dimecres, 29 de juliol del 2015

VOLTA A LA COMA D’EN GARCIA ( Des del coll de Pimorent ) (167)

Des de la primera vegada que vàrem anar al pic de Coma d'Or, pujant per la coma d’en Garcia o d'Engràcies, ( segons el mapa diu un nom o l’altre) que ens van cridar l'atenció els cims que envolten aquesta valleta o coma. No són uns cims que destaquin molt, ja que estan envoltats de muntanyes molt més altes i amb molt més nom, però ens van venir ganes de fer aquesta olla o cercle que formen. I la veritat sigui dita, que no ens han decebut gents.
Recorregut: Coll de Pimorent – Serra de les Lloses – Portella de la Coma d’en Garcia – Pic de Trespunts – Pic de Querforc – Tossal Mercader – Coll de Pimorent.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 25 de Juliol de 2015
*COMARCA: Arièja
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 5 h.
*DIFICULTAT: Mitjana. És un recorregut que en la seva majoria, tot i no essent complicat, és sense camí i amb trams amb molts rocs que et complica un xic la mobilitat.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Cerdanya de l'editorial Alpina 1:50.000
                                                           Cerdagne – Capcir , carte de Randonnées 1:50.000
*PUNT DE SORTIDA: Coll de Pimorent.
*OBSERVACIONS: El recorregut d’avui té dos trams un xic empipadors, són tant la pujada fins a trobar la carena de la serra de les Lloses, que si no hi ha boira no té massa problemes tot i essent molt dreta i on la ginesta molesta força, i el tram de baixada des de cim de la Tossa de Mercader. Aquí hi ha una pista per la qual es pot baixar, donant moltes voltes. Nosaltres la baixada la fem per la carena, aquesta també és molt dreta i amb moltes mates. Tant la pujada com la baixada, si es fa de dret, és sense camí.

Un cop dalt la carena i fins al cim de la Tossa de Mercader. és simplement seguir la carena. Tot i que hi ha punts força entretinguts, sempre és clar per on cal continuar.

Si cal remarcar alguna cosa de l’excursió, segurament és el pic de Trespunts, que tant vist des d’un cantó, com des de l’altre, és realment bonic.

La volta tot i que sembla senzilla és força dura, ja que és un constant pujar i baixar.

després d'un tram sense camí, on transitar és incomode, sortim a la Serra de les Lloses, a partir d'ara combinarem pujades i baixades de fort pendent

com que farem un cercle, ja veiem el que ens espera de tornada...

arribant a la portella de la Coma d'en Garcia, en destaca el Puig dels Trespunts

panoramica des de la Tossa Rodona, amb de les dues carenes i la persistent boira al Coll de Pimorent

imatge de la sinuosa carena que hem de seguir des del Puig dels Trespunts

el Puig dels Trespunts, a la seva esquerra el Coma d'Or i el Puig Pedrós de Lanós

la darrera pujada seria del dia , imatge del Querforc,  per assolir-lo caldrà grimpar en el tram final

entre el Cap de la Clota dels Trespunts i el Querforc hi ha una barraca mig aterrada i algun pas equipat,  com en la foto on hi ha un parell d'estaques per recolzar els peus

Cim del Tossal Mercader, amb el Pic d'Auriol de fons

ja de tornada podem apreciar la Coma d'en Garcia des de baix

0 h.   --  COLL DEL PIMORENT   --  1920 m.
Seguim la pista que marxa cap a la dreta fins a un pas canadenc on agafem un camí a la dreta que volta cap a sobre les cases del coll. Deixem el camí i pugem de dret a trobar una pista. Ara es tracta de seguir la pista per anar a buscar una canal molt oberta d'herba que es veu a sobre. Un cop a l'indret de la canal, l'anem pujant sempre més o menys pel que seria el fondo, evitant la ginesta i buscant els llocs on hi ha herba. La pujada és molt dreta, però no complicada. Anem pujant de dret a la carena. Poc abans d'arribar-hi, ens anem decantant a l'esquerra, tot evitant sempre que podem, la ginesta, que n'hi ha molta.
55 min.   --   CARENA SERRA DE LES LLOSES
La carena gira a l’esquerra i puja un petit cim o contrafort que és un munt de rocs.
1 h 9 min.   --  CONTRAFORT SERRA DE LES LLOSES   --  2.541 m.
Continuem per la carena i encarem el que sembla el cim més alt. La carena és molt ampla i es passa per tot arreu. Va fent uns petits bony de rocs i de seguida som al cim.
1 h 23 min.   --  CIM SERRA DE LES LLOSES   --  2.618 m.
El cim és un bony arrodonit, amb bona vista. Continuem carenejant, ara ens toca fer una forta baixada, cap a buscar el coll del davant. Des del coll i sempre per la carena, pugem tres petits turonets, més que turonets, munts de rocs.
1 h 38 min.   --  CRESTA DELS LLOSERS  --   2.567 m.
Baixem uns metres i ens enfilem al cim piramidal més espectacular d'aquesta banda.
1 h 57 min.   --  CIM CRESTA DELS LLOSERS   --  2.660 m.
Des del cim, la vista tant cap al pic de Coma d'Or i el Puigpedrós de Lenós, com de la resta de la volta que estem fent és fantàstica. Continuem carenejant. Ara girem lleugerament cap a l'esquerra i baixem cap a buscar el coll on passa el camí que puja per la coma d'en Garcia.
2 h 9 min.   --  PORTELLA DE LA COMA D'EN GRACIA  --   2.537 m.
Travessem el coll i marxem de pla cap a l’altra banda, seguint un camí que força planer flanqueja la Tossa Rodona i ens porta a l’extrem oriental de la carena. Carena que cau cap a la vall de Bessines.
2 h 20 min.  --   EXTREM ORIENTAL DE LA CARENA
Seguim la carena cap a l’esquerra i de seguida arribem al cim arrodonit de la Tossa Rodona.
2 h 27 min.  --   TOSSA RODONA   --  2.603 m.
La vista que gaudim des del cim de la Cresta de les Lloses fins a la tossa Rodona, sobre el cim dels Trespunts és increïble; és un d’aquells pics que dóna goig de veure.
Continuem de baixada per la bonica i estreta carena. Poc abans d'arribar al coll, hi ha un munt de blocs de pedra que cal travessar, després comencem a pujar carena amunt, passem les tres puntes que fa el cim, puntes que fas sense donar-te'n ni compte.
2 h 45 min.  --   PIC DELS TRESPUNTS   --  2.628 m.
El cim és fantàstic, però si som sincers, no té res a veure amb l'expectativa que hi havia des de la Tossa Rodona.
Continuem per la carena o millor dit, ara per la cresta, ja que el que tenim al davant no té res a veure amb el que hem fet fins aquí. La cresta és força estreta i en algun punt força aèria. Aquesta cresta va fent diferents agulles, que passem totes per sobre sense massa problemes, això si, posant les mans al terra més d'un cop. Així arribem a una agulla o cim més marcat. És el que per la dreta tanca la vall de Bessines.
3 h  2 min.   --  CIM DEL CAP DE LA CLOTA DE TRESPUNTS  --   2.566 m.
El cim és una petita agulla en un pla ample, amb herba i cap a la dreta fa una sortida sobre la vall de Bessines. Un cop hem fet el tafaner. Continuem per la cresta, molt trencada, fem les diferents agulles, passem un petit coll sobre la Bassa de Mercader i continuem crestejant. Hi ha molts rocs que fan petites agulles, tot i que no és complicat de passar, si que és molt entretingut. Quan la cresta es suavitza un xic, arribem a una barraca molt curiosa, en un coll.
3 h 38 min.   --  BARRACA
 La barraca és mig colgada de rocs i gairebé no sobresurt. Continuem crestejant, tot sortejant rocs i encarant el cim del davant, que sembla força complicat. De fet el pugem molt bé; hi ha traces de camí, que trams per la carena i d'altres per la dreta o esquerra, et permeten pujar força còmodament al cim.
3 h 55 min.   --  PIC DEL QUERFORC   --  2.584 m.
El cim que fa dos bonys, semblava que era l'últim de l'olla, però no, encara en queda un altre. Així que continuem carenejant, ara ja és més una carena que una cresta, tot i que hi continua havent algun roc, fem una petita depressió i finalment ens enfilem a l'últim cim d'avui. De l’altiplà que fa, és el cim de més a la dreta.
4 h 8 min. TOSSAL DE MERCADER 2.551 m.
La vista que hem tingut en tota l'olla, sempre ha estat condicionada per la boira. Des del cim la carena, fa un tram pla i després cau en picat cap a la carretera del Pimorent.
Quan la carena comença a baixar, la seguim. No hi ha camí, baixem de dret a una pista que va fent llaçades. Anem retallant aquesta pista, sempre mirant de no apartar-nos gaire de la carena que es per on hi ha menys ginesta. Baixem de dret a trobar la pista, poc abans que aquesta arribi a un repetidor.
4 h 40 min.   --  PISTA
Seguim la pista – GR - cap a l’esquerra, per fi anem força de pla i per un bon camí. Travessem el caire que baixa de la carena, on hi ha el repetidor i anem a trobar el rec de Coma d’en Garcia que travessem i, sense deixar mai la pista, arribem al coll de Pimorent.
5 h.   --  COLL DE PIMORENT   --  1.920 m.
---------------------------------------------------------------------------------

1. Recomano l'entrada a la barraca que hi ha entre els Trespunts i el Querforc. Des de fora sembla un munt de ferralla, però un cop a dins és sorprenent.

2. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

FadoExpress là một trong những top công ty chuyển phát nhanh quốc tế hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi nhậtgửi hàng đi pháp uy tín, giá rẻ