dimarts, 7 d’octubre del 2014

LA TORRETA – ROC D'ORÓ – COGULLÓ D'ESTELA ( Pel Pi de les Tres Branques i Sant Llorenç dels Porxos ) (131)

Si per alguna cosa es distingeixen els Rasos de Peguera, des de lluny, és per les dues banyes i els seus respectius colls, que separen la Torreta de Roca d'Oró i aquesta, del Cogulló d'Estela. Avui anirem a fer els tres cims; el de la Torreta, el Roca d'Oró i el Cogulló d'Estela. Hi anem ara perquè és temps de bolet i per cert n'hi ha força. A més dels cims passarem pel Pi de les Tres Branques i per l'ermita penjada de sant Llorenç dels Porxos.
 La ruta: Espinalbet – Pi de les Tres Branques – Sant Llorenç dels Porxos – Coma dels Anyells – Pla de l'Orri – La Torreta – Roca d'Oró – Cogulló d'Estela – Espinalbet.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 4 d'Octubre de 2014
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Mitjana, degut al tram de la Torreta, la Roca d'Oró i el Cogulló d'Estela, que sense ser molt complicat si que cal estar molt atent.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Rasos de Peguera E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: A Espinalbet, davant el càmping “Font Freda”, a la carretera del Rasos de Peguera
*OBSERVACIONS: El recorregut es podria escurçar força però, volíem passar pel Pi de les Tres Branques i per l'ermita de Sant Llorenç dels Porxos, i també ens feia gràcia baixar per la drecera que retalla totes les corbes, de la pista que baixa des de coll d'Estela a Espinalbet.
 El tram que pugem per la Coma dels Anyells és increïble! l'herba sembla gespa i de bolets gairebé n'hi ha tants com de boletaires.
 Tant el cim de la Torreta, com el de la Roca d'Oró, segons els mapes que consultem, reben diferents noms, l'únic que en tot és igual és el Cogulló d'Estela.
 La drecera que baixa del coll d'Estela a Espinalbet, si no es veu prou clar sempre es pot deixar i baixar per la pista. Hi ha trams on hi han deixat tota la brancada i és molt brut, cada cop que la drecera arriba a la pista i la travessa, hi ha fites a cada banda.

la casa dels Porxos en priemr terme, Sant Llorenç dels Porxos al caire d'un penya segat

el Roc d'Oró i el Cogulló d'Estela des de la Torreta

durant l'excursió trobem tres trams equipats, en la foto sota el  Roc d'Oró just davant la cova

la cova sota el Roc d'Oró

el Cogulló d'Estela majestuós des del Ro d'Oró

paisatge feréstec des del coll d'Estela, el Roc d'Oró en primer  terme

" ¿donde está Wally?", durant l'excursió varem fer pauses per collir bolets

tram encaixat per accedir al Cogulló d'Estela

la Torreta i el Roc d'Oró des del Cogulló d'Estela, per baixar de la Torreta caldrà estar alerta, no és difícil, però tampoc és del tot fàcil

.-  0 h.  --     CÀMPING DE FONT FREDA   --  1.235 m.
 Seguim la pista de sobre el càmping que puja paral·lela a la carretera, passat el càmping deixem un trencant a l'esquerra i de seguida arribem a la pista enquitranada.
  .-  15 min.   --  COLL DE LA CREU DE CAMPLLONG  --    1.300 m.
 A tocar cap a la dreta hi ha la carretera dels Rasos. Nosaltres anem cap a l'esquerra seguint el quitrà i de seguida arribem al Pi de les Tres Branques.
  .-  23 min.  --    PI DE LES TRES BRANQUES   --  1.300 m.
 De fet el Pi, uns fills de ... l'han mutilat i ara només té dues branques. Continuem per la pista sempre de dret fins que gira a l'esquerra i de dret hi marxa una pista de terra.
  .-  34 min.  --    DEIXEM QUITRÀ  --     1.270 m.
 Deixem el quitrà a l'esquerra i continuem de dret. La pista arriba a una raconada on hi ha una font, i uns metres més endavant, una gran casa pairal.
  .-  50 min.  --    CASTELLAR DE RIU  --    1.283 m.
 Deixem la pista que va a la casa i marxem per la dreta. - PR – El camí, al començament, no és massa net, va a buscar els pals d'una línia de telèfons i s'enfila un tram pel seu costat. El camí cada cop més fresat, travessa un torrent i es continua enfilant lleugerament a l'esquerra, quan arriba dalt el pla, marxa cap a la dreta i arriba a l'espectacular ermita de sant Llorenç dels Porxos.
  .-  1 h 17 min.   --  SANT LLORENÇ DELS PORXOS  --   1.510 m.
 Sant Llorenç és una petita ermita romànica d'una sola nau, sense absis i amb campanar de cadireta. L'ermita està penjada a la punta d'un espadat sobre la vall de Campllong.
 Tornem al pla del davant, que travessem cap a la casa dels Porxos, continuem de dret cap a trobar el PR - que no passa per l'ermita - que ens portarà a una pista molt bona. A la pista deixem el PR, que marxa per l'esquerra. Nosaltres la seguim cap a la dreta i anem a trobar la carretera.
  .-  1 h 27 min.   --  CARRETERA DELS RASOS  --   1.600 m.
 Seguim la carretera amunt fins que a l'esquerra hi trobem una pista, fem un parell de metres més i seguim un clot amunt ( Aquí trobem unes marques que hem trobat pujant de Castellar de Riu sense passar per la carretera ) i arribem a una pista.
 Seguim la pista cap a la dreta, - les marques que no seguim travessen la pista amunt - i arribem a una casa on hi ha un molí de vent. A la casa deixem la pista, passem pel davant la casa i continuem de pla, per un camí no massa definit, arribem davant una roca que voregem per l'esquerra. Un cop darrere la roca seguim una pista dolenta que ens torna a la carretera.
  .-  1 h 47 min.  --    CARRETERA DELS RASOS  --   1.690 m.
 Travessem la carretera i baixem uns metres fins a travessar un rec, ens enfilem per l'altra banda – MBL – tot decantant-nos cap a la dreta, primer pel llom i després per dintre un clot, ens enfilem fins a uns grans plans, on a la dreta hi ha una agulla i un pas amb una gran fita.
  .-  2 h.   --  COMA DELS ANYELLS  --    1.785 m.
 Deixem la fita a la dreta i seguim plans amunt, ara esbiaixant cap a l'esquerra, de dret al coll més baix que es veu dalt la serra. Hi ha trams que seguim un camí clar i altres que anem pel mig d'un clot. El bosc és molt net i a més a més hi ha molts bolets, així entre buscar bolet i caminar per un terra que sembla un jardí arribem a la carena.
  .-  2 h 20 min.  --     PLA DE L'ORRI  --     1.930 m.
 Ara seguim la carena, de pla cap a la dreta. Trobem el pas de Puigventós i continuem seguint pel cantó cap a l'esquerra fins al cim, on hi ha unes antenes.
  .-  2 h 35 min.  --     LA TORRETA   --  1.985 m.
 El cim és vèrtex geodèsic, amb una vista molt bona sobre els nostres objectius d'avui i sobre tota la vall.
 Ara comença el tram més complicat. Des del vèrtex mirant la vall, anem uns metres a la dreta i comencem a baixar, es tracta de seguir la carena de pedra que ens uneix amb el roca d'Oró. - MBL o MG – El camí gairebé sempre passa pel sobre els rocs i quan no, passa un xic per l'esquerra. El camí és un xic complicat, tot i que és clar, cal estar atent a les marques. Quan arriba davant la roca hi ha una cadena que t'ajuda a pujar.
  .-  2 h 48 min.  --     ROCA D'ORÓ   --  1.948 m.
 Al cim hi ha una senyera i un símbol tot estrany. Quant a la vista, molt bona. Fa dues agulles i entre les dues, uns metres a sota, hi ha una gran cova. Hi ha un cable per ajudar-te a baixar-hi. Baixem a la cova, tornem a pujar i baixem la cadena, a pocs metres més enllà trobem un corriol que baixa cap a l'esquerra.
 El corriol, ara ben fresat, baixa força de dret – fites - . Poc abans del coll trobem tres fonts, l'última pocs metres a tocar del coll.
  .-  3 h 8 min.   --  COLL D'ESTELA  --    1.783 m.
 Del coll, continuem per la carena seguint el filat, que finalment voreja cap a l'esquerra i va a trobar una canal que es puja amb l'ajuda d'un cable, fa un pas estret i comença a vorejar cap a la dreta per assolir el cim.
  .-  3 h 30 min.   --  COGULLÓ D'ESTELA  --   1.869 m.
 Al cim hi ha una creu, una senyera i una vista magnífica. Baixem pel mateix lloc per on hem pujat fins al coll d'Estela.
  .-  3 h 43 min.  --     COLL D'ESTELA   --  1.783 m.
 Ara marxem cap a la dreta, on hi ha una pista. Just quan comença la pista, on fa el clot, hi marxa un camí amb fites que baixa de dret. Aquest camí va travessant diverses vegada la pista que dóna moltes voltes. És un camí on el tram del mig han tallat pins i és força brut, la resta es segueix mitjanament bé. El camí ens porta a la pista enquitranada que va al santuari de Corbera, just on fa el trencant de la pista que hem anat travessant.
  .-  4 h 20 min.  --     PISTA DE CORBERA  --    1.350 m.
 Seguim la pista cap a la dreta, passem per sobre una torre que sembla un castell i quan la pista gira en rodó a l'esquerra, la deixem per marxar arran d'un filat, cap a la dreta. Quan s'acaba el filat voltem cap a sota la torre i seguim un camí fins a sobre una casa, allí es perd i, com podem, baixem cap a trobar la pista asfaltada just al costat de can Pinetell.
 Seguim la pista, que tal com hem trobat la drecera, millor no haver-la deixada, i arribem a la carretera dels Rasos, just davant el càmping on tenim el cotxe.
  .-  4 h 40 min.  --    CÀMPING FONT FREDA  --    1.235 m.
                                                     PR – marques grogues i blanques