dijous, 14 de febrer del 2013

EL PUIGLLANÇADA (amb raquetes) (64)

RESUM:
Interessant recorregut amb raquetes que surt de l'aparcament dels Alabaus per pujar al cim del Puigllançada, tot seguit baixar per el Torrent de la Geperuda i enllaçar amb el Torrent del Pla de Rus, la tornada és pel Barranc del Pedró, avui, però la ressenya no serà d'en Jaume, i evidentment no serà tan acurada, tan sols serà orientativa, però crec que correcte per tenir una idea del recorregut.

DADES:

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 9 de Febrer de 2013
*COMARCA: Berguedà - Ripollès
*DISTÀNCIA: 12.23 Km
*DESNIVELL ACUMULAT: 725 metres
*TEMPS TOTAL: 4 Hores
*DIFICULTAT: mitjana
*VELOCITAT MITJANA: 3.25 Km\h (sense parades)
*FONTS CONSULTADES: Mapa de l'Editorial Alpina (Montgrony)
*PUNT DE SORTIDA: aparcament de la pista d'esquí dels Alabaus
*OBSERVACIONS: quan es transita amb neu pot variar molt el grau de dificultat, la mateixa excursió un altre dia pot ser del tot diferent, avui ha estat dura sobretot per el fort vent, els torrents son ideals per baixar amb força neu, però amb poca segur que hi ha entrebancs.

la Creueta, amb les primeres llums del dia
el Clot de l'Hospital
carena  del Puigllançada, de moment amb vent a favor......
darrers metres del Torrent de la Geperuda
el Torrent del Pla de Rus en la seva part més encaixada
vista del Barranc del Pedró, molt planer i obert

TRACK I MAPA: CLICA AQUÍ

RESSENYA:
Són les 6 i 10 minuts del matí i sona el mòbil, sé que això no és cap bon senyal, en Jaume és baixa de darrera hora, en l'argot futbolístic estaríem parlant d'una lesió al darrer moment del “crack “de l'equip, l'equip s'hauria quedat possiblement sense el davanter centre, nosaltres ens hem quedat sense el “jefe” i cronista. Ens refem de l'ensurt (avui serem dos) i decidim seguir el pla previst. Un cop deixem el cotxe a l'aparcament del Alabaus, ens adonem que avui no serà fàcil, el dia és net però fa vent, marxem amb les raquetes posades per la carretera en direcció a Castellar de n'Hug, als poc metres trenquem a la dreta per agafar una pista que a poca distància i per sobre nostre marxa a buscar el Clot de l'Hospital, a la raconada deixem la pista i enfilem clot amunt, a l'esquerra ens queda l'únic bosc de pins dels voltants, forta pujada alleugerada per la sortida del sol que amb els núvols ens dona vistes espectaculars, un cop hem superat el clot sortim a un pla, després de creuar un filat marxem lleugerament a la dreta i seguim a la vora d'un altre filat just per sota de la darrera pista d'esquí, el vent aquí es reforça i al terra la neu ha minvat considerablement. Continuem amunt i marxant lleugerament a l'esquerra creuem un turó, ja veiem el Puigllaçada, el vent s'emporta la neu sense contemplacions, ara cal baixar lleugerament, travessem de nou el filat i marxem de dret per una mala pista amb algun senyal vermell per guanyar la carena, seguim la carena cap el Sud fins el cim del Puigllançada. El vent no ens deixa viure, no podem ni parlar entre nosaltres, amb senyals ens entenem, cal marxar i despresa.... fins ara anàvem amb vent a favor, al girar-nos hem de vèncer la resistència d'un fort i sostingut vent que ens fa trontollar, baixem fins l'Amorriador de Rus i tot seguit ens encarem al Torrent de la Geperuda, on allí el vent amaina. La neu torna a ser abundant sobretot de la meitat del torrent avall, on la neu pols ens gratifica de l'esforç i penúries del cim.
Portem dues hores de marxa i fem la primera parada per beure i menjar, abans no es podia...., Continuem avall fins enllaçar amb el Torent del Pla de Rus, aquest en un principi és molt planer, un bon tros enllà s'encaixona i es torna més dret, el torrent ens porta a travessar la carretera per un gran tub metàl·lic, al cap de poc trobem l'esquelet d'un 4x4 que ja deu fer un bon grapats d'anys que resta al cul d'aquest clot, continuem per el torrent uns metres més, concretament fins un abeurador, on el país s'eixample. Aquí marxem a l'esquerra tot deixant el Torrent del Pla de Rus, passem per davant d'una cabana de pedra de grans dimensions i entrem en un nou torrent, ara el Barranc del Pedró que te l'inici en la Collada del Pedró (just on tenim el cotxe), en el seu inici el terreny és molt pla, i quan la cosa es posa seria marxem per l'esquerra per una careneta que ens deixa al costat de la carretera. Ara cal continuar a la vora d'aquesta fins al cotxe.