divendres, 28 de desembre del 2012

SANTA LLÚCIA – SOBREMUNT – GORG NEGRE (56)

Avui continuarem fent turisme per la comarca. Els balcons que vàrem resseguir la setmana passada i els racons pels que vàrem passar ens van deixar regust a poc. Avui no tindrem tants balcons però seguirem passant per alguns racons molt bonics.
El recorregut que seguirem serà el següent: Font de Puigpelat – Camí de les Escaletes – Torrent del Grau - Santa Llúcia – Sobremunt – Molí de l'Aumatell – Gorg Negre.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 22 de Desembre de 2012
*COMARCA: Osona
*DISTÀNCIA: 18.3 kms
*DIFICULTAT: Baixa, només és complicat el camí que va de la font de l'Ase al Grau, i simplement perquè és brut, però sempre és paral·lel al torrent.
*FONTS CONSULTADES: Mapa: Lluçanès de l'editorial Alpina 1:40.000
*PUNT DE SORTIDA: Font de Puigpelat. Per arribar-hi cal anar a santa Cecília de Voltregà i allí continuar per la carretera fins que aquesta s'acaba. Aleshores es continua de dret, seguint una pista molt bona que passa pel davant de Puigpelat. Uns metres més avall, arriba la font. Hi ha lloc per un cotxe.
*OBSERVACIONS: El recorregut no és complicat, hi ha un petit tram força brut que segurament podríem evitar, però volem seguir el torrent. La resta és pista o camins molt clars i en alguns trams inclús massa bons.
La pujada a Santa Llúcia, la volíem fer pel torrent del Grau que s'agafa a la mateixa font de Puigpelat, però el primer tram el vàrem fer la setmana passada de baixada, així que de sortida fem una petita volta, que ens permet pujar un bonic grau, pel qual passa l'antic camí de Sobremunt. És el camí de les Escaletes i val la pena, ja que és un camí més que bonic.
Santa Llúcia de Sobremunt
Sobremunt
creuant una de les passeres a la reira del Sorreigs
el Gorg Negre vist des de dalt
font de la Gorga Blava, al peu de la riera del Sorreigs
el Gorg Negre

.-  0 h.  --     FONT DE PUIGPELAT   --  587 m.
Aquí, si tenim en compte que volem anar a Santa Llúcia, el normal és seguir el torrent que acabem de travessar amunt, ja que aquest torrent neix a sota Santa Llúcia mateix.
Nosaltres però, continuem per la pista -GR – PR – quan s'acaba la tanca de fusta de l'esquerra, deixem el PR i el GR que baixen cap a trobar el Sorreig, per continuar seguint per la pista, de pla, que de seguida arriba a una casa molt abandonada; el Pujolís.
 .-  6 min.   --  PUJOLÍS   --  580 m.
Passada la casa i abans que la pista giri, la deixem per agafar un camí que s'enfila cap a la dreta. - És el camí de les Escaletes.- El camí que és molt bonic,- SL - puja de dret, algun tram mitjançant escaletes, tot buscant el pas per anar a trobar un trau que es veu dalt la cinglera.
Un cop dalt resseguim la cinglera, molt de pla cap a la dreta. - SL – El camí fa diferents miradors, quan el SL baixa cap a la dreta, el seguim fins al primer trencant, - sobre el torrent del Grau- on agafem cap a l'esquerra i amunt per arribar de seguida a la font del l'Ase.
  .-  44 min.  --     FONT DE L'ASE  --       733 m.
Fins aquí, el camí és molt clar i net. A partir d'aquí ja no és ni tant clar ni tant net. A la font travessem el torrent i seguim un camí que s'enfila pel seu costat. El camí puja. Tenim el torrent sempre a sota a l'esquerra. És un camí que es va seguint, com més amunt més brut és, hi ha molts boixos que són força empipadors. El tram de camí brut no és massa llarg i, acaba portant-nos a trobar una pista molt dolenta que seguim amunt. La pista d'herba, no massa clara, ens porta a un punt on el torrent del Grau, més que un torrent és un gran pla d'herba.
  .-  57 min.  --     PRAT DEL REC DEL GRAU  --   792 m.
Aquí a la dreta, hi marxa una pista d'herba que ens porta a la casa del Grau. Casa que està en el cap d'una carena, llàstima que els arbres tapen la vista.
  .-  1 h.  --      EL GRAU   --   815 m.
Els camins dolents s'han acabat. Ara seguim la pista que arriba a la casa. Quan la pista comença a marxar cap a la dreta fa un trencant. Seguim el que baixa als plans, del que seria la llera del torrent, sense travessar mai cap a l'altra banda. Quan la pista gira en rodó a l'esquerra, ens enfilem de dret amunt cap a trobar la pista que va de santa Llúcia a sant Martí Xic, just on hi ha una bassa. Si no deixem la pista del Grau, també anem a la mateixa pista, tot i que uns metres més avall.
  .-  1 h 16 min.   --  PISTA DE SANT MARTÍ XIC
Aquí trobem marques del GR. Travessem la pista i pel mig del bosc, seguint el GR arribem a Santa Llúcia.
  .-  1 h 21 min.  --    SANTA LLÚCIA DE SOBREMUNT  --  959 m.
Marxem per la pista cimentada que seguirem fins després de la raconada que hi ha un cop passada la gran casa de Potelles.- 15 min – Deixem el ciment i seguim una pista de terra que marxa per l'esquerra. Un tros avall seguirem el primer trencant a la dreta i després, per sota la carretera cap a l'esquerra, per anar a sortir a l'ajuntament de Sobremunt.
  .-  1 h 46 min.   --  SOBREMUNT  --    880 m.
Aquí trobem un carrer que avall va a les cases i amunt a l'església. Pugem cap a sobre l'església, des d'on anem a trobar la carretera que seguim avall. Quan arribem al carrer que ve de l'ajuntament el seguim a la dreta per anar al pla, a la carena on hi ha les cases de Sobremunt.
Marxem per sobre el pla, seguint el carrer cap a l'esquerra tal com hi hem arribat. El carrer, es converteix en pista cimentada. Quan s'acaba el ciment continua la pista de terra, però molt bona. La pista va baixant suaument per l'esquerra de la carena. La seguirem fins que gira en rodó i a sobre a la dreta hi ha un oratori.
  .-  2 h 16 min.  --     TRENCANT DE L'ORATORI   --  833 m.
Sota l'Oratori deixem la pista que seguíem, per marxar cap a l'esquerra. Travessem un pont i per una pista, molt bona, anem baixant fins a una raconada on a sota a la dreta es veu la casa de l'Aumatell. Aleshores deixem la pista bona que també ens baixaria al molí, per seguir una pista més dolenta a l'esquerra, que porta a uns camps, on gira primer a l'esquerra i després cap a sota a la dreta, per baixar al molí de l'Aumatell, on trobem el PR del Sorreig.
  .-  2 h 40 min.   --  MOLÍ DE L'AUMATELL  --    680 m.
Ara seguirem el PR. Travessem pel mig de la casa, per començar a baixar pel costat del riu. Trobem una pista per la qual travessem el riu, continuem uns metres per la pista, més que dolenta, que deixem per entrar en una pineda. - PR - Tornem a travessar el riu per enfilar-nos a buscar una pista que, cap a la dreta, ens porta a un altre molí; el de Guiteres.
  .-  3 h 5 min.   --  MOLÍ DE GUITERES  --    671 m.
Passem pel davant la casa, des d'on voltem – PR - cap a sota, per tornar a travessar el riu. Ara comença un dels trams bonics que del PR. El camí baixa pel costat del riu amb unes balmes, i una vegetació molt interessants. Aquest camí ens porta a una pista molt bona, al costat d'un petit embassament. Seguim la pista cap a la dreta, passem unes construccions i arribem a un trencant.
  .-  3 h 27 min.  --   TRENCANT DE SANT BARTOMEU GRAU   --  638 m.
Deixem a la dreta la pista que mena a Sant Bartomeu del Grau. Nosaltres seguim cap a l'esquerra i avall. De seguida trobem una fita a l'esquerra que ignorem. Uns metres més avall n'hi ha una altra que aquesta si li farem cas. Deixem la pista i seguim un corriol a l'esquerra que baixa uns metres. – 4 min. - El corriol ens porta a una roca penjada, sobre mateix del Gorg Negre, amb una excel·lent vista del gorg.
  .-  3 h 35 min.  --     MIRADOR DEL GORG NEGRE
Tornem a la pista i continuem baixant, passem pel costat de Salt de la Cabrida. Salt que fa un torrent que baixa per la dreta. Continuem per la pista que de seguida fa un baixador molt dret. Abans que s'acabi el baixador, a l'esquerra, trobem un camí molt clar i ben arranjat, amb dues fites molt grans.
  .-  3 h 52 min.   --  TRENCANT GORG NEGRE  --   575 m.
Deixem la pista per seguir el camí, molt arreglat, que ens – SL - baixa cap a trobar la font de la Gorga Blava. A la font travessem el riu. Seguim un camí molt bonic, en el qual hi ha algun cable per no mullar-te el peus. El camí ens porta davant el bonic salt, on hi ha la bassa del Gorg Negre.
  .-  4 h 7 min.   --  GORG NEGRE --     570 m.
El Gorg Negre és un gorg ple de llegendes i per si sol, ja val la pena fer l'excursió. De fet ha estat un del motius per fer-la.
Pel mateix camí tornem a la pista, que seguim cap a l'esquerra. Quan aquesta comença a pujar deixem a la dreta les marques del PR. Nosaltres continuem sempre per la pista més bona que ens porta a passar pel davant de Pujolís i cap a la font de Puigpelat.
  .-  4 h 35 min.  --     FONT DE PUIGPELAT  --   587 m.
                                --------------------------------------------------------
                                                 PR – marques grogues i blanques
                                                  SL – marques verdes i blanques

1. Benvolguts companys. Us volem fer saber que aquest passat diumenge 21 abril 2013 la meva dona i jo em fet una mica de feina retallant matolls i boix del corriol entre uns 50 m. més amunt de la Font de l'Ase i la pista que apropa a C.Grau, amb motiu de la pròxima excursió que tenim amb el nostre Club. Tanmateix esperem que sigui per profit de tothom. (Si hi aneu veureu que a hores d'ara es passa molt més comodament per aquest tram.
    Gràcies per la vostra resenya i track.

2. Bona feina, realment feia falta, és un tram en clar desús, esperem que gaudiu de la propera excursió amb el vostre club, de segur que us ho mareixeu, gràcies.

3. Companys; avui 11 de maig 2013, dos de Girona hem seguit la vostra ruta. Només dir-vos que l'hem xalat moltissim. També dir-vos que en el punt: MIRADOR DEL GORG NEGRE, la primera fita a l'esquerra no hi és, només queda la de més avall. Al tornar de la roca penjada (mirador), pocs metres amunt abans de la pujada forta, hem vist un corriol bastant tapat que surt a la dreta, l'hem seguit passant per una bauma preciosa i hem sortit davant d'un salt d'aigua espectacular. Val la pena decantar-s'hi un moment.
    Us agraïm la vostra ressenya; aixís com l'estassada de matolls i boix més amunt de la Font de l'Ase que han fet el matrimoni (Anònim) del primer comentàri el 23-04-2013.
    Gràcies a tots plegats per donar a coneixer aquests llocs tant bonics.
    Cesc i Manel

1. Perfecte, estem molt contents que les nostres excursions agradin, referent a la manca de fita, això son coses que per desgràcia no es poden controlar, com la tala d’arbres, passes un dia per un bosquet genial i al proper dia que hi passes està tot tallat i amb les branques per terra que no trobes ni el camí...., aquesta pista on ara hi manca la fita, és força nova, fins no fa pas massa era un caminet que com a molt hi passaven les motos de trial, i referent al salt d’aigua que comentes, crec que et refereixes al salt que hi ha just a sobre del Gorg Negre, nosaltres també hi varem baixar, buscàvem la manera de baixar al Gorg Negre, però no es baixa, s’ha de donar la volta...., salut i fins un altre.

4. Realment val la pena visitar el salt que hi ha just abans del Gorg Negre (http://80.26.53.137/laguixa/salt.jpg). Algú en sap el nom?

D'altra banda, comentar també que la balma que citen en Cesc i en Manel entre el mirador del Gorg Negre i aquest salt de nom desconegut és la que van fer servir per amagar-s'hi una temporada els nois del mas Tarrés (Santa Cecília de Voltregà) durant la guerra civil. Així ho expliquen en el llibre "Onze germans i una guerra" del qual també se'n va fer un documental: http://www.youtube.com/watch?v=BnLcYXRfnGY

maspujolis@gmail.com

1. Desconec si el salt te nom, com també desconeixia el documental que cites, sempre m’han agradat aquets fets passats, tan propers i tan colpidors, que sens dubte ens han de fer reflexionar que no tot ens el nostre país ha estat fàcil, per desgràcia totes les famílies en tenen per explicar d’aquella malaurada època. Prometo mirar si aconsegueixo trobar el llibre i el documental. Gràcies per aportar nous apunts, que sens dubte ens enriqueixen a tots.

2. A les biblioteques de Manlleu tenen el llibre. No està massa ben escrit però a mi em va agradar molt per la proximitat geogràfica i perquè conec la família.