dissabte, 25 d’agost del 2012

ELS 6 PICS RUSSELL ( Pel Pont de Corones ) (39)

Avui toca fer cims de més de tres mil metres. Cims que solem fer a l'estiu. Concretament anirem a fer els pics Russells, 6 tres mils que queden a l'extrem oriental de la serralada de la Maladeta. Són cims en els que no hi ha massa gent, de fet no hem vist a ningú, però en els qual realment hem disfrutat de valent. La ruta seguida ha estat: Pont de Corones – Estanys de Llosars – Punta de la Bretxa Russell – Pic Russell – Avantcim SE Russell – Punta Oriental Russell – Agulla Sud Russell – Agulla SW Russell – Estanys de Llosars – Pont de Corones.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 16 d'Agost de 2012
*REGIÓ: l'Aragó
*DISTÀNCIA: 17.6 kms
*TEMPS PARADES: 1 h 15 min.
*DIFICULTAT: Alta, degut al desnivell, la durada i algun pas, com els que hi ha per pujar tant l'Agulla Sud, com l'Agulla SW.
*VELOCITAT MITJANA: 1.97 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Mapa Valle de Benasque Alpina 3.000 editorial Alpina 1:30.000
*PUNT DE SORTIDA: El pont de Corones, on hi ha el refugi de Vallibierna. Per anar-hi els mesos d'estiu cal agafar un autocar, la resta de l'any s'hi pot pujar amb cotxe per una pista de 9 km, en no massa bon estat, que s'agafa al plan de Senarta.
*OBSERVACIONS: El recorregut és molt evident, les úniques complicacions poden ser trobar la diagonal, aquesta des de baix és molt clara, però des de dalt no tant. Segurament el més complicat és trobar la canal que baixa cap a l'agulla Sud. Aquesta s'agafa dalt de tot, quan la carena comença a baixar de valent. Un cop dins la canal no s'ha de deixar fins a buscar la bretxa que separa la carena de l'esquerra de l'Agulla.
diagonal i xemeneia pas clau per accedir a la cresta
Punta de la Bretxa Russell
vista panoràmica des del cim, la carena, baixa fins la profunda Bretxa Russell i continua cap el Margalida
baixant cap a la Punta Oriental Russell, aquest roc es podria anomenar el cavall de Russell.....
 baixada per anar a l'Aguja Sur, he baixat per llocs millors....
l'Aguja Sur, en Jaume ja és al peu de "l'obelisc", aquest roc la fa única

darrera pujada del dia, despres de donar la volta a la muntaya encarem la Bretxa de l'Aguja  Sudoeste
baixant l'Aguja SO sens dubte el pas més delicat del dia
l'Ibon de Llosars, amb les darreres agulles de la Cresta de Llosars

.-  0 h.  --   PONT DE CORONES  --   1.970 m.
Comencem a caminar seguint la pista que marxa per darrere el refugi. – GR – La pista, molt dolenta, als 7 minuts es bifurca. A l'esquerra marxa el camí que per la vall de Corones puja a l'Aneto. Nosaltres continuem per la pista de la dreta -GR- que comença a pujar seguint el riu. La pista, molt dolenta i amb molts rocs, es torna camí i arriba a uns plans on es bifurca.
   .-  39 min.   --  PLETA DE LLOSARS  --   2.200 m.
Aquí deixarem el GR que travessa el pont sobre el riu cap a la dreta. Nosaltres continuem de dret amunt. Aquí hi ha una gran mullera que el camí voreja un xic cap a l'esquerra, per enfilar-se per l'altra banda del prat, un cop passada la mullera. El camí que es va enfilant per l'esquerra de la vall, amb força rocs – fites – i sense travessar mai el riu, arriba a l'ibon de Llosars.
   .-  1 h 18 min.  --   IBON DE LLOSARS  --   2.480 m.
El llac és d'una aigua escandalosament clara. Travessem el riu per on surt l'aigua i voregem l'estany per la dreta. A l'altra banda de l'estany ens enfilem uns metres i tornem a travessar el riu. El camí continua passant uns metres per sobre l'estany petit i un cop passat aquest, gira a l'esquerra, -fites- per enfilar-se per una pala d'herba i rocs, per superar la barra rocosa de l'esquerra. Un cop a sobre cal travessar un caos de rocs molts grossos i anar de dret cap a una bretxa molt clara que es veu a la dreta. Sense arribar a la bretxa, s'ha d'anar a buscar una diagonal molt marcada d'esquerra a dreta.
   .-  2 h 26 min.  --   PEU DE LA DIAGONAL  --   3.020 m.
La diagonal, primer puja uns metres, i després marxa cap a la dreta, per enfilar un xemeneia i anar a sortir dalt la carena. Quan el terreny ens ho permet, anem a buscar la carena tan a l'esquerra com podem, per després, tot seguint la carena, anar a sobre la bretxa on hi ha el primer tres mil d'avui.
   .-  3 h 5 min.  --   PUNTA DE LA BRETXA RUSSELL  --   3.192 m.
Aquí, la carena que continua cap el pic Margalida, cau en picat. Nosaltres avui anem de Russells, així que girem i tornem carena enrere. Carena que seguirem sempre i que per sobre els rocs, però sense passos complicats, arriba al punt alt del dia; el pic Russell.
   .-  3 h 22 min.  --   PIC RUSSELL  --   3.207 m.
Les vistes que tenim des que som a la carena són fabuloses. Ara per continuar, no seguirem la carena que és molt trencada, sinó que seguirem un corredor que hi ha a la dreta. -banda de Llosars - El corredor passa uns metres per sota la carena i després torna a buscar-la pràcticament on hi ha el tercer tres mil.
   .-  3 h 32 min.  --   AVANTCIM SE RUSSELL   --   3.205 m.
Des d'aquí dalt només veure el següent cim que volem anar a fer, ja et vénen tots el mals: És una punta que queda molt i molt avall i que després hem de tornar a pujar. Continuem per la carena uns metres fins que aquesta cau de dret. Aquí deixem les motxilles ja que és el punt on cal tornar. Ara baixem cap a l'esquerra, busquem els millors passos per sortejar els molts i molts rocs que hi ha, alguns molt grossos. Anem baixant per la carena o millor, un xic per l'esquerra fins que la carena marxa més planera i fa un petit turó o cim.
   .-  4 h.  --   PUNTA RUSSELL ORIENTAL  --   3.034 m.
Ningú diria que això és un tres mil. Un cop fet el cim ens cal tornar a remuntar els 170 metres fins a pocs metres de l'avantcim SE. La pujada se'ns ha fet més lleugera del que pensàvem.
   .-  4 h 22 min.   --   AVANTCIM SE RUSSELL   --  3.205 m.
Un cop a dalt, on la carena comença anar de pla, saltem per un corredor xemeneia de l'esquerra, – banda de Llosars – baixem uns metres el corredor amb molta cura, ja que és molt dret, i anem a buscar una petita bretxa a l'esquerra. Un cop a la bretxa, enfilem l'agulla per la dreta, fins davant un monòlit que voregem cap a l'esquerra, per anar a buscar un corredor que ens porta al cim de l'Agulla Sud.
   .-  4 h 37 min.   --   AGULLA SUD RUSSELL  --   3.146 m.
L'agulla és molt espectacular, i la pujada tot i no ser fàcil, és menys complicada del que sembla i del que pensàvem. Pel mateix corredor que hem baixat, tornem a buscar la carena i fem els pocs metres que ens separen del l'avantcim SE.
   .-  4 h 57 min.  --   AVANTCIM SE RUSSELL   --  3.205 m.
Els tres mils que podíem fer des de dalt la carena, ja els hem fet. Ara tocar baixar i anar a fer el que queda per baix. Flanquegem el pic Russell per sota i, sense pujar-hi, anem a buscar l'entrada de la diagonal. Diagonal que de baixada és força espectacular, tot i que és fàcil, és força aèria. La diagonal ens deixa al caos de blocs de pedra de la base.
   .-  5 h 25 min.  --   PEU DE LA DIAGONAL  --   3.020 m.
Anem baixant tan aprop de les parets com els rocs ens permeten. Anem de dret a una agulla que es veu uns metres més avall, passem els grans rocs per on ens sembla més fàcil, per anar a trobar el corredor que baixa de la bretxa que fa l'agulla.
   .-  5 h 37 min.  --   PEU CORREDOR OCCIDENTAL
El corredor és molt dret i el terra molt descompost. Anem quatre, i la possibilitat de fer caure pedres és molt alta. A més a més, des de l'Agulla Sud hem vist el corredor per l'altra banda i creiem que el millor és anar-lo a buscar, tot i que ens tocarà fer una bona volta.
Així que continuem baixant pel mig dels rocs, sempre amb les parets a l'esquerra fins al final del contrafort de l'agulla, que ens permet girar cap a l'esquerra i pujar per l'altra banda. Pugem també pel mig dels rocs fins que a l'esquerra s'obre un corredor.
   .-  6 h 12 min.  --   PEU CORREDOR ORIENTAL
Aquest corredor és una altra cosa. Es puja molt còmodament i sense cap tipus de perill s'arriba a la bretxa. A la bretxa cal anar uns metres cap a la dreta i entrar en una xemeneia un xic exposada que amb tres minuts et deixa al cim.
   .-  6 h 22 min.  --   AGULLA SW RUSSELL   --   3.029 m.
L'agulla on som, juntament amb l'agulla Sud han estat les més espectaculars del dia. La baixada la fem per la mateixa banda. Baixem tan de dret com podem – fites - cap a buscar l'ibon petit. Primer de dret i després ens anem decantant cap a la dreta, per salvar la barra rocosa. Pràcticament sobre l'ibon petit retrobem el camí pel que hem pujat. Seguim el camí avall i anem cap a trobar l'ibon de Llosars.
   .-  7 h 40 min.  --   IBON DE LLOSARS   --   2.480 m.
L'ibon està en un lloc fantàstic i hi fem una bona parada. Continuem seguint el camí, passem per la pleta de Llosars on retrobem el GR i baixem cap el pont de Corones on ens espera l'autocar.
   .-  8 h 55 min.  --   PONT DE CORONES   --   1.970 m.