dimarts, 17 de juliol del 2012

PIC DE BASTIMENTS VALLS DE BACIVERS I COMA MITJANA (34)

En aquesta sortida pujarem Bastiments d'una manera si més no original i curiosa. Tot i que en un principi no estava previst pujar-hi. Fa un parell d'anys que vàrem baixar per la vall de Coma Mitjana, però un cop al refugi Matutano vàrem continuar seguint el mapa de l'Alpina dels tres refugis, ens vàrem enredar pel mig del torrent i vàrem fer una de les sortides més embolicades que recordo. Així que decidim tornar-hi, però ara per fer-la al revés, baixar per la vall de Bacivers i pujar per la de Coma Mitjana. Aquesta vegada ha estat una delícia, hem trobat molt bé el camí, que per cert és segueix força bé. El recorregut ha estat més ràpid del que pensàvem. Així que decidim acabar posant una cirereta al pastís i pujar a Bastiments.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 14 de Juliol de 2012
*COMARCA: Ripollès
*DISTÀNCIA: 16.69 kms
*TEMPS TOTAL: 5 h 10 min.
*DIFICULTAT: baixa, només té el problema de trobar el pas per anar a la vall de Coma Mitjana, la resta només és qüestió de caminar.
*VELOCITAT MITJANA: 3.23 kms/h
*FONTS CONSULTADES: MAPA 3 REFUGIS (Alpina) Alerta el camí que el mapa marca del Refugi Matutano a la Vall de Carança en la realitat no hi és, (ho sabem per experiència......).
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament de dalt de tot de l'estació d'esquí de Vallter.
*OBSERVACIONS: Aquesta ruta segueix uns paratges molt solitaris, fins arribar a la collada de les Comes del Malinfern, on entrem a la ruta normal del Bastiments, a partir d'aquí i fins el cotxe reps un bany de masses.
Dels camins, el que crèiem que tindríem més problemes, ha estat el millor. La baixada per la Vall de Bacivers, passis per on passis, més amunt o més avall, sempre s'acaba trobant el GR. La vall de Coma Mitjana s'ha de tenir en compte que un cop tens el camí, fins a sota el refugi de Matutano és molt clar, del refugi amunt, tot i que en algun punt el perdis, sempre saps que s'ha d'anar vall amunt, vigilant de buscar per on passar els rocs que hi ha abans d'arribar l'estany.

la boira ens empaita, tot pujant el Clot de la Xemeneia
 baixant per la Coma de Bacivers
el pic Rodó entre boires des del camí que mena al refugi Matutano
Coma Mitjana, a la dreta el refugi Matutano, i al fons l'omnipresent puig de Gallinàs
part alta de la Coma Mitjana
  qui mira a qui?

.-  0 h.  --   VALLTER  --   2.155 m.
Sortim anant a buscar els remuntadors que hi ha a l'esquerra dels edificis de l'estació. Un cop als remuntadors, seguim pel costat dret de la guarderia, seguint la pista que marxa de dret amunt. Un tros amunt, quan la pista gira a l'esquerra, la deixem per seguir un corriol al costat d'un dels tubs per fer neu artificial. El corriol – fites - entra al bosc i de pujada ens torna a una pista d'esquí de sobre. Pista que seguim pel seu costat fins a l'últim remuntador.
   .-  26 min.  --   FINAL REMUNTADORS  --   2.410 m.
Aquí, seguim de dret pel Clot de les Xemeneies, cap al coll que tenim al davant. Pugem sense camí i sempre de dret al coll, tot passant molt a prop d'una agulla de pedra que tenim a l'esquerra. Pugem, sempre buscant l'herba i evitant els rocs, fent llaçades ja que és molt dret, fins arribar dalt el coll.
   .-  48 min.  --   COLL AL PLA DE L'OMBRIAGA  --   2.640 m.
Un cop al coll, travessem el camí que baixa del Bastiments cap al pic de la Dona i, de pla, anem a buscar una canal que marxa en diagonal cap a l'esquerra i avall. Canal que tot i sent dreta ens portarà força còmodament al fons de la vall de Bacivers.
   .-  1 h 4 min.   --   VALL DE BACIVERS  --   2.368 m.
Ara toca seguir la vall en sentit descendent. Baixem sempre pel costat de riu. - fites- El camí primer va per la riba esquerra, després travessa a la riba dreta i quan ja és força avall, torna a travessar el riu per anar a trobar el refugi tapat amb plàstic del Pla de Bacivers. Refugi que si més no, és curiós.
   .-  1 h 40 min.  --   REFUGI DEL PLA DE BACIVERS   --   1.986 m.
Un cop al refugi, el camí s'aparta del riu que ens queda a la dreta i continua pel mig d'uns prats d'herba, per on anirem a trobar un camí amb les marques del GR.
   .-  1 h 45 min.   --  CAMÍ COLL DE PAL - COLL MITJÀ   --  1.948 m.
Seguim el camí molt fresat cap a l'esquerra. -GR – El camí el seguim fins que a l'esquerra hi marxa un corriol. Aquí a terra, fa un petit sot amb restes de foc. Aquest corriol és uns metres abans que en aquesta mateixa banda hi marxi una pista d'herba.
   .-  1 h 50 min.   --  TRENCANT VALL DE COMA MITJANA   --  1.908 m.
Seguim el camí molt fresat cap a l'esquerra. Primer puja lleugerament i arriba a uns rocs on travessa cap a la dreta, després fa una forta pujada i arriba on hi ha uns arbres morts al mig. A l'altra banda dels arbres fa un petit tram de pla i després es tornar enfilar de valent fent petites llaçades. El camí, que es segueix força bé, sempre manté la vall a la dreta i molt ensotada. Fa un panell i encara la vall cap a l'esquerra per continuar remuntant. Un tros amunt va a buscar el riu just al punt on s'ajunten les dues branques del riu de Coma Mitjana, sota el refugi. Ara el camí ja no és tan clar. Seguim uns metres per l'esquerra i després pugem cap a la dreta on, pel mig de la careneta, seguim uns metres amunt per un corriol ple de neret que va marxant cap a trobar el rec de la dreta. Un cop al rec seguim uns metres pel seu costat amunt i arribem al refugi de Matutano.
  .-  2 h 30 min.  --   REFUGI MATUTANO  --   2.209 m.
El refugi que és en un pla on la vall és molt oberta, està tancat, només té oberta una habitació o cobert molt precari i ple d'andròmines.
Travessem el riu i pugem pel mig de la vall fins que arribem a uns rocs força grans. Aquí marxem cap a la dreta – hi ha un roc amb les inicial RC amb vermell - per pujar una careneta, enmig dels dos recs. - fites – Seguim la carena d'herba i rocs de dret amunt. Quan tornem a trobar un pedregar, a l'esquerra trobem un camí força fresat que pel mig del rocs ens porta cap al davant un turonet de pedra que voltem per darrere i cap a l'esquerra. Allí hi trobem una lleixa que, en diagonal de pujada, va a buscar el riu. El camí que va mantenint el riu a la nostra esquerra ens porta de pujada al petit pla on hi trobem l'estany de Coma Mitjana.
   .-  3 h 15 min.  --   ESTANY DE COMA MITJANA  --   2.505 m.
L'estany que no és massa gran, és més gran del que recordava. Continuem pel costat de l'estany, que voregem per la dreta, i anem pujant de dret a una paret de pedra que es veu a la dreta del coll més baix de la carena que baixa del Bastiments. Anem cap a buscar l'extrem dret de la roca, per on ens enfilem cap a sobre. Un cop a sobre esbiaixem cap a la dreta i sense cap mena de problema anem a trobar la carena just on fa el coll.
   .-  3 h 43 min.  --   COLLADA DE LES COMES DE MALINFERN   --  2.705 m.
Aquí tenim varies opcions; una és saltar per l'altra banda i anar a buscar el GR, en el camí de Vallter a Núria. Una altra és flanquejar sense perdre altura cap a buscar el coll de la Marrana. Però com que anem molt bé de temps i de cames farem una tercera opció que ni ens havíem plantejat.
Seguim la carena de l'esquerra que molt còmodament ens porta cap al cim de Bastiments, on arribem primer al punt on hi ha un piolet i després molt planer ( 5 min. ) al punt on hi ha el vèrtex.
   .-  4 h 4 min.   --   BASTIMENTS   --   2.883 m.
Continuem per la carena, ara ja de baixada, i en un parell de minuts arribem al punt on hi ha creu. De la creu baixem cap a la dreta per un del molts camins que hi ha. Baixem tan de dret com podem cap a buscar el coll que ens separa del Gra de Fajol.
   .-  4 h 30 min.   --   COLL DE LA MARRANA   --   2.529 m.
Aquí saltem cap a l'esquerra seguint un camí -GR- més que fresat. Quan arribem a la vall i el camí comença a planejar ( 6 min. ) deixem camí i GR. Agafem un corriol que marxa per entre dos rocs blancs – fites - cap a l'esquerra i que ens porta cap a trobar les pistes d'esquí just a sobre i a l'esquerra del refugi vell de Vallter, que està aterrat. Ara podem baixar per on ens sembli ja que totes les pistes van a l'aparcament. Nosaltres seguim de dret i quan comencem a trobar diferents pistes, baixem sempre per la que marxa més a la dreta. La pista passa per sota el Puig dels Lladres que tenim a la dreta i ens baixa de dret, molt de dret, a l'estació on tenim el cotxe.
   .-  5 h 10 min.  --   VALLTER  --   2.155 m.