dimecres, 12 de març del 2014

ELS RASOS DES DE PEGUERA ( Per la Rasa Gran i el Clot de la Molina ) (109)

Hem d'aprofitar la molta neu que encara hi ha, i els Rasos de Peguera és un del llocs on amb neu, no hi hem anat mai, així que provarem de fer- hi alguna cosa.
Hem estat mirant i la veritat és que no hem trobat gran cosa, així que decidim investigar pel nostre compte, busquem amb mapes o amb el Google Earth, improvisem una ruta, no tenim cap referència. Trobem una pista on hi connecten 5 rases o clots, mirarem si en podem aprofitar una de pujada i una de baixada. De les 5, el Clot de la Molina és l'únic que tenim clar que farem servir, l'altre veurem com pinta al ser-hi al davant, i si al mig de la pujada no es passa ens tocarà recular.
La ruta és la següent: Creu de Fumanya – Peguera – Rasa Gran – Salabardar – Les Collades – Pla de l'Orri – Clot de la Molina – Peguera – Creu de Fumanya.
La ruta planejada no era ben bé aquesta però, les improvisacions sobre la marxa ens l'han deixada així i la veritat, és que ens ha sortit rodona, tot i que és un pèl complicada, però amb la neu que hi havia avui hem disfrutat de valent.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 8 de Març de 2014
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Alta. La canal de pujada és molt dreta i la de baixada molt complicada.
*VELOCITAT MITJANA: 2.95 km/h.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Rasos de Peguera E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament, sobre la casa en ruïnes de la Creu de Fumanya. A la carretera de sant Corneli a Peguera, després de passar dues pilones d'obra al costat d'un pas canadenc.
*OBSERVACIONS: L'excursió és fabulosa, però les canals d'avui, no és que siguin extremadament difícils, ja que nosaltres les hem fetes, però si que són complicades. La neu perfecta. Ens ha fet patir però també disfrutar.
  La pista que hem seguit des del clot de la Molina fins a Peguera, en els mapes no hi és, i és una bona opció per pujar, ja que del clot de la Molina continua cap al serrat de les Estelles.
  És la primera vegada que hem anat als Rasos amb neu, però no creiem que sigui l'última, ja que hem vist que dóna per molt.

de baixada cap a Peguera, darrere el rocam (Cingle del Griell) podem apreciar la Baga de Peguera, on en destaca la Rasa Gran

el malaurat poblet de Peguera sota el roc del mateix nom

avui hem conegut la Rasa Gran, al començament tenim dubtes de si podríem passar, però aviat s'han esvaït....

el clot a estones molt marcat i ple de neu, puja entre el bosc de pi negre, travessa tota la Baga de Peguera de dalt a baix

un cop s'acaba la rasa, per anar a buscar el punt alt dels Rasos  (el Salabardar), cal anar per dins el bosc tot fent una diagonal cap a l'esquerra, gairebé de pla, tot gaudint al màxim de l'entorn

som al punt alt del Rasos, el Cap de la Baga de Peguera (el Salabardar)

panoràmica amb el Salabardar en primer terme, a l'esquerra el Cap del Verd i al costat la Serra d'Ensija i el Cadí de fons

a la foto es pot apreciar l'inici del Clot de la Molina, just a sota del Coll de Tagast

el Clot de la Molina, ple de neu, en algun punt no es pot baixar per el seu interior

tot baixant per el clot, la neu presenta un estat immillorable

de tornada cap a Peguera la pista fa pujades i baixades i la neu al solell hi és més escassa,

.-  0 h.  --     CREU DE FUMANYA  --    1.610 m.
  Continuem carretera amunt, fins al trencant de Peguera. De fet era on volíem deixar el cotxe però la neu ens ha obligat a deixar-lo abans.
  .-  12 min.  --    PLA DE LA CREU DE FUMANYA   --  1.664 m.
  Aquí deixem el quitrà i marxem cap a l'esquerra. La pista baixa força i arriba a un trencant on cal agafar cap a la dreta. Passem pel costat de la Font de Cal Coix i amb una lleugera pujada arribem sota el poble abandonat de Peguera, on hi ha l'ermita.
  .-  30 min.  --    SANT MIQUEL DE PEGUERA  --   1.612 m.
  Passada l'ermita deixem la pista que seguíem per anar cap a l'esquerra. De pla, travessem el rec i continuem per una pista cap a l'obaga. La pista puja un xic, primer deixem a la dreta la Rasa Xica, que no veiem massa clar per pujar-hi i continuem per la pista on de seguida trobem la segona rasa, la Rasa Gran.
  .-  45 min.  --     RASA GRAN   --  1.635 m.
  Ens la mirem i remirem, - pinta bé - no sabem si podrem pujar, però es qüestió de provar-ho. Si no podem, sempre podrem recular i baixar.
  Deixem la pista, que és per on tornarem. Encarem el torrent de la dreta, la Rasa Gran. Hi ha molta neu i des de sant Miquel que anem amb raquetes. La rasa és molt dreta i la neu molt tova.
  Pugem sempre pel mig del torrent. Al començament la pujada no és molt forta, però conforme anem pujant es va adreçant. Tenim en compte que hi ha algun petit ressalt on ens enfonsem fins a la cintura. S'agraeix que tornem a ser quatre; els relleus són constants. Cap al final és molt dret i amb raquetes costa molt pujar, però la neu, és la neu, i si t'agrada, tot i que hi patim hem disfrutat al màxim. La rasa s'acaba a una pista o camí de través.
  A partir d'aquí la cosa canvia, ara ja és molt més pla i la canal deixa d'existir. Travessem de dret i trobem una altra pista, uns metres més amunt.
En aquesta segona pista, en lloc de continuar de dret amunt, anem esbiaixant cap a l'esquerra, pel mig del bosc, pujant suaument fins a sortir al punt alt, a un petit planell, on hi ha una senyera.
  .-  2 h 10 min.  --    EL SALABARDAR   --  2.077 m.
  Som al cim,dels Rasos de Dalt, o el Salabardar. Ens ha costat però hem pujat i, com hem pujat!. Hem disfrutat de valent.
  Continuem per l'altra banda, de dret pel mig del bosc, cap a buscar els plans que es veuen al davant, però força metres a sota. La baixada és pel mig del bosc, amb molts arbres que cal anar sortejant, fins a la clariana sense arbres que fa un coll.
  .-  2 h 20 min.   --  LES COLLADES  --     1.973 m.
  Continuem ara de pujada per la pala del davant, neta d'arbres. Un cop dalt, deixem a la dreta el Pedró i anem seguint l'ample pla a l'esquerra. Cal vigilar – hi ha cartells que senyalen el camí - perquè hem de baixar un xic per la dreta. La baixada ens porta a un altre coll. (nosaltres però hem seguit per dins el bosc sense cap mena de camí)
          ------  PLA DE L'ORRI
  Aquí marxem cap a l'esquerra, anem baixant suaument amb el clot a l'esquerra i els Rasets, un xic enlairats, a la dreta. Finalment acabem baixant per una petita careneta a trobar el Clot de la Molina. Clot molt ample que hi ha a sota el serrat de les Estelles.
  .-  3 h.  --     CLOT DE LA MOLINA  --     1.864 m.
  En un principi hi havíem de pujar, però sembla que hi baixarem. Al començament, el clot és molt ample i net. De cop es torna estret i ple d'arbres. Hi ha dos ressalts que els hem de sortejar per la dreta, la resta pel mig. Sort que fem el clot de baixada, de pujada hi tindríem problemes, ja que hi ha molta neu, molta.
  La baixada és fabulosa, no n'hi ha un sol pam de desperdici. És un clot ple de petits ressalts, els qual baixem patinant sobre les raquetes. El clot ens porta a una pista.
  .-  3 h 20 min.  --     PISTA A PEGUERA  --    1.682 m.
  Seguim la pista a l'esquerra, primer baixa un xic i després comença a pujar. – El tram de pujada no hi ha neu - La pujada es fa llarga. Després tornar a baixar – neu altra vegada - deixant a l'esquerra les quatre rases que teníem amb cartera; primer la Rasa dels Coscolls, després la dels Pilons, la Rasa Gran, que hem pujat, i finalment la Rasa Xica, a partir de la qual una petita baixada ens porta a travessar el rec i a Peguera.
  .-  4 h 15 min.  --    SANT MIQUEL DE PEGUERA  --   1.612 m.
  Ara repetirem el mateix camí que per venir. Baixem cap a la dreta, seguint la pista que passa pel costat de la Font de Cal Coix i arriba a un trencant. Anem cap a l'esquerra i pugem per pista cap a trobar la carretera.
  .-  4 h 38 min.  --    PLA DE LA CREU DE FUMANYA  --   1.664 m.
  Seguim la carretera a la dreta i avall. Carretera que ens porta cap a trobar el cotxe, sobre la casa de la Creu de Fumanya.
  .-  4 h 50 min.   --  CREU DE FUMANYA  --    1.610 m.
                                 ------------------------------------------------------

1. Bona nit.
    Em dic Miquel Ibáñez. Sóc Guia de Muntanya i fotògraf aficionat. Hi ha algunes fotos vostres que m'agraden.
    Us volia demanar permís per publicar-les, amb una mica més de revelat, a la meva web (www.trekpyrenees.com). A sota de la pàgina posaria el nom de l'autor, donant les gràcies, com faig amb un altre fotògraf actualment.
    El meu email el teniu a la web.
    Resto a l'espera de la vostra resposta.
    Salutacions cordials.

2. Hola Miquel, ni en Jaume ni jo tenim cap problema en que facis servir les fotos del nostre Blog, si vols jo mateix te les passaré, el detall de posar la procedència de la foto em sembla perfecte.