dimarts, 3 de març del 2015

SERRA D’ENSIJA ( Des de Fumanya per les Llosanques ) (150)

Anem a la serra d’Ensija per la banda de Peguera, la volta segurament és la més tradicional que es pot fer per aquesta banda. És una volta molt bonica. Fem aquesta volta perquè volíem pujar per les Llosanques amb grampons i baixar per la canal dels Caçadors amb raquetes, però hi ha la neu que hi ha i  és poca.  La pujada la fem sense res, i a la baixada finalment ens podem posar els grampons.
            El recorregut: Pla de la Creu de Fumanya – Font de la Bruixa – El Ferrús – L’Estret – Roca Blanca – Cap del Llitze – Pla de les Tores – Canal dels Caçadors - Pla de la Creu.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 28 de Febrer de 2015
*COMARCA: Berguedà
*DIFICULTAT: Baixa, sobretot sense neu
*VELOCITAT MITJANA:  2.95 km/h
*FONTS CONSULTADES: Mapa: Rasos de Peguera  - Serra d’Ensija   E-25 de    l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Pla de la Creu de Fumanya, a la carretera que puja passada la central de Cercs, cap a Sant Corneli. El pla és passat el poble, quan s’arriba a un pla amb pistes cap a cada banda.
*OBSERVACIONS: La serra d’Ensija en dies com avui, nets i clars, la vista de des la carena és preciosa i molt bona. Es veu mig Catalunya.
            La canal dels Caçadors, per on baixem, hi ha un tram amb molta llenya al mig degut a un allau d’anys passats, però el camí quan no hi ha neu és molt clar i amb neu també es segueix bé.
            Les parets de la Roca Gran de Ferrús són realment impressionants.
            La pujada per les Llosanques és força complicada si hi ha neu, sense neu no té massa complicació.

tot caminant per la pista de sobte ens apareix la Serra de Busa "vermella" pels primers raigs de sol

nosaltres, encara a l'ombra arribem a l'arruïnada casa del Ferrús. A la dreta treu el nas la Gran Roca de Ferrús

fins la casa hem anat de pla o cara avall, però això s'ha acabat, per arribar al petit collet de l'Estret caldrà pujar de valent
un cop a l'Estret girem a la dreta tot seguint marques vermelles, anem a buscar les Llosanques (foto) avui aquest tram està especialment delicat pel glaç encastat a la roca...

finalment i després d'una forta pujada el corriol ens porta a l'aresta de la Roca Blanca, un cop a dalt començarem a resseguir la Serra d'Ensija

vista des de dalt de la Roca Blanca, amb la Gallina Pelada en primer terme

anem passant per sobre la Serra d'Ensija, a dia d'avui mancada de neu...

el Refugi d'Ensija

la Gallina Pelada tot girant la vista enrere

la Serra d'Ensija des del Pla de les Tores

finalment podrem fer servir part del material que portàvem: ens calcem els grampons per baixar per la canal, el primer tram és força dret i a sobre la neu està glaçada

TRACK I MAPA: TRACK AL WIKILOCK

.-  0 h.  -- PLA DE LA CREU DE FUMANYA  -- 1.664 m.
            Marxem per la pista de sobre la carretera. La pista molt planera, de seguida deixa a la dreta el camí de tornada, on hi ha un pal de ferro. Continuem per la pista sempre de dret i arribem a un pla on hi ha una filada de pedres grosses. Aquí fa un trencant.
               .-  21 min. -- PLA VOLTAT DE PEDRES  -- 1.770 m.
            Marxem per la pista que baixa cap a l’esquerra. La pista baixa força i quan torna a planejar arriba a un trencant.
              .-  35 min.  --   FONT DE LA BRUIXA  -- 1.649 m.
            Fa pocs metres que per l’esquerra es hem trobat el GR-107 que aquí, igual que la pista, es parteix en dos. Seguim la pista que marxa per la dreta de pla, - GR – la deixem passada la raconada, per enfilar-nos cap a la dreta - GR - per un camí que va de dret a la casa del Ferrús, que es aquí sobre mateix.
              .-  49 min.  -- EL FERRÚS  -- 1.640 m.
            Continuem per sobre la casa, per un camí -GR – que puja suaument un tram, després gira noranta graus a la dreta i comença a pujar de valent, va a trobar la base de la impressionant Roca Gran d’en Ferrús, que ressegueix, i per la Canal Gran s’enfila al coll de la carena.
              .-  1 h 32 min.   --  L’ESTRET  -- 1.975 m.
            Aquí deixem el GR que continua de pla. Nosaltres marxem cap a la dreta i ens enfilem de valent, - MV - cap a trobar un conjunt de plaques de roca o lloses - les Llosanques – pel mig de les qual ens anem enfilant. Avui hi ha poca neu pels grampons i massa per no portar-ne, així que ens toca, anar buscant els passos entre lloses més clars, esquivant els punts amb neu.
Passades les lloses, el camí puja a una petita terrassa que fa a la dreta. Terrassa que cau sobre l’Estret, després es desvia cap a l’esquerra- MV -  i va a buscar la carena que baixa de la Roca Blanca.
              .-  2 h 5 min.  --  CARENA ROCA BLANCA
            Seguim la carena cap a la dreta. Quan som davant la paret, anem un xic cap a la dreta, i per un canaló ens enfilem al cim de la Roca Blanca.
              .-  2 h 12 min.  -- ROCA BLANCA --  2.294 m.
            Seguim la carena, ara planera, cap a la dreta, amb una magnífica vista. La carena ens porta al cim del Cap del Llitze o de la Gallina Pelada.
              .-  2 h 22 min. --  CAP DEL LLITZE  -- 2.321 m.
            Al cim hi ha una creu, una Mare de Déu, un llibre de registre i una vista fantàstica.
La continuació depenia de la neu i com que no n’hi ha enlloc decidim fer carena.
Continuem per la carena, pugem tots el petits bonys que fa, deixem a sota a l’esquerra el refugi, travessem el coll de la Canal del Ferrús i ens enfilem al cim de la dreta.
              .-  3 h 3 min. --  PLA DE LES TORES - CIM OCCIDENTAL  -- 2.280 m.
            Som sobre la imponent canal del Ferrús. Continuem carenejant. Quan la carena es parteix per baixar cap el coll, continuem cap a la dreta per la carena secundaria, uns metres fins al cim oriental.
             .-   3 h 13 min.  --  PLA DE LES TORES - CIM ORIENTAL  -- 2.267 m.
            Desfem el tram de carena secundaria que hem fet i baixem al coll que separa el pla de les Tores de la Creu de Ferro.
               .-  3 h 18 min. -- COLL TORES – CREU DE FERRO --  2.243 m.
           Som davant el rec o canal dels Caçadors que volíem baixar, aquí pensàvem trobar força neu i de fet és en l’únic lloc on encara n’hi ha, tot i que en lloc de les raquetes haurem de fer servir els grampons, però almenys hem trobat neu.
            Hi ha una fita que ens indica que hi ha un camí per baixar. Baixem pel mig del torrent, hi ha fites i estaques. El tram que el camí baixa pel mig, hi ha força neu, tot i que cap al final hi ha molt troncs d’un antic allau, i que s’han d’anar esquivant.
 El camí quan ha baixat uns 400 metres de desnivell es desvia a l’esquerra i baixa un bon tram paral·lel al torrent. Travessa una pista i continua baixant, més avall travessa una altra pista i arriba a la pista que hem seguit a la sortida.
              .-  4 h 6 min. -- PISTA - CREU DE FUMANYA
            Seguim la pista cap a l’esquerra i de seguida arribem al trencant de pistes on tenim el cotxe.
             .-   4 h 10 min.  -- PLA DE LA CREU DE FUMANYA   -- 1.664 m.