dimarts, 14 de maig del 2013

ALS PEUS DEL PEDRAFORCA ( Saldes / Gresolet / Collell / Set fonts ) (75)

Anar a Saldes i no pujar al Pedraforca, pel que li agrada la muntanya costa d'assumir, avui però no hi pujarem, el que farem és un tombs pels seus peus. La veritat és que, un cop fet, ens ha encantat. Hem passat per uns camins preciosos i per uns boscos que dóna gust de veure.
El recorregut és el següent: Saldes – Castell de Saldes – Santuari del Gresolet – El Collell – Coma de les Set Fonts – Canal del Verdet – Refugi Lluís Estasen – Saldes.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 16 de Maig de 2013
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Mitjana, només és complicat el tram del Collell al refugi, però si es vol es pot obviar passant per la pista que baixa del Collell al Mirador.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Serra del Cadí - Pedraforca E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Plaça a l'entrada de Saldes, on hi ha el punt d'informació del parc.
*OBSERVACIONS: La majoria dels trams que hem passat eren marcats. Primer per pujar al castell i fins al Gresolet hem seguit el recorregut nº 3, marcat com a SL. Només pel camí sol, ja val la pena anar-hi.
Per pujar cap el Collell hem anant pel recorregut nº 11 Molleres, recorregut en el que hi ha força pista, però que tampoc no té desperdici.
Del Collell fins al refugi, és sens dubte el tram més complicat, ja que almenys tal com l'hem fet nosaltres, molts trossos són sense camí i cal saber-se orientar. Ara bé, aquest tram es pot fer molt més curt i per pista sense cap problema.
I per últim el tram del refugi a Saldes, que està molt ben marcat i a més de bonic és fàcil de seguir.

ermita de Santa Maria al costat mateix de les restes del Castell de Saldes

el Pedraforca apareix i desapareix d'entre la boira

el Santuari i la Casa Refugi del Gresolet
detall de la vall per la que hem pujat (Molleres) on al fons hi ha el Santuari del Gresolet
vista de la Serra del Verdet i del Pedraforca al darrere, des del Coll de les Ajagudes (o Pletissar)
espatarrant visió de la paret nord del Pedraforca
de camí al Refugi Lluís Estasen, hi hem passat un munt de vegades però al fer-lo al revés sembla un altre

.-  0 h.   --   SALDES  --      1.214 m.
Anem cap a l'església, un cop al darrere seguim un call que hi ha entre una casa i les parets de pedra qua aguanten un camp. Darrere la casa hi ha un camí que s'enfila cap a l'esquerra. – SL – El camí ens porta a una pista on a l' esquerra hi ha una casa. – és per on tornarem – Seguim uns metres la pista cap a la dreta i, de seguida ens enfilem cap a l'esquerra, per anar a trobar una altra pista, on hi ha un cobert. Passem per sobre el cobert, per un camí – SL- que ens portarà a les runes del castell, on a la dreta hi ha l'ermita arranjada de Santa Maria.
  .-  10 min.  --    CASTELL DE SALDES  --    1.290 m.
Continuem per sobre l'ermita. El camí ens baixa a un prat. Travessem el prat pel mig, de dret cap a uns roures molt grans. – SL – El camí de seguida s'eixampla i en lleugera baixada, ens porta a la raconada on es torna estrènyer i a pujar. El camí, uns metres abans de trobar una pista, marxa de pla, resseguint la pista per sobre, per arribar a un trencant amb indicadors.
  .-  45 min.   --   TRENCANT AL MIRADOR  --    1.307 m.
Cap a l'esquerra, marxa un camí molt fresat que puja al mirador de Gresolet. Nosaltres continuem de pla, per un camí preciós – SL - que va pujant i baixant i arriba a un altre trencant.
  .-  1 h 7 min.  --    TRENCANT AL REFUGI   --  1.238 m.
A l'esquerra hi marxa un camí que puja cap al refugi Lluís Estasen. Nosaltres continuem per l'encantador camí que ara és torna un xic més salvatge, – SL – però segueix essent molt fàcil de seguir. El camí travessa tres recs que baixen per l'esquerra, l'últim dels quals és al costat de la pista que hi ha a sota el Gresolet.
  .-  1 h 30 min.  --    PISTA DEL GRESOLET
El Gresolet és aquí sobre mateix, s'hi pot anar seguint la pista o com fem nosaltres, de dret per un camí que primer passa per la casa refugi i finalment s'enfila cap el santuari.
  .-  1 h 35 min.  --     SANTUARI DEL GRESOLET   --  1.280 m.
Al santuari, que avui està tancat, hi ha una àrea d'esbarjo amb taules i barbacoes. I està situat al fons d'una vall impressionant.
Per marxar cal recular uns metres per la pista fins al costat d'una bassa, on s'agafa la pista molt més dolenta de la dreta. La pista, puja sempre en paral·lel al riu. Força amunt s'aparta i va a buscar el rec - SL - de la dreta, quan gira la pista a l'esquerra; la deixem.
  .-  2 h 8 min.   --  GIR DE LA PISTA
Aquí sobre, a l'esquerra, uns metres apartat, hi ha un pi molt gran.
Travessem el rec i continuem per una pista molt dolenta – SL - que continua paral·lela al riu i que un tros amunt s'acaba.
  .-  2 h 26 min.   --  FI DE LA PISTA
Pugem un marge i continuem per un camí molt recte que continua resseguint el rec amunt. És un camí preciós que puja pel mig del bosc i que, també un tram més amunt, deixa el rec per anar cap a buscar-ne un altre a la dreta - SL - i enfilar-se, molt de dret cap el collet que tanca la vall.
   .-  2 h 46 min.  --     EL COLLELL  --    1.840 m.
Al Collell hi trobem la pista que puja del mirador del Gresolet. Ara seguirem la pista - PR - cap a l'esquerra. Seguim la pista fins que deixem la vertical de les parets de Roca Roja a la dreta.
  .-  2 h 54 min.  --      DEIXEM PISTA   --  1.802 m.
Aquí, el més normal és seguir la pista. A nosaltres però, sempre ens ha agradat complicar-nos un xic més la vida. Així doncs, quan s'acaben les parets de la dreta, deixem la pista i ens enfilem, sense camí, per una tartera. De seguida deixem la tartera per pujar pel mig del bosc, esbiaixant cap a l'esquerra fins a trobar una altra tartera, per on pugem a buscar la carena en el seu punt més baix.
  .-  3 h 10 min.   --   COLLADA DEL TEULER  --    1.968 m.
El coll és curiós. És un petit prat d'herba al mig del bosc. Continuem per un camí que hi ha a l'altra banda del prat. – PR – El camí volta cap a darrere i va a buscar una coma per on s'enfila a trobar un abeurador.
  .-  3 h 18 min.  --     SET FONTS   --  2.012 m.
Aquí deixem les marques i ens enfilem per la coma d'herba, molt maca, que fa a l'esquerra. La coma ens porta a un coll al costat del cim del Teuler, on hi ha un petit i bonic llac. El coll, segons quins mapes, té un nom o un altre. En uns és el Platissar i en altres la collada de les Ajagudes. Nosaltres hi trobem un llac i simplement hi posem, el llac.
  .-  3 h 26 mim.  --        LLAC  --     2.089 m.
Ara toca anar a buscar un coll verdós que es veu al davant, però força apartat. Baixem uns metres i comencem a flanquejar cap a la dreta, seguint un corriol que ara hi és, ara no. Flanquegem sense perdre desnivell i, sense massa problemes, arribem al coll herbós.
  .-  3 h 38 min.  --     COLLET
Aquí, si que el camí ja és més clar. El seguim planejant i anem cap a trobar la canal del coll del Verdet, on hi trobem el camí que puja al Pedraforca.
  .-  3 h 55 min.   --   CANAL DEL COLL DEL VERDET  --    1.925 m.
Seguim el camí cap a l'esquerra i avall. -PR - De seguida trobem un trencant amb un cartell que i diu: “ Set fonts”. El camí si hi és, no crec que sigui el que hem seguit nosaltres. Haurem de tornar-hi i fer-lo al revés per comprovar-ho.
Continuem seguint el camí, – PR – molt fresat, i molt transitat, que de baixada ens portarà, sense cap tipus de problemes, al refugi Lluís Estasen.
  .-  4 h 20 min.  --     REFUGI LLUÍS ESTASEN  --   1.675 m.
Travessem pel davant del refugi, de pla, cap a la dreta i continuem pel PR que de seguida es bifurca. – 2 min. - Seguim el camí de l'esquerra - PR - que força planer, ens portarà a un altre trencant. – 12 min., més Aquí cap a la dreta es puja a la tartera. Nosaltres marxem cap a l'esquerra i avall. -PR- El camí, que ara baixa de dret, el seguim fins que a l'esquerra hi marxa un corriol. – 3 min., més – Aleshores deixem el PR i seguim el corriol – SL- que primer marxa de pla cap a l'esquerra i després baixa de dret a trobar la carretera del Mirador del Gresolet, en el punt on hi ha l'àrea recreativa de la Serra.
  .-  4 h 45 min.   --   ÀREA RECREATIVA DE LA SERRA  --    1.428 m.
Travessem la carretera i continuem de dret avall. -SL – De seguida el camí torna a ser clar i de baixada ens porta a trobar el PR que baixa del Mirador. Seguim el camí avall cap a la dreta, fins a sobre les cases de Saldes, on trobem una pista al costat d'una casa. La pista baixa a Saldes que és aquí mateix. Nosaltres voltem la casa de l'esquerra per sota, a l'altra banda, trobem la pista on a la dreta hi ha el camí per on hem pujat al castell. Seguim el camí avall i arribem a l'església de Saldes, i a la plaça on tenim el cotxe.
  .-  5 h 5 min.  --       SALDES  --     1.214m.
                                        PR – marques grogues i blanques
                                         SL – marques verdes i blanques