dimecres, 30 d’abril del 2014

SADERNES – SANT JULIÀ DE RIBELLES ( Passant per Sant Aniol d'Aguja i puig de les Canals ) (115)

L'Alta Garrotxa dóna per molt, i el racó de Sant Aniol d'Aguja és un d'aquells racons que per molt que hi vagis no acabes mai del tot, sempre descobreixes indrets nous.
La setmana passada vàrem pujar el Bassagoda, aquesta pujarem el puig de les Canals que és el pic que tanca la vall. Pujarem per uns camins que en cada moment et recorden que Garrotxa significa terra de mala petja, però tot i la mala petja, passem per llocs increïbles.
El recorregut és el següent: Sadernes – Sant Aniol d'Aguja – Pujant d'en Llebre – Puig de les Canals – Sant Julià de Ribelles – La Comella – Font del Sant – Les Canals – Sadernes.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 26 d'Abril de 2014
*COMARCA: Garrotxa / Alt Empordà
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 6 h. 10 min.
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES : 7 h.
*DIFICULTAT: Alta, degut a que és molt llarga, amb força desnivell i algun dels camins són força perdedors.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Alta Garrotxa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament de Sadernes, un cop passada l'església.
*OBSERVACIONS: La majoria de camins que hem seguit són camins garrotxins, o el que és el mateix, camins que en algun punt hi ha dificultat per seguir, això sí, alguns són impecables, passant per uns indrets amb unes vistes que fan caure de cul.
On hem tingut el contratemps més gran, ha estat baixant de Sant Julià de Ribelles cap a la Comella. La nostra intenció era que quan la pista gira en rodó a l'esquerra, segons els mapes, hi marxa un corriol que baixa de dret a buscar el camí al costat del pas de la Guilla. El corriol ja l'hem trobat, però de seguida s'ha enverdissat de tal manera que no es podia seguir o nosaltres no hem sabut seguir-lo. Aquest corriol l'hem trobat tant a l'entrada, en el revolt sota Ribelles, com a la sortida al costat del Pas de la Guilla, però és brut per tot arreu.
Al no poder seguir el corriol, ens ha allargat l'excursió considerablement ja que ens ha obligat a seguir la pista, i aquesta dóna un munt de voltes.
Tant l'església de Sadernes, com les ermites de sant Aniol i de Ribelles, són tres edificis, que per si sols, ja valen una sortida i els tres junts, no en parlem.

el Puig d'en Coll, de camí cap a Sant Aniol, feréstec i de mal arribar-hi, però imprescindible per veure la vall i l'entorn que forma la riera de Sant Aniol

Sant Aniol d'Aguja, bonic i concorregut racó

vista de Sant Aniol i del refugi de camí cap a Can Llebre, al refugi s'hi estan fent obres

detall del Pujant d'en Llebre, uns metres més amunt caldrà fer una curta grimpada

el caminet passa arran de cingle oferint vistes impressionants,  com pot ser que per aquest camí hi passessin traginers amb els seus matxos?

detall de la vista anterior, amb l'estètic Salt de la Capa

panoràmica des del mirador, petit planell just a sota del Puig d'en Coll també anomenat del Brull o de les Canals

Sant Julià de Ribelles, al fons el Puig d'en Coll

la Font del Sant, l'aigua neix d'una petita cova

detall de la font, d'aigua fresca i cristal·lina

TRACK I MAPA:  TRACK AL WIKILOC

.-  0 h.  --     SADERNES   --  297 m.
  Baixem a buscar la pista que seguirem riu amunt, passem pel pont del Pas de les Aures, pel Passant d'en Roca, deixem a l'esquerra el pont d'en Valentí i arribem a una bifurcació de la pista.
  .-  25 min.  --    TRENCANT SANT ANIOL – RIU   --  342 m.
  Seguim la pista de l'esquerra on hi ha una cadena. La pista baixa a travessar el riu. Aquesta pista la seguirem fins que a la dreta fa una petita esplanada per on marxa un camí amb MG.
  .-  39 min.   --  DEIXEM LA PISTA   --  350 m.
  El camí travessa el riu i continuem per l'altra banda, riu amunt. - MG- De seguida deixem a la dreta la pista de la setmana passada i continuem pel costat del riu, cap les Planes de la Muntada.
  .-  46 min.  --    PRESA DE GOMARELL  --    360 m.
  Aquí hi ha una presa i comença el preciós camí que puja a Sant Aniol. El camí ressegueix el riu que travessa per una palanca penjada, passada la qual, uns metres més amunt, trobem un trencant.
  .-  1 h 5 min.   --  TRENCANT   --  405 m.
  El dos camins van a Sant Aniol. Pel de la dreta que ressegueix el riu hi tornarem. Ara seguirem el que s'enfila cap a l'esquerra. És un camí que passa a mitja altura, fent petites pujades i baixades, travessa una raconada on baixa un torrent, i finalment baixa a trobar una riera seca a sota Sant Aniol, pugem pel costat de la riera i arribem per sota a l'ermita.
  .-  1 h 16 min.   --  SANT ANIOL D'AGUJA   --  468 m.
  Som al cor de l'Alta Garrotxa i en un dels seus indrets més bonics. En la reduïda esplanada hi trobem una petita ermita del S-XI, i un refugi que estan restaurant.
  Marxem per entre l'ermita i el refugi a trobar el riu que travessem per una palanca. A l'altra banda fa un trencant, a la dreta hi marxa el camí de Sadernes. Nosaltres marxem cap a l'esquerra, on un camí, molt clar, - MG - comença a pujar fent un munt de llaçades. El camí ens porta a un collet.
  .-  1 h 32 min.  --    COLLET DE CLARIOLES  --    555 m.
  Aquí marxem cap a l'esquerra, pel camí menys fresat. El camí, primer fa uns metres de pla, i gira 90º a la dreta, per comença a pujar de dret, molt de dret. – MG – Aquest camí, hi ha punts on no és massa clar. Quan arriba a les parets, marxa a la dreta a trobar el caire per on s'enfila un tram, després torna a l'esquerra, segueix una lleixa molt penjada i arriba a un pas on cal pujar la roca.
  .-  1 h 55 min.  --    PUJANT D'EN LLEBRE   --  735 m.
  El camí fa un petit pas que puja la roca i després a la dreta, una petita grimpada. Després continua cap -MG- a l'esquerra. El camí amb unes vistes fantàstiques el seguim fins a un punt més ample, amb moltes alzines, on el terra de la dreta sembla una tartera de terra i roca molt fina.
  .-  2 h 8 min.   --  TRENCANT   FITAT   --  752 m.
  Deixem el camí que continua de pla i ens enfilem cap a la dreta, de dret – Fita – per sota les alzines, ( és molt net ), pujarem fins a trobar un petit marge a sobre del qual hi trobem un corriol. El corriol el seguim cap a l'esquerra. De seguida arribem a un camí que també seguim cap a l'esquerra. Camí que en lleugera baixada ens portarà a trobar el camí que puja de can Llebre.
  .-  2 h 21 min.  --    CAMÍ DE CAN LLEBRE  --    750 m.
  Seguim el camí a la dreta i amunt. Quan trobem un gran roc al mig, girem a la dreta, seguint un camí que ens porta dalt la carena, on a l'esquerra hi ha un petit cim, on fa un bon mirador.
  .-  2 h 27 min.  --    COLLET A LA CARENA
  Pugem per la carena de la dreta on hi ha un roure molt gran i continuem carenejant amb un camí justet. Quan arribem davant el puig de les Canal. Ens enfilem, sense camí, pel mig del faig. És net. Pugem fins a trobar els roures i un camí de través. Camí que seguirem cap a la dreta i que va flanquejant el cim. Quan arriba a l'aresta de la dreta, fa un pla que seguim fins que cau en picat.
  .-  2 h 57 min.  --    MIRADOR DE LES CANALS  --   949 m.
  Aquí, s'hi ha de venir expressament, però és el millor mirador que trobarem. Reculem tot el pla i ens enfilem, sense un camí clar, al cim del davant, només cal anar buscant els punts nets.
  .-  3 h 11 min.   --  PUIG DE LES CANALS  --    1.031 m.
  Som al cim que tanca la vall de Sant Aniol. Aquest rep un munt de noms ( Puig de les Canals – Puig d'en Coll - Pic del Brull ). Al cim, al qual hi ha força arbres es gaudeix d'una bona vista, però res a veure amb la del mirador que hi ha a sota.
  La baixada la fem per l'altra banda, seguint les fites que ens han de portar al camí travesser que hem fet servir per anar al mirador. Aquest camí, no massa de bon seguir, ens portarà al coll. Si perdem les fites, que és molt fàcil, només cal tenir en compte que el coll és molt cap a la dreta.
  .-  3 h 26 min.  --    COLL DE LA BASSA  --    846 m.
  Al coll hi ha una petita bassa. Anem a l'altra banda de la bassa i seguim un camí -fites – que flanqueja per l'esquerra, el cim del davant. El camí, molt clar, ens porta a una pista al punt on hi ha una cadena. El camí travessa la pista i la torna a trobar més amunt. Seguim la pista fins a l'ermita.
  .-  3 h 37 min.  --    SANT JULIÀ DE RIBELLES   --  877 m.
  Sant Julià és una ermita romànica del S-XI força ben conservada, situada en un pla.
  Per marxar, ho fem seguint la pista per la que hem arribat. De seguida deixem un trencant a la dreta i continuem baixant cap a sota l'ermita. La pista fa un revolt molt pronunciat a l'esquerra i baixa cap a trobar una bifurcació, on hi ha una placa d'en Quico Sabater. Seguim la pista cap a la dreta i avall, passem per sota la casa de la Comella i anem a trobar el riu. Quan la pista sembla que vulgui pujar, a la dreta, hi ha un roure amb un petit indicador: “ Sant Aniol “.
  .-  4 h 6 min.   --  SOTA LA COMELLA  --    675 m.
  Deixem la pista i baixem a travessar el riu. A l'altra banda seguim un camí molt fresat que, -MG – MT - en lleugera pujada, ens porta a travessar el portell de roca, del pas de la Guilla. El camí continua molt clar cap a la font del Sant. Font molt bonica que surt d'una petita cova a la roca.
  .-  4 h 23 min.  --    FONT DEL SANT   --  725 m.
  Passada la font, el camí es bifurca, seguim el que puja a la dreta, aquest camí va a trobar el camí que baixa de coll de la Bassa, el camí segueix pujant suaument i va a passar pel Pla Ballador.
  .-  4 h 34 min.  --     PLA BALLADOR  --     782 m.
  Ara comencem a baixar, – MG - i ho fem per una canal plena de rocs, amb unes llaçades molt curtes. Acabada la canal, marxem de pla cap a la dreta i trobem un trencant.
  .-  4 h 50 min.  --    TRENCANT CLARIOLES   --  555 m.
  Deixem les marques que marxen de pla, cap el collet de Clarioles i seguim cap a l'esquerra i avall. El camí, molt fresat, baixa fent moltes llaçades cap a trobar un petit coll al costat del riu, on ens trobem el camí de sant Aniol, a Sadernes.
  .-  5 h.  --      MOLÍ DE SANT ANIOL  --    420 m.
  Seguim el camí molt marcat pel costat del riu avall, - MG - ara ja és turisme total, fins aquí no havíem trobat a ningú, ara trobem un munt de gent. El camí ens porta a la presa de Gomarell.
  .-  5 h 22 min.   --  PRESA DE GOMARELL  --    360 m.
  Continuem pel camí que hem vingut el matí, anem a trobar la pista, - MG - el trencant de Riu, el passant d'en Roca i l'aparcament.
  .-  6 h 10 min.   --  SADERNES  --     297 m.