divendres, 31 d’agost del 2012

COSTABONA ( Per les collades de Siern i de l'Ullat ) (40)

Aquesta sortida la pengem tot i que és feta de fa algun temps. Tot i així creiem que és una bona variant per pujar al Costabona i junt amb la que pugem per la Jaça de Perafeu permet fer combinacions.
La ruta és la següent: Collada Fonda – Collada de Siern – Torrent del Clot de la Barragana – Collada de l'Ullat – Costabona – Mines del Costabona – Collada Fonda.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 12 de Juny de 2010
*COMARCA: Ripollès-Vallespir
*DISTÀNCIA: 17 kms
*TEMPS TOTAL CAMINAT : 5 h.
*DIFICULTAT: Baixa. Hi ha problemes en algun camí però la major part del recorregut és amb marques grogues.
*VELOCITAT MITJANA: 3.4 kms/h
*FONTS CONSULTADES: Mapa; Costabona – Alta Vall del Ter E-25, Editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Collada Fonda, a 9 km de Espinavell per una pista de terra en molt bon estat que s'agafa a Espinavell, seguint el curs del riu.
*OBSERVACIONS: Avui, al contrari que la majoria de dies, hem començat baixant i baixant molt. Quan hem sortit, el Costabona era aquí mateix però, quan hem travessat el torrent del Clot de la Barragana, era molt lluny i molt amunt. Vist des d'allí, sembla impossible de pujar.
Aquesta és una manera diferent de pujar el Costabona, però a mi, m'ha agradat molt. Es passa per uns boscos molt bonics.
El tram de camí que hem seguit la via, és pla, però les vies en molts punts estan colgades de rocs que han caigut a sobre. Més que una via, és un camí ple de rocs, però es veu que hi ha via.

arribant a la collada de Siern
el Costabona vist des del cantó de la Presta, a la dreta del cim baixa la serra de l'Ullat
les cabanes de l'Ullat, amb el Costabona al darrera
la cabana antiga
i la més nova, al fons la collada de l'Ullat
forts pendents a la serra de l'Ullat
creu en un dels dos cim del Costabona, al darrera els Gra de Fajol i el Bastiments
tram de via, record de les antigues mines al faldar del Costabona

.-  0 h.  --   COLLADA FONDA   --   1.902 mts.
Ens enfilem als prats de la dreta i tan de pla cop podem, anem flanquejant per la dreta el Costabona. Hi ha trams que es segueix un camí o corriol de vaques, però és net i és qüestió,d'anar flanquejant. Trobem un tram amb algun pi, i arribem a la carena de la serra de Finestrol, que baixa del Costabona a coll d'Ares. A la carena hi trobem uns pals i filat, que seguim cap a la dreta i avall, fins a un coll molt marcat, on hi trobem la fita fronterera nº 514.
   .-  45 min.   --   COLLADA DE SIERN   --  1.629 mts.
Deixem la carena i marxem cap a l'esquerra. -MG- El camí entra al bosc i gira cap a la dreta. Anem baixant pel mig del bosc, de seguida trobem una bifurcació, amb cartell, a la dreta i amunt diu la Fotja, i a l'esquerra i avall la Preste.
   .- 55 min.  --   BIFURCACIÓ DE CAMINS   --   1.523 mts.
Nosaltres seguim, el de la Preste. El camí ens porta a una pista que seguim uns 30 mts., cap a la dreta, per tornar agafar un camí a l'esquerra, -MG- que baixa pel mig d'un bosc amb trams d'avets, i altres de faig. Fem moltes llaçades i molt llargues. Tornem a travessar la pista, però ara només la travessem, i continuem baixant pel camí, que a sota, torna a trobar la pista.
   .-  1 h 9 min.  --   PISTA PRECARIA   --  1.354 mts.
Seguim la pista a la dreta i avall, -MG- i anem a sortir a una altra pista més bona i ampla.
   .-  1 h 16 min.  --   PISTA DE LA PRESTE  --   1.265 mts.
Aquí deixem les MG, que travessen la pista per anar cap a la Preste. Nosaltres seguim la pista cap a l'esquerra i avall, fins al primer revolt tancat a la dreta. som arran de riu.
   .-  1 h 20 min.   --   TORRENT DEL CLOT DE LA BARRAGANA   --   1.240 mts.
Deixem la pista, que baixa a la Preste, i agafem un camí a l'esquerra, -MG- pel costat del torrent que travessem per una precària palanca de fusta i comencem a pujar. Fins aquí, sempre ha estat cara avall. Ara el camí s'enfila cap a la dreta i va a sortir a uns plans, on hi ha una caseta barraca i un camí més ample.
   .-  1 h 28 min.   --  LA BARRAGANA   --   1.300 mts.
Seguim el camí cap a l'esquerra i amunt, -MG- i ens porta a una casa mig en ruïnes.
   .-  1 h 42 min.  --   LA GREVODELLA   --   1.392 mts.
Passem per sota la casa i continuem pel camí, -MG- que es va enfilant i va a buscar un coll, en un cap de carena.
   .-  1 h 52 min.   --  COLLET DE LES POSTES   --  1.469 mts.
Al coll girem a l'esquerra, per una impressionant baga de faig, amb el Tec a la dreta, sota nostre. El bosc és molt, molt maco, segons en Ramon, és el més maco que ha vist mai. Anem a buscar un petit collet, on a la dreta hi ha una roca i entrem en un bosc de pins negres. A la sortida del bosc, trobem una font, i a sobre les dues cabanes de l'Ullat. Una és normal, l'altra és per veure-la; és rodona, amb un sostre cúpula o iglú de pedra i data del 1.889, a més està en un indret fabulós.
   .-  2 h 22 min.  --   CABANES DE L'ULLAT  --   1.638 mts.
Som al mig d'un prat verd, que sembla un jardí. Enfilem de dret al coll que hi ha al vell mig de la pala d'herba, i pugem de dret, amb camí o sense, és igual. Es tracta d'anar al coll.
   .-  2 h 32 min.  --   COLLADA DE L'ULLAT   --  1.720 mts.
Davant nostre, tenim una carena que en forma de mitja lluna, s'enfila al cim del Costabona. El punt és fantàstic, amb unes bones vistes del recorregut, des de la Collada de Siern fins aquí. Ara les MG marxen lleugerament a la dreta de la carena. Nosaltres les seguim uns metres i de seguida les deixem per seguir la carena, on sense un camí clar, anem pujant, al començament entre rocs i pins cremats, després s'acaben els pins i només són rocs que van fent turonets. La carena al tenir aquesta forma, sempre és veu on vas i d'on véns. Aquesta carena tot el que té d'agraïda, ho te de dura.
   .-  3 h 54 min.   --  COSTABONA  --   2.466 mts.
El Costabona fa dues petites puntes, en una hi ha dues creus i en l'altra una, és vèrtex geodèsic i la seva vista, és de primer ordre.
Sortim per la carena que hi ha entre els dos cims cap a l'esquerra. -MG- Quan la carena gira cap a la dreta i encara la collada Fonda, nosaltres la deixem i saltem cap a l'esquerra, de dret avall. De seguida trobem un camí que ve de la carena que hem deixat i que comença a fer llaçades. El camí ens porta a trobar una via de vagonetes, en el punt on hi ha el girador.
   .-  4 h 14 min.  --   VIA DE LES MINES DEL COSTABONA  --   2.168 mts.
Seguim la via cap a l'esquerra i força de pla. Anem a buscar la raconada, on devien extreure material, però no es veu res. Per la mateixa via tornem al girador.
   .-   4 h 25 min.  --   VIA DE LES MINES DEL COSTABONA   --   2.168 mts.
Continuem baixant de dret, fins on hi ha les restes dels barracons, o al menys ho sembla.
   .-  4 h 31 min.  --   BARRACONS MINES   --  2.060 mts.
Aquí marxem cap a la dreta. MG- Fem dues llaçades i a sobre una escombrera. Quan el camí marxa de pla cap a l'esquerra, deixem camí i MG, que ens portaria a la collada d'Ullat. per anar a la dreta, per sobre l'escombrera i anar a travessar el rec, on continuem tan de pla com podem, sense un camí clar, cap a trobar la carena de la Serra de Finestrol, que baixa del Costabona on travessem el filat que hi passa.
   .-  4 h 44 min.  --   SERRA DE FINESTROL.  --   2.012 mts.
Continuem flanquejant, de dret a unes roques que es veuen sobre la collada Fonda, i anem tan de pla com podem. Aquest tram sembla que sigui camí. En altres moments, res de res. Tot és herba i es camina molt bé. quan arribem a les Roques d'en Mercer, seguim la carena i el filat que hi ha. Tirem avall fins arribar a la Collada Fonda, on tenim el cotxe.
   .-  5 h.  --   COLLADA FONDA   --   1.902 mts.