dimecres, 19 de març del 2014

CAP DE PRAT D'AUBES - SERRA DEL VERD ( Pels torrents Forcat, de l'Aigua i Fosc ) (110 )

La nostra intenció d'avui, no era pujar el Cap de Prat d'Aubes, ( en el mapa nou de l'Alpina Cap d'Urdet ) sinó el Cap del Verd, però la situació ens ha fet canviar d'idea. Hem pujat pel torrent de l'Aigua. El tram final és molt, molt dret, per no dir vertical, i ens ha costat molt. Un cop dalt la carena, segons tenim constància i el mapa de l'Alpina ens ho confirma, hi ha un camí que flanqueja per la dreta. – Error, amb la neu el camí no es veu i flanquejar amb raquetes, quan la pendent és molt dreta, no es pot fer i ho sabem. - El flanqueig a més de perillós, és molt dur. Sense acabar el flanqueig acabem pujant dalt el Cap de Prat d'Aubes, des d'on baixem cap a la collada dels Belitres i un cop allí, no tenim ni humor, ni força per pujar el Cap del Verd, així que ho deixem i marxem avall, ara si per una canal fantàstica.
  Vist l'èxit, hem modificat un punt de l'excursió, i un cop dalt la carena, el millor és pujar per ella cap el cim – el track passa per la carena - del Cap de Prat d'Aubes, i oblidem- nos del camí que flanqueja.
  El recorregut ha estat el següent: Torrentsenta – Torrent Forcat – Torrent de l'Aigua – Cap de Prat d'Aubes – Collada dels Belitres – Torrent Fosc – Torrentsenta.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 15 de Març de 2014
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Alta, Molt Alta.
El torrent de l'Aigua, al final és molt dret i, amb raquetes, molt complicat. Quant al tram des dels Tres Colls fins a la collada dels Belitres, si es fa per la carena no té cap complicació, i la baixada pel torrent Fosc és molt bona. En concreció, fet per la carena, l'únic lloc complicat és el darrer tram del Torrent de l'Aigua.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Vall de Lord – Port del Comte – Serra del Verd – Serra de Busa , E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Àrea recreativa de Torrentsenta. Per anar-hi, a la rotonda de l'entrada de Gósol, cal seguir la pista de més a l'esquerra, i els diferents trencant sempre de dret per la pista més bona. En l'últim trencant, on les dues pistes són dubtoses, s'ha de seguir la de l'esquerra, però en aquest hi ha un indicador. La pista que no és massa bona, per segons quins cotxes, té 2.4 km.
*OBSERVACIONS: L'excursió d'avui, si no es volen tenir problemes, el millor és pujar i baixar pel mateix lloc, seguint les MG i BL tant de pujada com de baixada. Pujar fins a la collada dels Belitres pel torrent Fosc és fantàstic i, tot i que el final és dret, és factible per fer-lo amb raquetes.
  El torrent de l'Aigua ja és una altra cosa. Per nosaltres és el tram més dret que hem fet mai amb raquetes,   hi ha un petit tram que es complica i molt.
  Un cop dalt la carena, als Tres Colls, no hi ha discussió. Amb neu s'ha d'anar per la carena, sense neu no tenim clar si hi ha el camí, però amb neu es impracticable i força perillós.
  Els topònims, com sempre són complicats, ja que segons el mapa de consulta varien, el cas més fregant és el Cap de Prat d'Aubes, que en l'últim mapa de l'editorial Alpina és el Cap d'Urdet.
  El torrent Fosc, en algun mapa, fins que travessa la pista, és el Torrent de la Collada dels Belitres.
  Els Tres Colls, el trobem en el mateix mapa en dos diferents llocs, i no massa lluny l'un de l'altre. Nosaltres el situem uns metres a sota del Cap de Prat d'Aubes.

acabem de creuar la pista tot pujant per el Torrent de l'Aigua, fins ara transitàvem per un desnivell moderat......

la inclinació s'accentua

i encara s'accentua més, hi ha un tram d'uns 30 metres en el que el pendent voreja el 65%

darrers metres, per superar el pas, per pujar hem "escombrat" la neu, i les raquetes ja no arrapen

el Cap del Prat d'Aubes, cim poc definit, sense cap distintiu, sembla més un prat que un cim

el Cap del Verd, en principi el nostre primer objectiu....un altre dia......

el Pedraforca en una vista "diferent" de com el coneixem normalment des del Coll dels Belitres
al mateix Coll dels Belitres comença la baixada per el Torrent Fosc, tot i que dreta és molt més assequible que per on hem pujat

aquest clot està marcat i hi ha moltes petjades, és evident que és la millor opció per accedir a la part alta de la Serra del Verd

la darrera foto d'avui és d'en Ramon Miralpeix feta amb el mòbil on es veuen els dos autors del Bolg en el punt més crític....

.-  0 h.   --  TORRENTSENTA   --  1.395 m.
  Som en un racó on hi ha una àrea d'esbarjo i una surgència d'aigua, és un racó realment bonic, llàstima que la pista per venir no sigui massa bona.
  Continuem pista amunt, de seguida deixem a la dreta l'engorgat del Forat de Torrentsenta, que fa el torrent Forcat. Torrent que nosaltres seguirem més amunt. Passada la raconada, de seguida deixem la pista.
  .-  8 min.  --    DEIXEM LA PISTA   --  1.426 m.
  Anem cap a la dreta, seguint un camí que s'enfila per la clariana amunt i que ens porta altra vegada a la pista, davant la borda del Tinent. Només arribar a la pista, la deixem i tornem a marxar cap a la dreta, i amunt. Sense camí, pugem recta pel mig del bosc fins a tornar a trobar la pista.
  .-  16 min.   --  PISTA DEL GRAUET  --   1.530 m.
  És la mateixa pista de la sortida, que si sempre s'agafen tots els trencants cap a la dreta, també ens portaria on som. Simplement hem fet unes dreceres. A la pista hi trobem senyals de pintura MG i BL.
  Seguim la pista a la dreta i amunt, passem pel Grauet i anem seguint paral·lels per sobre el torrent Forcat. Pugem fins que la pista travessa el torrent. Aquí ja hi ha molta neu.
  .-  40 min.   --  TORRENT FORCAT  --  1.617 m.
  Aquí, a pocs metres a la dreta, hi ha el torrent Fosc, que baixa de la collada dels Belitres i es per on marxen les MG i BL. També és per on tornarem nosaltres, i segurament la manera més còmoda i més recomanable per pujar el Cap del Verd
  Nosaltres continuem pel mig del torrent de l'esquerra. El torrent es puja molt bé, tot i que hi ha força arbres i mates al mig, que s'han d'anar vorejant. La pujada és molt suau, un tros amunt s'arriba a una altra punt on el torrent es torna a partir. A l'esquerra, puja el torrent forcat i a la dreta el de l'Aigua.
  .-  52 min.  --     FORCAT– AIGUA  --     1.710 m.
  Seguirem el torrent de l'Aigua. Continuem cap a la dreta i amunt. El torrent, ara és un xic més net i segueix pujant suaument, així s'arriba a una pista de través.
  .-  1 h 8 min.   --  PISTA DE TRAVÉS
  Travessem la pista i continuem pujant, ara amb un torrent completament net, però que cada cop es va posant més dret, arribant a un punt on fa un ressalt gairebé vertical. Hi ha molta neu, i el ressalt per pujar-lo amb raquetes és molt dret. Ens costa molt pujar-lo. A sobre el ressalt, el torrent desapareix, continuem pujant de dret pel mig del bosc fins arribar a la carena.
  .-  2 h 5 min.  --    TRES COLLETS   --  2.134 m.
  L'últim tram del torrent de l'Aigua, ens a costat molt de superar-lo i, arribem a la carena, un xic tocats. Aquí fem l'error del dia, un error de principiants. En lloc de seguir la carena cap a l'esquerra, provem de seguir un camí que flanqueja el Cap de Prat d'Aubes per la dreta, però hi ha molta neu i el camí es perd de seguida. El flanqueig, a més de molt perillós, es fa etern.
  Aquí no cal ni pensar-ho, si hi ha neu i no es veu el camí, s'ha de passar per la carena. És per on nosaltres fem passar el track, també hem de tenir en compte que els horaris, passant per la carena són molt més curts.
  .-  2 h 50 min.  --    CAP DE PRAT D'AUBES  --    2.252 m.
  Si pujant el torrent de l'Aigua ja hem quedat tocats, amb el flanqueig hem quedats destrossats. Tot per no pujar per la carena, molt més curt i molt més fàcil.
  Del cim marxem cap a la dreta per l'ampla carena, sense més problema que anar sortejant els arbres. La baixada fins al coll es pot fer per qualsevol punt de la carena.
  .-  3 h.  --     COLLADA DELS BELITRES   --  2.152 m.
  Ara marxarem pel torrent de la dreta. Al torrent hi ha les MG i BL. Al començament és dret, net i ample. Tot i essent dret, res a veure amb el torrent de l'Aigua. La baixada, amb la molta neu que hi ha, es fa molt bé. La baixada ens porta a la pista que ja hem travessat abans, en l'altre torrent.
  .-  3 h 24 min.   --  PISTA – TORRENT FOSC
  Travessem la pista i continuem baixant pel torrent Fosc. El torrent ara ja no és tan dret, també és més estret i amb més mates, però es segueix baixant molt bé. – MG i BL-. El torrent s'acaba just quant es troba amb el torren Forcat. Aquí comença una pista.
  .-  3 h 40 min.   --  TORRENT FORCAT – TORRENT FOSC   --  1.617 m.
  Seguim la pista a la dreta i avall. – MG i BL- Baixem resseguint el torrent Forcat per sobre, passem el Grauet i la pista s'aparta del torrent. Seguirem la pista fins que a l'esquerra es suavitza i es veu factible baixar.
  .-  4 h 5 min.  --    DEIXEM PISTA  --     1.530 m.
  Deixem la pista i les marques, tot i que van al mateix lloc que nosaltres, però nosaltres fem una drecera. Baixem cap a l'esquerra, pel mig del bosc, de dret a retrobar la pista, sobre la borda del Tinent. Aquí la tornem a deixar per saltar cap a l'esquerra i retrobar-la a sota. Ara ja la seguirem avall fins a Torrentsenta.
  .-  4 h 20 min.  --    TORRENTSENTA  --  1.395 m.
                                      ---------------------------------------------------
                                           MG i BL – Marques grogues i blaves.