dimecres, 22 d’octubre del 2014

PUIG LLUENT – SANT JULIÀ DE COSP ( Des del Castell de l'Areny per la Canal Curta ) (133 )

Aquesta excursió és una excursió per a qui li agrada l'aventura. La major part de l'excursió la fem per camins clars però hi ha dos trams que són aventura pura: el primer, la Canal Curta, és una passada, és un camí intermitent ara hi és, ara no, trams molts clars i trams que el camí no és enlloc. El segon, la drecera que baixa de la pista cap a Sant Julià que també és força enrevessat.
  La ruta és: Castell de l'Areny – Coll de Jovell – Cal Sastre – Canal Curta – Les Calamites – Collada de Grau Pedrís - Puig Lluent – Pla Fondo de Dalt – Sant Julià de Cosp – Coll de Vinyes – La Canal – Castell de l'Areny.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 18 d'Octubre de 2014
*COMARCA: Berguedà
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES : 5 h.
*DIFICULTAT: Mitjana, degut a dos trams que la compliquen un xic; el tram de la Canal Curta i la drecera de la pista a Sant Julià de Cosp, la resta és molt fàcil.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Catllaràs - Picancel E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament de l'hostal, davant l'església del Castell de l'Areny.
*OBSERVACIONS: El recorregut per la Canal Curta no és que sigui massa complicat, però si que és força brut, i en molts trams es perd, només cal tenir clar que sempre acaba pujant pel mig de la canal.
  La Canal Curta, quan el camí era net i en condicions, havia de ser un d'aquell camins fora de sèrie. Cal tenir en compte que són 500 metres de desnivell que es pugen completament de dret.
  El camí des de l'ermita de sant Julià de Cosp fins a cal Sastre és un d'aquell camins que per si sol ja val la pena fer l'excursió. És un camí net i molt ben arranjat, que passa a mitja altura penjat, amb la vall molt fonda a l'esquerra.
  Sant Julià de Cosp és una petita ermita al mig del bosc, enfilada en un petit cap de carena, que tot i l'estat en què es troba, té el seu encant.
  A la drecera, el nº14 que hi ha en l'arbre és un punt de referència pels caçadors. Nosaltres seguim la drecera però no tenim massa clar si el camí normal és millor, el que si és cert, és que per agafar-lo cal fer una bona volta per la pista que baixàvem.

tot pujant la Canal Curta, en un dels pocs trams en què queda oberta

la Canal Curta vista des de dalt

després d'anar encaixats sortim als prats, en la foto apunt d'arribar al Puig Lluent

el Puig Lluent allargassat i poc definit, però serà el sostre de l'excursió d'avui

des del Puig Lluent apreciem el Ras de Clarent amb la zona de les Calamites, al mig de la foto el contrafort (mirador) on hem sortit després de la Canal Curta

Sant Julià de Cosp, tot baixant per un camí que es va perdent

detall del campanar de l'ermita romànica de Sant Julià de Cosp

de tornada de l'ermita seguim un camí marcat amb groc que sens dubte ja valdria per fer una senyora excursió
de tant en tant la natura ens obsequia amb petites joies com aquesta Bromosa (Llenega) (Hygrophorus Latitabundus)

la casa de la Canal just a sota del camí

.-  0 h.   --  CASTELL DE L'ARENY   --  955 m.
  Seguim el GR-4 que s'enfila pel costat de la primera casa cap a sobre la carretera. El camí puja esbiaixant-se cap a l'esquerra, de dret a trobar el coll de Jovell.
  .-  8 min.  --    COLL DE JOVELL   --  1.039 m.
  Aquí deixem el GR i seguim la pista de la dreta, i de seguida a l'esquerra. La pista – MG - passa per sota la casa que hi ha al coll i continua en lleugera baixada. Deixa un trencant a la dreta i arriba a dues cases; la Barraca, a sota la pista, i cal Sastre, a sobre al davant. A la pista hi ha una cadena.
  .-  18 min.  --    CAL SASTRE   --  1.023 m.
  Al pla que hi ha sobre la Barraca deixem la pista i marxem de pla pel costat de dalt del pla. - MG – El camí de seguida és molt clar i definit, amb la vall a la dreta. Fem uns metres i es bifurca.
  .-  21 min.   --  BIFURCACIÓ   --  1.025 m.
  El camí de la dreta i les MG baixen cap a la casa de la Canal, és per on tornarem. Seguim el camí de l'esquerra fins a la segona raconada, on pugem cap a l'esquerra per uns prats cap a un petit coll on trobem una pista que seguim de baixada cap a la dreta, a l'arribar a la raconada a l'esquerra hi marxa un corriol.
  .-  28 min.  --    CANAL CURTA   --  1.040 m.
  Deixem la pista i agafem el corriol que s'enfila per l'esquerra, pel costat del clot. El corriol puja recte amb el clot a l'esquerra fins molt amunt, on es veu clarament que cal travessar-lo.
  .-  40 min.   --  TRAVESSEM LA CANAL
  Fins aquí el camí és molt clar i molt recte, a partir d'aquí la cosa canvia i molt. Travessem el rec, anem un tros cap a l'esquerra i tornem a buscar el fondo del rec o canal, que aquí ja comença a encaixonar-se, -això ens ha permès superar un pas d'un petit tall a la canal.
  Anem pujant buscant el millor pas, sempre que es pot pel mig de la canal. Trobem dues parets que passem per la dreta, a sobre la segona hi ha un gran faig.
El camí és intermitent. Hi ha trams que és molt clar i d'altres que pels boixos o pels rocs esllavissats no tant.   Passat el faig, tornem a trobar un tram força net, després un altre roc que també sortegem per la dreta i arribem dalt un pla, on sembla que la canal es parteix en dues.
  Tot i que sembla que s'ha acabat, encara hi ha un tram dolent. Nosaltres al pla anem molt cap a l'esquerra, però sempre topem amb una paret que ens barra el pas per pujar. Finalment anem cap a la dreta, on trobem un pas que ens permet sortir dalt, a la carena de les Calamites.
  .-  1 h 40 min. --    LES CALAMITES - MIRADOR  --   1.535 m.
  Som sobre una carena estreta, amb una sèrie de rocs que sobresurten i que són uns miradors excepcionals de tota la vall i de la canal que hem pujat. Canal que de curta, res de res.
  Seguim la carena amunt i arribem a una pista on hi trobem un GR.
  .-  1 h 43 min.  --    PISTA GR-241  --     1.556 m.
  Seguim cap a la dreta, primer per pista i després camí, passem pel la font de les Calamites i arribem a uns prats, que travessem de pla, sense pujar. Passat el pla, arribem a una pista on hi ha un indicador. Anem cap a la dreta i avall, i de seguida arribem a un coll.
  .-  2 h 10 min.  --    COLLADA DE GRAU PEDRÍS   --  1.600 m.
  De seguida el GR marxa cap a l'esquerra. Nosaltres continuem per la carena seguint el filat que, d'una manera molt suau i amb unes vistes molt bones, ens permet pujar al punt alt del dia.
  .-  2 h 18 min.  --     PUIG LLUENT   --  1.640 m.
  El cim és un gran prat bombat d'herba, amb una vista molt bona pels quatre costats.
  Continuem per l'esquerra de la carena, seguint el filat. Baixem el coll de sota on retrobem el GR i continuem carena i filat avall, passem pels prats d'herba del Pla Fondo de Dalt, que molts jardins voldrien i arribem a un trencant de pistes.
  .-  2 h 40 min.   --  TRENCANT DE PISTES   --  1.467 m.
  Seguim la 2ª pista de la dreta, la més bona. La pista baixa amb la mateixa direcció que veníem. La pista va baixant fent llaçades. Un bon tros avall trobem un trencant on deixem una pista a l'esquerra. Continuem de dret, ara fins que la pista gira a l'esquerra. ( En un arbre hi ha el nº 14 tot i que des de la pista no es veu )
  .-  3 h.  --     DEIXEM PISTA – DRECERA  --   1.265 m.
  Deixem la pista i marxem per la careneta de la dreta, seguint el filat. El camí, no és massa clar, però tampoc és molt brut. Seguint el filat arribem sobre un petit cingle, on a sota, hi ha l'ermita de sant Julià.
  Per baixar-hi anem cap a l'esquerra. Ara si que el camí és gairebé inexistent. Baixem fins a trobar un camí, no massa clar, que ve de través. Seguim el camí cap a la dreta, que va cap a sota el petit cingle que hem sortit a sobre i arribem a un petit pla, on a l'esquerra, pel mig de dos rocs fa un petit grau, pel qual ens permet anar de dret a l'ermita.
  .-  3 h 13 min.  --    SANT JULIÀ DE COSP   --  1.156 m.
  Sant Julià de Cosp és una ermita romànica. Tot i que està dempeus, està en un estat força dolent. És d'una sola nau, amb absis i campanar de cadireta molt gran.
  S'ha acabat el mal camí. El camí que seguirem ara és una joia. És un camí de la Xarxa Lenta del Berguedà marcat amb MG.
  El camí marxa per entre l'ermita i una petita barraca que hi ha. És un camí completament pla – MG - que va resseguint les raconades i els cap de carena amb bones vistes de la penjada vall. De pla arribem a un petit coll.
  .-  3 h 35 min.  --    COLL DE VINYES  --     1.130 m.
  Passat el coll, el camí baixa força i va fent alts i baixos, passa un parell de petits colls, - MG - per finalment arribar a una esplanada on a sota hi ha una casa.
  .-  4 h.   --  LA CANAL  --      1.012 m.
Aquí el camí – MG - travessa la pista i continua per sota, fa la raconada, on hi ha la font i puja cap a trobar el trencant on l'hem deixat per agafar la canal Curta. Continuem de dret i amb tres minuts més arribem a la pista al costat de cal Sastre.
  .-  4 h 12 min.  --    CAL SASTRE   --  1.023 m.
  Seguim la pista cap a la dreta i sense deixar-la mai, - MG - arribem al coll de Jovell on trobem el GR.
  .-  4 h 22 min.  --     COLL DE JOVELL  --     1.039 m.
  Deixem la casa a la dreta i marxem pel camí marcat de l'esquerra – GR – MG - que de biaix baixa de dret a trobar les cases del Castell de l'Areny.
  .-  4 h 30 min.   --  CASTELL DE L'ARENY  --    955 m.