dimecres, 24 de setembre del 2014

ROC DE RUMBAU – ROCA DEL CORB – MOLES DE SANT HONORAT ( 130 )

L'Alt Urgell té racons, no massa visibles, ni massa coneguts però que realment són encantadors i un d'aquest racons és a l'esquerra de la presa del pantà d'Oliana, el racó el podríem separar en quatre trams: l'ermita de Castell-llebre, el roc de Rumbau, les moles de Sant Honorat i la roca del Corb. Són quatre indrets que junts fan que sigui un racó impressionant, que s'ha de visitar.
  A la ruta, que és circular, hi ha un munt de punts on cal anar i tornar: Can Boix – Castell-llebre – Roc de Rumbau – Sant Honorat – Coll de Mu – La Catedral – Roca del Corb – Sant Salvador del Corb – Grau de Porta – Can Boix.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 20 de Setembre de 2014
*COMARCA: Alt Urgell
*DIFICULTAT: Baixa, exceptuant la drecera que hem fet de la pista de can Serra, el tram del Roc de Rumbau i el de la Catedral, que són un xic bruts, la resta són camins molt clars.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Muntanya d'Alinyà E 25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Hostal de can Boix, a la carretera d'Oliana a Peramola.
*OBSERVACIONS: Avui, cal tenir molt clar que és un anar i venir, però és que hi ha un munt de punts interessants per visitar.
  L'ermita de Castell-llebre ja impressiona vista des de la carretera d'Oliana.
  El Roc de Rumbau impressiona molt més quan el voreges, que des del cim, tot i que des del cim, té una vista molt bona sobre la plana.
  Els miradors del cim de la Mola de Sant Honorat són increïbles!. Si un és bo, l'altre és millor, i tant és que sigui primer un o l'altre.
  La Catedral és una gran balma, interessant, però el camí per anar-hi és un xic embolicat.
  El conjunt de agulles del Corb són fabuloses, tenint en compte que se'n pugen dues; en una hi ha l'ermita de sant Salvador i l'altre és una gran mola.
  La balma i la casa del Corb, sobretot la casa, és indispensable anar-la a veure.
  El camí que voreja les moles de Sant Honorat fins a coll de Mu és digne d'admirar.

un cop som al Roc de Rombau el traspassem i anem al serra dels Moros que és un estrep de l'anterior, la seguim fins que veiem Castell-llebre, bona vista del Pantà d'Oliana, de la Serra del Turp i de la Serra de les Canals a la dreta

el Coscollet i la Serra d'Aubenç des del mateix punt

detall de la llinda de l'arruïnada església de Sant Honorat

des del mirador est de Sant Honorat ens trobem amb aquesta formidable paret, les roques de més a l'esquerra havien estat una presó en època Carlina

des del mirador oest tenim la Serra del Corb, a la dreta la Roca del Corb al mig Sant  Salvador i a l'esquerra l'Agulla

de camí a Coll de Mur (Mu) ens trobem amb racons espectaculars, en l'imatge apunt de creuar el Barranc de Sant Honorat

les roques presenten formes curiosament erosionades, a l'imatge un pont natural just a l'inici del Barranc del Corb

la Catedral, gran bauma sota la Roca Llarga, si accedeix des de Coll de Mu
primer tram de cadenes per accedir a la Roca del Corb

la Roca Llarga i les arrodonides formes de Sant Honorat

Sant Salvador, minúscula ermita també arruïnada

sota el Corral del Corb hi ha el Burí, foto feta des de la Casa del Corb

la Casa del Corb

Roc de Rombau des de Can Boix

.-  0 h. --     HOSTAL DE CAN BOIX  --    575 m.
  Seguim la carretera fins davant la porta de l'hostal. Aquí agafem la pista que marxa cap a la dreta. És una pista, en bon estat, que va vorejant per sota el Roc de Rumbau i que ens porta a un collet on fa un trencant amb indicadors, al costat mateix de l'ermita de Castell-llebre.
  .-  35 min.   --  TRENCANT – CASTELL-LLEBRE  --  653 m.
  Aquí comença el que serà un tòpic en aquesta excursió; anar i tornar. Anem cap a l'esquerra, baixem uns metres i entrem en un camí empedrat que ens porta a l'ermita de Castell-llebre: ermita penjada sobre la vall del Segre. Ara ens cal tornar al trencant ( 5 minuts anar i tornar).
  Al trencant continuem per la pista que puja cap a l'esquerra. La pista, molt dolenta, puja de dret a un coll. A la dreta hi ha un bon mirador de la vall i de l'ermita. A l'esquerra surt una pista.
  .-  50 min.  --    COLLET   --  718 m.
  La pista de l'esquerra la retrobarem més tard i és per on aniríem millor. Ara reculem uns metres la pista i, poc abans del collet, pujant, a l'esquerra, hi marxa un corriol que primer de pla, després amb una bona pujada i finalment pel mig del bosc, travessa la carena i torna a la pista.
  Aquest camí, és una drecera, però és molt brut i de mal seguir; hauria estat millor anar per la pista.
  .-  1 h 10 min.  --    PISTA DE CAN SERRA
  Seguim la pista cap a l'esquerra i amunt, fins a un collet on a la dreta, hi ha la casa aterrada de can Serra.
  .-  1 h 18 min.   --  COLLET – CAN SERRA   --  941 m.
  Aquí també hi hem de tornar. Ara seguim la pista de l'esquerra. De seguida hi ha uns indicadors de dos miradors. Deixem la pista i ens enfilem a l'esquerra cap a la carena.
  Travessem la carena i baixem per l'altra banda cap a sobre la paret de roca – segons l'Alpina Roc dels Moros - que resseguim per sobre fins que aquesta cau sobre l'ermita de Castell-llebre.
  Desfem el tram sobre la roca, tornem a la carena i ens enfilem, buscant el millor pas entre els garrics, al roc de l'esquerra; el punt més alt del Roc de Rumbau 991 m.
  Baixem de dret cap a la dreta – molt brut - a retrobar la pista que cap a l'esquerra ens porta al segon dels miradors, amb una bona vista de les moles de Sant Honorat i del Corb.
  Tornem pista enrere fins al collet, on hi ha la casa en ruïnes de Can Serra..
  .-  1 h 55 min.   --  COLLET – CAN SERRA  --    941 m.
  Continuem per la pista de l'altra banda, on després d'una pujada molt dreta, fa un tram de pla i s'arriba a un altre collet amb indicadors.
 .-  2 h 11 min.   --  COLL DE SANT HONORAT   --  970 m.
  Aquí també cal tornar-hi. Ara seguim la pista de dret i de seguida s'arriba a un plafó informatiu des d'on cal anar pel camí de l'esquerra i, quan arriba a la roca, enfilar-nos per ella. – fites- El camí va a troba un petit grau i s'enfila dalt un gran pla on hi ha un pal: “ Sant Honorat “.
  .-  2 h 21 min.   --  SANT HONORAT   --  1.061 m.
  Anem cap a la dreta, trobem les runes de l'ermita i uns metres més enllà un mirador impressionant, sobretot del roc de la Presó. Del mirador marxem cap a l'esquerra, passem per darrera l'aterrada ermita i anem a un segon mirador, també impressionant. Tornem on hi ha el pal.
  .-  2 h 42 min.   --  SANT HONORAT  --      1.061 m.
  Baixem el grau i tornem al coll de sant Honorat.
  .-  2 h 50 min.   --  COLL DE SANT HONORAT  --   970 m.
  Ara marxem pel camí de la dreta, – fites – que baixa força dret, fins a un trencant amb indicadors.
  .-  2 h 55 min.  --    TRENCANT CAN BOIX – CORB  --   905 m.
  De dret, avall, es baixa cap on tenim el cotxe molt ràpidament. Nosaltres marxem cap a la dreta seguint un camí espectacular. El camí travessa un collet, deixant a l'esquerra el Paller Gros, i comença a flanquejar les moles de Sant Honorat. És un camí on cada racó et sorprèn agradablement i que després de passar per sota la roca Llarga, mig penjat, arriba a coll de Mu.
  .-  3 h 40 min.   --  COLL DE MU   --  874 m.
  Ara anirem a veure la Catedral, una balma que hi ha uns 30 metres per sota la Roca Llarga. Baixem esbiaixant la roca de l'esquerra, quan s'acaba la roca entrem al torrent, fem uns metres i marxem de pla cap a sota la Roca Llarga, on hi trobem la balma.
  Tornem pel mateix camí, que no és ni massa net, ni massa clar, cap a coll de Mu.
  .-  4 h 8 min.   --  COLL DE MU   --  874 m.
  Seguim la pista cap a l'esquerra. De seguida es bifurca i continuem cap a l'esquerra, després de travessar un rec, a la dreta, hi ha un corriol amb una fita.
  .-  4 h 17 min.   --  TRENCANT ROC DEL CORB  --   885 m.
  Aquí també cal tornar-hi. Seguim el corriol amunt, primer pel bosc, després pel rec i arribem a un pi dalt el coll que separa les dues roques. Anem cap a la dreta, de seguida trobem 2 jocs de cadenes que ens permeten enfilar-nos dalt el pla, continuem pel mig del pla per pujar al punt alt.
 .-  4 h 30 min.  --    ROC DEL CORB   --  995 m.
  Bona vista del recorregut que hem fet. Pel mateix camí, tornem a la pista, per on continuem uns tres minuts i arribem a un altre trencant, on també haurem de tornar.
  .-  4 h 42 min.   --  TRENCANT SANT SALVADOR DEL CORB   --  883 m.
  Enfilem el corriol a la dreta i pugem a les restes de la petita ermita romànica de Sant Salvador, enfilada entre la segona i tercera agulla del Corb; impressionant!.
  .-  4 h 50 min.  --    ERMITA DE SANT SALVADOR DEL CORB  --   943 m.
  Tornem a la pista que seguim fins a sota l'agulla del Corb, uns metres abans d'arribar-hi, a sobre, a la dreta, hi ha la Balma del Corb, tapada pel davant per una paret de tapia.
  Sota l'agulla la pista fa un trencant amb indicadors.
  .-  5 h 6 min.   --  TRENCANT CASA DEL CORB  --   880 m.
  Deixem la pista, ja tornarem, i anem cap a la dreta, per on de seguida s'arriba a la casa del Corb. Casa ficada dintre una balma; encara hi ha la porta i dintre impressiona de tan gran com és.
  .-  5 h 12 min.   --  CASA DEL CORB  --     890 m.
  Tornem a la pista, passem pel costat del Forat del Corb i continuem baixant fins a un trencant de quatre camins.
  .-  5 h 27 min.   --  QUATRE CAMINS  --     810 m.
  Seguim la pista de l'esquerra, que de seguida es torna camí, que ens porta al grau de Porta.
  .-  5 h 35 min.   --  GRAU DE PORTA  --     740 m.
  Baixem el grau. A baix, trobem un trencant. Per l'esquerra arriba el camí que baixa del Coll de sant Honorat. Seguim a la dreta i entrem al recinte de l'hostal de Can Boix, que és aquí mateix. Travessem el restaurant i arribem a l'aparcament.
  .-  5 h 50 min.  --    HOSTAL DE CAN BOIX  --    575 m.