dijous, 28 d’agost del 2014

PICS DE COMA PEDROSA – BAIAU – SANFONS ( Des d'Arinsal ) ( 127 )

Tornem a Andorra, aquesta vegada per assolir el seu punt més alt, i seguir tot el cercle que tanca la coma, de Coma Pedrosa. És una volta molt bonica amb unes vistes magnífiques. Ha plogut tota la nit però ens fa un dia immillorable, tant per la temperatura com per la nitidesa; en conjunt, un dia perfecte!.
  La ruta: Arinsal – Estany Negre – Coma Pedrosa – Pic de Baiau – Agulla de Baiau – Pic de Sanfons – Pic de Port Vell – Bordes de Comallempla – Arinsal.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 23 d'Agost de 2014
*COMARCA: Andorra
*DIFICULTAT: Mitjana. És llarga i amb força desnivell, el tram més complicat és la pala d'herba del pic del Port Vell, però es pot evitar baixant pel camí.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Andorra de l'editorial Alpina 1:40.000
*PUNT DE SORTIDA: Arinsal. Quan la carretera gira en rodó s'ha de continuar recta, travessar el túnel de l'Espigó i a la sortida, agafar el carrer de la dreta. S'aparca just sota els últims pisos que hi ha uns metres més amunt, quan s'acaba la carretera.
*OBSERVACIONS: És un recorregut extraordinari, que a més de pujar el sostre d'Andorra, domina el cercle de Baiau, la vall Ferrera, la vall de Tor, la vall d'Arinsal i un munt de muntanyes; la Pica d'Estat i el seu entorn, i com no, bona part de les muntanyes andorranes.
  El recorregut no és complicat, però per seguir-lo cal estar acostumat a tot tipus de petja, ja que hi ha trams de pista, de camí, de corriols, trams amb rocs i trams amb herba, i algun petit tram on s'ha de posar les mans al terra, hi ha trams encofurnats i trams força aeris, en resum hi ha un xic de tot.
  Si no es vol tornar per les pistes d'esquí d'Arinsal, a la Portella de Sanfons es pot baixar cap el refugi de Coma Pedrosa i desfer el camí de pujada.
  La carena del serrat de l'Estany Negre, en alguns mapes és la cresta de Terregalls de Dalt.

desprès de tres dies d'intenses pluges ens preparem per un dia de sol (i cau en dissabte!!!!!!) els afectes d'aquests tres dies són prou clars

de pujada cap el Coma Pedrosa donem una ullada al Pic de Sanfons i a l'Agulla de Baiu, propers objectius...

darrers metres de la carena, el Pic de Coma Pedrosa és a tocar, el vent és comença a fer notar

un cop assolit el "sostre " d'Andorra, baixem cap a la Collada del Forat dels Malshiverns, a l'altre cantó de coll hi ha el Pic de Baiau on hi tenim la propera parada...., la Roca Entrevessada i el Pic de Baiau estan separats per una aresta que no és fàcil

l'Agulla de Baiau i l'allargassat pic de Sanfons des del Pic de Baiau

panoràmica des del mateix cim, el Coma Pedrosa resta a l'ombra l'agulla i el Sanfons al sol

detall de l'Estany Negre encaixat al mig de la vall

els estanys de Baiau des de la Portella del mateix nom

des de l'Agulla de Baiau la vista és espectacular , en Jaume contemplam el Sanfons i el Monteixo

des de la mateixa agulla, el Pic dels Lavans, el Medacorba, la Roca Entrevessada, el Pic de Baiau i més a la dreta quedaria el Pic de Coma Pedrosa
anem fent carena i les vistes canvien, aquí podem apreciar el camí de pujada , el Pic de Baiau i el Coma Pedrosa

vista des del Pic del Port Vell amb l'Estany de les Truites i el Refugi de Coma Pedrosa

.-  0 h.  --     CASCADA DE RIBAL   --  1.570 m.
  Continuem per la pista de terra - GR – MG -. La pista és tancada als cotxes, volta cap a l'esquerra sobre si mateixa i arriba a un trencant amb indicadors.
  .-  17 min.  --    TRENCANT DE COMA PEDROSA  --  1.746 m.
  Deixem la pista de la dreta que puja cap al Pla de l'Estany. Nosaltres marxem cap a l'esquerra. – GR – MG - El camí va a travessar els rius del Pla de l'Estany i Coma Pedrosa per dues palanques i continuem vall amunt, és un camí molt marcat i fresat que ens porta dalt un collet.
  .-  1 h 17 min.   --  COLLET DE COMA PEDROSA  --   2.223 m.
Aquí mateix, enlairat a l'esquerra, hi ha el refugi de Coma Pedrosa. Nosaltres continuem de dret – MG – pel mig del gran pla que fa la vall ( a la dreta hi ha una cabana de pedra ) i de seguida retrobem el GR que passa pel refugi. Travessem de dret la vall, al fons girem a la dreta, pugem una pala d'herba i entrem en una petita valleta,- GR – MG - al començament de la qual hi ha un estany.
  .-  2 h 5 min.  --    BASSES DE L'ESTANY NEGRE  --   2.592 m.
  Continuem pujant i arribem a un trencant a pocs metres de l'encaixonat estany Negre.
  .-  2 h 11 min.  --    ESTANY NEGRE  --      2.615 m.
  Aquí deixem el GR que va cap a la Portella de Baiau. Nosaltres marxem cap a la dreta, - MG - voregem un petit contrafort i ens enfilem de dret a buscar la carena de la dreta.
  .-  2 h 21 min.  --    SERRAT DE L'ESTANY NEGRE  --   2.710 m.
  Seguim la carena amunt. -MG – El camí passa per la carena o lleugerament a la dreta. La carena va fent petits ressalts i ens porta directament al cim del Coma Pedrosa.
  .-  2 h 56 min.   --  COMA PEDROSA  --    2.942 m.
  Som al cim més alt d'Andorra, cim que no té res a envejar a molts dels tres mils que hem fet. La seva vista és extraordinària, miris per on miris. Continuem per la cresta – MG - de l'altra banda i per un terreny un xic més complicat, però fàcil, baixem cap al coll que ens separa del pic de Baiau.
  .-  3 h 5 min.   --  COLLADA DEL FORAT DELS MALSHIVERNS  --  2.823 m.
  Cap a la dreta, fa un forat que impressiona, és per on marxa – MG - el camí que baixa cap al Pla de l'Estany. Nosaltres ens enfilem un xic a l'esquerra de la carena, cap al cim del davant.
  .-  3 h 20 min.  --     PIC DE BAIAU   --  2.886 m.
  Al cim hi ha una petita fita, i una vista impressionant sobre l'Estany Negre, enclotat entre l'agulla de Baiau i el Coma Pedrosa, i com no, del cercle de Baiau i del Pla de l'Estany. Davant nostre hi ha la cresta accidentada del Forat dels Malshiverns que ens separa de la Roca Entravessada, que avui no farem.
  Baixem per la carena de l'esquerra i anem a trobar el coll on passa el GR.
  .-  3 h 34 min.  --        PORTELLA DE BAIAU   --  2.777 m.
  Travessem el GR que baixa cap al cercle de Baiau i continuem, ara vorejant per l'esquerra -MV – les agulles que tenim davant. El camí marcat voreja les agulles. Quan som a la vertical de l'estany Negre, deixem el corriol marcat i ens enfilem de dret amunt, per pujar sense problemes a l'agulla de Baiau.
  .-  3 h 51 min.   --  AGULLA DE BAIAU  --    2.860 m.
  Hauríem pogut pujar a tota cresta però, al trobar marques hem seguit aquestes i quan hem vist que simplement vorejàvem l'agulla hem pujat, de dret. Segurament és pel lloc més fàcil.
  El cim és un mirador de primer ordre, sobretot del Medacorba – Lavans – Roca Entravessada – Baiau – Coma Pedrosa i de tot el cercle amb els seus bonic llacs de Baiau.
  Baixem a l'ample coll vermellós que tenim a sota i ens enfilem al coll del davant, un cop a dalt, girem a la dreta i arribem a un primer cim, on hi ha un vèrtex geodèsic.
  .-  4 h 11 min.  --    PIC DE SANFONS – VÈRTEX GEODÈSIC   --  2.885 m.
  Tot i que ho sembla, no és el punt més alt. Continuem per una estreta cresta de roca rovellada i trencada, però fàcil de passar fins a la punta del fons, on hi ha una fita amb un pal.
  .-  4 h 17 min.   --  PIC DE SANFONS  --     2.890 m.
  El pic de Sanfons és una llarga cresta on el punt alt podria ser en qualsevol lloc, però segons mapes, és a la punta més occidental. La vista segueix essent magnífica.
  Aquí girem noranta graus i marxem per la carena de l'esquerra, de seguida tornem a trobar MG. La carena va fent diferents bonys i bretxes. El camí, alguns petits cims els passa per la dreta, però nosaltres els pugem en la seva majoria. El camí manté a la dreta l'enfonsada vall de Tor i a l'esquerra el cercle del refugi de Coma Pedrosa. Tot i que és una cresta força retallada, s'arriba sense problemes a la Portella de Sanfons.
  .-  5 h 10 min.   --  PORTELLA DE SANFONS  --    2.579 m.
  Aquí trobem un camí molt fresat i marcat. Camí que cap a l'esquerra baixa al refugi de Coma Pedrosa i cap a la dreta va a buscar el Port Vell.
  Aquí el millor és seguir el camí -MG – cap al Port Vell. Nosaltres el seguim uns metres i de seguida el deixem per continuar carenejant i enfilar-nos al cim del davant.
  .-  5 h 28 min.  --    CIM DEL PORT VELL  --    2.653 m.
  Al cim tenim una vista magnífica de tot el circuit que hem fet i és des d'on es veu tot el potencial del Coma Pedrosa.
  Del cim, el millor és baixar cap a la dreta fins a trobar el camí marcat. Nosaltres baixem uns pocs metres i continuem endavant per una ampla rambla de pissarra, quan s'acaba continuem força planer fins a una pala d'herba. Aquí nomes podem pujar o baixar. Baixem. La pala és molt dreta i l'herba patina molt. Baixem pel mig. Molt avall trobem un camí que cap a la dreta ens permet baixar més còmodament cap a trobar les pistes d'esquí d'Arinsal, sota el Port Vell.
  .-  5 h 50 min.  --    SOTA EL PORT VELL
  Com ha canviat la cosa! hem passat d'una muntanya salvatge i indomable, a una vall pràcticament domada, plena de remuntadors i de pistes, de fet són les dues cares d'Andorra i per aquesta raó passem per aquí.
Baixem de dret, seguint una pista per sota els remuntadors fins on hi ha l'estació i el gran aparcament. Sempre recte baixem fins a l'últim o primer remuntador, segons es miri.
  .-  6 h 20 min.  --     BORDES DE COMALLEMPLA   --  1.937 m.
  Aquí deixem l'estació d'esquí a la dreta i comencem a baixar per una pista que va fent llaçades sobre si mateixa, en fa moltes. Sempre seguint les llaçades cap a l'esquerra, arribem a la sortida del túnel d' Espigó, on seguim la carretera a la dreta i a pocs metres tenim el cotxe.
  .-  6 h 40 min.   --  CASCADA DE RIBAL   --  1.570 m.
                             --------------------------------------------------------------
                                     MV – Marques vermelles

1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như mua máy đưa võng ở tphcm địa chỉ ở đâu uy tín.