dimecres, 23 d’octubre del 2013

CASTELL DE ROSET – CAP DE LA GOTZERA ( Des de Vilada ) (92)

Aquesta sortida en un principi era per seguir la cresta que va del Cap de Tastanós fins al Cap de la Canal Closa, però quan hem sigut al Cap de la Gotzera se'ns hi ha posat una boira molt espessa que no es veia res, aleshores hem canviat la sortida, ja que fer la cresta en mig de la boira hem cregut que no valia la pena. El resultat ha estat aquest, cal tenir en compte que segurament hauria estat millor canviar en algun tram, el sentit en què l'hem fet, però les circumstàncies han estat aquestes.
  L'excursió al final ha quedat així: Vilada – La Coromina – El Forat – el Castell de Roset – El Cap de la Gotzera – El Forat – Camí de l'Aigua – Creu de Roset – Vilada.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 19 d'Octubre de 2013
*COMARCA: Berguedà
*DISTÀNCIA: 13 km
*DIFICULTAT: Baixa, bona part del recorregut que seguim, són camins marcats i la resta són camins força clars.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Catllaràs – Picancel E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Vilada. Concretament del costat del parc infantil que hi ha a la carretera.
*OBSERVACIONS: El recorregut que hem fet, tot i que hem hagut d'improvisar, degut a la boira ens ha sortit bé i molt interessant. De fet, tant el Cap de la Gotzera, com el Castell de Roset si que teníem previst d'anar-hi, només en ha tocat canviar la baixada del Cap de la Gotzera.

les restes del Castell de Roset i la serra de Picancel al fons
la casa del Castell de Roset, a la dreta el turó on hi ha les restes del castell
el Cap de Tastanós, tot arribant a la Plana del Castell
dalt el Cap de la Gotzera, en un moment la boira ho envaeix tot....
tot transitant per el camí de l'aigua, just abans d'entrar al petit túnel
la boira s'acaba esvaint, però ja som lluny dels cims, un altre dia........, avui no tocaba

TRACK I MAPA:  CLICA AQUÍ

.-  0 h.   --  VILADA   --  730 m.
  Sortim de la carretera, al costat del parc de jocs infantils, travessem la carretera i seguim unes escales que pugen esbiaixades a l'esquerra i que ens porten a darrera l'església de Sant Joan.
  .-  5 min.  --      ESGLÉSIA DE SANT JOAN
  Des de darrera l'església, agafem un camí estret a l'esquerra que marxa cap a uns horts. - MG – El camí passa pel mig dels horts i va a trobar una pista enquitranada, Travessem la pista i seguim, una pista de terra que hi ha a l'altra banda. La pista marxa lleugerament a l'esquerra i de pla. – MG - Seguim la pista uns pocs metres, fins que a l'esquerra hi marxa un camí que ressegueix les torres elèctriques.-MG- Quan les torres salten cap a l'esquerra i avall, el camí continua planer i entra al bosc. Seguirem el camí fins poc abans d'arribar a la raconada.
  .-  21 min.  --    DEIXEM PISTA   --  743 m.
  Aquí cal estar atent i seguir les MG que salten cap a l'esquerra, baixem un xic, travessem el rec, on hi ha la font del Mas i ens tornen enfilar a trobar una pista. A la pista hi trobem el GR.
  .-  26 min.  --     GR- 241
  Aquí trobem un cartell on diu que podem anar al castell de Roset per cada banda. Nosaltres marxem cap a l'esquerra, en lleugera baixada. Quan arribem a la casa de la Coromina, la vogarem per sobre a la dreta -GR – per anar a trobar la pista que hi arriba. Continuem per la pista, i passem pel costat de la granja. Uns metres més amunt, la pista gira a la dreta i arriba a un trencant.
  .-  42 min.  --     DEIXEM EL GR   --  745 m.
  Deixem el GR que marxa cap a l'esquerra. Nosaltres continuem amunt, seguint una pista molt bona que deixarem en un descampat on hi trobem el proper trencant, per seguir-ne una de més dolenta. – indicador del castell – La pista, fa diferents trencants, nosaltres anem sempre de dret i amunt, fins a trobar una pista un xic més bona, que ve de través.
  .-  55 min.  --    PISTA DE LA MASÓ
  Seguim la pista cap a l'esquerra en lleugera pujada, passem pel Passant de les Barres i anem a trobar el Forat, on la pista puja cap a la dreta. - Aquí, per l'esquerra hi arriba un PRC, que tot i que ara no ho sabem, és per on tornarem -. Continuem pista amunt,-PR- la pista fa un parell de llaçades i arriba a un pla, on a l'esquerra hi ha una casa aterrada. Aquí hi trobem un cartell del PR.
  .-  1 h 10 min.   --  PLA SOTA EL CASTELL  --    984 m.
  Agafem un corriol molt bonic a la dreta que un tros amunt és parteix en dos. Tots dos van al mateix lloc i es trobem un xic més amunt.- De fet en fem servir un per pujar i l'altre per baixar-. El camí, dalt el turó, travessa un portell de roca i baixa uns metres per l'altra banda, per arribar de seguida a la cisterna i a les ruïnes del castell de Roset.
  .-  1 h 16 min.  --     CASTELL DE ROSET  --    1.025m.
  El castell està en un turó sobre la casa de la Masó, amb una vista cap al sud, tant de la vall com de la serra de Pincancel molt bona. Cap el nord, la serra de Sobrepuny la tanca, però tot hi així és un lloc molt bonic.
  El castell és del segle XI, i se'n conserven unes quantes parets i la cisterna, però tot està ple d'arbres que les tapen, quan el mires de lluny.
  Desfem el camí fins al pla de sota el Castell.
  .-  1 h 21 min.   --  PLA SOTA EL CASTELL  --    984 m.
  Del pla, marxem cap a la casa aterrada, passem pel davant i continuem planejant per un camí que es veu netejat de nou. El camí marxa planer fins a la raconada, després es comença a enfilar força esbiaixat a l'esquerra, després fent moltes llaçades, arriba a un planell, pràcticament dalt la carena.
  .-  1 h 50 min.  --    PLANA DEL CASTELL  --    1.242 m.
  Ara marxem cap a l'esquerra, fem un petit repetxó per continuar força planer per l'esquerra de la carena. És un camí, al mig dels boixos, que quan arriba al caire, puja uns metres, i arriba a l'impressionant mirador que és el Cap de la Gotzera.
  .-  1 h 56 min.  --    CAP DE LA GOTZERA   --1.282 m.
  El Cap de la Gotzera és una punta encinglerada que cau cap el pantà de la Baell. És un mirador privilegiat de la vall i de la serra de Picancel, dels millors que ens podem trobar. Quan hem arribat, encara teníem una bona visió dels voltants, però de seguida se'ns hi posa una boira molt espesa que no ens deixa veure res, així que toca canviar de plans.
  Per la carena tornem al pla que fa la Plana del Castell. Travessem el pla cap a l'esquerra, de dret a buscar el coll a la carena.
  .-  2 h 6 min.   --  COLL DALT LA CARENA
  Travessem la carena i baixem per l'altra banda seguint el PR. Baixem un bon tram fins que a l'esquerra hi marxa un corriol. ( En un arbre hi ha una marca del PR però com a variant ).
  .-  2 h 15 min.  --    DEIXEM   PR  --      1.155 m.
  El corriol, al començament marxa de pla, després gira a la dreta i comença a baixar de valent. El camí, ple de rocs, va vorejant el Cap de la Gotzera. És un camí que es segueix força bé i que, sempre de baixada, va a trobar molt avall el PR, en un altre camí, molt més clar que ve de través.
  .-  2 h 35 min.  --     PR C- 147
  Seguim el PR cap a l'esquerra. Ara per un camí força penjant que continua vorejant el cap de la Gotzera i que ens porta al Forat, on trobem la pista que ve de la Masó.
  .-  2 h 47 min.  --     EL FORAT
  Ara toca repetir un tram de pista. És el tram que ens porta al pla sota el castell.
  .-  2 h 54 min.  --    PLA SOTA EL CASTELL  --    984 m.
  Continuem de dret per un camí planer. -PR- El camí, pel mig del bosc, ens porta a la raconada, on hi ha la font de l'Arç. Font que tot i que, té tres brocs, avui no raja.
  .-  3 h 1 min.   --  FONT DE L'ARÇ  --     965 m.
  A partir de la font, seguirem l'anomenat, camí de l'aigua. -PR – És un camí planer, molt planer, que ens porta a travessar un túnel, obert a la roca per passar l'aigua.
  El camí continua planer - PR –. De seguida en deixem un que baixa a la dreta. Nosaltres de pla, arribem a una pista on hi ha un dipòsit. Aquí baixem, travessem la pista de sota i de pla – PR - anem a trobar un coll a la carena del davant, on trobem una pista.
  .-  3 h 19 min.   --  COLLADA DE ROSET  --     897 m.
  .-  Seguim la pista a la dreta. -PR – Aquesta puja uns metres i arriba a la Creu del Roset. Encreuament de camins on hi ha una creu sobre un munt de rocs. Continuem per l'altra banda. Ara per un camí que baixa, - PR - per l'esquerra de la carena. El camí va a trobar una pista que sempre de dret, deixant trencants a cada banda, - PR - passa pel costat d'un dipòsit d'aigua, on comença a trobar les cases, continua baixant i arriba davant la església de Vilada.
  .-  3 h 40 min  --  . ESGLÉSIA DE SANT JOAN
  Baixem pel camí o carrer que baixa cap a sota. És un carrer de terra amb escales de pedra força mal fetes i que ens porta just a la carretera, davant del parc on tenim el cotxe.
  .-  3 h 43 min.   --  VILADA CARRETERA  --    730 m.
                                         -------------------------------------------------
                                  PR – sender de petit recorregut marques grogues i blanques