dimarts, 23 d’abril del 2013

MATAGALLS 360º (72)

A Matagalls hi hem anat un munt de vegades, aquest cop però, ho farem donant-li tota la volta. Pujarem per una cresta de rocs i seguirem uns quants colls, passarem per un seguit de fonts en tots el vessants de la muntanya, així i com també seguirem en petits trams, tots el camins per accedir-hi.
El recorregut serà el següent: Coll de Bordoriol – Font Rupitosa – Sot de les Cordes – Turó Gros del Pujol – Turó del Mig – Font dels Cims – Matagalls – Collet dels Llops – Font d'en Vila – Font de Coll Pregon – Coll Sesportadores – Coll Sabènia – Coll de Bordoriol, en total una volta completa amb Matagalls d'eix principal.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 20 d'Abril de 2013
*COMARCA: Osona
*DIFICULTAT: Baixa, només costa un xic trobar el camí a coll de Sesportadores.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Montseny E-25 de l'editorial Alpina 1:25.000
*PUNT DE SORTIDA: Coll de Bordoriol, a la carretera de Viladrau a Santa Fe
*OBSERVACIONS: Per la volta a Matagalls que hem fet, cal tenir en compte que seguim uns camins bons, en alguna excepció com és la cresta del sot de les Cordes. ( Que segons ens van explicar uns excursionistes de la Garriga, són els Castellets de Matagalls, no està malament el nom ! ). El tram de baixar a la font d'en Vila, que no hi ha un camí clar, però es veu on cal anar. I per últim, el camí de coll Sesportadores que costa un xic de trobar, i segurament és el punt més conflictiu.

feréstec i poc conegut el Sot de les Cordes és un racó inesperat de camí al Matagalls
la cresta va ser divertida i entretinguda, es va fer curta
arribant al Turó Gros del Pujol amb el Matagalls al fons
 des del Turó del Mig s'aprecien els "Castellets del Matagalls"
cim del Matagalls, per un moment sols...
el faig comença a colorir de verd el paisatge

TRACK I MAPA:CLICA AQUÍ

.-  0 h.  --     COLL DE BORDORIOL   --  1.089 m.
Marxem per sobre la caseta d'informació del parc, per les escales o per la pista, és igual, pels dos llocs arribarem a coll de Joan, passant pel corral de la Vila.
  .-  10 min.  --    COLL DE JOAN   --  1.137 m.
A coll de Joan hi ha un oratori i uns metres passat, un trencant de pistes; en la pista que marxa de dret hi ha una cadena. Nosaltres seguim la pista de la dreta. Pista que marxa de pla, amb lleugera pujada i que ens portarà, sense cap problema, a la bonica i abundosa font de Llops.
  .-  21 min.   --  FONT DE LLOPS   --  1.154 m.
A la font trobem un trencant on hi ha una cadena. La pista de sobre és per on marxa el camí que puja a Matagalls, per la font dels Mosquits. Nosaltres continuem per la pista que marxa per sota, de pla. Un tros enllà, trobem una altra bifurcació, seguim la pista que marxa per dalt i per la qual arribem a font Rupitosa; font que avui fa un bon raig
  .-  43 min.  --    FONT RUPITOSA  --     1.185 m.
Continuem seguint la pista. Pista que, uns metres més enllà, es torna camí. Camí que força planer i pel mig del bosc, ens portarà a un pla d'herba on al mig hi ha un faig.
  .-  1 h 2 min.   --  PLA DE MALATAUP  --    1.150 m.
El camí passa uns metres per sobre el pla i tomba avall. Nosaltres l'hem de deixar i seguir un camí que s'enfila fent moltes llaçades, sempre a la perpendicular del pla. - hi ha moltes fites- El camí fa un munt de llaçades, pujant molt de dret. Quan és força amunt, deixa la vertical del pla de Malataup per marxar cap a la dreta, continua pujant, però més suaument. Aquest camí que va al coll d'Ordials, el seguim fins que trenca una carena de rocs i encara el sot de les Cordes, on al fons se sent un salt d'aigua.
  .-  1 h 21 min.   --  SOT DE LES CORDES  --    1.335 m.
Arribem fins a la raconada, a veure el bonic salt - 6 min. - que hi ha, després anem a veure'n un altre que fa a sota, per finalment tornar enrere cap al punt on hem trencat la carena de rocs, concretament on la carena fa una tartera a la dreta.
  .-  1 h 35 min.  --     CARENA DE ROCS  --    1.335 m.
Aquí ens enfilem per la cresta de rocs. Sempre seguint la cresta, anem pujant, ara grimpant, ara caminant. La cresta gira cap a la dreta, per on continuem pujant crestejant fins al cim del Turó Gros del Pujol. La cresta que acabem de pujar no és complicada, a més, a més, sempre que es vol es pot evitar passant pel costat, en la majoria de casos per la dreta.
  .-  2 h 14 min.  --    TURÓ GROS DEL PUJOL  --    1.577 m.
El cim del Turó Gros té una magnífica vista. Ara, sí seguíssim la carena cap a l'esquerra pujaríem de dret a Matagalls. Nosaltres saltem cap a la dreta, travessem el rec que a sota fa el sot de les Cordes i ens enfilem al cim del davant. Cim que cau sobre coll d'Ordials.
  .-  2 h 28 min.   --  TURÓ DEL MIG  --      1.551 m.
Del cim, marxem cap a l'esquerra, pel camí que puja de coll d'Ordials. Camí que ressegueix la carena de la serra de Salaverd, on trobem uns grèvols protegits per ginebres. La carena s'acaba al prat Xic, on lleugerament a l'esquerra, en el petit rec que hi ha trobem la font dels Cims.
  .-  2 h 50 min.  --    FONT DELS CIMS   --  1.598 m.
L'aigua de la font, que està en un indret molt bonic, surt d'un trident. Continuem rec amunt, s'acaba el rec i continuem pel camí que puja de sant Segimon pel qual arribem al cim de Matagalls.
  .-  3 h 2 min.   --  MATAGALLS   --  1.697 m.
Al cim hi ha una gran creu i es veu pràcticament tot el recorregut que hem fet fins aquí. Tal com arribem al cim, marxem per la dreta, pel davant de l'altar, seguint el camí que baixa cap a coll Formic fins al primer coll que fa. Just fins on hi ha una fita de terme.
  .-  3 h 10 min.   --  COLLET DELS LLOPS  --    1.564 m.
Al coll deixem el camí i marxem cap al sot de l'esquerra, per on baixem suaument en diagonal, cap a sota d'on venim. Travessem la petita carena de la serra Mitgera i a l'arribar al clot, anem a buscar un faig doble, al costat del qual hi ha la font d'en Vila, que gairebé no raja.
  .-  3 h 17 min.  --      FONT D'EN VILA  --    1.498 m.
Ara hem de buscar un camí que marxa per la dreta de la font. De seguida hi ha un pla d'herba per on es comença a enfilar. És un camí amb moltes fites i força definit. En els punts on el camí no es veu massa clar, hi sobren fites. El camí és molt millor del que esperàvem. És un camí que puja suaument i ens porta a travessar el caire per on puja el camí de Sant Bernat.
  .-  3 h 35 min.   --   CARENA DEL COLLELL   --  1.550 m.
Continuem de pla i entrem en un bosc de faig molt més espès que fins aquí. El camí i les fites ens porten a trobar la font de coll Pregon.
  .-  3 h 44 min.   --  FONT DE COLL PREGON  --    1.521 m.
Continuem seguint el camí i, força planer, arribem a coll Pregon.
  .-  3 h 48 min.  --     COLL PREGON   --  1.530 m.
Aquí, el més pràctic és travessar el coll i anar a buscar el camí que baixa per la font dels Mosquits. Nosaltres però, volem seguir un tros el camí que puja de sant Marçal, així que sense arribar al monòlit, marxem cap a dreta, seguint el fresat camí de sant Marçal fins que, a l'esquerra, trobem la carena que baixa del cim de Sesportadores.
  .-  4 h 2 min.  --    COLL SESPORTADORES   --  1.495 m.
Al coll no cal arribar-hi, en el punt on tenim la carena a tocar, deixem el camí i pugem el parell de metres que hi ha. Ara hem de buscar una fita. - És una pedra dreta, no massa grossa, clavada al terra - El camí, no massa definit, marxa per l'altra banda de la carena. De pla travessa la raconada i de seguida ens trobem un pas que travessa una roca que baixa, després continua planejant fins arribar a una plaça carbonera. Aquí deixem tota classe de camí i ens enfilem de dret cap a l'esquerra, a buscar l'únic avet que veiem a sobre, al costat del qual hi ha una pista.
  .-  4 h 25 min.   --  PISTA  --      1.547 m.
Seguim la pista cap a la dreta, de seguida travessem la carena. La pista, en lleugera baixada, ens torna a portar a molts pocs metres sota coll Pregon, on hi ha un pou.
  .-  4 h 33 min.  --    SOTA COLL PREGON   --  1.500 m.
Aquí pel torrent hi marxa el camí que baixa cap a la font dels Mosquits. Nosaltres agafem la pista que gira a la dreta. Pista que baixa suaument donant moltes voltes cap a coll Sabènia.
  .-  4 h 56 min.  --     COLL SABÈNIA   --  1.273 m.
Ara, la pista continua per la carena i arriba al coll de Sabènia de baix, on gira a la dreta. Aquí deixem la pista per continuar baixant per la carena, seguint un camí que passa pel mig d'un petit bosquet de boix grèvols i que ens porta a coll de Joan, just al costat de la cadena.
  .-  5 h 9 min.   --  COLL DE JOAN  --    1.137 m
Ara sols ens queda seguir la pista que ens portarà a coll de Bordoriol.
  .-  5 h 17 min.   --  COLL DE BORDORIOL   --  1.089 m.