dijous, 16 d’octubre del 2014

SANT MARTÍ DE LES CANALS ( Pels Rasos de Peguera ) ( 132 )

Tornem als Rasos de Peguera, la setmana passada ens ho vàrem passar molt bé fent la combinació de bolet i caminar. Avui anirem a fer la volta a les Canals de Catllarí, el recorregut és tot marcat, un tram amb PR i la resta amb MG. Això avui ens va de primera, en el recorregut hi ha molt trencant i tot que només agafem els bolets que trobem pel camí sempre és més fàcil de despistar-te.
  La ruta que farem és: Trencant dels Porxos – Coll de Comabona – Refugi dels Rasos – Creu d'en Cabrer – Coll de Peguera – Rasa de Catllarí – Riu Tec – La Casa Grossa - Sant Martí de les Canals del Catllarí – Serra de Cal Jardí – Camí dels Rulls – Collada de Comabona – Trencant dels Porxos.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 11 d'Octubre de 2014
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Fàcil, hi ha un munt de trencants però sempre hi ha marques grogues o marques del PR, només cal estar atent i seguir-les.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Rasos de Peguera E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
Ressenya del Consorci de l'Alt Berguedà “ Volta a les Canals del Catllarí “
*PUNT DE SORTIDA: Corba tancada a la dreta ,on a l'esquerra hi ha la pista de terra que passa per sobre Sant Llorenç dels Porxos, a la carrereta de Berga al Rasos de Peguera.
*OBSERVACIONS: L'excursió és molt bonica i sense complicacions, ja que és completament marcada. Si perdem les marques, només cal recular uns metres fins a l'última marca i buscar-les.
  Caminar i buscar bolets no és una bona combinació, però és la mar de divertit, només busquem al costat del camí, i avui n'hem trobat força.
  La Casa Grossa, llàstima de l'estat en què està, però està en un lloc privilegiat, és una casa amb unes grans arcades a la base.
  Com en molts llocs, avui també hi ha un munt de topònims que segons on consultem són uns o altres: Coll de Peguera = Collada de Catllarí; Torrent de Risclaire = Rasa de Catllarí...
  Les MG, hi ha punt on cal estat atent, tot i que n'hi ha moltes, algunes són al terra i costen de veure.

el Santcrist a la creu del Cabrer, punt més elevat del recorregut d'avui

a les valls hi ha un mar de boires, els Bastets aconsegueixen sortir-ne

la Casa Grossa, realment està situada lluny de tot arreu

detall de l'esmentada casa tot pujant a Sant Martí, ara podem apreciar les arcades que la fan única

Sant Martí de les Canals, ermita romànica arruïnada

hem deixat l'ermita i l'Església (és la casa vora l'ermita), estem de tornada en direcció als Rasos

un cop a la Serra de Cal Jardí la vista millora i molt, detall de la Serra d'Ensija amb la Gallina Pelada i el Pedraforca al costat

el Camí dels Rulls, en el tram on baixa les Llosanques

.-  0 h.   --  TRENCANT DELS PORXOS  --    1.579 m.
  Seguim la pista on de seguida trobem el PR que puja de Campllong, i que seguirem amunt. Quan trobem el PR, deixem la pista i ens enfilem per un camí que ens porta dalt una collada.
  .-  9 min.  --     COLLADA DE COMABONA  --   1.618 m.
  Travessem la collada i per un camí ample baixem – PR - cap a trobar el torrent de Coma Bona, on fa un trencant de camins, amb indicadors.
  .-  12 min.   --  TORRENT DE COMA BONA   --  1.602 m.
  Pel camí de l'esquerra, amb MG hi tornarem. Ara seguim el camí de la dreta, que va pujant pel costat del torrent. - PR - Un tros amunt trobem unes marques blanques i blaves que també venen d'on hem deixat el cotxe. El camí va pujant pel costat del torrent i arriba a la carretera, on hi ha uns contenidors d'escombraries, uns pocs metres més amunt hi ha el refugi.
  .-  31 min.   --  REFUGI DELS RASOS DE PEGUERA  --  1.754 m.
  Pugem uns metres per la carretera. Just passat el pont del torrent de Coma Bona, deixem la carretera i continuem pel costat del torrent – PR - . El camí, sense deixar mai el torrent, travessa un parell de cops la carretera i ens porta de dret dalt el pla, on hi ha les antigues instal·lacions de l'estació d'esquí, l'aparcament dels Rasos i una gran creu.
  .-  46 min.   --  CREU D'EN CABRER  --    1.896 m.
  Travessem de dret l'aparcament i continuem per una pista de terra que comença a baixar. -PR- La pista va baixant sempre de dret. La seguim fins que aquesta gira 90º a l'esquerra.
  .-  1 h 13 min.   --  DEIXEM EL PR  --     1.740 m.
  Deixem la pista i el PR, i continuem de dret, – MG- baixem pel mig dels prats fins a trobar un filat per bestiar que seguim a l'esquerra. El filat ens torna de dret a la pista que baixàvem, que ara és asfaltada, just on hi ha un pas canadenc amb dos pilars.
  .-  1 h 22 min.  --    COLL DE PEGUERA   --  1.676 m.
  Travessem la carretera i continuem – MG - per una pista que entra a la vall. La seguim uns tres minuts, i la deixem per anar cap a l'esquerra, cap al costat del torrent de Risclaire. El camí -MG – va baixant pel costat del torrent, un tros avall travessa un filat i s'aparta cap a l'esquerra, on va a trobar un rec i el travessa.
  .-  1 h 35 min.  --     REC DE FONT FREDA  --    1.572 m.
  A l'altra banda del rec hi trobem una pista que seguim a la dreta, fem uns metres i la deixem per agafar un camí a la dreta. El camí ens porta a una altra pista -MG- que seguim a la dreta, la pista va fent diferents trencants, sempre baixa enlairada però paral·lela al torrent de Risclaire. La pista acaba i seguim un camí a la dreta que baixa molt dret i va a trobar el torrent. El seguim avall i el travessem.
  .-  2 h.   --  TORRENT DE RISCLAIRE   --  1.418 m.
  Travessem el torrent i ens enfilem per l'altra banda cap el Collet del Prat, per on travessem la serra de Camp-de-vidre. Passat el collet, el camí és més confós. – MG- Travessem el prat, passat el qual, el camí és molt més definit i molt bonic. Camí que ens baixa cap a trobar el riu Tec.
  .-  2 h 30 min.  --     RIU TEC  --     1.235 m.
  Travessem el riu i de seguida arribem a una balma sota una cinglera. – Bauma del Tec o del Cavaller - De la balma, continua el camí esbiaixat cap a l'esquerra i s'enfila cap a la casa Grossa.
  .-  2 h 45 min.  --     CASA GROSSA  --    1.300 m.
  La casa és impressionant, mig aterrada, amb uns grans arcs que la suporten, situada al mig d'una vall molt feréstega.
  Amb la casa a la dreta, baixem de dret. A sota, passada una gran alzina, hi ha un trencant de camins i MG. Anem cap a l'esquerra. El camí ens baixa a travessar el riu Tec i s'enfila per unes feixes per l'altra banda. El camí -MG – va fent esses per les feixes i ens porta davant l'ermita romànica de Sant Martí de Canals.
  .-  3 h 3 min.  --   SANT MARTÍ DE LES CANAL DEL CATLLARÍ   --  1.290 m.
  L'ermita està en molt mal estat, sense teulada, només queden en peu el campanar d'espadanya i les quatre parets laterals amb l'absis.
  Continuem de pla, passem per davant la casa – MG - de Ca l'Església i, de pla, anem a trobar una pista que ens baixa a trobar el torrent, on a l'altra banda fa un trencant.
  .-  3 h 11 min.  --    TRENCANT DE LA TORRE  --    1.245 m.
  Aquí a la dreta hi marxa el camí pel que vàrem marxar en l'excursió 103, per l'engorjat d'Aigües de Llinars. Nosaltres anem cap a l'esquerra, uns metres més enllà fa un altre trencant i també anem cap a l'esquerra. La pista ens endinsa a la vall, - MG - on a l'altra banda es veu els prats de la Torre. Quan la pista travessaria el rec, anem cap a la dreta, on fa uns prats i de seguida arribem a un altre trencant, al final dels prats.
  .-  3 h 28 min.  --         PLA CONFÓS   --  1.360 m.
  Agafem cap a la dreta una pista d'herba que acaba amb un camí que puja molt dret i que ens porta a una altra pista, que seguim cap a l'esquerra. Aquesta de seguida gira a la dreta i finalment acaba al mig del bosc, on cal estar molt atents a les marques- MG - per no perdre el camí. Camí que ens porta dalt la carena, on hi ha una antena molt alta.
  .-  4 h 5 min.  --     PLA DE CAL JARDI   --  1.611 m.
  Continuem carena amunt – MG - per una pista d'herba fins que la carena fa un petit pla.
  .-  4 h 20 min.  --    COLLADA DE LA CREU  --    1.665 m.
  Aquí deixem la carena i seguim un camí a la dreta que marxa força planer. - el camí dels Rulls- El camí va flanquejant, - MG - passant pel Cap de les Llosanqes – cap de carena on hi ha una bona vista - des d'on baixa cap a trobar el torrent de Comabona i el trencant on hi ha el PR.
  .-  4 h 45 min.  --    TORRENT DE COMABONA  --   1.602 m.
  De dret amunt és el camí que puja al refugi i que hem seguit a la sortida. Ara anem cap a la dreta, on per una pista pugem a la collada de Comabona. Aquí deixem la pista i seguim un camí que baixa per l'altra banda del coll, cap a l'esquerra, i que ens porta a la pista, - aquesta molt bona - de sobre els Porxos.
  A la pista, deixem el PR que baixa cap a Campllong, i seguim la pista, de pla, fins a la carretera on tenim el cotxe.
  .-  4 h 55 min.   --  TRENCANT DELS PORXOS   --  1.579 m.
                            --------------------------------------------------------
                                         PR – marques grogues i blanques