dijous, 21 de maig del 2015

VIDABONA – SANT AMAND ( Des de Ripoll ) (158 )

Avui hem hagut de canviar de plans, volíem fer una excursió pel camí dels Enginyers a Núria, però quan hem arribat a Ribes el vent era molt fort i decidim canviar de lloc, així que anem baixant avall. Quan passem per Ripoll sembla que el vent és més suportable, però tenim un petit problema i és que no portem cap mapa de la zona, tot i així decidim anar a Sant Amand. Excursió que temps enrere ens havíem mirat. Així doncs, endavant.
La ruta, tot i les improvisacions, ha estat força interessant: Ripoll – Comallevosa – Collet de Baubs - Vidabona – Cal Pegot – Sant Amand – Saltor – Collet de Graus – Moiols – Collet de Baubs – Sant Roc – Ripoll.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 16 de Maig de 2015
*COMARCA: Ripollès
*TEMPS TOTAL AMB PARADES INCLOSES : 6 h.
*DIFICULTAT:  Mitjana. Degut a la seva distancia i al seu desnivell. Quant als camins, és fàcil.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Taga E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000  - tot i que nosaltres avui no en portàvem cap.
*PUNT DE SORTIDA: Aparcament de cal Guetes, a la sortida de Ripoll, direcció Sant Joan.
*OBSERVACIONS:  El recorregut, tenint en compte que ha estat improvisat, sobre la marxa ens ha sortit molt bonic, potser hem fet alguna volta de més, però és una bona excursió.
Des de Saltor si seguim la pista de l’esquerra que va al collet del Vent, es troba una pista que baixa de dret per la vall, cap a trobar la casa de Moiols i escurça un xic l’excursió.
L’ermita de Sant Roc  més que una ermita, sembla una petita barraca, però està situada en un bonic lloc, amb una bona vista sobre Ripoll.
Del Santuari de Vidabona només s’aguanta en peu l’absis i poca cosa més, tot i que igual que les runes de cal Pegot, estan situat ens uns petits collets amb uns plans verds,  molt bonics.

un munt de turons i muntanyes  atapides de bosc, som al Ripollés

des de les Saleres de Vidabona veiem les restes de la casa del mateix nom i a la dreta el Turó de l'Àliga
el Santuari de Santa Maria de Vidabona (segle XII), avui en estat deplorable, es veu que a l'any 1969 l'església es va ensorrar, un llamp va obrir unes esquerdes que van afavorir l'enrunament

detall de l'Absis, en Xirinacs es referia a Santa Maria de Vidabona com al símbol de la plenitud personal i col·lectiva

passem pel costat del monument en memòria a Xirinacs i enfilem el camí cap a Sant Amand, a la foto veiem el Collet del Vent , lloc de pas cap a Saltor

la Creu de Sant Amand

continuem el camí sense passar pel cim, en la foto el tram més delicat on el pendent és notable, la Garganta, al fons la Collada de Corones

el veïnat de Saltor amb la marcada Collada de Corones o de Saltor al fons

de baixada fem un tros de pista, la iniciem just a la casa de Moiols

Sant Roc, modestíssima ermita amb vista de Ripoll

0 h.  --  APARCAMENT DE CAL GUETES  --  687 m.
Travessem el riu pel pont pintat vermell i anem a trobar l’antiga carretera, que seguim a la dreta fins a trobar un carrer-pista que s’enfila a l’esquerra amb MG.
7 min. --  PISTA D’ESTAMARIU – 700 m.
Seguim la pista que deixem abans que travessi per sota el canal. Seguim el camí que s’enfila cap a la dreta –MG –. El camí passa per sota una casa i la volta cap a sobre, per anar a trobar una pista a la dreta.
14 min. --  PISTA DE COMALLEVOSA
Seguim la pista cap a l’esquerra i amunt. La pista ens porta davant de la casa de Comallevosa. Aquí un camí volta – MG – la casa cap a sota i s’enfila per darrere.
25 min. – COMALLEVOSA
Sobre la casa, anem a trobar una pista un tros amunt, a la dreta. –MG -  Seguim la pista de pujada i anem a trobar un coll dalt la carena.
32 min. – COLLET DE BAUBS – 838 m.
Seguim la carena cap a la dreta, -MG-  passem pel pla de l’Home Mort, on la pista es torna camí i en dos minuts més arribem a un trencant.
41 min. – TRENCANT  GORG DE L’OLLA  --  865 m.
Hi ha MG cap a tot arreu, pel camí que baixa per l’esquerra hi tornarem. Marxem pel camí de la dreta i amunt seguint la carena, - MG - passem pel collet de les Qüestions, pel Pla de les Tres Termes, l’Era d’en Nespre,  i arribem a la Collada Fonda.
1 h   15 min.  – COLLADA FONDA – 1.043 min.
El camí canvia de banda de carena i primer de baixada -MG-  passem el collet de l’Ós i pel collet de la Llagona, des d´on en enfilem al collet de davant de Vidabona.
1 h 38 min. –  SALERES DE VIDABONA --  1.243 m.
Aquí per la dreta hi arriba un GR que puja de la carretera de Ripoll. Marxem cap a l’esquerra –GR –MG. El camí de seguida arriba a les runes de Santa Maria de Vidabona.
1 h 43 min. --  SANTA MARIA DE VIDABONA --  1.290 m.
Marxem per sota l’ermita, del costat de la font, de pla. El camí travessa el Pas dels Maquis, entra en un bonic bosc de faig i fa un trencant. A l’esquerra- GR -  puja cap al Collet del Vent. Nosaltres continuem. Seguim un camí volat, pel mig del faig – MG – que primer planeja, després fa una forta baixada i finalment un altre tram planer, per arribar a una raconada on trobem una porta. Davant de la porta fa un trencant.
2 h 4 min.  – PORTA
A l’esquerra surt un camí cap al Collet del Vent. Nosaltres continuem de dret, ara el camí comença a pujar –MG – i de seguida es torna a bifurcar, anem cap a l’esquerra i arribem a les runes d’una casa, en un bonic collet.
2 h 10 min.  --  CAL PEGOT – 1.315 m.
Continuem cap a sobre les runes. El camí de seguida gira a la dreta i es bifurca. Seguim el camí que gira a l’esquerra i que ens porta a una feixa que, - MG - cap a la dreta passa pel costat d’una bassa, travessa de dret un prat i va a trobar la pista de coll de Jou.
2 h 24 min. – PLANS DE CAL PEGOT – 1.426 m.
Aquí, just al costat de la pista, seguim la carena de l’esquerra amunt, passem pel puig de la Caritat i continuem fins que la carena entra al bosc, aleshores seguim un camí –MG- fites - cap a l’esquerra que després gira a la dreta i va pujant suaument per darrere, cap al cim de Sant Amand. El camí molt clar i bonic surt al punt on hi ha la creu.
3 h 10 min.  --  CREU DE SANT AMAND --  1836 m.
Baixem per l’altra banda de la creu, seguint un camí –MV – que baixa molt de dret passant per la Garganta, un estret entre rocs, i pel costat del Faig Gros, faig en molt mal estat. El camí sempre de baixada, arriba al pla on hi ha la casa i l’ermita de Saltor.
3 h 38 min.  --  SALTOR  --  1.556 m.
Baixem cap a sota l’ermita a buscar un camí que baixa per la vall. De seguida cal deixar-lo per seguir-ne un altre que va a la dreta, a buscar el torrent. El camí segueix el rec, passa per sota la Roca Dreta, - MG - i després comença a planejar cap a la dreta allunyant-se del torrent. El camí baixa els Graus i arriba al collet.  –Indicadors -
3 h 57 min.  --  COLLET DE GRAUS --  1.171 m.
Al collet marxem cap a l’esquerra. -MG – El camí baixa de dret, travessa una pista dos cops i sempre de dret i de baixada, arriba a una casa al fons de la vall.
4 h 9 min.  --  MOIOLS  --  995 m.
Seguim la pista que baixa paral·lela al riu. Baixem- MG -  fins que trobem un pal i una fita. Aquí, marxem cap a l’esquerra per un corriol que baixa a travessar el riu, just on a l’esquerra hi ha el Gorg de l’Olla.
4 h 24 min.  --  GORG DE L’OLLA --  890 m.
Seguim el camí que s’enfila cap a la dreta a l’altra banda del riu. - MG - Camí molt planer que ens porta al trencant prop del Pla de l’Home Mort.
4 h 48 min.  --  TRENCANT – 865 m.
El camí carener – MG - passa pel Pla de l’Home Mort i arriba al collet de Baubs.
4 h 55 min.  --  COLLET  DE BAUBS  --  838 m.
Marxem cap a l’esquerra per sobre la pista que hem pujat. El camí quan és a sobre la casa de Comallevosa gira a la dreta i va a buscar la carena, sobre mateix del collet de Baubs. El camí es torna pista, pista de desembosca, i quan es troba un trencant de pistes, la deixem i agafem un camí a l’esquerra –SL – que passa pel costat d’una bassa, s’enfila, passa pel costat d’un bunker i va a trobar la petita ermita de Sant Roc.
5 h 12 min.  --  SANT ROC  --  910 m.
Ara seguim un camí que marxa pel davant i va baixant, –SL – troba una pista que segueix avall, fem una drecera i quan la pista arriba a un transformador la deixem per marxar de dret. Un tros avall el camí es bifurca, el SL marxa cap a la dreta i nosaltres seguim de dret avall. El camí molt recte i en lleugera baixada, va a sortir al cementiri.
5 h 28 min.  --   CEMENTIRI DE RIPOLL
Baixem cap a travessar l’antiga carretera, que seguim uns metres a l’esquerra i al primer trencant a la dreta anem a trobar el pont vermell, on a l’altra banda hi ha l’aparcament de cal Guetes.
5 h 35 min.  --  CAL GUETES  --  687 m.
----------------------------------
SL – marques verdes i blanques