dijous, 26 de maig del 2016

GORGUES DEL FRESER – CAMÍ DELS ENGINYERS – CANAL DRETA ( 200 )

Un dels camins més bonics que podem trobar al Pirineus gironí, segurament és el camí dels Enginyers. Camí que uneix Coma de Vaca amb Núria, passant per uns racons plens d’agulles i amb unes vistes impressionants sobre les gorgues del Freser.
Recorregut: Pont de Daió – Salt del Grill – Pont de les Marrades – Coma de Vaca – Camí dels Enginyers – El Portell – Canal Dreta – Pont de Cremal – Pont de Daió.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 21 de Maig de 2016
*COMARCA: Ripollès
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES : 6 h.
*DIFICULTAT: Mitjana, degut al desnivell, i la baixada per la canal Dreta, que tot i que no és complicada, s’ha d’estar acostumat a moure’s en aquests terrenys.
*VELOCITAT MITJANA: 3 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Puigmal – Vall de Núria E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Central de Baix del Daió. Per anar-hi, s’ha d’agafar a la corba de la Ferradura, poc abans d’arribar a Queralbs, una pista cimentada que pel costat del Freser hi mena. La pista té aproximadament 1 Km.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt evident, sempre i quan, al serrat de les Pedrisses es passi per Núria i es baixi pel camí Vell. Si es vol baixar per la Canal Dreta, tot i que també és molt clar,  el trau del Portell és tot sense camí.

La canal Dreta, com el seu nom indica, és molt dreta, però el terra va fent unes gleves d’herba on t’aguantes molt bé i mai té un punt on costi baixar, tot i que s’ha de vigilar on es posen els peus.

Anar al Portell, per si sol, ja es impressionant. Un cop allí, sembla impossible que es pugui baixar.

El mirador de la Trona de Guardiola és un mirador increïble sobre les marrades que fa el camí que puja cap a Coma de Vaca.

Si pujant, les Gorgues del Freser són espectaculars, el camí dels Enginyers, se surt de la normalitat.

quan portem un quart de camí ens desviem per anar al Salt del Grill

aiguabarreig del Fresser amb el torrent de Coma de Vaca

el refugi de Coma de Vaca, conegut també per Manelic

deixem enrere Coma de Vaca i la Coma del Freser

al Camí del Enginyers els collets es succeeixen constantment

aquest espectacular camí presenta dos trams equipats, un tram amb  cable i l'altre amb aquest  pedals

el Portell,  un trau natural  ens permetera canviar de vall

Creuem el Portell i baixem per una canal herbada (Canal Dreta) a buscar el Camí vell de Núria

davant del Torrent de Fontalba hi ha un gran mirador sobre la vall

el Ru de Núria (avui cabalós) ens ofereix grans imatges

al  Pont de Cremal deixem el camí que mena a Queralbs i prenem el de l'esquerra en direcció a la Central de Daió

0 h. – PONT DE DAIÓ –  1.185 m.
Travessem el pont i seguim el camí que baixa cap a tocar el riu. El camí  – MG - de pujada, segueix les gorgues del Freser. En una raconada, travessem un petit torrent on a l’esquerra hi ha el salt del Grill.
15 min. --  SALT DEL GRILL – 1.255 m.
El salt del Grill és un bonic salt d’aigua d’uns trenta metres. Per anar a veure el salt s’ha de deixar uns metres el camí, però val la pena. Tornem al camí, aquest ara puja per una feixa excavada a la roca que va sobre les gorgues del riu Freser, continuem pujant i quan a l’esquerra s’obre, trobem un trencant.
28 min. – LES RIBES –  1.386 m.
Aquí a l’esquerra, al costat d’un cartell de perill dels helicòpters, hi marxa el camí de les Pedrisses, que passant per les Collades, puja a trobar el camí dels Enginyers..
Nosaltres continuem de dret amunt. El camí –MG – tot i que continua pujant, es suavitza un xic i arriba a una gran esplanada, on travessa el riu Freser.
53 min. – LA MOLSOR – PONT DE LES MARRADES – 1.555 m.
El riu el travessem per un precari pont de fusta, a l’altra banda, continua el camí – MG - que comença a pujar fent moltes marrades. Un tros amunt trobem el trencant del Balandrau.
1 h 15 min. – TRENCANT DIRECTA AL BALANDRAU –
En una pedra hi ha un escrit en vermell que indica la direcció al Balandrau. Nosaltres continuem seguint el marcat camí – MG – que continua fent un munt de marrades. El camí, el seguim fins que aquest fa una baixada i, quan torna a pujar lleugerament, a l’esquerra, hi ha una fita, aquí deixem el camí i les MG.
1 h 53 min. – DEIXEM CAMÍ –  2.024 m.
Baixem cap a l’esquerra, de dret al riu. – Fites – El corriol, que no és massa fresat, baixa un primer tram, després marxa de pla, riu amunt i finalment baixa a trobar el riu, per on remunta fins a un pont de ferro. A l’altra banda del pont hi ha el refugi Manelic o de Coma de Vaca.
2 h 5 min. – REFUGI DE COMA DE VACA –  1.995 m.
Passem per darrera el refugi cap a l’esquerra, i agafem el camí dels Enginyers.– GR – MG – Camí que s’enfila en diagonal per l’altra banda del riu Freser. El camí ens porta a un coll amb una pedra al mig, que es veu de lluny.
2 h 30 min. --  COLL DELS HOMES – TRONA DE GUARDIOLA – 2.136 m.
Al coll, deixem un moment el camí i anem uns metres a l’esquerra, on hi ha la Trona de Guardiola, un esplèndid mirador sobre les gorgues del Freser, i sobre el camí que hem fet de pujada.
Continuem pel camí dels Enginyers, traspassem una petita bretxa i anem a buscar el clot de Malinfern. El clot o torrent està dominat per un caos de  rocs, aquí per seguir el camí, s’ha de pujar uns metres el torrent i continuar per una lleixa tallada a la roca on hi trobem un passamà per ajudar-nos.
Continuem pel camí que passa per “la Presó”; un pas amb una esvelta agulla. El camí va fent raconades, passa el torrent dels Horts de Guardiola, on hi trobem dues grapes clavades a la roca, que ens ajuden a superar un petit graó a la roca.
A partir del torrent dels Horts de Guardiola, el camí es suavitza, passem per Castellserbós, on uns metres, a sota el camí, podem veure un pont de roca natural. Ja més planer, el camí  passa per sota un refugi mig aterrat i arriba a la carena de les Pedrisses, en un punt on fa una petita collada.
4 h 5 min. – SERRAT DE LES PEDRISSES –  2.094 m.
Aquí tenim diferents opcions; si continuem, el camí ens baixaria cap a Núria, que per primer cop veiem a la dret. També podríem anar cap a l’esquerra i baixar pel camí de les Pedrisses a trobar les gorgues del Freser, i com no, també podem baixar pel Portell, que de fet és la nostra intenció d’avui.
Deixem camí i marques i continuem per la carena del davant. De seguida baixem uns metres a l’esquerra i anem flanquejant fins a un marcat trau. Trau que, tot i que és molt visible des del camí dels Enginyers, quan baixes per la carena no el veus fins que hi ets.
4 h 15 min. – EL PORTELL –  2.008 m.
El pas és inconfusible, és un gran trau al mig de la carena, davant mateix del salt de la riera de Fontalba. Aquí comença la canal Dreta, i de veritat que és molt dreta. Baixem pel mig de la canal, que en la seva major part és d’herba. Sense deixar mai el buc de la canal, arribem al camí vell de Núria.
4 h 43 min. --  CAMÍ VELL DE NÚRIA –  1.690 m.
Seguim el camí cap a l’esquerra, de seguida arribem al mirador sobre el Salt del Sastre, baixem les marrades, travessem el canal i arribem al pont de Cremal.
5 h 3 min. --  PONT DE CREMAL --  1.500 m.
Sense travessar el pont, anem cap a l’esquerra on un camí, primer força planer i després amb unes marrades, ens baixa a travessar els tubs d’aigua que baixen a la central de Dalt del Daió. Travessem una pista i arribem al pont del Daió.
5 h 40n min. – CENTRAL DE BAIX DEL DAIÓ –  1.185 m.
--------------------------------------------------------

1. Get daily ideas and instructions for making $1,000s per day ONLINE totally FREE.
    CLICK HERE TO FIND OUT

2. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Giaonhan247 chuyên dịch vụ vận chuyển hàng đi mỹ cũng như dịch vụ ship hàng mỹ từ dịch vụ nhận mua hộ hàng mỹ từ trang ebay vn cùng với dịch vụ mua hàng amazon về VN uy tín, giá rẻ.