dimarts, 15 de juliol del 2014

PUNTA RAMOUN ( Des del Llac Aubert ) (123 )

A la reserva del Néouvielle i concretament quan es puja des del Llac Orédon, per sobre les Laquettes i abans d'arribar al llac d'Aumar, hi ha una visió que a qui li agrada la muntanya el deixa bocabadat! és la vista del pic Ramoun o Ramougn, depenent de les fonts consultades. I precisament som aquí per ell. Però el Néouvielle té un gran problema i és la boira, que tot i que som de la Plana de Vic i n'hi ha molta, el Néouvielle ens guanya i sobretot a l'estiu.
Pujarem el Ramoun. No enganxem ni el millor dia, ni les millors condicions, i en més d'un moment estem apunt de desistir però, finalment pugem.
L'excursió la podríem dividir en dues parts: la primera part, - molt curta- fins a la Bretxa de Barris, que pugem amb un dia força bo. La segona a partir de la Bretxa, on la boira ha començat a fer de les seves; ens ha impedit bona part de la visió, ens ha deixat ben molls i per postres amb un fred que costava de treure de sobre.
La ruta: Llac d'Aubert – Bretxa de Barris – Glaciar del Ramoun – Ramoun.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 12 de Juliol de 2014
*COMARCA: Departament dels Alts Pirineus
*DISTÀNCIA: 8 km
*DIFICULTAT: Molt alta, Tot i que si no equivoques la ruta, no creiem que la cosa passi del II grau, però cal tenir clar que nosaltres en això de graus no hi entenem massa. Avui però, amb la roca molla i sobretot al baixar, hem agraït el fet de portar i fer servir una corda.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Néouvielle de l' IGN 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament del llac Aubert.
*OBSERVACIONS: Hem dormit a la zona provisional d'acampada, que ara està al costat de l'aparcament, entre els llacs d'Aubert i el d'Aumar.
Per la canal que hem pujat al Ramoun, avui la neu pujava fins molt amunt. En èpoques on la neu sigui més avall, el primer tram no sabem si és fàcil o molt complicat. Avui amb la neu, era perfecte.
Quan hem arribat al llac Orédon, la boira s'havia aixecat força i ens ha permès veure, gran part del massís.
La vista bona és des del llac Aumar i al primer revolt de baixada sobre les Laquettes.

un tros amunt, girem la vista enrere, per tot arreu hi ha aigua, al centre hi trobem les Laquettes, a l'esquerra el lac d'Aumar i a sota el lac d'Aubert, no hi ha aigua ja que refan la presa; per cert, han desviat el camí i t'has de buscar un xic la vida.....

acabem de creuar la Cresta de Barris, i el dia s'espatlla per moments.....

el dia ha estat tan dolent que no hem tirat fotos, molls com ànecs i amb fred a les mans hem pujat al Ramougn que amb la pedra molla no ha estat fàcil....

un cop es troba el pas es puja grimpant, malgrat que per baixar hem tret la corda en els darrers metres abans de la canal i en la canal mateixa

desgrimpant la canal, amb la pedra molla cal extremar les precaucions

darrer llarg, tot i que hi ha llocs on hi ha reunions, aquest darrer tram hem hagut de buscar-nos la vida, però és que sense corda era massa exposat, amb una corda de 30 metres n'hi ha prou

baixem per el mateix lloc que hem pujat, i amb les mateixes condicions meteorològiques...., avui hem fet el Ramougn, però el Néouvielle era a tocar i l'hem descartat, un altre dia......

a mesura que anem baixant i a tocar la Cresta de Barris comencem a tenir vista, aprofitem per esmorzar.....,que encara no hem fet ni un mos

ja baixant amb el cotxe el dia millora un xic, i gaudim com mai quan ens apareix el Ramougn amb tota la seva força, punxegut i desafiant

no em direu que no val la pena aquest racó del Pirineu, el Ramougn al fons i en primer terme el blau turquesa de les Laquettes

.-  0 h.  --     APARCAMENT DEL LLAC AUBERT  --   2.160 m.
  Sortim de l'aparcament i baixem cap a la presa. Estan en obres i cal seguir la tanca per fora que t'obliga a passar per sota la presa i després remuntar per tornar-la a trobar a l'altra banda.
  .-  10 min.   --  FINAL PRESA  --     2.150 m.
  Un cop a l'altra banda de la presa cal seguir un camí que s'enfila suaument cap a l'esquerra i amunt. – fites – El camí puja perpendicular a la presa i arriba a un encreuament sota una gran pedra inclinada molt llisa.
  .-  20 min.  --    TRENCANT CAP DE LONG
  Aquí, cap a l'esquerra i amunt, marxa el camí que passant pel pas del Gat, travessa la cresta de les Laquettes i baixa cap al llac de Cap de Long.
  Nosaltres marxem cap a la dreta. El camí supera una muralla de roca i comença a marxar en diagonal, molt més planer, cap a travessar la cresta de Barris per la seva part més baixa. Més que una bretxa es passa per on sembla acabar la cresta.
  .-  50 min.  --    BRETXA DE BARRIS   --  2.440 m.
  Hi ha molta neu i a partir d'aquí ja ens calcem els grampons. Baixem uns metres, fem una petita raconada i deixem el camí o traça que puja cap el Néouvielle, per agafar la pala de neu que veiem més llarga. Pugem per una pala, paral·lela a la cresta de Barris, de dret a la cresta que separa el Ramoun del Néouvielle. La pala, és força dreta, però molt còmode de pujar. (Qualsevol pugi pel mig dels rocs).
  La pujada és dura i ens cal anar a buscar la base del Ramoun, just a la segona canal abans de la cresta que el separa del Néouvielle. Avui és la canal on la neu arriba més amunt.
  .-  2 h 15 min.  --    BASE DE LA CANAL
  Mentre trobem neu anem pujant per la canal. Quan s'acaba la neu, continuem pujant canal amunt fins poc abans de la cresta. A l'esquerra hi ha unes plaques inclinades, partides per una esquerda, per on pugem diagonalment. Sobre les plaques, anem a l'esquerra fins a sota una agulla. Ara ens enfilem uns metres fins a la cresta. Saltem a l'altra banda, amb l'agulla a la nostra esquerra, voltem per darrere i tornem a la cresta que travessem i per la banda del glaciar que hem pujat, ens enfilem amunt i cap a l'esquerra, superant uns rocs escalonats que ens permeten pujar al petit cim.
  .-  2 h 55 min.  --     RAMOUN  --      3.011 m.
  Som al cim del Ramoun, estem contents, ja que en més d'un moment crèiem no arribar-hi, i és que, des de la bretxa de Barris que la boira va jugant amb nosaltres. És una boira pixanera, que ens permet veure d´aprop, però res de lluny. Amés anem molls i fa molt de fred.
  Des del cim, que és un munt de rocs no veiem res; ni tan sols el Néouvielle que tenim a tocar. Per sort el Néouvielle és un massís que ja hem visitat altres vegades i tenim una idea de la seva vista que és fabulosa. Avui però, res de res.
  La pujada, tenint en compte que la roca estava molt molla, no ha estat fàcil, però hem pujat força bé. La baixada ja és un altre cantar. Fins a sobre les plaques inclinades baixem sense massa problemes. Un cop a les plaques, per baixar-les moll com és, no es veu massa clar, però hi ha dues instal·lacions per muntar un ràpel, així que, posem una corda que ens permet baixar-les molt més còmodament i així arribem a la base de la canal.
  .-  3 h 40 min.  --    BASE DE LA CANAL
  En un principi el plan era pujar el Néouvielle, però és que la boira segueix i en alguns moments sembla que plogui, i el Néouvielle que tenim a tocar, ni el veiem. Així que decidim baixar.
  Un cop a la neu, la baixada és molt còmode, i la fem amb molta tranquil·litat ja que és tot una pala de neu. Tot i que es dreta, és de baixada!!!!!.
  Anem buscant la manera de baixar sempre per la neu, evitant els petits trams de pedra que hi ha i anem a trobar el camí de la via normal al Néouvielle.
  .-  4 h 30 min.  --    TRAÇA DEL NÉOUVIELLE  --   2.520 m.
  Aquí ara ja estem per sota la boira i la vista millora força, inclús, de tant en tant, sembla que s'obri alguna clariana per sobre.
  Seguim la traça cap a la dreta, passem la raconada i ens enfilem a travessar la bretxa de Barris. Aquí s'acaba la neu.
  .-  4 h 45 min.  --    CRESTA DE BARRIS  --    2.440 m.
  Ara ja per sobre dels rocs, seguim un camí que marxa en lleugera baixada fins a la perpendicular de la presa del llac Aubert, on -fites- el camí comença a baixar la paret més de dret i arriba a la roca on hi ha el trencant del llac de Cap de Long.
  .-  5 h 15 min.   --  TRENCANT CAP DE LONG
  Seguim cap a l'esquerra i avall, anem a trobar la presa que passem per sota, a la dreta, arran de tanca. Passada tota la presa ens enfilem cap a trobar l'aparcament del Llac Aubert.
  .-  5 h 50 min.   --  APARCAMENT DEL LLAC AUBERT  --   2.160 m.