dimecres, 7 de març del 2012

TOSSA D'ESPINAU - MALVEÍ (16)

Avui farem uns cims de la Garrotxa que són a l'ombra de la Mare de Déu del Mont, però no per això cal treure'ls importància. Són la Tosa d'Espinau i el Malveí. La ruta que seguirem és: Can Tries, Coll de Joncanat, Tossa d'Espinau, coll d'Espinau, Malveí, Castellets, Sant Miquel de Coma de Roure, Can Tries. És una volta força exigent, on el camí, en algun tram, no és massa clar.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 3 de Març de 2012
*COMARCA: Garrotxa
*DISTÀNCIA: 16 kms
*TEMPS TOTAL: 4 h 50 min.
*DIFICULTAT: Mitjana, ja que hi ha algun tram que costa orientar-te i seguir el camí
*VELOCITAT MITJANA: 3.3 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Mapa E-25 Alta Garrotxa de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Trencant de Can Vilà. Per anar a can Vilà s'ha d'anar a Besalú i agafar la carretera de Beuda, on a l'entrada del poble, al punt on hi ha el cartell de Beuda, cal agafar una pista asfaltada que passa pel castell. La pista la seguim fins al trencant de cal Vilà, on hi ha un senyal de prohibit el pas excepte veïns i ADF.
*OBSERVACIONS: Els camins que seguim, en alguns punts són força confusos i en alguns trams molt drets. Tot i així no són massa complicats de seguir.

el Puig de Malveí quan encara no plovia....

la Mare de Déu del Mont

el Mont des de la Tossa d'Espinau

la Tossa d'Espinau

aigua senyor que de vi ja en venen.....

el Pla del Pedró

rec d'aigua cristal·lina

.- 0 h. --  TRENCANT CAN VILÀ --  352 m.
Seguim la carretera asfaltada que amb alguna volta ens porta davant de la casa de can Tries.
  .- 10 min.  --  CAN TRIES --  418 m.
Aquí als voltants de la casa, és el punt ideal per deixar el cotxe. Nosaltres l'hem deixat al trencant on hi hem trobat una senyal de prohibit passar excepte veïns i ADF.
Passada l'entrada de can Tries baixem uns 10 metres i deixem la pista per seguir un corriol a la dreta .-MV- El corriol, cada cop més bo, ens porta més o menys sobre la piscina i marxa cap a l'esquerra, després gira a la dreta per anar cap a sobre la casa. Des d'on comença a pujar fent moltes llaçades cap a trobar el coll que hi ha dalt el clot de sobre la casa.
  .- 27 min. --  BASSA DE CAN TRIES --  572 m.
El camí -fites i MV- travessa una carena que baixa i continua molt planer cap a la següent carena on es parteix. Aquí a la dreta surt un corriol, amb un indicador que puja a la Mare de Déu del Mont pel Pla de Sous.
  .- 37 min. --  CORRIOL AL PLA DE SOUS --  642 m.
Deixem el corriol a la dreta i continuem de pla. El camí, molt fresat, - MV - passa pel mig del bosc per anar a trobar una pista molt dolenta.
  .- 53 min.  --  PISTA AL PLA DE SOUS
La pista cap a la dreta també ens portaria al Pla de Sous. Nosaltres, la seguim uns metres a l'esquerra, per deixar-la de seguida i seguir un camí a la dreta. -MV- El camí continua pel mig del bosc d'alzines, molt planer, fins arribar a una tartera. A la tartera comença a pujar de valent cap a buscar la carena de darrere la Mare de Déu del Mont. A la carena hi trobem un camí que baixa. Seguim el camí carena avall per arribar, en un minut, a un coll on hi conflueixen set camins.
  .- 1 h 23 min.  -- COLL DE JONCANAT --  913 m.
Ara seguirem un camí amb MG que marxa per la carena del davant. El camí, molt clar, flanqueja puig Caçador per l'esquerra, i torna a la carena, al coll del Pla de les Tombes.
  .- 1 h 35 min. --  PLA DE LES TOMBES  --  1.032 m.
Aquí deixem les MG que marxem cap a la dreta. Nosaltres continuem carena amunt on de seguida ens topem amb una dotzena d'arbres, entre roures i pins, monumentals, i tots en un espai molt reduït. Ara, més que un camí, és un corriol que seguim sempre per la carena on hi ha algun, que altre mirador molt bonic. Quan som davant el puig de Torroella el voregem per la dreta, després continuem seguint la cinglera d'Espinau, per assolir finalment la Tossa per la carena.
  .- 2 h 7 min. --  TOSSA D'ESPINAU  -- 1.086 m.
El cim de la Tossa és un pla, sobre una cinglera, amb una vista molt i molt bona, tot i que avui està molt tapat i la visibilitat és força reduïda.
Per marxar continuem per la carena contraria on hem arribat. Seguim la carena uns pocs metres fins que a l'esquerra hi ha un petit tall. Aquí deixem la carena i seguim un camí que per l'esquerra, ens porta sota les parets del cingle. Ara es qüestió de baixar per la carena, veient sempre al davant el cim del Malveí. El corriol és molt dret -fites – i de mal baixar, a més cal baixar molt. És un tram que es veu molt clar on cal anar, però no massa com anar-hi. El corriol, sempre carenejant, ens baixa a un pla que travessa i continua per la dreta cap a trobar una pista molt bona que seguim avall. La pista de baixada, en qüestió d'un minut, arriba al coll, molt marcat d'Espinau.
  .- 2 h 27 min. --  COLLADA D'ESPINAU --  826 m.
Aquí si continuéssim seguint la pista, tornaríem a can Tries. Nosaltres deixem la pista bona i ens enfilem cap a la dreta per un camí molt ample. El camí voreja el turó del davant per l'esquerra i ens porta al coll del darrera.
  .- 2 h 37 min.  -- COLL SACALM --  863 m.
Aquí cal anar amb molt de compte per trobar el camí. Hem de travessar el coll i anar a buscar la carena de l'esquerra, on hem de trobar un camí molt clar que puja un xic per després marxar cap a la dreta, molt cap a la dreta .-MV - El camí va pujant per darrere, travessa una tartera i continua pujant. Quan troba una carena de pedra que baixa el deixarem.
  .- 2 h 51 min. --  DEIXEM CAMÍ  MV  -- 960 m.
Deixem el camí amb MV que comença a baixar. Nosaltres ens enfilem cap a l'esquerra ( hi ha alguna marca verda) de dret amunt tot decantant-nos molt a l'esquerra per anar a trobar la carena que cap a l'esquerra ens porta a un coll de pedra. Aquí hi marxa un camí a la dreta que farem més tard. Ara continuem per la carena mig grimpant i arribem, en un parell de minuts, al cim del Malveí.
  .- 3 h 2 min. --  MALVEÍ  --  1.023 m.
El cim del Malveí, tot i que era l'objectiu d'avui, és un cim ple d'alzines que no et deixen veure res i per postres, se'ns posa a ploure.
Tornem al coll de pedra on ara marxem cap a l'esquerra. -fites- De seguida arribem al Pla del Malveí que travessem. Continuem carenejant, per una carena que acaba sent de pedra i que anem passant. Quan s'acaba la pedra, el camí gira a l'esquerra i passa per sota, a pocs metres de la carena que hem passat de pedra, fins a un grau molt bonic, que baixa per l'esquerra de la carena. El camí, molt clar, baixa el grau fent llaçades i arriba al coll de Pollastric.
  .- 3 h 18 min. --  COLL DE POLLASTRIC --  944 m.
Aquí hi tornarem. Ara continuem per la carena que ens portarà dalt el cim dels Castellets.
  .- 3 h 40 min. --  ELS CASTELLETS --  985 m.
El cim és un pla molt ample de pedra, on els arbres no et deixen veure res. Pel mateix camí tornem cap al coll de Pollastric.
  .- 3 h 32 min. --  COLL DE POLLASTRIC  --  944 m.
Aquí marxa un camí cap a cada banda. Marxem pel que ens queda a l'esquerra i que volta els Castellets per l'esquerra. El camí baixa molt dret fins a un obi o font, després marxa un tram força planer, per finalment baixar per una rampa de pedra al Pla del Pedró.
  .- 3 h 42 min. --  PLA DEL PEDRÓ --  825 m.
Aquí trobem dos cercles fets amb rocs, un de molt gran i un de petit al centre, amb radis que els uneixen. Un tros més avall, a sobre un petit cingle, hi ha un pedró amb una creu.
Per marxar cal seguir un camí que surt a l'esquerra de la creu. El camí va faldejant els Castellets fins arribar a la bonica ermita, molt ben cuidada, de Sant Miquel de Coma de Roure.
  .- 3 h 50 min. --  SANT MIQUEL DE COMA DE ROURE  -- 800 m.
Continuem baixant, passem per sobre la casa de Coma de Roure, pel costat d'una bassa. Anem cap a la banda contraria on hi arriba la pista. Continuem baixant fins que veiem al davant la Mare de Déu del Mont. Aquí, deixem el camí que va flanquejant i baixem uns metres a la dreta per arribar a un camí, molt bo i clar, amb MG.
  .- 4 h.  --  CAMÍ AMB MARQUES GROGUES --  760 m.
El camí, - MG- baixa fent moltes llaçades. És un camí molt bonic i amb molt rocs al mig. El camí baixa molt. Passa un petit collet on continua cap a la dreta i avall. Molt avall fa una bifurcació. Les MG marxen de dret. Nosaltres seguim cap a l'esquerra i avall. El camí és molt clar i ens baixa a trobar el riu, on hi ha un pont i fa una petita pressa.
  .- 4 h 30 min. --  FONT DELS REJOLINS  -- 390 m.
Travessem el riu pel pont de ferro i continuem per l'altra banda amunt. El camí es torna pista que passa pel costat de can Grau, des d'on de seguida va a trobar la pista que passa per can Tries, que és aquí mateix.
  .- 4 h 40 min.  --  CAN TRIES --  418 m.
Ara només ens falta seguir la pista asfaltada fins al cotxe.
  .- 4 h 50 min.  -- TRENCANT CAN VILÀ --  352 m.