dimarts, 25 de juny del 2013

EL COSCOLLET ( Per la canal de la Jaça i el camí equipat ) (80)

De la ressenya de l'excursió només es pot aprofitar la pujada ja que de baixada és molt complicat inclús portant el track.
A la pujada hem fet servir tots els estats dels camins, hem començat per una molt bona carretera i hem anat baixant, cap a una carretera més dolenta de quitrà després de terra, que s'ha anat deteriorant acabant en un camí, després un corriol, una canal amb cordes i finalment a camps a través. En conjunt, que hem fet servir el camí en tots els seus estats.
El recorregut que hem fet nosaltres ha estat el següent: Pont de l'Esquella – Pont de Sant Armengol – La Penella – Font del Juncar – Ribalera – Canal de la Jaça – Coscollet – Tossal de Remolins – Tossal del Faig – Camí equipat Joan Nubiola – Pont de l'Esquella. Peró el tram del Tossal del Faig al camí equipat és molt complicat.

*EXCURSIÓ REALITZADA EL DIA: 22 de Juny de 2013
*COMARCA: Alt Urgell
*DIFICULTAT: Alta. Per diferents raons. Una és la llargària, i la més important, la baixada, que és tota una aventura. No sabem si hi ha camí. Nosaltres no l'hem sabut trobar i durant un 50 minuts hem estat vagant pel bosc, seguint un teòric camí que no ha estat mai massa clar.
*FONTS CONSULTADES:Mapa: Muntanya d'Alinyà de l'editorial Alpina 1:25.000 mapa de l'I.C.C.
*PUNT DE SORTIDA: El pont de l'Esquella. Pont que hi ha a l'entrada del primer túnel venint d'Oliana, passada la pressa del pantà d'Oliana.
*OBSERVACIONS: El recorregut es podria partir en tres parts: una primera en la qual el camins són força evidents, una segona d'uns 50 minuts en què els camins ara hi són, ara no, però que és molt complicada i que fa que la sortida sigui tota una aventura, ja que inclús portant track hi ha moments que no és clar per on cal passar. I per últim el tram equipat, que a nosaltres ens encanta, però som conscients,que per algú no acostumat, por ser força complicat.
Volem fer una excursió circular a la zona, sense recular pel mateix lloc d’anada. Cal deixar molt clar que hi ha trams sense camins i que el camí equipat pot resultar incòmode per gent poc avesada. Recomanaríem que portin el material adequat i força ganes d’afrontar un dia dur, en un entorn feréstec i força verge en el qual la intuïció i l’orientació seran bàsics per sortir airosos de dita empresa, en definitiva no deixa de ser una aventura.

la casa del Joncars amb les roques de Sant Honorat al darrera
detall de la casa
de camí a la Ribalera ens crida l'atenció aquesta curiosa roca
dreta i aspre la Canal de la Jaça ens farà suar de valent
el Clot d'Aubenç, soprèn per la verdor, fins ara el país era rocós i de mala petxa
"lo Coscollet"
vista des del Tossal del Faig, la boira s'afegirà a la manca de camins per la baixada......
casa o cobert en ruïna, de les poques referències que trobarem entre el camí equipat i el Barranc del Boter

.-  0 h.   --  PONT DE L'ESQUELLA  --    527 m.
Pel costat de la carretera tornem enrere fins al primer pont on hi ha un trencant a la dreta.
  .-  10 min.   --  PONT DE SANT ARMENGOL
Agafem cap a la dreta pel que era la carretera vella. Aquí, també hi ha un bon aparcament. De seguida ens enfilem per una altra carretera o pista més dolenta cap a la dreta. La pista deixa a la dreta la casa de la Penella i continua, més dolenta, un tros més fins a un trencant, on s'acaba el quitrà.
  .-  27 min.   --  CAMP DE LA PENELLA   --  634 m.
Aquí marxen pistes per tot arreu. Nosaltres continuem de dret per la pista més bona que va voltant cap a l'esquerra, passa per sobre una casa, passada la casa hi ha una cadena, continuem per la pista de la cadena, que s'enfila cap a la dreta, volta la raconada i arriba a un abeurador.
  .-  1 h.  --      FONT DE JUNCAR  --     860 m.
Passada la font fa un trencant, seguirem la pista de la dreta que marxa per sobre, la pista va pujant suaument i finalment baixa cap a una raconada on fa un trencant amb indicadors.
  .-  1 h 16 min.  --    CLOT DE LA RIBALERA
Aquí la pista de baix va a cal Santpou. Nosaltres seguim la que s'enfila a la dreta.- MG- La pista puja uns metres, després gira a l'esquerra i arriba a una paret de pedra al mig dels arbres.
  .-  1 h 25 min.  --    LA RIBALERA  --     934 m.
Fins aquí la pista cada cop ha estat més a dolenta, a partir d'aquí s'acaba. Ens enfilem cap a sobre i de seguida girem a l'esquerra. -MG- El camí es segueix molt bé gràcies a les MG, i passa de pla pel mig del bosc. Travessem un clot i comencem a pujar de valent, de seguida es troba un camí que arriba per l'esquerra; El camí que puja de cal Santpou.
El camí, ara amb MG i BL va cap a trobar les parets de la dreta i puja resseguint-les per sota. Quan la paret s'acaba puja cap a la dreta, després gira a l'esquerra i un tros més amunt, torna a la dreta a buscar també les parets, però ara les de l'esquerra. -MG i BL- El camí puja per una canal de pedra(Canal de la Jaça), al costat de la paret fa un petit tram amb una corda nuada, després fa una lleixa amb corda cap a la dreta i va a sortir a la carena on fa un pla d'herba.
Travessem el pla - MG i BL - i marxem per l'altra banda, per un camí que amb lleugera baixada ens porta a trobar una pista on de seguida s'arriba a sobre un prat d'herba. Aquí, la pista i les marques, pugen cap a l'esquerra, per anar cap a la casa de l'Aubenç.
  .-  2 h 35 min.  --    CLOT D'AUBENÇ
Marxem 90º a la dreta, travessem el prat on a l'altra banda seguim un camí que puja pel bosc esbiaixat cap a la dreta, que de seguida queda difuminat. Hem d'anar a un coll que es veu a sobre a la dreta. Molt amunt travessem un clot, i sense travessar el següent, pugem pel punts més nets cap al coll, on trobem una pista.
  .-  3 h 13 min.   --  PISTA DEL COCOLLET
Seguim la pista cap a la dreta i de seguida arribem al cim del Coscollet, on hi ha un vèrtex geodèsic enlairat i dues casetes sobre una de les parets més impressionants de Catalunya.
  .-  3 h 22 min.  --     EL COSCOLLET   --  1.610 m.
Després de contemplar el buit impressionant que hi ha sota els nostres peus, continuem reculant per la pista que hem arribat, fem una raconada i pugem un xic, fins que la pista trenca una carena. A l'esquerra hi marxa el camí que baixa a la casa d'Aubenç. Nosaltres agafem la carena de la dreta, que amb lleugera pujada ens porta a l'esplèndid mirador que és el tossal de Remolins.
  .-  3 h 35 min.  --     TOSSAL DE REMOLINS   --  1.592 m.
Aquí nosaltres continuem per la carena i ens emboliquem un xic. El millor és saltar cap a l'esquerra a buscar la pista que hem deixat i que ens portarà al tossal del Faig.
  .-  3 h 55 min.  --     TOSSAL DEL FAIG  --   1.566 m.
Pocs metres abans del cim, a l'esquerra ,venint per la pista, hi marxa un camí – fites – molt arranjat que baixa cap al davant i, fent les seves giragonses, ens baixa al punt on la carena planeja.
  .-  4 h 7 min.   --  CARENA  --     1.396 m.
  Aquí comença la part més crítica de l'excursió, no sé si es pot fer millor. A nosaltres ens ha sortit així. Un cop la carena comença a planejar trobem una fita a la dreta. Som conscients que el camí passa per sota i segurament de pujada aniríem de dret a buscar aquesta fita, però nosaltres com que baixem i no ho tenim clar, seguim uns 175 metres més fins a un collet on, suposadament un corriol (segons el mapa de l’Alpina) trenca la carena i, marxant a la dreta, per sota d'on veníem, inicia un flanqueig per anar a buscar una esllavissada que en realitat és l’inici del Barranc del Boter. - Hi ha restes de traça i no sempre - Passada l’esllavissada (6 minuts des del coll) baixem per un llom per la dreta del barranc, un xic allunyats d’aquest i sense cap traça de res. Un bon tros avall sembla que la carena es defineix i el camí també. Comencem a trobar fites i el camí ens porta per sobre de dos clots. Finalment entrem al Barranc del Boter pel sot de la dreta. Un cop toquem aigua han passat uns 13 minuts des de l’esllavissada. Seguirem per dins el sot sense apartar-nos-en, encara que veiem que un corriol marxa per l’esquerra. Hem de baixar per dins el barranc uns 12 minuts des que hi hem entrat. Per sortir-ne hem de veure un fressat que per l’esquerra puja un marge on a sobre sembla un camp, però que és un mal camí.
4 h 38 min. --   SORTIM DEL BARRANC DEL BOTER   --  1.035 m.
Seguim una traça intermitent que primer s’enfila un xic, per després baixar a buscar una casa o cobert en ruïnes, que queda arrecerada a la paret entre dos clots poc marcats. Cal dir que queda just a l’est del punt on hem deixat el rec i que hem tardat uns 5 minuts. Segurament és més fàcil continuar rec avall, ja que dita casa, un cop vist sobre el mapa, queda molt a la vora del rec.
   El darrer tram, és com no, complicat per la manca de camí, però segurament també és fàcil de trobar ja que per la dreta hi cau una paret insalvable. Caldrà seguir una mala traça en direcció gairebé SE que a estones es perd però que marxa de cara amunt per anar a buscar una carena. Tot seguit es troba el camí equipat en un morro, 12 minuts des de la casa.
4 h. 55 min.  --     CAMÍ EQUIPAT JOAN NOBIOLA  --   1.068 m.
ara baixarem pel camí equipat de la ferrada Regina. Per fi som en un camí. Camí amb algun tram força vertical, equipat amb cables i graons de ferro. És un camí que, tot i estar molt ben equipat, impressiona i no és fàcil. El camí després d'un primer tram molt exigent, passa per sota la paret per on cau el barranc del Boter, que travessa. Després s'enfila un xic i torna a baixar per tornar a travessar el barranc i finalment baixar al pont on tenim el cotxe.
5h 45 min.  --    PONT DE L'ESQUELLA   --  527 m.
                                          MG i BL – Marques grogues i blaves.