dilluns, 18 de juliol del 2016

FONTALBA – NÚRIA – PUIGMAL (205 )

FONTALBA – NÚRIA – PUIGMAL

Una de les voltes més clàssica del Ripollès és la que uneix Fontalba – Núria i el Puigmal, és una volta que sense ser excessivament dura et permet assolir el sostre comarcal del Ripollès visitant Núria, ( tot i que nosaltres no hi baixarem ) sortint des de Fontalba lloc molt bonic.

Ruta: Fontalba – Camí de Núria – Camí de les Coves  - Cova de Sant Gil–  Cova de l’Amadeu - Coma de l’Embut – Puigmal – Puig de la Dou – Fontalba.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 16 de Juliol de 2016
*COMARCA: Ripollès
*DISTÀNCIA:  14.79 km
*DESNIVELL ACUMULAT:  1.150 m.
*DIFICULTAT: Baixa, simplement s’ha de tenir en compte el desnivell i la durada.
*VELOCITAT MITJANA:  3 km/h
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Puigmal – Vall de Núria – Ulldeter  E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: A la collada de Fontalba, al final de la pista de 11.5 km que surt de l’entrada del poble de Queralbs.
*OBSERVACIONS: La volta d’avui, no té massa problemes ja que sempre es fa per uns camins molt clars i exceptuant el tram de les coves, molt concorreguts.

El camí de Fontalba fins a trobar el camí de les coves, està ple de marques, grogues, blanques, un GR, gairebé és impossible perdre’s.

El camí de les coves és realment interessant, està indicat i en tot el recorregut hi ha un munt de pals.

El camí que puja per la coma de l’Embut, és sempre pel costat del riu i al final la pala, és molt fresada.

El camí de baixada fins a Fontalba, a més d’estar molt fresat, és molt difícil que no pugi o baixi algú i no té pèrdua, sempre i quan no trobem boira, a les hores cal extremar les precaucions, i si es pot preveure, no anar-hi.

El Forat de l’Embut és un curiós forat per on s’escola l’aigua que porta al riu.

Nosaltres ens saltem Núria, perquè volem tenir la perspectiva que hi ha des del camí de les coves.

Si es vol fer el camí de les coves i anar a Núria, quan s’acaba el camí de les coves i trobem l’encreuament amb el camí del canal, si baixem cap a la dreta, Núria és a tocar.

no tardem gaire en creuar la surgència de Fontalba

el camí cap a Núria fa tot un seguit de colls

imatge de Núria tot seguin el camí de les coves

imatge de la Coma de l'Embut

ja en la part alta de la Coma de l'Embut, amb el Puigmal al fons

arribant al cim del Puigmal

avui el vent és molest... per esperar és millor oferir menys resistència...

el Puigmal tot girant la vista enrere

la Collada de Fontalba, sempre plena de cotxes..

0 h. – COLLADA DE FONTALBA –  2.070 m.
Sobre el pla on es deixa el cotxe surten dos camins molt marcats, pel que marxa de pujada, un xic a l’esquerra hi tornarem. Ara seguim el que marxa de pla. – MG – GR – El camí, molt planer, passa per la surgència de Fontalba, i un cop passada la raconada es comença a enfilar. Entra al bosc i va fent pujades i trams més plans fins que arriba a un punt, on hi ha una gran fita.
45 min. – ROC DE LA FITA –  2.150 m.
Aquí tenim una excel·lent vista sobre la vall per on puja el cremallera. El camí ara comença a baixar fent les diferents raconades,  - MG – GR – baixem fins que ja tenim una bona vista de Núria i trobem un trencant amb un indicador.
Aquest indicador cal estar atent, ja que uns metres abans hi ha una petita drecera que si la seguim, ens el passarem de llarg.
1 h 15 min. – CAMÍ DE LES COVES –  2.069 m.
Aquí si no hem anat mai a Núria, el millor es continuat camí avall, passa per la creu d’en Ribes i baixar al santuari.
Nosaltres aquí hi posarem el nostre granet de sorra i variarem un xic la volta. Deixem les MG i el GR que baixem cap a Núria i marxem de dret, seguint el camí de les coves. – hi ha pals indicadors -  El camí fa uns metres planer i comença a enfilar-se en ziga-zaga per finalment anar cap a la dreta i entrar al bosc on de seguida es bifurca. Seguim uns metres  el camí de la dreta i arribem a un balcó sobre Núria, aquí a l’esquerra, hi ha la petita cova de sant Gil.
1 h 22 min. --  COVA DE SANT GIL – 2.091 m.
La cova, molt petitona, és en una roca, amb una vista preciosa sobre Núria. Tornem al trencant i continuem pel camí de sobre que molt planer, amb unes vistes impecables sobre Núria, ens porta a la cova de l’Amadeu.
1 h 30 min. --  COVA DE L’AMADEU –  2.108 m.
Aquesta cova és també molt petita i està en una paret de roca, a partir de la cova, el camí comença a fer esses baixant pel mig d’un bonic bosc de pins. El camí baixa força  i finalment es desvia molt cap a l’esquerra, anant a trobar un encreuament de camins.
1 h 37 min. – CAMÍ DE LES COVES – CAMÍ DEL CANAL – 2.030 m.
Aquí, cap a la dreta i avall, aniríem a Núria, que és aquí mateix, si continuéssim de pla, seguiríem el camí del Canal. Nosaltres anem cap a l’esquerra i amunt. El camí surt del bosc i s’enfila a un coll que tenim al davant.
Si hem baixat a Núria, per trobar el camí que puja al Pla de l’Ortigar, és el que surt just abans de la primera vall que trobem a l’esquerra, quan ja s’han acabat els coberts.
1 h 57 min. --  PLA DE L’ORTIGAR –  2.200 m.
Travessem el pla i anem cap a buscar la Coma de l’Embut, que és per on baixa el riu. El camí va resseguint el riu amunt, passa pel costat del Forat de l’Embut. Forat per on desapareix l’aigua que porta el riu. El camí  que és molt fresat, va pujant per l’ampla coma, molt amunt, deixa enfilat a la dreta, un pluviòmetre i encara una dreta pala de terra i rocs, pala que ens porta de dret al cim del Puigmal.
3 h 35 min. --  PUIGMAL – 2.909 m.
Al cim hi trobem un vèrtex geodèsic, una gran creu amb l’olla i la campana, una altra de més petita i sobre tot molta gent, tot i que hi fa un vent  de mil dimonis, però la vista que tenim és fantàstica.
Per marxar tal com hem arribat anem cap a l’esquerra,  per una petita depressió que fa la carena i que ens porta de seguida a baixar un tram molt dret, després fa un petit pla i una segona baixada, aquesta no tan dreta, passem un coll i arribem a un petit cim.
4 h 20 min. – CIM DE LA DOU –  2.457 m.
Aquí, deixem la carena per la que baixàvem que continua cap a la dreta i marxem cap a l’esquerra, seguint sempre el marcat camí que ens portarà de dret i sense cap problema a la collada de Fontalba.
4 h 55 min. --  COLLADA DE FONTALBA –  2.070 m.