dijous, 25 de febrer del 2016

EL MARTANYÀ ( Des de Sadernes ) (193)

El Martanyà és un cim que queda a l’ombra del Bassegoda, sobre la vall de Sant Aniol. És molt poc concorregut i des del seu cim, a l’estar ple d’arbres no té una vista massa bona, però si que té uns bonics camins amb alguns miradors.
També visitarem una ermita romànica preciosa; Sant Feliu de Riu, un roure monumental; el Roure de ca n’Agustí, i una cova doble; la cova dels Lladres.

Ruta: Sadernes – Pont d’en Valentí – Sant Feliu de Riu – La Plana – Roure de ca n’Agustí – El Martanyà – Cingle Trencant – La Muntada – Cova dels Lladres – Sadernes.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 20 de Febrer de 2016
*COMARCA: Garrotxa
*DIFICULTAT: Mitjana, degut al tram de la casa de la Llosa, on el camí s’ha de buscar i no és fàcil de trobar. La resta cap problema.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Alta Garrotxa  E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament passada l’església de Sadernes, a l’estiu hi ha una barrera i és obligat deixar-hi el cotxe.
*OBSERVACIONS: El principal problema d’aquesta excursió és el tram de camí que va, des del trencant de la Llosa fins al camí de Sant Aniol, ja que el camí és un xic enrevessat de trobar. Si es vol evitar, el millor és continuar pel camí de baixada cap el Roure de ca n’Agustí i allí tornar pel mateix lloc o per la pista de la dreta, que es converteix en camí, i aquest et baixa als plans de la Muntada.

Nosaltres hem fet l’excursió així perquè al mapa de l’Alpina hem vist aquest camí i hem volgut veure com anava per seguir-lo i la veritat ha estat complicat però força agradable.

La vista del Salt de la Núvia, vist des de la punta de les feixes de can Llosa, és impressionant, segurament la millor vista del dia.

Tant l’ermita de Sant Feliu de Riu, com el Roure de ca n’Agustí, són dos indrets dignes de ser visitats.

La cova dels Lladres, és un lloc que s’hi passa molt aprop, i per cinc minuts val la pena pujar-hi a veure-les.

Sant Feliu de Riu

el Martanyà des de la casa de la Plana

de vora la casa de la Plana un corriol ens porta al Roure de Ca n'Agustí

un camí que mai deixa de pujar passa pel cim del Martanyà, (com es pot veure a la foto no hi ha vista)

de baixada trobem alguns bons miradors , com aquest on podem apreciar la zona compresa entre el Puig de les Marietes fins al Comanegra
Puig d'en Coll, o de les Canals o del Brull (es pot triar...)
des d'aquest punt es pot apreciar Sant Aniol i el trau per on passa el riu de Sant Aniol, paradís dels barranquistes

des del mateix punt també es veu Santa Bàrbara de Pruneres

el Salt de la Núvia, de camí cap a buscar el camí de Sant Aniol

el camí força emboscat, de sobte ens regala aquesta vista sobre el riu de Sant Aniol

la cova dels Lladres

TRACK I MAPA: TRACK AL WIKILOC

0 h. – SADERNES –  298 m.
Baixem a buscar la pista que pel costat del riu amunt– MG – MVDiT- ens porta a travessar un pont.
12 min. --  PONT DEL PAS DELS AURES --.  Continuem per la pista, – MGMVDiT-  passem per sota el Castell Sespasa, pel Pas d’en Roca i tornem a travessar el riu, ens enfilem uns metres i de seguida, a sota, a l’esquerra, deixem un bonic pont.
23 min. --  PONT D’EN VALENTÍ --  330 m.
Continuem uns pocs metres per la pista ( 1min.) i agafem un camí (indicador ) que puja cap a la dreta. El camí primer – MG – MVDiT- marxa un xic de pla per sobre la pista i després s’enfila de valent, travessa un petit collet i arriba a un trencant.
39 min. –TRENCANT CINGLE DE LES CABRES– SANT FELIU DE RIU-  518 m.
Continuem de dret. El camí fa un parell més de trencants, tots dos a l’esquerra i avall. El camí – MG – MVDiT- ens porta rere l’absis de l’ermita de Sant Feliu.
55 min. – SANT FELIU DE RIU – 545 m.
Sant Feliu és una ermita romànica del S-XII, amb campana d’espadanya de doble obertura. Continuem pel davant de l’ermita, seguint la pista que es parteix ens dues. Seguim la primera avall i arribem a una pista amb molts trams cimentats – MG – MVDi- que ve de Sadernes i que seguim a la dreta i amunt, fins que gira en rodó a la dreta.
1 h 5 min. – PISTA DE LA PLANA –. Deixem la pista cimentada i marxem per una de terra que segueix recta pel mig dels castanyers i que ens porta de dret a la casa de la Plana, -alguna MG- .
1 h 11 min. --  LA PLANA – 607 m.
La pista, davant la casa, gira a la dreta. La seguim uns pocs metres fins que a l’esquerra hi comencem a trobar arbres. Seguim una pista d’herba a l’esquerra, que ens porta a una porta, deixem la pista i marxem cap a l’esquerra, resseguint pel mig del bosc les parets d’un camp. Sota el camp fa un petit espai net d’arbres, on cal seguir la segona pista que marxa cap a l’esquerra i que pel costat del rec -alguna MG-  ens porta davant el Roure.
1 h 21 min. --  ROURE DE CA N’AGUSTÍ ---  580 m.
El roure és impressionant. Des de darrere del roure, continuem per un camí que s’enfila de dret, pel mig de l’alzinar – MBL- i que de seguida marxa cap a l’esquerra, on es bifurca.
1 h 25 min. --  BIFURCACIÓ DE CAMINS --  600 m.
Els dos camins ens serveixen per anar al Martanyà. Nosaltres agafem el que gira a la dreta. El camí – MBL – ple de rocs, va pujant constantment, punts molt de dret i d’altres més suau, passa per sobre les Estunes, on fa un excel·lent mirador. El camí volta el caire i encara de dret cap un coll, on puja sense problemes.
2 h 3 min. – COLLET DE LA PEDRA DRETA – 970 m.
Al coll hi ha una petita bassa. Anem un moment a la dreta, on fa un mirador i tornem per enfilar-nos per l’altra banda de la bassa, en diagonal cap a la dreta, per on anem a buscar  un segon coll, amb una bassa més gran. A l’altra banda de la bassa surt un camí –MV - que ens puja a la carena i per aquesta, cap a la dreta, arribem al cim.
2 h 16 min. -- EL MARTANYÀ --  1.031 m.
El cim tot i que és força estret està ple de pins que dificulten la seva vista. Continuem per la carena de l’altra banda. Ara el camí – alguna MG o MV - és molt difuminat per no dir nul. Anem baixant sempre més o menys a l’esquerra de la carena, passant pels llocs on sembla més clar, fins que trobem un camí que ve de través i que seguin a l’esquerra. -MV- El camí continua pel caire de la carena i ens uns rocs gira a l’esquerra.
2 h 35 min. --  CINGLE TRENCANT –. El camí, ara molt clar, - MV – MG-  baixa uns metres més pel costat de la carena i gira a l’esquerra, on continua baixant fent llaçades. Baixem molt, fins passada una plaça carbonera on fa un tram cap a l’esquerra, un altre cap a la dreta i un de llarg, altre cop a l’esquerra. En aquest últim tram, quan el camí puja un xic i el bosc s’aclareix, fa un trencant no massa clar, amb dues fites al terra.
2 h 50 min. – TRENCANT LA LLOSA – LA PLANA --  652 m.
Aquí el millor és continuar de dret avall, - MV – MG-  pel camí que et porta sense problemes al roure de ca n’Agustí. Nosaltres volem seguir un camí que segons el mapa de l’Alpina marxa cap a la dreta. Camí clar, no n’hi ha.
Marxem cap a la dreta, aquí el bosc és net, hem d’anar molt cap a la dreta, pràcticament cap a sota el camí que baixàvem. Sempre en lleugera baixada i cap a la dreta, anem a buscar unes feixes sota una casa aterrada.
2 h 57 min. – LA LLOSA – 630 m.
Des de la casa cal baixar de dret avall per les feixes, tot marxant cap a la dreta. Al final de les feixes, hem de marxar per la dreta, de dret al salt de la Núvia que tenim davant. – alguna fita - Aquí si que hem de trobar el corriol, no massa fresat – alguna fita – ja que si no, no passarem.
 El corriol, un cop trobat, es segueix força bé. Baixa pel mig del bosc, molt de dret. Hi ha un punt on hi ha una esllavissada, però continua baixant, arriba a un pas on baixa una lleixa inclinada en una roca, sota la qual hi ha uns punts vermells molt grans que ens baixen a trobar el camí de Sant Aniol. El tram dels punts vermells és molt curt.
3 h 15 min. – CAMÍ DE SANT ANIOL – 378 m.
Seguim el camí – MG – MVDiT- a l’esquerra i pel costat del riu arribem a la presa de la Muntada.
3 h 24 min. – PLANS DE LA MUNTADA – . Continuem pel camí vora riu que, un tros avall el travessa i arriba a la pista de la Muntada. Seguim la pista cap a l’esquerra,– MG – MVDiT-  passem pel costat d’un molí aterrat i uns metres més avall, deixem la pista per seguir un camí a la dreta que s’enfila per unes escales. El camí va paral·lel a la pista, el seguim fins que comença a baixar, aquí a la dreta sembla que marxa un corriol i en una pedra hi ha dues creus.
3 h 40 min. – TRENCANT COVA DELS LLADRES – 378 m.
Deixem un moment el camí i ens enfilem a la dreta, el corriol ens porta arran de parets on hi trobem dues coves; una uns metres enlairada, on per pujar cal fer una petita grimpada, i una altra de més petita, arran de camí. Vistes les coves, força interessants, tornem al camí.
3 h 45 min. --  TRENCANT COVA DELS LLADRES – 378 m.
El camí – MG – MVDiT- ens porta a travessar la pista de la Quera, després deixem a la dreta el camí que puja a Talaixà, i baixem a trobar el riu, en un racó molt bonic. El camí continua resseguint el riu i ens porta al bonic Pont d’en Valentí.
3 h 56 min. – PONT D’EN VALENTÍ --  313 m.
Travessem el pont i pugem a buscar la pista que cap a la dreta – MG – MVDiT- ens portarà cap a Sadernes, passant pel Pas d’en Roca i el Pont de les Aures.
4 h 25 min. – SADERNES --  298 m.