dimecres, 30 d’octubre del 2013

CAP DE TASTANÓS – SOBREPUNY ( Des de la Creu de Terradelles ) (93)

Aquesta setmana tornem a veure si podem acabar el que vàrem deixar la setmana passada per la boira, però per no repetir els camins ho farem per la banda de Lourdes de la Nou. A més a més hem trobat unes ressenyes que pugen a Sobrepuny per la serra de Picamill i la de Banyacorba provarem d'enllaçar-ho tot.
El recorregut ha estat el següent: Creu de Terradelles – Cap de Tastanós – Esquena de l'Ase – Cap de la Canal Closa – Serra de Picamill – Serra de Banyacorba – Sobrepuny – Collades de Picamill – Collada de Pasquals – Creu de Terradelles.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 26 d'Octubre de 2013
*COMARCA: Berguedà
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 4 h.
*DIFICULTAT: Alta. Tant pel que fa a la cresta de l'Esquena de l'Ase, que és molt aèria, com per la baixada del Cap de la Canal Closa, que no és massa clara, i no parlem de la pujada per la serra de Banyacorba, que és fàcil perquè sempre és carena però, és molt brut, amb petits trams que costa de passar.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Catllaràs- Picancel E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: La Creu de Terradelles, trencant que hi ha al mig d'un pla, a sota la casa de Casadessús, a la pista asfaltada que va de Lourdes de la Nou a la carretera de Vilada.
*OBSERVACIONS: El recorregut és un recorregut força complicat, ja que la major part és sense camí. Tot i així sempre és clara la direcció on cal anar, però és per uns boscos força bruts, sobretot l'últim tram de la baixada de la Canal Closa i el tram mitjà de la serra de Banyacorba. Quant a la cresta de l'Esquena de l'Ase, és molt aèria i estreta, amb una desgrimpada un xic compromesa.

a la que el sol surt nosaltres ja som al Cap de Tastanós, estem a punt d'iniciar la cresta de l'Esquena de l'Ase
 i quina cresta....., primer una curta pujada, sens dubte el tram més espectacular....
 cal fer servir les mans per avançar
 aviat però la cresta s'aplana
 finalment cal desgrimpar un curt tram
 aquí s'aprecia l'esmolada cresta de l'Esquena de l'Ase
 vista més general de l'Esquena de l'Ase i el Cap de Tastanós
 dalt el Cap de la Canal Closa  trobem aquest curiós roc
 la serra de Picamill i Banyacorba fins Sobrepuny
 el Cap de la Canal Closa, l'Esquena de l'Ase i el Cap de Tastanós, tot pujant la serra de Picamill
 la mateixa vista però des de Sobrepuny

.-  0 h.   --  CREU DE TERRADELLES  --    912 m.
  Anem a buscar la pista indicada amb un cartell que marxa per la banda de dalt cap a la casa de Casadessús -PR –. Quan la pista es bifurca, seguim la de la dreta que segueix paral·lela per sobre. Pocs abans d'arribar davant la casa, gira en rodó a la dreta. - De dret en marxa una per sobre la casa, és per on tornarem – Anem pujant cap a la dreta fins a una placeta, al caire on fa un trencant.
  .-  24 min.   --   BASSA DE CASADESSÚS  --    1.037 m.
  Aquí de dret hi marxa un PR cap a Vilada. Nosaltres girem 90º a l'esquerra i comencem a pujar de dret, seguint també un PR que va pujant, molt de dret, per un bon camí, voltat de boixos. - Un tros amunt, deixem a la dreta, el camí que la setmana passada vàrem fer servir per baixar cap a Vilada - De dret el camí  ens portarà dalt la carena on fa un coll.
  .-  43 min.  --    COLLADA A LA CARENA  --   1.260 m.
  Aquí, si continuéssim per l'altra banda, aniríem a la Plana del Castell. Nosaltres continuem per la carena cap a l'esquerra, - PR per arribar de seguida a un altre coll. Aquí deixem el camí i el PR que voregen tota la cresta que farem per sobre. Del coll anem de dret a les parets del davant. Un cop a la paret, trobem una lleixa que puja cap a la dreta i amunt. A la lleixa hi trobem un petit pas equipat amb cadenes. La lleixa ens deixa en un balcó, amb una vista fantàstica, des d'on continuem per l'esquerra amunt i arribem al Cap de Tastanós.
  .-  55 min.  --    CAP DE TASTANÓS  --    1.347 m.
  Al cim, la vista s'amplia un xic més. Estem molt contents de no haver pujat la setmana passada, doncs ens haguéssim perdut aquesta meravella.
  Continuem per dalt, primer és bosc, després arribem a la cresta que fa l'Esquerra de l'Ase. És una cresta molt estreta i molt aèria. Hi ha algun punt que no fa més de dos pams, és una cresta preciosa, que si no es té vertigen i s'està acostumat, no es excessivament complicada.
  Després cal baixar a un coll on la desgrimpada és un xic compromesa. Nosaltres la baixem per la dreta de la cresta. Un cop al coll, cal pujar al cap de la Canal Closa que és ja molt més fàcil.
  .-  1 h 23 min.  --    CAP DE LA CANAL CLOSA  --   1.370 m.
  La raó principal de la sortida era fer la cresta que acabem de fer i si haguéssim de posar-hi un adjectiu segurament seria “curta” doncs, hem disfrutat tant que se'ns ha fet curta.
  Per baixar, continuem arran de cinglera, tot marxant cap a la dreta. Travessem per sobre la canal i comencem a baixar, sense camí, pel seu costat. Al començament es baixa molt bé, ja que el bosc és força net, però quan ja ets força avall la cosa canvia, es torna més dret encara i molt més brut. Nosaltres anem marxant cap a la dreta i avall, buscant els millors passos fins que trobem un camí. Camí que cap a l'esquerra ens porta a trobar un filat, que resseguim avall per arribar a la Collada de Pasquals, on retrobem el camí i el PR. La collada fa dos coll, som al coll de dalt.
  .-  1 h 42 min.  --    COLLADA DE PASQUALS  --    1.210 m.
  Continuem cap a la dreta i en 2 minuts arribem al segon coll, on hi ha una pista. Seguim la pista a la dreta i amunt, fem un petit repetxó i la deixem per anar cap a l'esquerra on un camí – PR – pel mig del bosc s'enfila, per unes feixes cap a l'aterrada casa de Picamill.
  .-  1 h 53 min.  --     PICAMILL
  Si continuéssim seguint el PR aniríem a les collades de Picamill i al cim de Sobrepuny. Sense arribar a la casa, marxem a buscar les parets del davant seguint el filat. A l'arribar a les parets, fem uns 50 metres a la dreta, hi trobem un camí que ve de darrera la casa i que ens permet pujar la paret per uns graons que marxen cap a l'esquerra. Un cop dalt la paret, continua cap a l'esquerra i arriba a la carena, on un corriol s'enfila cap a la dreta, sempre carenejant, amb cinglera a sota a l'esquerra. Arribem a la part alta de la serra de Picamill, on fem un bon tros més pla per dintre el bosc, després baixem cap a trobar el coll que separa aquesta serra de la de Banycorba.
  .-  2 h 17 min.  --    COLLET DE PICAMILL  --    1.388 m.
  Fins aquí, tot i que hi ha trams un xic bruts, es puja amb relativa facilitat. A partir d'aquí, o ve nosaltres no hem sabut seguir el camí o simplement no hi és. Pugem seguint sempre la carena que en molts trams és una petita cresta de pedra. Hi ha trams molt bruts que costa de passar. Pràcticament tota la serra la pugem o per la carena, cresta, o uns metres a dreta o esquerra, però sense allunyar-nos mai de la carena. Així buscant sempre els millors passos, que pel mig de l'espès bosc, és força complicat, arribem sota una parets que superem per l'esquerra, per un petit canaló, (tot i que el track passa per la dreta, però encara és més brut). Un cop a sobre, continuem carenejant, ja un xic més net, i finalment arribem al cim.
  .-  3 h 55 min.  --     SOBREPUNY  --    1.654 m.
  Al pic de Sobrepuny sempre que hi hem pujat ens sorprèn la vista que té. A més avui hem pujat per un lloc que sempre ens havia cridat l'atenció. Però que no crec que hi tornem ja que és massa brut. S'hi ha un camí millor, nosaltres no l'hem sabut trobar.
  Ara la baixada la fem seguint el PR. Continuem uns metres per la carena, per seguir de seguida un camí a la dreta que, força de dret – PR – ens baixa al collet del Faig.
  .-  3 h.   --  COLLET DEL FAIG  --   1.567 m.
Aquí deixem la carena i marxem cap a la dreta vorejant el pic de Sobrepuny pel mig d'un bosc de Faig. El camí -PR – ens porta al coll verdós de la collada de Dalt de Picamill, des d'on una baixada força dreta, ens permet baixar al segon coll, on hi arriben diferents pistes.
  .-  3 h 11 min.   --  COLLADA DE BAIX DE PICAMILL
  Marxem per la pista de la dreta i -PR – (sempre seguirem la pista més bona i avall,) un tros avall, deixem una pista a la dreta per on marxa el PR. Continuem avall i trobem un altre trencant on també deixem la pista de la dreta que va a la casa aterrada de Picamill. Nosaltres sempre de dret avall, seguin la pista més bona que ens porta a la collada de Pasquals, on deixem la pista i ens enfilem cap a l'esquerra – PR - per anar a trobar, en un parell de minuts, el coll de dalt.
  .-  3 h 34 min.  --    COLLADA DE PASQUALS DE SOBRE  --  1.210 m.
  Aquí deixem el PR. Nosaltres baixem cap a la dreta pel mig del clot. Quan som força avall, trobem indicis d'un camí que marxa de dret avall, però per l'esquerra del clot. Com més baixem, el camí és millor. Sempre amb al clot a la dreta. El camí ens porta a una pista d'herba, força malmesa que, més de pla, passa per sobre la casa de Casadessús, per anar a trobar el PR en una pista més bona, en el punt on aquesta gira en rodó. Ara, ja repetint el camí de la sortida, seguim la pista de dret i de seguida arribem a la carretera, on uns metres a la dreta hi tenim el cotxe.
  .-  4 h.  --     CREU DE TERRADELLES  --   912 m.
                                              --------------------------------------------------------
                                                       PR – marques grogues i blanques