa, arran de parets, seguim un corriol que entra al torrent de Llaneca. El corriol arriba a una caseta, travessa el riu i sempre pel costat, arriba a l’imponent salt del Portuguès. Una grata sorpresa!!!!.
2 h 53 min. --  SALT DEL PORTUGUÈS –  505 m.
És un salt d’aigua d’uns trenta metres sobre una gran tosca. Tornem al mas Joan i continuem per la pista que, amb alguna drecera, ens porta a les Planes d’Hostoles, on hi arribem per carrer d’Aiguaneix.
3 h 8 min. --  LES PLANES D’HOSTOLES –  370 m.
Anem seguint el carrer avall, passem pel costat de l’església i a partir d’aquí sempre de pla cap a l’esquerra o avall, passem per sobre els safraixos. Quan el carrer  s’acaba, continua una pista de terra que baixa a travessar el Brugent i per l’altra banda s’enfila a trobar la carretera, just davant del cementiri.
3 h 22 min. – CEMENTIRI DE LES PLANES D’HOSTOLES –  373 m.
Fem uns metres pel costat de la carretera amunt  i seguim una pista pel mig d’uns grans plataners. La pista passa pel mig de la casa “Pauli” i continua pel costat d’uns horts fins que va a trobar el riu, just en un bonic salt d’aigua.
3 h 30 min.  GORG DE LA PLANA -- El camí continua per sobre el gorg i sempre pel costat del riu, arriba de seguida davant un altre salt, el gorg del Duran. Travessem el riu i continuem pel costat, cap a sobre, on un camí ens porta  un prat amb una torre elèctrica. Seguim cap a la dreta, trobem una pista que baixa a travessar el rec i ens enfilem per l’altra banda, quan la pista planeja a la dreta, surt un corriol, que ens porta altra vegada al riu, just on hi ha la resclosa gran de can Paulí. Seguim uns metres el canal avall i ens enfilem per un camí cap a sobre la presa. El camí ens porta a un altre gorg, el gorg de la Mola el més gran del riu, continuem pel costat del riu i uns metres més amunt trobem la cova de can Torre, sota una impressionant tosca on hi ha una porta. Pugem a la dreta i anem seguint un bon camí fins que fa un altre desviació a l’esquerra que ens baixa altre vegada al riu a trobar un altre gorg. Al gorg s’hi ha d’anar i tornar, continuem pel camí que ens porta a un pla en una pista, entre la carretera i el pont.
4 h 5 min. – PONT DE LA TORRE --  418 m.
Aquí el millor és seguir la via verda que passa abans de la carretera. Nosaltres anem al pont i sense travessar-lo baixem cap el riu, trobem una tanca i a l’altra banda travessem el riu a gual i ens enfilem cap a l’esquerra a buscar una pista que cap a la dreta passa pel costat de la Casanova de la Torre i va a troba una pista cimentada que ens porta a Sant Feliu de Pallerols, on hi arribem pel carrer de les Cases Noves.
4 h 30 min. --  SANT FELIU DE PALLEROLS – Entrem al poble, passem pel costat de l’església i anem seguint carrer avall, travessem el riu i trobem la via verda que cap a l’esquerra, ens portarà a l’estació, on tenim el cotxe.
4 h 50 min. – ESTACIÓ DE L’ANTIC  CARRILET – VIA VERDA – 472 m.