dimecres, 20 de febrer del 2013

COSTA PUBILLA ( Des de Nevà ) (65)

Costa Pubilla l'hem pujada molts cops, però mai ho havíem fer des de Nevà i la veritat és que ens ha sorprès, sobretot el camí de pujada, que és preciós. Avui hi ha neu i en alguns punts força, tot i així, el camí es segueix bé. El recorregut és el següent: Nevà – Can Baldric de Dalt – Coll Roig – Coll de Coma Ermada – Costa Pubilla – Roc dels Llamps – Coll de la Bona – Plans de la Muntanya de Nevà – Nevà.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 16 de Febrer de 2013
*COMARCA: Ripollès
*DISTÀNCIA: 12 km
*DIFICULTAT: Baixa. Els camins sempre són marcats i quan hi ha dubtes es veu clar on cal anar.
*VELOCITAT MITJANA: 3 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montgrony – Fonts del Llobregat E-25
de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: L'aparcament que hi ha a l'entrada del poble de Nevà. Per anar-hi cal anar a la collada de Tosses i concretament a Planoles, on hi ha el trencant per anar a Nevà.
*OBSERVACIONS: En el recorregut d'avui sempre hi ha MG de l'Itineraria. Sense neu, els camins han de ser molt fàcils de seguir. Avui només se'ns ha complicar un xic a la baixada, ja que els camins tapats per la neu no es veien, però és que sempre veus molt clar on és el poble o els punts on cal anar.
  Can Baldric de dalt
el Coll Roig des de vora la Font Negra
la Covil, i el Taga al fons sobresurten del mar de boires
detall del cim del Costa Pubilla
el Roc dels Llamps i el Costa Pubilla des del Coll de la Bona
un parell de voltors, una sopresa inesperada

.-  0 h.  --        NEVÀ  --        1.250 m.
Sortim cap a sobre l'aparcament, seguint el carrer de l'esquerra que de pla, ens porta a l'església. De l'església seguim de dret amunt fins al segon carrer. -MG – Carrer que seguim cap a l'esquerra. El carrer i les cases s'acaben de seguida, aleshores continua una pista de terra que marxa força de pla. Un cop passada la raconada, la pista baixa un xic i sempre per la pista en més bon estat anem cap a una casa.
  .-  25 min.  --    CAN BALDRIC DE DALT  --    1.366 m.
Marxem per la dreta de la casa seguint – MG - una pista molt dolenta, uns pocs metres fins que aquesta comença a baixar i, abans d'arribar a la raconada. Aleshores seguim un camí que marxa cap a la dreta, – MG - paral·lel al rec. Un tros amunt el camí marxa esbiaixat cap a la dreta. És un camí enfonsat, molt bonic, que va pujant en diagonal pel mig del bosc, voltant el serrat per la dreta. El camí, molt clar, ens porta a un punt on fa dos recs. Aquí el camí s'enfila pel mig dels dos recs i es va difuminant. – MG - Avui amb la neu hi ha trams que no es veu enlloc. El camí que va pujant pel mig, acaba seguint el rec de la dreta per finalment arribar dalt el marcat coll Roig.
  .-  1 h 17 min.  --     COLL ROIG  --     1.719 m.
A coll Roig hi ha un indicador d'Itinerària. A l'esquerra del coll hi tenim el petit cim del Cogulló i a la dreta, a sobre mateix, el cim de Costa Pubilla. Tot i que el cim el tenim davant mateix, per pujar a Costa Pubilla ens cal anar al coll que es veu a la seva esquerra. Marxem seguint el filat de la dreta amunt, fins a sobre on hi ha un búnquer i la font Negra. A la font, marxem seguint un corriol, - MG - cap a l'esquerra i amunt, traçant una diagonal. El corriol entra al bosc i va pujant cap a buscar el coll de Coma Ermada.
  .-  1 h 45 min.  --     COLL DE COMA ERMADA   --  1.876 m.
Ara som en una carena neta d'arbres i amb herba. Seguim la carena cap a la dreta i amunt, la neu és molt ventada i la carena que és molt dreta, és pràcticament neta. La carena ens porta dalt el cim de Costa Pubilla.
  .-  2 h 7 min.  --     COSTA PUBILLA   --  2.056 m.
A les valls hi ha la boira i només sobresurten els cims que sobrepassen els 1.900 metres, que a més estan tots blancs de neu i li donen un aire completament alpí; en fi, que gaudim d'una vista meravellosament diferent, almenys a nosaltres en ha agradat. Al cim hi ha una creu de ferro.
Continuem resseguint la carena, baixem a un petit coll, per després enfilar-nos al següent cim; el Roc dels Llamps.
  .-  2 h 16 min.  --     ROC DELS LLAMPS   --  2.051 m.
Des del cim es té una bonica vista de Costa Pubilla. Continuem carenejant, baixant cap un petit sortint on hi ha un búnquer. Sense deixar la carena, baixem cap a trobar el marcat coll de la Bona. Aquí trobem un altre indicador i les MG
  .-  2 h 33 min.   --  COLL DE LA BONA   --  1.888 m.
Aquí deixem la carena que puja cap al cim de l'Emperadora, cap a coll de Remoló, cap al cim de Pedra Picada i cap al Coll de les Fontetes de Castellar, carena que vàrem seguir al revés la tardor passada.
Ara marxem cap a la dreta. Seguim un petit traçat - MG - que marxa baixant suaument cap a la dreta i endavant per sota la serralada cap a trobar uns plans d'herba. Als plans hi trobem un altre indicador.
  .-  2 h 55 min.  --    PLANS DE LA MUNTANYA DE NEVÀ  --  1.745 m.
Aquí, pel davant hi arriba un camí també amb MG que ve del collet de les Fontetes de Castellar. De fet si al coll de la Bona continuéssim per la carena, també podríem baixar des del coll de Remoló. De fet hem de tenir en compte que som sota la vertical del pic de Pedra Picada.
Ara toca baixar cap a Nevà. Som en un clot de gespa molt ampla, girem 90º i marxem de dret avall, seguint unes estaques de fusta on hi ha les MG. El camí, de seguida marxa cap a la dreta, travessa un rec molt marcat i continua baixant lleugerament cap a la dreta per on arriba a una pista.
  .-  3 h 15 min.   --  PISTA  --        1.580 m.
Seguim la pista avall i de seguida arribem a una altra pista de través, que seguim cap a l'esquerra uns pocs metres, fins que trobem un roc molt gran amb les MG. Aquí, pocs metres més avall, al costat de la pista, hi ha un tancat de fusta pel bestiar que es veu des de molt amunt.
Tal com està avui, que els corriols i les MG en molts punt la neu els tapa, el millor seria seguir la pista avall que ens portaria sense problemes a Nevà.
Nosaltres seguim les MG que deixen la pista per seguir un corriol cap a la dreta i avall. De seguida la neu fa que perdem les marques i el camí, així que anem baixant tot mirant d'anar cap a l'esquerra, on molt avall es veu una casa que hem d'anar a trobar. Baixem una mica per on podem, de fet tot són prats blancs de neu. Un tros avall tornem a trobar la pista i les MG, que ara ja no deixarem. La pista passa pel costat de la casa que ja vèiem quan hem deixat la pista en el roc on hi havia les MG. A la casa hi ha un cartell que diu: “ Hípica”. A partir de la casa, la pista és cimentada i ens porta a Nevà, just sobre l'aparcament on tenim el cotxe.
  .-  3 h 55 min.   --   NEVÀ  --      1.250 m.