dimecres, 27 de maig del 2015

TOSA D’ALP ( Des d’Urús ) (159 )

Avui ha estat una excursió que quan la preparàvem les previsions eren molt bones. El dia havia de ser radiant, sense vent, amb una visibilitat excepcional i per postres el camí de pujada havia de ser molt bonic, però hi ha dies que tot surt al revés. Primer de tot, al camí hi han obert una pista i tots els arbres que feien nosa són a terra, sobre part de l’antic camí, deixant el bosc amb força brutícia, en fi, un desastre.
Quant al temps, ha estat un dia tapat, ens ha nevat i el vent era tan fort que teníem feina a aguantar-nos. Pel que fa a la vista, la major part de la pujada ha estat al mig de la boira, sense veure res de res. En conclusió; sort que la companyia era bona i això sol ja salva l’excursió, i a més a més, el camí de baixada si que ha estat preciós.  En resum, al final, l’excursió ha valgut la pena.
La ruta: Urús – Coll de Jovell – Serrat de les Pedrusques – La tosa d’Alp – Coll de Jou – Clot de Fontllebrera – Coll de Jovell – Urús.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 23 de Maig de 2015
*COMARCA: Cerdanya
*DIFICULTAT:  Baixa. Tot i que avui, el temps l’ha passada de fàcil a força complicada i és que hem de tenir en compte que a muntanya les condicions meteorològiques poden fer d’una senzilla excursió, una excursió molt complicada.
*VELOCITAT MITJANA3.44 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Moixeró – La Tosa E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: A l’entrada del Poble d’Urús.
*OBSERVACIONS: El recorregut de baixada des de la Tosa és molt evident. És un camí molt definit i en la seva major part, molt bonic. El de pujada ja és diferent; fins a Coll de Jovell és fàcil, després ve un tram un xic confós, sobretot quan cal deixar la pista i fins a trobar la carena. La resta és simplement tirar pala amunt.
De coll de Jovell fins a trobar la carena, en havien parlat d’un camí pel mig del bosc fabulós, ara han obert una pista que potser és més fàcil de seguir però que ha perdut tot el seu encant.
El tram de pujada de la pala i serrat de les Pedrusques, en un dia clar ha de ser preciós, amb unes vistes meravelloses...Avui res de res.
El camí de coll de Jou a Coll de Jovell és més que bonic, només per seguir aquest camí ja ha valgut la pena la sortida, tot i el mal temps.

comencem a pujar tot deixant el petit poblet d'Urús a la vall
a mesura que pugem el dia empitjora, boira, vent, neu... sembla que anem de cara a l'hivern...

imatge del cim de la Tosa, la feina que tenim per aguantar-nos drets....

de sobte topem amb el refugi Niu de l'Àliga,  avui l'estona dins el refugi no te preu...,  quina mandra tornar a sortir....

amb la vista de les Penys Altes la boira s'esvaeix, i el vent ja no es tan fort

arribem al Coll de Jou, i la vall que hem de baixar promet de valent...

el caminet és fantàstic, anem baixant envoltats de pi negre

passem la Font Llebrera i el camí ens porta a passar alguns portells, si girem la vista enrere veiem el Coll e Jou

si amb la vista que hi ha des del camí no n'hi ha prou...sempre es pot trobar un lloc millor

0 h.  --  URÚS --  1.261 m.
Agafem el camí, que marxa pel costat de la primera casa que hi ha a l’entrada del poble, just on hi ha el semàfor, seguint el PR.
Seguim la pista que de seguida fa un trencant. Agafem el camí que s’enfila a l’esquerra PR i que va a trobar una pista que travessa. Uns metres més amunt la torna a travessar i finalment arriba a un trencant, en un pla on també hi arriba la pista.
28 min. --  COLL DE JOVELL –  1.520 m.
Aquí deixem el PR que marxa cap a la dreta i és per on tornarem. Ara marxem per la carena, seguint un camí que puja a l’esquerra i paral·lel a una pista oberta de nou. El camí acaba a la pista. Seguim la pista on cal travessar una cadena, ja que el camí està ple d’arbres de l’obertura de la pista. Seguim la pista fins que aquesta puja un tram pel costat del clot i quan la pista gira cap a l’esquerra i s’allunya del clot, la deixem.
52 min. --  DEIXEM LA PISTA  --  1.760 m.
Deixem la pista que creiem que va cap al refugi del Pla Gran i ens enfilem cap a la dreta, tot esbiaixant amunt per anar a buscar la carena. Pugem sense camí, pel mig del bosc que és força net, i arribem a la carena, en un petit pla net d’arbres. Pujant pel mig del bosc hi ha alguna que altra marca blava.
1 h. --  CARENA  --  1.837 m.
Aquí comencem a trobar fites. Anem pujant, seguint la carena, travessem un tram de bosc, sempre per la carena o per l’esquerra d’aquesta, i sortim en un altre pla. – fites – El camí ara hi és, ara desapareix, però sempre hi ha alguna que altra fita.
Des del pla, cal agafar de dret amunt, més que una carena és una gran pala d’herba i rocs. Segons anem pujant, anem entrant a la boira i al vent, que cada cop és més fort, i la boira també cada cop és més espessa.
La pala ens porta dalt el serrat de les Pedrusques, on comença a planejar.
2 h.  --  SERRAT DE LES PEDRUSQUES
Seguim la carena cap a l’esquerra, que sense veure res ens porta a passar per una casa aterrada, al costat d’un coll on, travessem una pista. A l’altra banda de la pista ens enfilem de dret amunt, cap al cim de la Tosa, on hi ha unes grans antenes i un vèrtex geodèsic.
2 h 19 min.  --  LA TOSA D’ALP  --  2.536 m.
Sense veure res continuem de dret i, en lleugera baixada, arribem al refugi del Niu de l’Àliga, o millor dit, ens topem amb el refugi perquè no es veu res i el vent és tan fort que costa aguantar-se dret.
2 h 20 min.  --  REFUGI DEL NIU DE L’ÀLIGA  -- 2.520 m.
Sort que el refugi està obert i a dintre tenen un bon foc i ens podem recuperar un xic. El que costa es tornar a sortir i afrontar el vent i el fred.
Des del refugi, saltem cap a la dreta, seguint un GR i les MV dels Cavalls del Vent. El camí baixa cap a travessar una pista i continua per la dreta de la carena. El camí, molt fresat i molt ben marcat, es segueix molt bé, tot i que el vent, quan et ve de cara no pots gairebé ni moure’t.
El camí va baixant sempre amb la carena a l’esquerra i la vall a la dreta. Quan som força avall, la temperatura comença a canviar, els pins van perdent la blancor de la gelada i el vent es va suavitzant. El camí ens porta a coll de Jou.
3 h 10 min.  --  COLL DE JOU  --  2.022 m.
Aquí comença una altra excursió, sense boira, pràcticament el vent ha parat i per postres el camí és una meravella.
Al coll hi ha un trencant de camins: a la dreta hi ha un camí –PR - que va a Roca-sança. De dret continua el GR i les MV cap al Moixeró. Cap a la dreta hi baixa el PR.
Nosaltres anem cap a la dreta, seguint un camí molt bonic pel mig del bosc, - PR - que baixa serpentejant pel clot de Fontllebrera. Molt avall, quan el torrent comença a portar aigua, el camí es parteix.
3 h 45 min.  --  FONT  LLEBRERA  --  1.539 m.
A l’esquerra, de pla, hi marxa una pista d’herba que va cap al refugi de la Pleta dels Ordiassos. Nosaltres anem cap a la dreta, seguint el camí. –PR-  Sota el camí i sobre el torrent, hi surt la surgència de Font  Llebrera. El camí puja – PR - un tram, passa uns portells on és empedrat, i amb una gran vista sobre la vall, es desplaça cap a la dreta per anar a trobar el coll de Jovell.
4 h 7 min.  --  COLL DE JOVELL  --  1520 m.
Ara seguirem el camí pel qual hem pujat fins aquí –PR -. El camí travessa dos cops la pista i arriba al poble d’Urús.
4 h 30 min.  --  COLL DE JOVELL  --  1.261 m.
PR – marques grogues i blanques