dimecres, 5 de desembre del 2012

MORO – AVELLANERS – CAVALL – ERÌTJOLS ( 4 canals a Montserrat ) (53)

Avui, anem a Montserrat, i fem el que nosaltres diem una “canalada” concretament seguirem quatre canals; la canal del Moro i la canal del Cavall les farem de pujada i la canal dels Avellaners i la dels Arítjols de baixada. Avui simplement hem vingut a fer canals, creiem que a Montserrat és un bon exercici i una altra manera de veure les muntanyes de Montserrat..

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 1 de Desembre de 2012
*COMARCA: Bages
*DISTÀNCIA: 5.6 kms
*DIFICULTAT: Alta, sobretot en la canal del Moro, les altres tres tot i que no són fàcils tampoc podem dir que siguin difícils.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montserrat de l'editorial Alpina 1:10.000 ( ??? )
Llibre: Caminant per Montserrat de l'Abadia de Montserrat amb mapa d'escala 1: 7.500
*PUNT DE SORTIDA: Monestir de Santa Cecília, a la carretera de Montserrat a Can Massana.
*OBSERVACIONS: El recorregut d'avui no és complicat de seguir. Les canals si es vigila les entrades es troben força bé.
Cal vigilar amb els topònim del mapa de l'editorial Alpina, ja que no s'assemblem massa amb els de l'abadia de Montserrat. Nosaltres donem per bons els del llibre Caminant per Montserrat.
el dia s'eixeca, ja transitem per el camí d'Arrel
detall de la canal del Moro
entebanc rera entrebanc, fins a dalt és exigent
a racer del Cavall Bernat, la seva canal és oberta, presenta bones vistes i està molt ben equipada
una escaladora guanya metres al Cavall Bernat,
part superior del Cavall Bernat

.-  0 h.  --     MONESTIR DE SANTA CECÍLIA  --  681 m.
Sortim seguint una cinquantena de metres la carretera en direcció Montserrat. La travessem i ens comencem a enfilar seguint un corriol – GR – que de seguida arriba a una cruïlla on ve un camí de través. És el camí d'Arrel que seguim cap a l'esquerra. El camí, amb tendència a pujar, tot i que fa alguna baixada, va passant per sota la paret de sant Jeroni. El camí el seguim fins que travessem un torrent força descarnat i que cap a la dreta sembla que faci uns graons de pedra..
  .-  13 min.   --  CANAL DEL MORO  --    725 m.
Aquí deixem el camí d'Arrel i enfilem la canal de la dreta amunt. La canal puja entre el serrat del Moro i el serrat del Patriarca. És una canal estreta, molt dreta i molt exigent, però es puja. Primer pugem un tram, en el qual cal anar passant una sèrie de rocs, després ve un tram equipat amb cordes - n'hi ha forces-. Hi ha tres trams molt verticals, tot i que no són massa llargs. El més dur està equipat amb dues cordes amb vagues. A més dels trams equipats amb cordes hi ha trams que cal superar-los gràcies a troncs, o pujant pels rocs, que són força exigents, però mai massa complicats. La canal ens porta dalt un coll entre el serrat del Moro i el del Patriarca.
  .-  1 h 13 min.  --    CIM CANAL DEL MORO  --    1.088 m.
Baixem per l'altra banda, de seguida arribem al camí cimentat de sant Jeroni. – 2 min. - Seguim el camí a l'esquerra i avall, de seguida arribem a un trencant amb indicadors.
  .-  1 h 17 min.   --  TRENCANT SANT JOAN – PLA DELS OCELLS  --  1.055 m.
Aquí cap a la dreta i de pla aniríem cap a sant Joan. Nosaltres agafem cap a l'esquerra i avall. El camí porta cap al monestir de Montserrat pel pla dels Ocells. Nosaltres el seguim uns tres minuts fins que a la dreta, hi ha un pal indicador i a l'esquerra hi surt un corriol. Seguim el corriol que s'enfila per un marge. El corriol, que ja no és tan bo, el seguim fins que arribem a un torrent, on hi ha una fita i una MV just abans d'arribar a l'agulla del Cap de Mort.
  .-  1 h 20 min.  --    TRENCANT AVELLANERS   --  1.036 m.
Pugem cap a l'esquerra, pel mig del torrent, a buscar la carena que és no massa lluny. Un cop a la carena, la travessem. Aquí no hi ha marques. Ara comença la canal dels Avellaners que baixa molt dreta entre el Serrat del Patriarca i el de les Onze. La baixada per la canal no té més problemes que la de ser molt dreta, sort que hi ha molts arbres i s'ha d'anar d'arbre a arbre. És de terra i sense passos complicats, l'únic problema és la pendent. La canal ens torna al camí d'Arrel, no massa lluny d'on l'hem deixat, per pujar la canal del Moro.
  .-  1 h 45 min.   --  CAMÍ D'ARREL  --     733 m.
Seguim el camí cap a la dreta. Aquest puja suaument. El seguim fins passat la vertical del Cavall Bernat. Aquí trobem el trencant per pujar la canal del Cavall. El trencant és on trobem un torrent que baixa, hi ha fites, MV i un tronc d'arboç viu entravessat.
  .-  2 h 2 min.  --         CANAL DEL CAVALL  --    828 m.
Aquí, deixem el camí d'Arrel i agafem per mig del torrent. És força net. De seguida arribem a unes lloses inclinades de pedra, som a sota el Cavall Bernat. - que vist des d'aquí sota més que impressionar, imposa- Fins a les lloses hi ha MV, després són cordes. Tot el tram de lloses, que és molt llarg, el pugem gràcies a unes cordes, - Les cordes són noves i molt gruixudes- un cop passades les lloses, per l'esquerra del Cavall, arribem dalt la serra de les Lluernes, on hi ha un trencant de camins.
  .-  2 h 30 min.   --  SERRA DE LES LLUERNES  --   1.033 m.
Aquí, fa quatre camins, el que pugem, un a la dreta que va a la base del Cavall Bernat, un cap a l'esquerra i que per sobre la carena amb molt bones vistes porta al camí que travessa la serra de les Lluernes. Nosaltres baixem de dret, per l'altra banda, cap a buscar el camí de les Lluernes que seguim cap a l'esquerra.-MG- El camí, molt planer, va a buscar la carena i de seguida arribem al punt on hi ha una fita, amb una MV.
  .-  2 h 35 min.  --    CANAL DELS ARÌTJOLS  --    1.018 m.
La canal baixa amb el serrat de les Barretines que acaba amb el Projectil a la dreta. Només hi ha la MV de l'entrada. La canal, vista des de dalt sembla més complicada del que és en realitat. Baixem pel mig la canal, tot i que és molt dreta, es torna a baixar gràcies als molts arbres que hi ha. La canal, que torna a ser de terra, amb algun roc que cal sortejar, però sempre es baixa molt bé i molt còmodament, ja que no és massa llarga i ens porta altra vegada al camí d'Arrel.
  .-  2 h 50 min.  --      CAMÍ D'ARREL  --     838 m.
Aquí acabem les canals que havíem programat per avui i la veritat és que estem força contents de com ens han sortit. Així que, contents i feliços tornarem cap el cotxe. Ara només ens falta seguir el camí d'Arrel - GR - cap a l'esquerra.
Un tros enllà deixem a l'esquerra la canal del Cavall. - 2 h 53 min. -
Continuem pel camí d'Arrel i trobem a l'esquerra la canal dels Avellaners. - 3 h 7 min. -
Continuem pel camí d'Arrel i en tres minuts arribem a la canal del Moro. - 3 h 10 min. -
Continuem pel camí d'Arrel - GR – que ens porta de dret al monestir de santa Cecília
  .-  3 h 20 min.  --      MONESTIR DE SANTA CECÍLIA  --  681 m.